• شنبه , ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو موضوع مقاله امروز سایت وکیل اصفهان است. برای خرید و فروش خودرو همچنین نقل و انتقال خودرو، طرفین به چند روش می‌تواند اقدام نمایند. برای مثال، خریدار و فروشنده در زمان معامله، با یکدیگر به مرکز شماره گذاری یا فک پلاک مراجعه نموده و بعد از به‌منظور تتظیم سند انتقال قطعی یا همان بنچاق آن به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنند که در این صورت مشکلی وجود نخواهد داشت و روند آن به درستی صورت می‌گیرد.

مشکل زمانی به وجود می‌آید که معامله با مبایعه نامه عادی و یا به صورت شفاهی صورت گرفته و فروشنده به بهانه‌های گوناگون برای واگذاری وکالت نقل و انتقال قطعی و فک پلاک و یا به‌منظور انتقال قطعی و با تشریفات لازم در مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور حضور نمی‌یاید که در این حالت برای خریدار راه حلی جز رجوع به دادگاه حقوقی و طرح شکایت الزام به تنظیم سند رسمی خودرو، وجود ندارد. در این مقاله وکیل خوب اصفهان قصد دارد در ادامه به توضیح دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو بپردازد. پس تا انتهای این مطالب با ما همراه باشید.

الزام به تنظیم سند خودرو

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

تثبیت مالکیت خودروی خریداری شده بسته به تنظیم سند رسمی می‌باشد. خودرو یا موتور سیکلت از اموال منقولی می‌باشند که الزام به تنظیم سند خودرو و یا موتورسیکلت در آن الزامی است. خرید و فروش خودرو از جمله معاملاتی است که شاید بیشترین معاملات صورت گرفته را روزانه به خود اختصاص می‌دهد. از این‌رو تنظیم سند خودرو تعیین نمودن مالکیت انحصاری بسیار مهم و ضروری می‌باشد. خرید خودرو از طریق قولنامه‌ای، ممکن است کلاهبرداری از خریدار و فریب دادن وی را افزایش دهد. ضروری است بعد از تنظیم قولنامه یا مبایعه نامه در دفتر ثبت اسناد، می‌بایست در اولین فرصت سند رسمی خودرو انجام شود.

امکان دارد دو طرف معامله در زمانی معین توافق کنند و یا زمانی را معلوم نکنند؛ در حالت اول حضور نداشتن فروشنده در آن زمان تعیین شده در دفتر ثبت اسناد و در حالت دوم توجه نداشتن فروشنده به خواسته‌های خریدار به تنظیم سند خودرو موجب ارسال دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو از جانب خریدار به مراجع می‌گردد. طرح دعوی به‌منظور الزام به تنظیم سند زمان بر خواهد بود و قانون گذار جهت پیشگیری از تلف شدن زمان و وقت درخواست کننده و دچار شدن هزینه دادرسی ارسال اظهارنامه را برای خواهان عنوان کرده است.

ارسال اظهارنامه و دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

بنابه گفته وکیل خوب اصفهان: اصولا اشخاص پیش از تنظیم هر نوع دادخواستی مثل دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو و ارسال آن به دادگاه کوشش‌ می‌نمایند از حداقل‌ترین هزینه و سریع‌ترین روش به‌منظور رسیدن به خواسته خود اقدام نمایند. در حالی‌که روش ذکر شده به فرجام نرسد، پس از آن به طرح شکایت و دادخواست اقدام می‌کنند. ارسال اظهارنامه جهت فرد فروشنده در این گونه از دعاوی به نوعی مناسب‌ترین راه حل برای شخص خواهان می‌باشد. چون در صورتی‌که در دادگاه دعوای تنظیم سند عنوان گردد، به دلیل اینکه جزء دعاوی مالی به‌حساب می‌آید ملزم به پرداخت هزینه دادرسی است.

لیکن ارسال اظهارنامه ملزم به پرداخت هزینه دادرسی نمی‌باشد. اشخاصی که برای ایشان اظهارنامه ارسال می‌گردد، به‌طور معمول به‌منظور پیشگیری از آمد و شد به دادگاه و یا پیشگیری از به‌وجود آمدن مشکل جهت تنظیم سند سریعا اقدام می‌نماید. ولی در صورتی‌که شخص به اظهارنامه ارسال شده بی توجه باشد، خریدار امکان دارد به طرح شکایت در دادگاه اقدام کند و ارسال اظهارنامه هم از جمله مدارکی می‌باشد که در دادگاه قابل استناد خواهد بود که خریدار با استناد به آن می‌تواند دادگاه را متقاعد به بی تفاوتی فروشنده به تنظیم سند نماید. ولی نحوه تنظیم دادخواست مربوطه بعد از ارسال اظهارنامه چگونه می‌باشد؟

نحوه تهیه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

همانگونه که در مطالب فوق بیان شد؛ موقعی که فروشنده خودرو به‌منظور تنظیم سند اقدامی صورت ندهد، خریدار دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو را می‌تواند به دادگاه ارسال نماید. بایستی تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو در دفاتر قضایی ثبت گردد و هزینه دادرسی آن هم پرداخت شود.

غالباً متن دادخواست از پیش تهیه شده است و فرم مختص آن به افراد داده می‌شود تا مدارک مورد نیاز و دلایل خویش را به متن دادخواست پیوست دهد و نیز در صورتی‌که پیش از تهیه و تنظیم دادخواست شخص خریدار اقدام به ارسال اظهارنامه نموده باشد ضروری است تا خود اظهارنامه را هم تحت عنوان مدرک پیوست کند.

نکته قابل توجه این است که شخص خواهان می‌بایست از بی تفاوتی و حاضر نشدن شخص خوانده به‌منظور تنظیم سند خودرو مطمئن باشد پس از آن اقدام به ارائه دادخواست کند. مضاف بر اظهارنامه مذکور چه مدارک دیگری به‌منظور تهیه دادخواست لازم است؟

مدارک مورد نیار جهت تهیه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

همانطور که وکیل پایه یک دادگستری بیان می‌کند: در تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو می‌بایست مدارک را پیوست دادخواست کرد. مدارک مورد نیاز جهت دادخواست مربوطه به شرح ذیل است:

مرجع صالح جهت ارسال دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

 تنظیم سند رسمی خودرو

بهترین وکیل حقوقی در اصفهان می‌گوید: بعد از تهیه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو می‌بایست آن را به دادگاه و مرجع مرتبط ارسال نمود. دادگاه صالح به‌منظور رسیدگی به دعاوی مالی که مربوط به اموال منقول می‌باشد دادگاهی است که در مکان سکونت خوانده است. شورای حل اختلاف هم جهت رفع اختلاف بین دو طرف ذاتا دارای صلاحیت است. ولی در صورت سازش نکردن و یا بی توجهی فروشنده، راه حلی غیر از ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو به دادگاه نخواهد بود.

رسیدگی به شکایت فرد خواهان در دادگاه به این معنا است که فروشنده جهت توضیح به دادگاه خوانده می‌شود و بعد از بررسی‌های ملزوم و توضیحات شخص خوانده، دادگاه دادخواست خواهان را قبول می‌کند و خوانده در صورت محکوم شدن ملزم به تنظیم سند رسمی خواهد شد. امکان دارد دادگاه تا اجرای تعهدات از جانب فروشنده از او تقاضای تامین خواسته گردد. تامین خواسته به خاطر مطمئن بودن خریدار تا اجرای تنظیم سند خودرو است. لازم به ذکر است که امکان دارد در دادگاه، شخص خوانده از اتهام مبرا شود.

بنابراین لازم به یادآوری می‌باشد که شخص خواهان می‌بایست از اتهام وارد شده به فرد طرف مقابل خویش اطمینان داشته باشد. چون در صورتی که دعوای خواهان رد گردد، هزینه دادرسی قابل پرداخت را می‌بایست پرداخت کند در غیر این حالت، هزینه‌های دادرسی از حساب شخص خوانده کسر خواهد شد.

نکات اصلی الزام به تنظیم سند مالکیت

  1.  به‌منظور مالکیت خودرو آنچه به لحاظ قانونی لازم می‌باشد همان سند برگ سبز مالکیت خودرو است که از طرف مرکز شماره گذاری پلیس (مرکز تعویض پلاک پلیس راهور) صادر می‌گردد.
  2.  به موجب یک رویه نادرست و فراگیر، اشخاص پس از فک پلاک و دریافت سند مالکیت یا همان برگ سبز، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند و سند انتقال قطعی یا بنچاق تهیه می‌کنند. این سند غیر از درآمد زایی برای سردفتران اسناد رسمی هیچ مزیت دیگری نداشته و حتی نزد محاکم و پلیس نیز به آن توجه نمی‌شود. اما متاسفانه به دلیل باور نادرست افراد و القائات کانون سردفتران و دفاتر اسناد رسمی و ذی‌نفعان این مسئله همواره فروشنده از خریدار تقاضای تنظیم سند انتقال قطعی را دارد. در حالی‌که وجود این سند هیچ مزیتی ندارد جز آنکه هنگام فروش خریدار بعدی آن را از فروشنده تقاضا می‌نماید. اشتباه زنجیره‌ای که قربانی آن فروشندگان خودرو می‌باشند و مرتکب آن نیز فروشندگان خودرو.
  3.  شرایط خرید و فروش خودروی توقیف شده حالت ویژه‌ای به‌وجود می‌آورد که عموما موجب خسارت مالی و خسران خریداران خودرو می‌شود که بهتر است پیش از انجام خرید و فروش خودرو حتما با یک وکیل مجرب قرارداد و آشنا به خصوصیات معاملات مربوط به خودرو مشاوره گردد.

جهت فک رهن خودرو چه شرایطی لازم می‌باشد؟

از شرکت خودروسازی که خودرو در رهن آن است معرفی‌نامه دریافت نمود و تحویل نامه صادر شده به مرکز تعویض پلاک

کلام آخر

همان‌گونه که در این مقاله توضیح دادیم، تثبیت مالکیت خودروی خریداری شده بسته به تنظیم سند رسمی می‌باشد. خودرو یا موتور سیکلت از اموال منقولی می‌باشند که الزام به تنظیم سند خودرو و یا موتورسیکلت در آن الزامی است. خرید و فروش خودرو از جمله معاملاتی است که شاید بیشترین معاملات صورت گرفته را روزانه به خود اختصاص می‌دهد. از این‌رو تنظیم سند خودرو تعیین نمودن مالکیت انحصاری بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .