• پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

وکیل ارث در اصفهان به وکیل پایه یک دادگستری گفته می شود که از کلیه قوانین در زمینه های حقوقی و کیفری آگاهی جامع و کامل داشته باشد. اما بیشتر تخصص ایشان در حقوق مدنی و وکالت و امور مربوط به آن است که بسیار وسیع و پیچیده است.

امروزه مسائل ارث در جامعه ما رواج پیدا کرده است و اغلب پرونده های دادگاه خانواده مشمول بحث ارث می شود و خانواده هایی که معمولاً در مسائل ارث با مشکل مواجه می شوند به دلیل آگاهی نادرست از مشکلات مربوط به ارث و موانع آن است. و اینکه نمی دانند در کدام طبقه ارث قرار می گیرند و بر همین اساس با مشکلات زیادی مواجه می شوند و گاه به دلیل اینکه در این زمینه به تنهایی عمل می کنند و از مشاوره وکیل وراثت استفاده نمی کنند، روند کار را به درستی انجام نمی دهند، از نظر مالی اختلاف آنها طول میکشد و جدا از هزینه های زیادی که باید صرف کنند، از نظر روحی تحت فشار زیادی هستند. به همین دلیل برای افرادی که در تقسیم ارث با مشکل مواجه هستند و می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه مثبت برسند، تماس با وکیل انحصار وراثت در اصفهان ممکن است بهترین اقدام باشد.

 

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

در پاسخ این سوال بهتر است بگوییم که ارث از دو منظر قابل تعریف است:

  1. ارث در مفهوم اول یعنی؛ جریان و فرآیند انتقال قهری اموال متوفی به ورثه که با فوت شروع می شود و پس از پرداخت و رفع دیون و تعهدات متوفی به آخرین مرحله می رسد. این معنای ارث که مترادف با تعریف قانونی ارث است در ماده ۸۶۷ قانون مدنی پیش بینی شده است که به موجب آن: «ارث با فوت واقعی یا فوت فرضی موروث تحقق پیدا میکند.»
  2. در مفهوم دوم، تعریف قانونی ارث، مالی است که پس از فوت شخصی به بازماندگان و وراث داده می شود که مشابه مفهوم ترکه است. زیرا ترکه عبارت است از کلیه اموال و حقوق مالی که پس از پرداخت تعهدات و دیون متوفی، به بازماندگان یا وراث وی داده می شود.

پس از ادای حقوق و دیونی که بر عهده میت است و هزینه های کفن و دفن، بدهی های مالی و انجام وصیت او، سپس نوبت به تقسیم ارث می رسد.

یکی از مهترین موضوعات درقانون مدنی ارث و نحوه تقسیم آن است. بر اساس قانون مدنی وارثان شخص متوفی را بر حسب نزدیک بودن به شخص متوفی می توان در سه طبقه تقسیم بندی کرد . در صورتی که در هر یک از این طبقات شخصی وجود داشته باشد ، ارث به آنها می رسد و نوبت به اشخاصی که در طبقه بعدی هستند نمی رسد.

۱۰ اصطلاح مرتبط با ارث

وکیل تقسیم ارث

متوفی : کسی که فوت شده است
ترکه : مالی است که از متوفی باقی مانده است
وارث : شخصی است که ازفرد متوفی ارث می‌برد
مورث : کسی که از وی پس از مرگش ارث برده می‌شود
خویشان نسبی : عبارت است از وابستگی شخصی به شخص دیگراز طریق ولادت؛ چه مستقیم باشد، مانند رابطه پسر و مادر و چه با واسطه باشد، مانند رابطه دو برادر که به واسطه پدر با یکدیگر خویشاوند هستند.
خویشان سببی : خویشاوندی بین دو نفر که در اثرازدواج به وجود می‌آید، خویشاوندی سببی نامیده می‌شود؛ مانند رابطه داماد با مادر همسر یا خواهر همسر
موانع ارث در قانون مدنی:
قتل : به قتل رساندن ویا کشتن مورث به عمد و نه برای قصاص یا دفاع یا حد باعث می‌شود که قاتل از متوفی ارث نبرد. (ماده ۸۸۰ قانون مدنی)
کفر : در صورتی که متوفی مسلمان باشد،وراث کافر آن از وی ارث نمیبرند واگر تنها یک ورثه مسلمان باشد و باقی وراث کافر باشند، همه اموال متوفی به ورثه مسلمان تعلق می‌گیرد.(ماده ۸۸۱ قانون مدنی)
نکته : کافر از مسلمان ارث نمی‌برد، اما مسلمان از کافر ارث می‌برد
لعان : بعد از لعان رابطه زوجیت پایان یافته و آنها برای همیشه بر هم حرام می‌شوند و در این صورت زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند و همچنین فرزندی که لعان شده است نیز از پدر ارث نمی‌برد و پدر نیز از او ارث نمی‌برد.(ماده ۸۸۲ قانون مدنی)
زنا : نه فردی که حاصل زنا می‌باشد (زنازاده) از پدر و مادر خود و اقوام آنان ارث می‌برد و نه پدر و مادر و نزدیکان وی از او ارث می‌برند.(ماده۸۸۴ قانون مدنی)

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

غیبت : اگر فردی به طور ناگهانی ناپدید شود به طوری که نتوان نسبت مرگ را به او داد در اینصورت، خویشاوندان نمی‌توانند به بهانه غیبت او ادعای ارث نمایند. البته اگر این غیبت مدت زمان زیادی به طول انجامیده باشد و از او هیچ گونه خبری نباشد و از طرفی شخص غایب برای اداره اموالش تکلیفی معین نکرده باشد خویشاوندان می‌توانند برای تعیین تکلیف اموال وی و نصب امین برای غائب مفقود الاثر اقدام نمایند. موت فرضی غایب هنگامی صادر می شود که از زمان آخرین خبر از وی مدت زمانی گذشته باشد که بر حسب عادت نتوان گفت چنین شخصی زنده است .
فوت پیش از مرگ متوفی : در صورتی که فرزندی پیش از والدین خود فوت کند، فرزندان و همسروی نمی‌توانند مدعی ارث باشند.

وکیل ارث در اصفهان با تسلط به قوانین موضوعه در باب ارث و وصیت آماده ی ارائه راه کارهای حقوقی از طریق خدمات مشاوره ی حضوری و غیر حضوری و اخذ وکالت مراجعین در امور مربوط به ارث ، تقسیم ترکه ، گواهی حصر وراثت ، تحریر و مهر و موم ترکه ، در وصیت و… می باشد. چنانچه نیازمند ارائه خدمات حقوقی در این خصوص می باشید یا دچار اختلافات شدید در تقسیم اموال متوفی هستید و اشرافیت به حقوق قانونی خود ندارید می توانید از خدمات وکالت وکیل ارث و وصیت در اصفهان بهره مند شوید .

آیا محرومیت از ارث، از موانع ارث محسوب می‌گردد؟

در کل این موضوع مشروعیت ندارد و. اگر فردی افرادی را که امکان ارث بردن از وی را دارند، از ارث به صورت کلی محروم سازد (به موجب وصیت یا لفظی)، این عمل از اساس نادرست و غیرقابل نفوذ بوده و لذا از موانع ارث محسوب نمی‌گردد ممکن است متوفی نحوه ی تقسیم دارایی خود را پس از مرگش مشخص نماید، مثلا مشخص نماید اموال او صرف امور خیریه شود و یا یکی از فرزندان خود را طبق وصیت نامه از ارث محروم کند و یا کل اموال را برای یکی از فرزندانش وصیت کند.
با توجه به قوانین وصیت در یک سوم اموال متوفی نافذ است و اگر بقیه وراث قبول نمایند و رضایت دهند وصیت متوفی بیش از یک سوم پذیرفته می شود .اگر متوفی اعلام نماید فرزند خود را از ارث محروم کرده است ، فقط تا میزان ثلث اموال این وصیت قابل قبول است.(ماده ۸۳۷ قانون مدنی)

سهم الارث زن از شوهر

سهم الارث زن از شوهر

بر اساس قانون مدنی ، سهم الارث زن در صورتی که فرزند داشته باشند ، یک هشتم و در صورتی که نداشته باشد یک چهارم خواهد بود . اما از آن جهت که ممکن است یک مرد بیش از یک همسر دائم داشته باشد این سوال پیش می آید که سهم الارث دو زن از یک شوهر چقدر خواهد بود ؟

مطابق با ماده ۹۴۲ قانون مدنی: در صورتی که مرد دو زن دائمی داشته باشد ، سهم الارث زن میان آن دو به طور مساوی تقسیم می شود.
نکته: اساس ماده ۹۴۰ قانون مدنی ، زن و مرد در صورتی از هم ارث می برند که عقد آنها ، عقد دائم باشد نه موقت.

ارث جنین 

در صورتی که جنین به دنیا بیاید و فقط یک گریه کند و بمیرد، ارث می‌برد و اگر تا زمانی که به دنیا نیامده است، موروثی بمیرد، در آن هنگام که تقسیم ما ترک می‌کنند، سهم یک پسر را برای او کنار می‌گذارند تا متولد شود همچنین مطابق با ماده ۱۱۵۹ قانون مدنی : هر طفلی که پس از انحلال نکاح متولد شود، ملحق به شوهر است؛ مشروط به اینکه مادر هنوز شوهر نکرده و از تاریخ انحلال نکاح تا روز ولادت طفل، بیشتر از۱۰ ماه نگذشته باشد، مگر آن که ثابت شود که از تاریخ نزدیکی تا زمان ولادت، کمتر از۶ ماه یا بیش از۱۰ ماه گذشته باشد.

گواهی انحصار وراثت چیست ؟

گواهی است که به درخواست وراث از مراجع قضایی صادر می شود که شامل مشخصات ، تعداد وراث نسبت آنها با متوفی و سهم آنها از ماترك می باشد و اولین قدم وراث برای تعیین و تکلیف اموال متوفی ، انحصار وراثت است .

مدارك لازم برای تقاضای انحصار وراثت

پس از فوت متوفی این موضوع در اداره ثبت احوال ثبت شده و شناسنامه فوت شده باطل و گواهی فوت صادر می‌شود. ارایه اصل گواهی فوت و كپی برابر اصل شده آن به ضمیمه درخواست ضروری است.

در فرم مخصوصی که توسط قوه قضائیه ارائه میگردد باید لیست تمامی وراث ذکر شود و توسط ۲ نفر از اشخاصی كه وراث و متوفی را می‌شناسند در یكی از دفاتر اسناد رسمی امضاء شده و امضاء آنها نیز توسط دفاتر اسناد رسمی گواهی شود.

پس از فوت متوفی لیست كلیه اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول متوفی توسط وراث او به اداره دارایی حوزه محل سكونت متوفی ارایه می‌شود و رسید آن دریافت و به همراه تقاضای گواهی انحصار وراثت به دادگاه تقدیم کنند.

متقاضی انحصار وراثت باید علاوه بر شناسنامه خود كپی برابر اصل شده شناسنامه سایر وراث را نیز تهیه نماید. ارائه اصل شناسنامه‌ها جهت ملاحظه توسط مدیر دفتر دادگاه الزامی است.

پس از تهیه مدارك فوق الذكر متقاضی باید دادخواستی به خواسته صدور گواهی انحصار وراثت تنظیم و همراه مدارك در دفاتر خدمات قضایی اقدام به ثبت آن نماید.

افرادی که حق دریافت مستمری فرد فوت شده را دارند:

  1. زوجه دائم بیمه شده متوفی
  2. شوهر بیمه شده زن متوفی
  3. فرزند ذکور متوفی
  4. فرزند اناث متوفی
  5. فرزند خوانده متوفی
  6. پدر و مادر متوفی

وکیل ارث می تواند کلیه خدماتی که مرتبط با انحصار وراثت ، تقسیم ترکه ، کارهای مربوط به میراث و اموال متوفی است را بررسی کند و در مسیر قانونی انجام دهد. بعضا پیش آمده است که وراث از لحاظ عاطفی یا اختلاف و یا عدم آشنایی با حقوق قانونی خود توانایی انجام امور فوق را ندارند که در این صورت میتوانند تمام کار های خود را به وکیل متخصص بسپارند. لذا جهت دریافت مشاوره حقوقی به صورت حضوری و غیر حضوری با وکیل ارث در اصفهان و همچنین آشنایی با نحوه تقسیم ارث بین زن و شوهرو سایر موارد مرتبط با ارث با ما در تماس باشید. در ضمن مشاوره آنلاین و غیر حضوری با وکیل پایه یک در اصفهان نیز برای عزیزان امکان پذیر می باشد.

 

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .