• شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۰ دقیقه

اثبات مفقودی چک از چه طریقی امکان پذیر است؟ موقعی که یک برگه چک تکمیل می‌شود و از دسته چک جدا می‌گردد، آن چک به منزله پول بوده و دارنده چک در صورت تقدیم آن به بانک قادر به وصول وجه چک خواهد بود. از این رو، سعی در صیانت و نگهداری چک اهمیت بسیاری دارد. با وجود این، امکان دارد که یک برگه چک گم یا مفقود گردد و یا از طریق سرقت، جعل و یا به واسطه کلاهبرداری در اختیار دیگری قرار گیرد.

در این صورت، چنانچه اقدامات لازم و صحیح انجام نشود، احتمال سوءاستفاده از چک و بروز مشکلات جدی برای اشخاص وجود خواهد داشت. بر همین اساس، بعد از مفقودی چک یا گم شدن آن به هر دلیلی صادر کننده چک می‌بایست نسبت به اعلام مفقودی چک اقدام نموده که این مسئله از مراحل خاصی برخوردار است.

مراحل اعلام مفقودی چک

مفقودی چک یکی از مواردی می‌باشد که امکان دارد برای هر شخصی رخ بدهد. مفقودی چک امکان دارد از طریق سرقت چک، جعل، کلاهبرداری یا گم شدن چک به صورت ناخودآگاه باشد. در هر صورت، به این خاطر که با گم شدن چک احتمال سوءاستفاده از آن وجود دارد صاحب چک می‌بایست. بدون اتلاف وقت بعد از گم شدن چک و مفقودی آن نسبت به اعلام مفقودی چک و گذراندن مراحل اعلام مفقودی چک و سپس اثبات مفقودی چک اقدام کند.

مراحل اعلام مفقودی چک، از قرار زیر است:

• مراجعه کردن به بانک و تکمیل فرم تقاضای حکم عدم پرداخت از سوی بانک که این حکم تنها برای یک هفته اعتبار دارد.
• مراجعه نمودن به مراجع قضایی صالح، ظرف مدت یک هفته. و اقدام جهت دریافت گواهی مربوط به مفقودی چک و درخواست رسیدگی به موضوع مفقودی چک. تقاضای رسیدگی به گم شدن چک و صدور گواهی مفقودی چک، می‌بایست توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه ارسال گردد.
• تقدیم گواهی مفقودی چک صادر شده از مراجع قضایی صالح و برگه اعلام شکایت به بانک به منظور تمدید مهلت حکم عدم پرداخت.

دستور عدم پرداخت به بانک

بر اساس ماده ۱۴ قانون صدور پس از گم شدن چک، صادر کننده می‌بایست به بانک به صورت کتبی حکم عدم پرداخت بدهد. بانک پس از ارزیابی کردن هویت دستور دهنده در شرایطی که شخصی چک را به بانک تحویل دهد. از پرداخت مبلغ آن اجتناب کرده و با بیان علت نسبت به صدور گواهی عدم پرداخت اقدام می‌نماید.

دستور عدم پرداخت به بانک
از این رو، نخستین مرحله از مراحل اعلام مفقودی چک، این می‌باشد که بایستی صادر کننده به بانک مراجعه نموده و در برگه مخصوصی که بانک در اختیار وی قرار می‌دهد، حکم کتبی عدم پرداخت را صادر کند. در این شرایط، بانک طی مدت زمان یک هفته‌ای حساب را مسدود خواهد کرد که طی این مدت صادر کننده به منظور تمدید این مهلت می‌بایست به مراجع قضایی مراجعه نموده و گواهی مفقودی چک را به منظور تقدیم به بانک اخذ کند.

مسدود کردن چک

با گذراندن مراحل پیشین و همچنین تکمیل فرم مربوطه، بانک بعد از احراز هویت متقاضی نسبت به مسدود کردن چک اقدان خواهد کرد. مسدودی چک برای مدت یک هفته از طرف بانک صورت می‌گیرد و چنانچه فردی طی این مدت جهت نقد کردن چک به بانک مراجعه نماید، بانک چک را دریافت کرده و آن را مسدود خواهد کرد.

مراجعه به مراجع قضایی

مرحله بعدی از مراحل اعلام مفقودی چک که صادر کننده چک به منظور اعلام مفقوی و گم شدن چک بر عهده دارد، این می‌باشد که طی مدت یک هفته‌ای که بانک حساب وی را مسدود نموده است، به دادگاه صالح مراجعه نماید و پس از اعلام مفقودی چک و تشکیل پرونده از مرجع قضایی گواهی مرتبط با  مفقودی چک را دریافت نماید.

لازم به توضیح است که مرجع صالح به منظور اعلام مفقودی و گم شدن چک در شرایط عادی و تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال با شورای حل اختلاف بوده و برای مبالغ بالاتر از آن در صلاحیت دادگاه عمومی می‌باشد. با وجود این بایستی توجه داشت که مراجعه به شورای حل اختلاف محدود به زمانی می‌باشد که چک گم شده است. اما چنانچه چک مورد سرقت یا جعل قرار گرفته باشد، بایستی در دادسرا طرح شکایت کرد؛ حتی چنانچه مبلغ چک از ۲۰۰ میلیون ریال کمتر باشد.

ارائه گواهی به بانک

مرحله بعد این است که پس از اخذ گواهی مفقودی و گم شدن چک می‌بایست از مرجع صالح حداکثر به مدت یک هفته از حکم عدم پرداخت گواهی دریافتی از مرجع قضایی به بانک تقدیم گردد. در صورتی که شخص متقاضی این گواهی را به بانک تقدیم نکند، بانک پس از گذشت یک هفته با وجود درخواست دارنده چک مبلغ  چک مفقود گردیده را به دارنده چک پرداخت می‌کند.

پس از تقدیم گواهی اعلام گم شدن چک و مفقودی به بانک، بانک مکلف می‌باشد مبلغ چک را تا مادامی که وضعیت پرونده در مرجع رسیدگی روشن نگردیده است، در یک حساب مسدود نگه داشته و از پرداخت مبلغ چک به دارنده آن خودداری کند. لازم به ذکر است که اگر دادگاه مسئله مفقودی م چک را احراز نماید، امکان دارد رای بر ابطال چک مفقودی صادر کند.

در حال حاضر با در نظر گرفتن تدابیر دولت و بروز تحول و رویه جدید در رابطه با چک و صادر شدن دسته چک جدید می‌توان توقع داشت که در آینده به صورت قابل توجهی شاهد به حداقل رسیدن مشکلات مرتبط با مفقودی چک بود. یکی از این تدابیر، تاسیس سامانه صیاد و اجباری شدن ثبت چک در این سامانه می‌باشد و نیز ممنوعیت صادر شدن چک در وجه حامل است.

نحوه اثبات مفقودی چک

نحوه اثبات مفقودی چک

اشخاص به منظور اثبات مفقودی یا به سرقت رفتن چک، قادرند از این دلایل بهره‌گیری کنند:

اعلام مفقودی چک به طریق آنلاین

اشخاص با رجوع به سامانه اعلام سرقت و مفقودی چک به نشانی www.sad24.ir  خواهند توانست. به طور همزمان با انجام مراحل اداری، اطلاعات لازم اعم از شماره شبا و شماره سریال چک را در سامانه وارد نموده. تا مشکلات دیگری همچون کلاهبرداری یا هر نوع سوءاستفاده دیگر به واسطه چک مفقودی رخ ندهد. 
هدف از طراحی این سامانه این است که اشخاص بتوانند. به آسانی از موقعیت چک به لحاظ بی محل بودن، سرقتی و یا مفقودی بودن آن آگاهی یابند. لذا اکیدا توصیه می‌شود. اشخاصی که چک ایشان به هر علتی مفقود گردیده است، به طور همزمان با اعلام و اثبات مفقودی به مرجع قضایی صالح و همچنین بانک. در این سامانه هم حتما این مورد را ثبت کرده تا مانع از سوءاستفاده‌های احتمالی شود.

وکیل اعلام مفقودی چک

در حالی که با وجود سامانه صیاد، دغدغه بسیاری در خصوص چک مفقودی وجود ندارد. و حتی چنانچه یابنده نیت سوءاستفاده یا کلاهبرداری داشته باشد. تا مادامی که صاحب چک در سامانه صیاد چک را به تایید نرساند، قابلیت نقد شدن ندارد. ولی به این خاطر که چک دارای ارزش حقوقی و مالی است و کماکان امکان سوءاستفاده از آن نیز وجود دارد. در صورت مفقود شدت به هر علتی می‌بایست مسئله را به بانک و مراجع قضایی صالح اعلام کرد.

زیرا با انجام اقدامات مربوطه و اخذ گواهی چک مفقودی از دادگاه در صورت. ایجاد هر گونه مشکل قانونی دیگر هیچ مسئولیتی متوجه صاحب حساب یا دارنده چک نیست.
بر اساس قانون جدید، چک دیگر در وجه حامل صادر نمی‌گردد. و این موضوع موجب امنیت بیشتر چک خواهد شد و حتی با مفقود شدن چک هم شخص ثالث قادر به نقد کردن آن نخواهد بود. لیکن این موضوع هم ممکن است موجب بروز مشکلات حقوقی گردد که نیازمند مداخله مرجع قضایی می‌باشد.

وکیل چک در اصفهان با در اختیار داشتن اطلاعات کافی حقوقی که در رابطه با قوانین چک و تغییرات آن دارد. قادر است مراحل حقوقی اعلام مفقودی و اثبات آن را برای موکل خود انجام داده و مسائل حقوقی. دیگر مرتبط با چک اعم از اعلام مفقودی چک به دروغ، اقرارنامه مفقودی چک در دفاتر اسناد رسمی و… را تحت پیگیری قرار می‌دهد. در مسائلی که صاحب چک خارج از ایران به‌سر می‌برد، می‌بایست درخواست وی را در سامانه میخک به ثبت رساند. و سپری کردن مراحل قانونی آن را به وکیل خود واگذار کند.

کلام پایانی

مفقودی و گم شدن چک یکی از مواردی می‌باشد که امکان دارد برای هر شخصی رخ بدهد. مفقودی چک امکان دارد از طریق سرقت چک، جعل، کلاهبرداری یا گم شدن چک به صورت ناخودآگاه باشد. مراحل اعلام مفقودی چک از جمله اعلام به بانک به منظور صدور حکم عدم پرداخت یک هفته‌ای. مراجعه به مراجع قضایی به منظور اخذ گواهی و ارائه آن به بانک است.

سوالات متداول

مراحل اعلام مفقودی چک چیست؟

مراحل اعلام مفقودی چک از جمله اعلام به بانک به منظور صدور حکم عدم پرداخت یک هفته‌ای. مراجعه به مراجع قضایی به منظور اخذ گواهی و ارائه آن به بانک است.

مراجعه به مراجع قضایی جهت اعلام مفقودی چک چگونه است؟

در این مرحله صادر کننده می‌بایست ظرف مدت یک هفته به دادسرا یا شورای حل اختلاف مراجعه نموده و طرح شکایت کند.

ارائه گواهی شکایت به بانک به منظور اعلام مفقودی چک چگونه است؟

در این مرحله می‌بایست گواهی شکایت چک مفقودی صادر گردیده. توسط مراجع قضایی را به بانک ارائه داد تا وضعیت نهایی شکایت در دادگاه مشخص شود.

مطالب پیشنهادی سایت وکیل اصفهان

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .