• شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

تفاوت قصور و تقصیر: علم حقوق به علمی گفته می‌شود که به موجب آن حقوق و تکالیف اشخاص تعیین می‌گردد. بر همین اساس می‌توان چنین گفت که ظرافت‌ها و جزییات آن بسیار دقیق بوده و کوچک‌ترین تغییری در جملات و کلمات ممکن است. مفهوم و برداشت از یک عبارت را تغییر دهد و تاثیر بسیاری بر قواعد و مقررات بگذارد. از جمله این کلمات که به خصوص در جرائم پزشکی و در موضوع خسارات بسیار مورد بحث واقع شده است، کلمات تقصیر و قصور می‌باشند.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

اینکه شخصی در انجام عملی دارای تقصیر باشد و یا در انجام آن قصور داشته است. امکان دارد به طور کلی موضع حقوقی او را تغییر دهد. وکیل حقوقی در اصفهان در این مقاله به تعریف تقصیر و تعریف قصور پرداخته. و سپس  به بررسی تفاوت تقصیر و قصور در حقوق خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

تعریف قصور در حقوق

قصور به این معنی است که عملی بدون آنکه عمد و مسامحه‌ای در کار باشد مخالف با مقررات قانونی انجام پذیرد. به طور مثال فردی که برای نخستین بار وارد یک کشور می‌شود و اطلاعی از مقررات آن کشور ندارد. در حالی که بایستی کاری را انجام می‌داده و به آن عمل نکرده است

(مثلا خانمی می‌بایست حجاب را رعایت می‌کرده است ولی به علت عدم آگاهی از این مسئله این کار را انجام نداده است. را نمی‌توان به علت جرم بی حجابی گرفت) یا عملی نبایستی انجام می‌داده است ولی آن را انجام داد است. (مثلا شخصی خارجی که اطلاع نداشته نباید با شخص نامحرم در خیابان روبوسی کند. و وی را در آغوش بگیرد ولی این کار را انجام به موجب  جرم نامشروع مواخذه نمود)

به علت ارتکاب این کار مجازات کرد. نکته مهم به منظور تشخیص قصور این می‌باشد که بدانیم در قصور شخص آگاهی به اینکه عمل وی غیر قانونی و خلاف است. ندارد و بدون علم و عمد مرتکب آن می‌گردد.

تعریف تقصیر در حقوق

تقصیر در حقوق به معنی امتناع از انجام دادن یک کار است. برعکس آنچه در مورد قصور بیان شد، در تقصیر شخص با علم و آگاهی خویش. و با اینکه قدرت انجام عملی را دارد از انجام آن امتناع می.کند. از این رو تقصیر با عمد بوده و شخص عامدانه از انجام عملی خودداری می‌نماید. مانند زمانی که در تقصیر پزشکی، پزشک تجویز مورد نیاز را انجام نمی‌دهد و از آن صرف نظر می‌کند. باتوجه به عمل انجام شد، از موارد جرایم پزشکی نیز به شمار می‌آید.

تفاوت تقصیر و قصور در حقوق

با در نظر داشتن آنچه بیان شد می‌بایست گفت تفاوت تقصیر و قصور در چند مورد می‌باشد:

  1. نخستین تفاوت تقصیر و قصور در وجود عمد می‌باشد. در قصور عمدی وجود نداشته ولی در تقصیر عمد مخفی وجود دارد. که امکان دارد این گمان را به وجود آورد که شخص در انجام کار ارتکابی قصد داشته است. 
  2. یکی دیگر  از تفاوت‌های تقصیر و قصور می‌توان چنین گفت که با در نظر گرفتن تبصره ماده ۱۴۵ قانون مجازات اسلامی، تقصیر عبارت است. از بی مبالانی و بی احتیاطی که از مصادیق قصور به شمار می‌روند، است . 
  3.  آخرین تفاوت تقصیر و قصور را بایستی در این دانست که در مجازات شخصی که مرتکب قصور گردیده است صرفا به لحاظ مدنی مورد بررس قرار می‌گیرد ولی مجازات شخصی که مرتکب تقصیر گردیده است می‌تواند جنبه کیفری هم داشته باشد. 

در این میان یکی از مواردی که بسیار مورد توجه همگان است و سوالات بسیاری درباره آن پرسیده شده، فرق قصور و تقصیر پزشکی است. در این باره بهتر است یک بررسی کلی برای رفع ابهامات و سوالات شما عزیزان داشته باشیم:

تفاوت تقصیر پزشکی و قصور پزشکی چیست؟

تفاوت تقصیر پزشکی و قصور پزشکی چیست؟

فرق «تقصیر پزشکی» و «قصور پزشکی» در این می‌باشد که در تقصیر پزشکی نوعی عمد پنهان بوده و در آن اراده قبلی دخالت دارد؛ ولی در قصور پزشکی نوعی غفلت حاکم است که از روی سهو صورت می‌گیرد. تقصیر پزشکی دارای مصادیقی است که بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم وجود مهارت و رعایت نکردن نظامات دولتی، مصادیق آن را دربر می‌گیرد. 
در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، قانون‌گذار مصادیق تقصیر پزشکی یا همان خطای جزایی را دربرگیرنده بی‌احتیاطی و بی‌ مبالاتی دانسته و عدم وجود مهارت و رعایت نکردن نظامات دولتی، جزو بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی به حساب می‌آیند.

به طور قطع به موجب قانون مسئولیت مدنی، شخصی که به فردی دیگر صدمه‌ای وارد می‌کند، بایستی این خسارت را جبران کند؛ ولی آیا در اینگونه شرایط پزشک را بایستی به مجازات‌های کیفری مثل زندان هم محکوم کرد؟ این دقیقا موقعیتی است که امروزه جامعه پزشکی با آن مواجه گردیده و از آن احساس نگرانی می‌کند.

حال چنین به نظر می‌رسد که بایستی خطاهای پزشکی را به درجه‌ها و سطوح گوناگونی تقسیم‌بندی کرد و بر حسب شدت و حدت خطای صورت گرفته، مجازات متناسبی با آن در نظر گرفت. در این خصوص وکیل کیفری اصفهان، ۳ حالت ذیل را در نظر میگیرد:

گاهی پزشک بر حسب وظایف خویش عمل می‌کند و ضمن اینکه از تبحر کافی نیز برخوردار است بیمار وی دچار مشکلی می‌گردد که حتی امکان دارد منجر به مرگ بیمار گردد؛ مانند انجام اندوسکوپی توسط پزشک متخصص با تخصص کافی و با امکانات مناسب که باعث ایجاد پارگی مری و فوت بیمار گردیده است.
تصور می‌شود چنین اتفاقی بیش از آنکه خطا و قصور به حساب آید، بایستی یک حادثه تصور گردد که پزشک هیچ تقصیری در بروز آن نداشته است و بر همین اساس قابل مجازات کیفری نیز نخواهد بود. در این شرایط منطقی به نظر می‌رسد که جبران صدمات مادی و معنوی بیمار از طریق پزشک، مجازات خوبی برای وی باشد.

گاها پیش می‌آید که پزشک به دلیل شرایط خاص به وجود آمده، آنطور که لازم است، در اجرای وظایف خویش عمل نکرده و اتفاقی و به صورت غیرطبیعی، نتیجه‌ای مغایر با نتیجه معمول حاصل شده و بیمار دچار مشکل می‌گردد. به طور مثال شرایطی که پزشک می‌بایست در زمان اندکی تصمیم بزرگی به منظور انتخاب شیوه درمان بیمار اورژانسی بگیرد و در این موقعیت به دلیل فشار عصبی زیاد و عدم وجود زمان کافی جهت فکر کردن و گرفتن تصمیم منطقی، بیمار دچار مشکل شده و یا در جریان یک عمل جراحی سنگین و طولانی، یک گاز در شکم بیمار باقی می‌ماند. در این موقعیت هم منطقی دیده می‌شود که جبران آسیب‌های مادی و معنوی بیمار از طریق پزشک، مجازات خوبی برای وی باشد.

موقعی که پزشک بدون رعایت ضوابط و قواعد علمی و قانونی، نسبت به عملی اقدام می‌کند که منجر به آسیب دیدن بیمار می‌گردد. به عنوان مثال پزشکی بدون داشتن تبحر و تخصص کافی، نسبت به انجام بیهوشی در مطب و انجام رینوپلاستی بیمار اقدام می‌کند که ضمن عمل بیمار دچار ایست قلبی گردیده و فوت می‌کند. در این شرایط چنین به نظر می‌رسد که مضاف بر جبران خسارت‌های مادی و معنوی، لازم است مجازات‌های کیفری بسیار جدی هم برای پزشک خاطی پیش بینی شود.

در حقیقت در این شرایط تقصیر و خطای عمدی پزشک در میان است که می‌بایست چنین شخصی به شدیدترین صورت ممکن مورد بازخواست انتظامی و قضایی قرار بگیرد. قطعا اغلب خطاهای پزشکی در دو دسته اول و دوم قرار می‌گیرند و تنها تعداد بسیار اندکی از خطاهای پزشکی در گروه سوم قرار خواهند گرفت که مسلما غیر قابل چشم‌پوشی خواهد بود و می‌بایست با خاطیان برخوردی جدی صورت پذیرد و علاوه بر این محکومیت کیفری مانند حبس هم برای ایشان در نظر گرفته شود. 
در صورتی که بتوان ضمن رسیدگی به شکایات پزشکی، بین سه حالت فوق افتراق قائل گردید و هر سه مورد را تحت عنوان قصور یا خطای پزشکی محسوب نکرد، می‌توان مجازات‌های متفاوتی هم برای این موارد در نظر گرفت که قطعا چنین جریانی به عدل و انصاف نزدیک‌تر خواهد بود.
اغلب شکایات بیماران یا اطرافیان ایشان از پزشکان در رابطه با «خطا در تشخیص»، «بی‌احتیاطی» و «بی‌مبالاتی در معالجه و درمان بیماران» یا «مراقبت‌های پس از عمل جراحی» می‌باشد. بر اساس قانون، تخلف‌های پزشکی مشمول سهل‌انگاری در انجام وظیفه، عدم رعایت موازین علمی، شرعی و قانونی، برملا کردن اسرار و نوع بیماری، انجام کارهای خلاف شئون پزشکی، جذب بیمار به وسیله تبلیغات گمراه‌ کننده و فریب بیمار می‌باشد.

آیا تقصیر جرم جنبه عمومی هم دارد؟

آیا تقصیر جرم جنبه عمومی هم دارد؟

تقصیر دارای جنبه عمومی است، جز در موارد به خصوصی که قانون‌گذار استثنا نموده باشد؛ از این رو تقصیر پزشکی علی‌رغم آنکه از جنبه خصوصی برخوردار است که جبران خسارت و پرداخت دیه از طرف شخص خاطی را به همراه دارد، دارای جنبه عمومی هم بوده و مرتکب، با زندان و جریمه نقدی و یا محرومیت از حقوق اجتماعی مجازات می‌گردد.

نحوه اثبات قصور و تقصیر پزشکی

مضاف بر قانون مجازات اسلامی که به ماهیت تقصیر پزشکی و جرایم مربوط به آن می‌پردازد و مجازات حاکم بر جرایم و تقصیرات را تعیین می‌کند، قانون آیین دادرسی کیفری هم نحوه اثبات دعوا و همچنین نحوه اثبات و رسیدگی به آن را مقرر داشته است. در این خصوص تقصیر پزشکی با دریافت نظریه کارشناسی، از سوی سازمان پزشکی قانونی یا سازمان نظام پزشکی به اثبات می‌رسد.

سخن آخر

قصور به این معنی است که عملی بدون آنکه عمد و مسامحه‌ای در کار باشد مخالف با مقررات قانونی انجام پذیرد. اما تقصیر در حقوق به معنی امتناع از انجام دادن یک کار است. برعکس آنچه در مورد قصور بیان شد، در تقصیر شخص با علم و آگاهی خویش و با اینکه قدرت انجام عملی را دارد از انجام آن امتناع می‌کند.

نخستین تفاوت تقصیر و قصور در وجود عمد می‌باشد. بی مبالاتی و بی احتیاطی نیز از دیگر مصادیق قصور به شمار می‌روند. آخرین تفاوت تقصیر و قصور را بایستی در این دانست که در مجازات شخصی که مرتکب قصور گردیده است صرفا به لحاظ مدنی مورد بررس قرار می‌گیرد ولی مجازات شخصی که مرتکب تقصیر گردیده است می‌تواند جنبه کیفری هم داشته باشد. 

سوالات متداول 

قصور در حقوق چیست؟

قصور به این معنی است که عملی بدون آنکه عمد و مسامحه‌ای در کار باشد مخالف با مقررات قانونی انجام پذیرد.

تقصیر در حقوق چیست؟

تقصیر در حقوق به معنی امتناع از انجام دادن یک کار است. در تقصیر شخص با علم و آگاهی خویش و با اینکه قدرت انجام عملی را دارد از انجام آن امتناع می.کند.

تفاوت قصور و تقصیر در حقوق چیست؟

نخستین تفاوت تقصیر و قصور در وجود عمد می‌باشد. بی مبالانی و بی احتیاطی نیز از دیگر مصادیق قصور به شمار می‌روند . آخرین تفاوت تقصیر و قصور را بایستی در این دانست که در مجازات شخصی که مرتکب قصور گردیده است صرفا به لحاظ مدنی مورد بررس قرار می‌گیرد ولی مجازات شخصی که مرتکب تقصیر گردیده است می‌تواند جنبه کیفری هم داشته باشد. 

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .