• شنبه , ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۹ دقیقه

اگر به تازگی طلاق گرفته‌اید و به دنبال راهی هستید تا این تجربه تلخ را از شناسنامه خود پاک کنید. با سایت وکیل اصفهان همراه باشید تا با شرایط آن آشنا شوید. از مهمترین دغدغه‌هایی که پس از طلاق برای زن و مرد ایجاد می شود این است. که راهی پیدا کنند تا نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف نمایند. برای پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه، تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و نمی توان گفت که حذف نام همسر از شناسنامه مختص به زن است و برای مرد چنین امکانی وجود ندارد اما شرایط هر دو متفاوت است.

  برای مشاوره فوری کلیک کنید.

از آنجایی که در عرف جامعه ما برای افرادی که طلاق گرفته‌اند شرایط کمی سخت است و ممکن است زن یا مرد طلاق گرفته در مضیقه قرار بگیرند، قانون راهی پیش بینی کرده است تا بتوانند نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کنند.

حذف اسم همسر از شناسنامه یکی از مسائلی است که زیاد پرسیده می شود و بسیاری از افراد از جزئیات این امر آگاهی ندارند لذا سایت وکیل اصفهان این مقاله را تهیه کرده تا از این طریق بتواند اطلاعات لازم را در اختیار افرادی که چنین سوالی دارند قرار دهد. توصیه ما این است که حتما مقاله را تا انتها مطالعه کرده و اگر تجربه یا نظری در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

چگونگی درخواست حذف نام مرد را بدهیم

وکیل اصلاح شناسنامه در اصفهان در بیان چگونگی درخواست حذف نام مرد از شناسنامه بیان می کند: درخواست برای حذف کردن نام شوهر سابق از شناسنامه دو حالت دارد:

حال چگونگی درخواست حذف نام مرد را در این دو حالت مورد بررسی قرار می دهیم:

  1.  درخواست حذف نام مرد از شناسنامه از سوی زوجه باکره:

    در صورتی که دختری با مردی ازدواج کند اما با یکدیگر رابطه جنسی از نوع مدخوله برقرار نکنند چه یک هفته از ازدواج آنها گذشته باشد و چه چند سال، چنانچه از یکدیگر جدا شده و طلاق بگیرند، زن می تواند درخواست حذف نام مرد از شناسنامه‌اش را به اداره ثبت احوال بدهد.
    در این حالت زن به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود تا گواهی مبنی بر باکره بودن وی صادر گردد. چنانچه باکره بودن زن از سوی پزشکی قانونی مورد تأیید قرار گرفت، گزارش آن را به اداره ثبت احوال می دهد. ثبت احوال نیز می پذیرد که پس از طلاق نام مرد را از شناسنامه زن پاک کند.
  2.  درخواست حذف نام مرد از شناسنامه از سوی زوجه غیرباکره:

وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان درباره درخواست حذف نام مرد توسط زن غیرباکره می گوید: اگر میان زن و مرد رابطه جنسی از نوع مدخوله صورت گرفته باشد. چه چند روز از نکاح آنها گذشته باشد چه چند سال، پروسه حذف نام همسر از شناسنامه کمی دشوارتر خواهد شد. در این حالت نیز زوجه باید درخواست حذف نام همسر را به ثبت احوال تقدیم کند. حال اگر ثبت احوال درخواست او را رد نمود زن این امکان را خواهد. داشتکه مجددا درخواست خود را در دادگاه مطرح نماید. البته بهترین کار این است که در چنین شرایطی از تجربیات یک وکیل خانواده استفاده کنید. ولی در هر صورت باید یکی از روش‌های ذیل را برای رسیدن به نتیجه مطلوب بکار ببرید.
الف) معرفی کردن خواستگار جدید: زن می تواند در دادگاه مدعی شود. که می خواهد با شخص دیگری ازدواج کرده و دوست ندارد نام همسر پیشین در شناسنامه او وجود داشته باشد. زیرا ممکن است مسائلی برای او ایجاد شود و از لحاظ روانی در مضیقه قرار بگیرد. البته مردی که معرفی می کنید لازم است از این امر آگاهی داشته باشد ولی دادگاه اجازه نخواهد داد که خانواده آن مرد اطلاع پیدا کنند.
ب) ادعای فقدان شناسنامه: در صورتی که شناسنامه زن گم شده باشد می تواند به دادگاه درخواست دهد که در زمان صدور شناسنامه جدید، نام همسر سابق را در آن حذف کنند. در این حالت دیگر نیازی به معرفی خواستگار نیست. ولی از آنجایی که زن رابطه مدخوله داشته امر خذف نام همسر از نشاسنامه کمی دشوار می شود که حضور یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند بسیار مفید باشد.

شرایط حذف نام زن از شناسنامه مرد

به موجب قانون مرد نیز می تواند نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کند و این امر تنها مختص بانوان نیست. طبق بیانات وکیل طلاق اصفهان، اگر فردی از همسر خود طلاق گرفته باشد و همسر جدیدی اختیار کرده باشد، می تواند به اداره ثبت احوال درخواست دهد تا نام همسر اول از شناسنامه‌اش حذف گردد. این اصل هم در مورد زن صدق میکند و هم در مورد مرد.

چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه شود:

  1. برای حذف کردن نام همسر اول از شناسنامه ضرورت دارد که ازدواج دوم به صورت رسمی در شناسنامه فرد ثبت شده باشد. پس صرف معرفی و انتخاب همسر برای این موضوع کفایت نمی کند. بنابراین همسر دوم از موضوع ازدواج اول آگاهی پیدا می کند.
  2.  حذف نام هسر اول از شناسنامه کمک می کند که فرد بتواند به شکل راحت تری شناسنامه خود را در جاهای مختلف عرضه کند و نگرانی بابت قضاوت شدن و … نداشته باشد.
  3.  برخی معتقدند؛ حذف نام هسر اول تنها در ازدواج دوم امکان پذیر است و با ازدواج سوم و… دیگر نمی توان نام همسر پیشین را حذف نمود اما عده‌ای می گویند به نظر می رسد امکان حذف نام همسرهای بعدی نیز وجود دارد.

آیا حذف اسم همسر از شناسنامه بعد از فوت امکان پذیر است؟

اگر همسر فوت کند، مانند حالت‌های بیان شده در فوق است. یعنی اگر زن باکره باشد به راحتی می تواند به ثبت احوال درخواست حذف نام همسر از شناسنامه بدهد و اگر غیرباکره باشد؛ این کار کمی دشواری می‌شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که اگر زوجه غیرباکره باشد ضرورت دارد برای حذف نام همسر از شناسنامه، مجددا ازدواج کند و نام همسر جدید در شناسنامه‌اش به ثبت رسیده باشد.

آیا می توان نام همسر را از شناسنامه با وجود فرزند حذف کرد؟

وکیل حذف نام همسر از شناسنامه

به موجب قانون برای حذف نام همسر از شناسنامه، وجود فرزند مانعی ایجاد نمی‌کند اما شرایطی دارد. از آنجایی که فرزند وجود دارد زوجه دیگر باکره نیست. در این حالت زن یا مرد فقط می توانند با ازدواج مجدد و ثبت نام همسر جدید در شناسنامه تقاضای حذف نام هسر سابق خود را به اداره ثبت احوال بدهند. البته خوب است بدانید در این حالت مشخصات فرزندان به هیچ عنوان از شناسنامه‌ پدر و مادر حذف نمی شود.

مدارک لازم جهت حذف نام همسر از شناسنامه

اگر زوجه باکره باشد مدارک زیر را لازم خواهد داشت:

ولی در صورتی که زن پس از جدایی باکره نباشد، مدارک زیر را برای حذف نام همسر از شناسنامه لازم خواهد داشت:

حال اگر همسر فوت کرده باشد، برای حذف نام او از شناسنامه باید مدارک فوق را ارائه داد به علاوه گواهی فوت همسر.

هزینه حذف نام همسر از شناسنامه

برای استعلام دقیق قیمت حذف نام همسر از شناسنامه لازم است حتما از مؤسسه‌های حقوقی یا وکیل مدنظر خود مشاوره بگیرید تا باروال کار و هزینه بهتر آشنا شوید.

کلام پایانی

درصورتی که تمایل به حذف اسم همسر از شناسنامه دارید می توانید از تجربه بهترین وکیل خانواده در اصفهان استفاده کنید و از وی در این خصوص مشاوره دریافت کنید. حذف نام همسر از شناسنامه ممکن است کاری آسان به نظر برسد اما ریزه کاری‌ها و جزئیاتی دارد که هر کسی از آن باخبر نیست. به همین جهت است که توصیه می شود با یک وکیل خبره صحبت کنید.

سؤالات متداول حذف نام همسر از شناسنامه

تا چند بار می توان نام همسر را از شناسنامه حذف کرد؟

وکیل اصفهان پاسخ می دهد: همانگونه که در متن گفتیم در این باره اختلاف نظر وجود دارد و عده‌ای معتقدند تنها یک بار می توان نام همسر را از شناسنامه حذف نمود و عده‌ای خلاف این عقیده را دارند.

آیا با تهیه شناسنامه المثنی، اطلاعات پیشین حذف می گردد؟

پاسخ این سوال خیر است، وکیل اصفهان می گوید تمام اطلاعات ثبت شده در شناسنامه پیشین، در شناسنامه المثنی منعکس می شود. اگر کسی بخواهد نام همسر در شناسنامه المثنی درج نشود باید مراحل قانونی آن را طی کند.

 چگونه می توان طلاق غیر مدخوله را ثابت کرد؟

برای این کار لازم است تا زوج به پزشکی قانونی مراجعه کرده و گواهی بکارت دریافت کند. با تأیید پزشکی پزشکی قانونی، طلاق از نوع غیرمدخوله خواهد بود.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .