• یکشنبه , ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

تا سال ۱۳۹۹ کد اقتصادی یک کد ۱۲ رقمی بود که از سوی واحد عملیات سازمان امور مالیاتی به تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی که حرفه تجاری دارند در نظر گرفته شده است. در حقیقت «کد ۱۲ رقمی» کد احراز هویت افراد حقوقی و حقیقی در سازمان امور مالیاتی محسوب می‌شد و به این ترتیب دریافت کد اقتصادی یکی از مهم‌ترین امور لازم بوده است.

به صورت کلی از اواسط سال ۱۳۹۹ بر اساس مصوبه هیئت دولت با هدف مقررات زدایی قرار چنین شد که پس از ایجاد پرونده کد اقتصادی ارائه مدارک، همان شناسه ملی شرکت تحت عنوان کد اقتصادی شرکت در نظر گرفته شود.

اخذ کد اقتصادی جهت کلیه فعالان صنعت تولید، توزیع، مونتاژ و صادرات و واردات الزامی است. چه افراد حقوقی و چه افراد حقیقی می‌بایست به‌منظور فعالیت اقتصادی خویش بنا به ثبت نام کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی مبادرت نماید. ذکر این نکته ضروری است که دریافت کد اقتصادی جهت اشخاص حقیقی مشروط به تحویل جواز کسب و معرفی مکان فعالیت می‌باشد. وکیل تجاری در اصفهان می‌خواهد در ادامه این مقاله مطالبی درباره این کد اشخاص حقوقی عنوان کند. پس تا انتها همراه ما باشید و اگر سوال یا نظری دارید حتما در کامنت‌ها برای ما بنوسید.

دریافت کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی، پس از ثبت شرکت و به‌منظور دریافت کارت بازرگانی، ضروری می‌باشد. شرکت‌ها از مدت تاریخ ثبت در اداره ثبت تا ۲ ماه پس از آن فرصت دارند که به‌منظور تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی مبادرت نمایند.

در غیر این حالت قادر به عقد قرارداد و یا عرضه اظهارنامه مالیاتی در انتهای سال مالی نخواهند بود. علی‌رغم این، اخذ کارت بازرگانی، حضور در مناقصات و مزایدات، عقد قرارداد با موسسه‌های دولتی هم منوط به دریافت این کد ۱۲ رقمی می‌باشند.

از میان سایر مزایای اخذ کد اقتصادی خواهیم توانست به پرداخت حقوق دولت به عنوان مالیات، سهولت و سرعت در جریان ارزیابی دفاتر قانونی شرکت، احراز هویت افراد در اداره مالیات و جلوگیری از رقابت‌های ناسالم اشاره کنیم. شرکت‌هایی که دارای این کد نیستند؛ مشمول قوانین معاف از مالیات نخواهند شد.

دریافت کد اقتصادی برای چه افرادی ضروری می‌باشد؟

نحوه اخذ کد اقتصادی

  1. دریافت کد اقتصادی جهت تمام شرکت‌هایی که در صنعت تولید، مونتاژ و توزیع کالا (هر کالایی) و یا شرکت‌های فعال در زمینه امور خدماتی
  2.  دریافت این کد جهت تمام اشخاص (افراد حقیقی) که در صنعت تولید، مونتاژ و توزیع کالا و یا در زمینه امور خدماتی و دارای پروانه کسب‌ و کار از مراجع مربوطه می‌باشند و یا از محلی جهت فعالیت تجاری خود برخوردار هستند.
    در توضیحات فوق با دو مورد مهم مواجه می‌شویم که نیاز به تعریف دارند: ۱) مجوز کسب و کار و ۲) مکان فعالیت
    ۱) مجوز فعالیت:
    مجوز فعالیت برای دریافت کد اقتصادی در حقیقت همان پروانه کسب یا هر جواز دیگری که از سازمان مرتبط برای اجرای فعالیت‌های تجاری دریافت شده باشد. برای مثال مجوز مرغداری از سازمان جهاد کشاورزی.
    ۲) مکان فعالیت تجاری:
    هر نوع سازمان اداری یا محلی که از سوی شهرداری یا مراجع ذیصلاح با نام مکان فعالیت اقتصادی تایید گردیده باشد و بتوان در آن با جوار یا بدون جواز (جهت شغل‌هایی که به جواز فعالیت نیاز ندارند) فعالیت اقتصادی دارند اطلاق می‌گردد. این مکان فعالیت تجاری امکان دارد به صورت مالکانه یا در اجاره باشد.

جریمه مالیاتی جهت عدم دریافت کد اقتصادی

وکیل خوب اصفهان درمورد جریمه عدم اخذ کد اقتصادی می‌گوید: اجتناب از دریافت کد اقتصادی و یا رعایت نکردن قوانین مربوطه، عواقبی به دنبال خواهد داشت.

در صورتی که شرکت برای نخستین بار به چنین تخلفی مرتکب شود؛ بر اساس قانون می‌بایست دو برابر سود به دست آمده از معاملات خود را با عنوان جریمه پرداخت نماید.

اگر شرکت خطای مورد نظر را برای دومین مرتبه هم تکرار کند؛ بر حسب قانون محل فعالیت آن برای ۳ ماه پلمپ می¬شود. تکرار تخلف مذکور برای سومین مرتبه موجب محکومیت مدیران شرکت به ۳ تا ۶ ماه حبس خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت متقاضیان حقوقی دریافت کد اقتصادی

مدارک لازم برای متقاضیان حقیقی اخذ کد اقتصادی

نحوه اخذ کد اقتصادی

مراحل اخذ کد اقتصادی

در مرحله نخست مراحل اخذ کد اقتصادی می‌بایست مدارک مورد نیاز را به واحد مالیاتی تحویل داد.
چنانچه کارشناسان واحد مالیاتی بعد از بررسی مدارک، رای به تایید آنها دادند؛ مدارک را در واحد به ثبت می‌رسانند.
پس از آن مدارک تایید شده به اداره نظارت و پیگیری ارائه داده خواهند شد. اداره مربوطه هم بعد از انجام اقدامات لازم، مدارک را به اداره کل اطلاعات وخدمات مالیاتی ارجاع داده و سپس به اداره شماره اقتصادی ارسال می‌کند.

در مرحله پایانی، اداره شماره اقتصادی پس از بررسی‌های مورد نیاز اقدام به صدور این کد خواهد کرد.
باید بدانید که ایجاد هر گونه تغییر در مشخصات فردی دارنده کد را می‌بایست به مراجع ذیربط اطلاع دهید تا تغییرات به وجود آمده در کارت اقتصادیتان نیز اعمال گردند.

هزینه دریافت کد اقتصادی

به گفته سایت وکیل اصفهان هزینه ایجاد پرونده دریافت کد اقتصادی با وجود کامل بودن مدارک و برخورداری از سند اداری یا اجاره نامه هلوگرام دار اداری در موسسه‌های خدمات اداری گوناگون، تفاوت دارد و از ششصد الی نهصد هزار تومان شاید هم بیشتر است. به‌منظور آگاهی از هزینه و چگونگی اخذ کد مالیاتی دقیق یا مراحل اخذ کد اقتصادی می‌توانید با بهترین وکیل اصفهان تماس بگیرید تا شما را بیشتر راهنمایی کند.

موارد مهم دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی

در موضوعات پیمانکاری و دیگر انواع معاملات، اشخاص حقوقی موضوع الف این دستورالعمل و دیگر اشخاص حقوقی از جمله انتفاعی و غیرانتفاعی بنابر موضوع مکلف به درج کد اقتصادی خود و شخص مورد معامله در قراردادها و اسناد پرداخت می‌باشند، به جز موارد نام برده شده در بند ب) این دستورالعمل در خصوص پیمانکاری اشخاص حقیقی به شرط رعایت بند د این دستورالعمل می‌باشد.

فروش هر گونه کالا توسط مزایده بنابر آنکه میزان مزایده بیش از بیست میلیون ریال باشد مشمول رعایت مفاد این دستورالعمل می‌باشد.
در صورت فروش خدمات یا کالا به مصرف کننده‌ نهایی نوشتن این کد خریدار لزومی ندارد.

فروشندگان ملزم هستند اصل برگه کد اقتصادی شخص مورد معامله را مشاهده نمایند و با اطلاعات ابرازی به جهت درستی آن مطابقت بدهند.

همه مؤدیان مورد این دستورالعمل ملزم به انحلال، تغییر شغل،‌ آدرس یا هر نوع تغییرات دیگر را بنابر موضوع مورد حداکثر به مدت یک ماه به حوزه‌ مالیاتی ذی‌ربط اعلام نمایند.

وظایف شخص ثالث

گمرک ایران موظف به دریافت کد اقتصادی افراد از جمله حقوقی و حقیقی در زمان عرضه خدمات می‌باشد. برخی از افراد اعم از تجار و حق‌العمل کاران موقع تهیه اظهارنامه‌ گمرکی مجبور به درج کد اقتصادی خود می‌باشند.

تخلفات کد اقتصادی

جمع بندی

اخذ کد اقتصادی جهت کلیه فعالان صنعت تولید، توزیع، مونتاژ و صادرات و واردات الزامی است. چه افراد حقوقی و چه افراد حقیقی می‌بایست به‌منظور فعالیت اقتصادی خویش بنا به ثبت نام آن و تشکیل پرونده مالیاتی مبادرت کند. ذکر این نکته ضروری است که دریافت کد اقتصادی جهت اشخاص حقیقی مشروط به تحویل جواز کسب و معرفی مکان فعالیت می‌باشد.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .