• یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

از جمله اصلی‌ترین معاملات رایج امروزه خرید و فروش خودرو است که مراحل و تشریفات مختص به خود از جمله پرداخت هزینه انتقال سند خودرو، را به همراه دارد. پیش از اقدام به انعقاد معامله و پرداخت بهای آن، می‌بایست خریدار استعلامات مورد نیاز برای اطمینان از عدم توقیف اتومبیل، عدم شکایت از پلاک خودرو و سرقتی نبودن خودرو را انجام دهد تا موقع انتقال سند با مشکل روبه رو نشود.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

انتقال سند اتومبیل آخرین مرحله پس از خرید و فروش آن است که نیاز به پرداخت هزینه است. با در نظر گرفتن بخشنامه ۱۴۷۲۰۴/۹۴-۲۷/۸/۱۳۹۴ معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که برگ سبز اتومبیل  را سند رسمی خودرو دانسته است و تنظیم سند اتومبیل در دفاتر اسناد رسمی را اجباری برنشمرده و هزینه انتقال سند خودرو بسیار کاهش پیدا کرده است. اما با این حال، به این دلیل که نحوه محاسبه هزینه انتقال سند خودرو در سال ۱۴۰۱، قواعد ویژه‌ای دارد، می‌بایست تا از آن آگاهی داشت.

وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان تصمیم دارد در این مقاله پس از توضیح در خصوص پرداخت هزینه انتقال سند با چه کسی است به این سوال پاسخ دهد که هزینه انتقال سند خودرو در سال جدید چقدر است. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید و چنانچه در این زمینه سوال یا نظری دارید حتما برای ما کامنت بگذارید.

هزینه انتقال سند خودرو با کیست؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید، در مورد الزام یا عدم الزام به تنظیم سند رسمی خودرو و مدارک مورد نیار جهت انجام آن صحبت کنیم و همچنین در مورد عدم لزوم تنظیم سند اتومبیل  در دفترخانه‌ها بیان کنیم که هزینه انتقال سند اتومبیل در سال جدید چقدر است و نحوه محاسبه آن به چه صورت بوده و مسئول پرداخت آن کیست؟

الزام به تنظیم سند رسمی خودرو، از جمله دعاوی حقوقی‌ بوده است که تا قبل از بخشنامه ۱۴۷۲۰۴/۹۴ – ۲۷/۸/۱۳۹۴ معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص عدم لزوم تنظیم سند خودرو در دفترخانه، در دادگاه‌ها بسیار مرسوم بود و قسمت اصلی پرونده‌های مربوط به خرید و فروش خودرو را به خود اختصاص می‌داد.

الزام به تنظیم سند رسمی خودرو موقعی مطرح می‌گردد که فروشنده بعد از دریافت بهای معامله و تحویل اتومبیل  به خریدار، نسبت به انتقال سند آن در دفترخانه اسناد رسمی مبادرت نکند. در این شرایط، خریدار قادر است با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا سامانه remission.adliran.ir/PetitionEdit.aspx، دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو را ثبت نموده و با حکم صادر شده از سوی دادگاه اقدام به انتقال سند خودرو به اسم خویش نماید.

 

مدارک لازم برای انتقال سند خودرو

انتقال سند خودرو در دفتر اسناد رسمی، با رضایت طرفین و یا با حکم قاضی دادگاه، به مدارکی از جمله مفاصا حساب مالیاتی خودرو و دیگر مدارک نیازمند است. عدم وجود این مدارک و انجام یک‌سری استعلامات، نمی‌توان تنظیم سند رسمی و انتقال سند خودرو را انجام داد. مدارک مورد نیاز جهت انتقال سند خودرو در دفترخانه عبارت است از:

بخشنامه ۱۴۷۲۰۴/۹۴-۲۷/۸/۱۳۹۴ معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در مورد عدم الزام تنظیم سند اتومبیل در دفترخانه‌ها است. این بخشنامه، برگ سبز خودروی صادر شده توسط مراکز تعویض پلاک و پلیس راهور را سند رسمی خودرو برشمرده و تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی را الزامی ندانسته است؛ همین مسئله، باعث کاهش هزینه انتقال سند اتومبیل و کاهش دعاوی مربوط به آن در محاکم گردیده است. با در نظر داشتن این بخشنامه تنظیم سند ماشین در دفترخانه‌ها الزانی نبوده جز آنکه طرفین خواهان آن باشند.

سامانه فروش یکپارچه اتومبیل سامانه‌ای می‌باشد که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، با نیت عرضه متناسب با درخواست خودرو در کشور و همچنین حذف تدریجی طرح قرعه کشی خرید و فروش خودرو راه اندازی گردیده است. متقاضیان خواهند توانست با ورود به سایت و بعد از ثبت نام، اقدام به خرید خودرو از طریق این سامانه کنند.

سوالی که پیش می‌آید این می‌باشد که چنانچه طرفین بخواهند برای انتقال سند اتومبیل در دفترخانه اقدام کنند هزینه انتقال سند ماشین با چه کسی خواهد بود و هزینه انتقال سند خودرو در سال ۱۴۰۱چقدر می‌باشد؟ در قانون، برای مسئول پرداخت هزینه انتقال سند اتومبیل  قوانین مشخصی وجود ندارد، اما به صورت رایج هزینه انتقال سند اتومبیل  را فروشنده پرداخت می‌کند؛ ولی طرفین قادرند برعکس این موضوع با یکدیگر توافق نمایند.

هزینه انتقال سند خودرو در سال ۱۴۰۱

لازم به ذکر است که هزینه انتقال سند خودرو، مشمول دو گروه از هزینه‌ها می‌شود. قسمتی از این هزینه‌ها عبارتند از خلافی، جریمه و عوارض سالیانه خودرو که بعد از استعلام بدهی عوارض سالیانه اتومبیل قابل پرداخت می‌باشند و قسمتی دیگر، هزینه‌هایی است که می‌بایست با در نظر گرفتن ماده ۵۰ قانون دفاتر اسناد رسمی و همچنین کانون سردفتران و دفتریاران پرداخت گردد.

از جمله هزینه‌هایی که باید در دفاتر اسناد رسمی، پرداخت گردند حق التحریر، حق ثبت، مالیات و حق تمبر است و مقدار و مبلغ آنها منوط به قیمت و تعرفه‌ای که هر سال اعلام می‌گردد و همچنین مدل خودرو، سال ساخت و بهای معاملاتی آن، متفاوت می‌باشد و بر حسب فرمول و نحوه محاسبه ۱۴۰۱ دفاتر اسناد رسمی مشخص می‌شود.

به همین خاطر با در نظر داشتن توضیحات موارد فوق، در پاسخ به این سوال که هزینه انتقال سند خودرو چقدر می‌باشد  و شرایط آن در سال ۱۴۰۱ چگونه است باید بگوییم با در نظر گرفتن تفاوت نرخ معاملاتی و وجود انواع اتومبیل‌ها نمی‌توان هزینه مشخصی را به عنوان هزینه انتقال سند خودرو بیان نمود و این هزینه از یک اتومبیل به اتومبیل دیگر متفاوت خواهد بود. 

نحوه محاسبه هزینه انتقال سند خودرو

 

نحوه محاسبه هزینه انتقال سند خودرو

در این قسمت از مقاله قصد داریم، در خصوص نحوه محاسبه ۱۴۰۱ هزینه انتقال سند خودرو صحبت کنیم و فرمول های آن را بیان کنیم. 
همانگونه که در پاسخ به پرسش هزینه انتقال سند خودرو چقدر است؟ بیان شد، با در نظر گرفتن اینکه هزینه انتقال سند رسمی اتومبیل با توجه به بهای معاملاتی اتومبیل، سال ساخت، داخلی و خارجی بودن و مدل آن متغیر است و نمی‌توان تعرفه ثابتی را جهت انتقال سند خودرو تعیین نمود. ولی می‌توان فرمول و نحوه محاسبه هزینه انتقال سند خودرو در سال ۱۴۰۱ را بیان کرد تا اشخاص بر طبق این فرمول به محاسبه هزینه انتقال سند اتومبیل خود اقدام نمایند. نحوه محاسبه و فرمول هزینه انتقال سند اتومبیل در سال ۱۴۰۱، اینگونه است:

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

کلام آخر

از جمله اصلی‌ترین معاملات رایج امروزه خرید و فروش خودرو است که مراحل و تشریفات مختص به خود را به همراه دارد. الزام به تنظیم سند رسمی خودرو موقعی مطرح می‌گردد که فروشنده بعد از دریافت بهای معامله و تحویل اتومبیل  به خریدار، نسبت به انتقال سند آن در دفترخانه اسناد رسمی مبادرت نکند.

در این شرایط، خریدار قادر است با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا سامانه remission.adliran.ir/PetitionEdit.aspx، دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو را ثبت نموده و با حکم صادر شده از سوی دادگاه اقدام به انتقال سند خودرو به اسم خویش نماید.

انتقال سند خودرو در دفتر اسناد رسمی، با رضایت طرفین و یا با حکم قاضی دادگاه، به مدارکی از جمله مفاصا حساب مالیاتی خودرو و دیگر مدارک نیازمند است. عدم وجود این مدارک و انجام یک‌سری استعلامات، نمی‌توان تنظیم سند رسمی و انتقال سند خودرو را انجام داد.

سوالات متداول

۱) پرداخت هزینه انتقال سند خودرو با کیست؟

به طور معمول وظیفه پرداخت هزینه انتقال سند خودرو با فروشنده بوده اما طرفین می‌توانند بر خلاف آن نیز توافق کنند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

۲) هزینه انتقال سند خودرو در سال جدید چقدر است؟

هزینه انتقال سند خودرو در سال جدید بسته به ارزش معاملاتی خودرو داخلی و خارجی بودن آن متفاوت و متغیر بوده که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

۳) نحوه محاسبه هزینه انتقال سند خودرو به چه صورت است؟

نحوه محاسبه هزینه انتقال سند اتومبیل با کسر نیم درصد بهای معاملاتی آن با عنوان حق ثبت و کسر دیگر درصدها است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه گردیده است.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .