• پنج شنبه , ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۰ دقیقه

کلاهبرداری با کپی سند ملکی

سوءاستفاده از کپی سند ملک: در تعریف سند چنین بیان می‌شود که معمولا یک نوشته‌ای است که دو طرف با بهره‌گیری و با استناد به شرایط خود ادعای خویش را در دادگاه به اثبات می‌رسانند. نوشته یا سند دارای اهمیت بسیار زیادی در اثبات ادعا یا دفاع در برایر ادعا خواهد داشت. به نحوی که موجب ثابت شدن ادعا یا باطل کردن ادعای دیگر می‌گردد. این اهمیت در جهات حقوقی زندگی افراد نمایان می‌گردد و در قرآن نیز تاکید بسیاری بر نوشتن و کتبی کردن معاملات و دیون شده است.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

موسسه حقوقی اصفهان در این مطلب به بررسی سوءاستفاده از کپی سند ملک خواهد پرداخت. تا انتها همراه ما باشید.

اسناد عادی نقطه مقابل اسناد رسمی

اسناد عادی به اسنادی گفته می‌شود که در واقع نقطه مقابل اسناد رسمی قرار دارد و از این حیث که اسناد رسمی از طریث مامور دولت در حدود تکلیف خود نگارش می‌گردد و به امضای دو طرف می‌رسد. لیکن اسناد عادی اینطور نبوده و از طریق هر دو طرف نگارش و به امضا خواهد رسید. واضح است که اعتبار و دوام اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی بیشتر است.

شرایط رسمی بودن یا عادی بودن یک سند

لازم به ذکر است که در صورتی که جمعا چندین شرط با یکدیگر فراهم گردد می‌توان بیان داشت که این سند یک سند رسمی است بنابراین راه شناخت سند رسمی دارا بودن این شروط است:

اکنون که با سند رسمی آشنا شدیم، به منظور شناخت سند عادی چنانچه فقط یکی از شروط فوق وجود نداشته باشد سند عادی می‌باشد.

اعتبار سند عادی چقدر است؟

آیا امکان سوءاستفاده از کپی سند ملک وجود دارد؟

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم، سند عادی از پایداری و اعتبار کمتری در مقایسه با سند رسمی برخوردار است.

سوءاستفاده از کپی سند ملک: به طور مثال تاریخ سند عادی تنها میان دو طرف عقد قابل استناد بوده و نه در برابر شخص ثالث. ولی تاریخ سند رسمی حتی در برابر شخص ثالث نیز قابل استناد خواهد بود. با فرض اینکه شخص الف ملک خود را امروز با سند رسمی به شخص ب می فروشد. اکنون شخص ج با در اختیار داشتن سند عادی مربوط به یک ماه پیش ادعای خرید ملک و مالکیت آن را می‌کند. در اینجا بایستی بگوییم تاریخ سند رسمی با اینکه پس از سند عادی می‌باشد ولی در مقابل شخص ثالث نیز قابل استناد خواهد بود و شخص ثالث به صرف سند عادی قادر به اثبات ادعای خود نخواهد بود.

وکیل کیفری در اصفهان توضیح میدهد که:

یکی دیگر از موارد اعتبار اسناد عادی در دادگاه این می‌باشد که چنانچه شخصی با سند عادی ادعای طلبکار بودن از شخص دیگری را داشته باشد؛ خوانده این شکایت حق دارد به اصطلاح حقوقی آن سند را انکار و تردید نماید. بدین صورت که برای مثال بگوید این امضای من نمی‌باشد و یا اصلا چنین سندی را امضا نکرده‌ام. چنانچه نسبت به سند عادی بیان انکار و تردید شود، خواهان یا شخصی که به سند استناد می‌کند بایستی صحت و اصالت سند را اثبات کند.

ولی در اسناد رسمی برعکس اسناد عادی شخص حق ندارد امضای خود را انکار کرده و تنها راهکار ایجاد مانع برای سند رسمی این می‌باشد که نسبت به آن ادعای جعل گردد. به این معنی که گفته شود این سند جعل شده است علیه من و شخصی هم که ادعای جعل دارد می‌بایست آن را به اثبات رساند در غیر این جالت سند صحیح محسوب می‌گردد و اثرات خود را خواهد داشت.

امکان اعتبار سنجی سند عادی مانند سند رسمی

در این خصوص می‌توان چنین گفت سند عادی همچون سند رسمی دارای اعتبار است. البته در مقابل همان شخصی که سند علیه وی اقامه گردیده نه اشخاص دیگر.

  1.  آن شخصی که سند عادی علیه وی اقامه گردیده است تایید کند که این سند صحیح بوده و خدشه‌ای به آن وارد نشده است و از این پس آن سند عادی تنها در برابر همان فرد اعتبار سند رسمی را خواهد داشت. به این معنی که دیگر قادر به انکار امضای خود نخواهد بود و یا به اصطلاح حقوقی اظهار انکار و تردید کند. چرا که در اسناد رسمی انکار و تردید وجود ندارد.
  2. در شرایطی دیگر که سند عادی همچون سند رسمی معتبر شناخته می‌شود، موردی می‌باشد که شخصی که سند علیه وی اقامه گردیده امضای خود را انکار کند اما در دادگاه اثبات گردد که همین شخص سند را امضا نموده است. در این مورد بازهم سند عادی در مقابل تنها همان شخص اعتبار سند رسمی را خواهد داشت.

اعتبار کپی سند عادی، کپی سند رسمی

موضوعی که بایستی به آن توجه داشت این است که صرف کپی از یک سند قابل استناد نبوده جز اینکه آن کپی یا رونوشت گواهی برابر اصل گردیده باشد. به عنوان مثال فرض کنید یک در دعوا سند فرد رسمی بوده و چنانچه در دعوا شخص مقابل او تقدیم اصل سند را بخواهد؛ او موظف می‌باشد اصل سند را تقدیم کند.

حال در صورتی که کپی برابر اصل آن را تهیه نموده باشد به عنوان همان سند رسمی شناخته می‌شود و دیگر لزومی به ارائه اصل آن نخواهد بود. با این حال ناگفته نماند چنانچه شخص مقابل ادعای جعل داشته باشد، دیگر می‌بایست اصل سند را تقدیم کند. در خصوص سند عادی نیز همین قاعده جاری می‌باشد. به این معنی که صرف یک کپی یا رونوشت سند عادی امکان اثبات ادعایی وجود ندارد جز آنکه شخص از پیش کپی برابر اصل آن را از طریق مراجع صالح نظیر دادگاه و یا ثبت اسناد گواهی نموده باشد در این حالت این سند حکم اصل سند عادی را خواهد داشت.

نکات مهم در خصوص ممانعت از سوءاستفاده و جعل اسناد ملکی

جمع بندی

سند عادی به اندازه خود قابل استناد بوده و اعتبار یک سند را تحت عنوان دلیل اثبات دعوا خواهد داشت. ولی در مقایسه با سند رسمی اعتبار کمتری داشته و قابل سوءاستفاده است. زمانی که بیم از دست داد.ن سند را داریم اما در عین حال آن سند را به منظور اثبات موضوعی لازم می‌دانیم می‌بایست. آن را کپی برابر اصل کرده تا قابلیت اعتبار سند را داشته باشد اعم از سند رسمی یا سند عادی. در رابطه با کپی سند نیز بایستی بگوییم در مواردی اعتبار داشته که در این مطلب به صورت کامل بیان شد.ه است.

سوالات متداول

سند عادی تا چه حدی اعتبار دارد؟

سند عادی نیز دارای اعتبار ادله اثبات دعوا می‌باشد. اما امکان دارد شخصی که سند علیه او اقامه شد، امضای خویش را انکار کند. در این شرایط شخص استناد کننده به سند بایستی راهی جهت صحت سند پیدا کند.

آیا کپی سند اعتبار دارد؟

صرف کپی سند تا موقعی که گواهی برابر اصل یا کپی برابر اصل نگردیده است فاقد اعتبار بوده البته در حد امارت قابل استناد خواهد بود.

سوءاستفاده از سند کپی ملک امکان‌پذیر است؟

خیر کپی سند هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت.

مطالب پیشنهادی سایت وکیل اصفهان

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .