• شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۹ دقیقه

وکیل برای جرایم غیر عمد 

به صورت کلی جرایم به دو نوع جرایم عمدی و جرایم غیر عمدی تقسیم‌بندی می‌گردند. هر کدام از دو دسته روش‌های متفاوتی به منظور انجام آن پیش بینی شده است. معاونت در جرایم غیر عمدی از جمله روش‌های وقوع جرم است که مرتبط با جرایم غیر عمدی می‌باشد. جرایم غیر عمد جرایمی هستند که مرتکب آن بدون سوء قصد مرتکب آن گردیده است و تنها عمل را بدون علن از نتیجه آن صورت داده است.

ولی منظور از معاونت هم این می‌باشد که شخص مجرم با تشویق و ترغیب و یا با تهدید و نیرنگ و یا به زور مرتکب جرم شده است. اکنون موضوع مورد تامل یکی از حالت‌های وقوع جرم می‌باشد که قانون‌گذاران و حقوقدانان در رابطه با جرم بودن معاونت در جرم غیر عمد یا جرم نبودن آن و همچنین غیر ممکن بودن این مسئله اختلاف نظر دارند.

وکیل خوب دعاوی کیفری در اصفهان در ادامه به این موضوع حقوقی و حالت‌های آن در نظام کیفری و حقوق مدنی و اینکه جرایم غیر عمدی شامل چه مواردی است خواهد پرداخت. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

عناصر و ارکان جرم

عناصر و ارکان جرم به سه گروه دسته‌بندی می‌شوند که شامل عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر معنوی است.

انگیزه و هدف پیشین شخص به منظور انجام عمل مجرمانه را عنصر معنوی می‌گویند. یعنی اینکه شخص به منظور انجام این فعل قصد و نیت داشته است. مثل شخصی که به منظور کشتن شخص دیگری سلاح سرد خریداری کرده، به خانه فرد می‌رود و وی را به قتل می‌رساند. در اینجا عمل قتل عنصر مادی و قصد کشتن انگیزه معنوی به حساب می‌آید. البته لازم به ذکر است که عنصر معنوی بایستی با عنصر مادی مطابقت داشته باشد. 

جرائم غیر عمد

در ماده ی ۱۴۵ قانون مجازات اسلامی چنین است: «تحقق جرایم غیر عمدی منوط به احراز تقصیر مرتکب است. در جنایات غیر عمدی اعم از شبه عمدی و خطای محض مقررات کتاب قصاص و دیات اعمال می‌شود.»

و در تبصره همین ماده چنین مقرر گردیده است: «تقصیر اعم از بی احتیاطی و بی مبالاتی است . مسامحه ، غفلت، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی و مانند آنها حسب مورد از مصادیق بی احتیاطی و بی مبالاتی محسوب می‌شود.»

همانگونه که در تبصره ماده مذکور بی احتیاطی و بی مبالاتی تقصیر مجرم جرائم غیرعمد می‌باشد. و قطعا مجازات مشخص برای مجرم جرائم غیرعمد شدیدتر از جرائم  عمد خواهد بود. ناگفته نماند که شرایط یک پرونده با پرونده دیگر ممکن است بسیار متفاوت بوده و شما به منظور حل کردن موضوع خود در جرائم غیر عمد قطعا نیازمند یک وکیل جرائم غیر عمد خواهید بود.

جرایم غیر عمد شامل چه مواردی است؟

جرائم شبه عمد به دو نوع خطای محض و شبه عمد تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه هر دو نوع را به تفکیک توضیح خواهیم داد. وکیل خوب جرائم غیر عمد همراه شما است.

جنایت شبه عمد:

به موجب بند الف ماده ۲۹۱ قانون مجازات اسلامی: «هرگاه مرتکب نسبت به مجنی العلیه (کسی که جرم بر وی واقع گردیده است) قصد رفتاری را داشته ولی قصد جنایت واقع گردیده یا نظیر آن را نداشته باشد و از مواردی که مشمول تعریف جنایات عمدی می‌گردد نباشد، این جنایت شبه عمد محسوب می‌شود.» به عنوان مثال شخصی با متوسل شدن به وسایل غیر کشنده با هدف شوخی یا تنبیه رفتاری را انجام دهد و این رفتار منجر به مرگ شخص گردد. شرایطی را فرض کنید که شخصی در بازی بسکتبال جهت شوخی توپی را به طرف دیگری پرتاب می‌کند و توپ با اصابت به سر فرد منجر به مرگ وی می‌گردد. در این شرایط قتل شبه عمد صورت گرفت است.
خطای محض:

در ماده ۲۹۲ قانون مجازات اسلامی خطای محض اینگونه تعریف است.
جنایت در موارد زیر خطای محض به شمار می‌رود:

با وجود این همانطور که بیان شد پرونده‌های این چنینی اغلب با پیچیدگی‌هایی همراه بوده که به راحتی قابل رفع نیستند و حکم آنها مشخص نیست. به همین خاطر شما به یک وکیل باتجربه کیفری به منظور حضور در دادگاه نیاز خواهید داشت تا پرونده به بهترین صورت ممکن حل گردد و موجب خسارات غیر قابل جبران نشود.

منظور از معاونت در جرایم غیر عمدی چیست؟

به منظور روشن شدن موضوع حقوقی معاونت در جرایم غیر عمدی می‌بایست ابتدا یک تعریف کامل و روشن از موضوع معاونت در جرم داشته باشیم. بعضا اشخاص از طریق اشخاص دیگر مرتکب جرم می‌شوند.

یعنی اینکه این اشخاص خود در صحنه وقوع جرم حضور نداشته و فرد دیگری که مجرم محسوب گردیده است را به هر طریقی مجبور به انجام جرم می‌کنند که به او مباشر جرم و به فرد مجاب کننده معاون در جرم می‌گویند. شخص معاون فردی است که از طریق زور یا تهدید، تشویق یا ترغیب فرد مباشر را ملزم یا مجاب به انجام آن جرم می‌کند. موقعی که فرد معاون هدف و نیتی نداشته باشد و مباشر مثلا با تشویق او مرتکب جرمی ناخواسته گردد، حالت معاونت در جرم صورت می‌گیرد.

در این شرایط نتیجه‌ای که از جرم ایجاد می‌گردد در نیت مباشر و معاون نبوده از این رو در این شرایط این اشخاص مرتکب جرم غیر عمدی گردیده‌اند بنابراین اتفاق هدف و نیت در تعیین کننده معاونت در جرم اهمیت دارد. به طور مثال امکان دارد پزشکی با تشویق پزشک همکار خود محل خدمتش را برای چند لحظه یا چند ساعت رها کرده و بیماری که در مسئولیت پزشکی وی بوده است در این مدت به دلیل عدم حضور پزشک و نرسیدن دارو و یا اقدامات مورد نیاز او به هر علتی فوت می‌کند و یا خسارتی به بیمار وارد می‌گردد. در این شرایط پزشک معالج مباشر جرم غیر عمد و پزشک همکار وی معاونت در جرم غیر عمد به حساب می‌آید. واضح است که به هیچ وجه این دو شخص قصد و یا نیت خسارت و صدمه به فرد بیمار را نداشته‌اند. 

سخن آخر

به صورت کلی جرایم به دو نوع جرایم عمدی و جرایم غیر عمدی تقسیم‌بندی می‌گردند. هر کدام از دو دسته روش‌های متفاوتی به منظور انجام آن پیش بینی شده است. در ماده ی ۱۴۵ قانون مجازات اسلامی چنین بیان شده است: «تحقق جرایم غیر عمدی منوط به احراز تقصیر مرتکب است . در جنایات غیر عمدی اعم از شبه عمدی و خطای محض مقررات کتاب قصاص و دیات اعمال می‌شود.» جرایم غیر عمد شامل جنایت شبه عمد و خطای محض هستند.


سؤالات متداول

جرم چیست؟

هر عملی از جمله فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده باشد جرم به حساب می‌آید.

جرائم غیر عمد شامل چه مواردی می‌شود؟

جرایم غیر عمد شامل جنایت شبه عمد و خطای محض هستند.

تقصیر مجرم جرائم غیر عمد چیست؟

تقصیر از جمله بی احتیاطی و بی مبالاتی است. مسامحه، غفلت، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی و از این قبیل حسب مورد از مصادیق بی احتیاطی و بی مبالاتی به شمار می‌رود.

مقالات پیشنهادی سایت وکیل اصفهان

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .