• شنبه , ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۹ دقیقه

تنظیم شناسنامه جلد قرمز: مضاف بر کارت ملی که به عنوان کارت اصلی هویتی ایرانیان به شمار می‌رود؛ شناسنامه هم در خیلی از موارد اعم از افتتاح حساب بانکی، ثبت نام در سامانه ثنا و همچنین ثبت نام فرزندان در مدارس به منظور اخذ خدمات دولتی و خصوصی استفاده می‌شود. یکی از سؤالاتی که اکثر افراد از مؤسسه‌های حقوقی می‌پرسند این است که تنظیم شناسنامه جلد قرمز به چه صورت است؟

در برخی موارد، بنا به دلایلی شناسنامه شخص نسبت به شرایطی که دارد قابل استفاده نیست؛ از این رو صاحب این مدرک هویتی به منظور دریافت خدمات بخش دولتی و خصوصی می‌بایست جهت تعویض شناسنامه خود یا تنظیم شناسنامه جلد قرمز جدید اقدام کند که انجام این کار نیازمند اطلاع از روال مدارک مورد نیاز و هزینه‌های مرتبط با تعویض شناسنامه است. سایت وکیل اصفهان در این مقاله، نحوه تعویض شناسنامه را به طور کامل برای شما شرح می‌دهد. پس از خواندن مطلب اگر سؤال یا نظری داشتید می‌توانید برای ما بنویسید.

مراحل و نحوه تعویض شناسنامه جلد قرمز

تنظیم شناسنامه جلد قرمز: شناسنامه به همراه کارت ملی مهم‌ترین و اصلی‌ترین اسناد هویتی اتباع ایرانی به حساب می‌آید اما گاهی پیش می‌آید به دلایلی صاحب این مدرک هویتی بایستی نسبت به تعویض آن اقدام کند و بر همین اساس این سوالات پیش می‌آید که مراحل و نحوه تعویض شناسنامه جلد قرمز به چه صورت است؟ و اینکه آیا بعد از ثبت نام امکان پیگیری صدور شناسنامه با کد ملی وجود دارد؟

تنظیم شناسنامه جلد قرمز

از این رو در این قسمت به سوال اول پاسخ خواهیم داد. قبل از اینکه به بررسی نحوه تعویض شناسنامه جلد قرمز بپردازیم. و مراحل انجام آن را برای اشخاص متقاضی بیان کنیم لازم است. در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که در چه مواردی صاحب این سند هویتی می‌تواند نسبت به تعویض آن اقدام کند؟

در شرایط زیر تعویض شناسنامه جلد قرمز صورت می‌گیرد:

تنظیم شناسنامه جلد قرمز: در هر کدام از موارد فوق متقاضی جهت تعویض شناسنامه خود باید. با همراه داشتن مدارک مورد نیاز به اداره ثبت احوال محل اقامت خود یا یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند. و بعد از اخذ برگه تعویض شناسنامه و هم‌چنین پرداخت هزینه‌های قانونی تقاضای خود را به اداره ثبت احوال تقدیم کند.
بعد از ثبت تقاضای تعویض، مامور اداره ثبت احوال مورد نظر، به تقاضای واصل شده رسیدگی می‌کند. و در شرایطی که طبق شرایط قانونی باشد، شناسنامه جدید برای شخص متقاضی صادر می‌شود. و به غیر از مورد مفقودی شناسنامه جلد قرمز، شخص متقاضی قادر است. با تحویل دادن شناسنامه قبلی خود شناسنامه جدید خود را به صورت حضوری یا از طریق پست دریافت کند.
شایان ذکر است که ثبت تقاضای تعویض شناسنامه جلد قرمز تنها توسط اشخاص بالای ۱۸ سال ممکن است. و اشخاص کمتر از ۱۸ سال تنها با دارا بودن حکم رشد یا از طریق پدر، پدربزرگ پدری، مادر (تا موقعی که در قید زوجیت پدر باشد). و دیگر نمایندگان قانونی شخص هم‌چون قیم حق دارند به منظور تعویض شناسنامه خود اقدام کنند. چنان‌چه ساکن اصفهان هستید و قصد تغییر نام و تنظیم شناسنامه جدید دارید بهتر است با بهترین وکیل تغییرنام در اصفهان مشورت کنید.

مدارک مورد نیاز جهت تعویض شناسنامه جلد قرمز

یکی دیگر از موضوعاتی که در خصوص تعویض شناسنامه جلد قرمز باید به آن پرداخت، مدارک مورد نیاز برای تعویض است. در سایت سازمان ثبت احوال کشور، این مدارک تعیین شده است و شامل موارد زیر است:

در موارد استثنایی که شخص دسترسی به مدارک فوق ندارد؛ جهت تعویض شناسنامه جلد قرمز، به نیروی انتظامی معرفی می‌شود و با تقاضای تایید عکس از سازمان مربوطه و تایید آن سازمان، شناسنامه جدید برای شخص صادر می‌شود.

هزینه تعویض شناسنامه جلد قرمز

تعویض شناسنامه جلد قرمز، مانند صدور شناسنامه و دیگر خدمات سازمان ثبت احوال کشور، مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوط به آن است. به موجب نرخ تعرفه‌های خدمات سازمان ثبت احوال کشور، هزینه تعویض شناسنامه جلد قرمز در سال ۱۴۰۱ از قرار زیر است:

  1. به طور کلی، هزینه تعویض شناسنامه جلد قرمز، ۵۰ هزار تومان است.
  2. هزینه تعویض شناسنامه، در اجرای مواد ۳۲ و ۳۳ قانون ثبت احوال کشور، یعنی حذف ازدواج و طلاق از شناسنامه زن در طلاق بائن غیر مدخوله و هم‌چنین پاک کردن اسم شوهر از شناسنامه زوجه، ۱۲۵ هزار تومان است.
  3. هزینه تعویض شناسنامه، به دلیل مفقودی آن که در حقیقت نیازمند دریافت شناسنامه المثنی است، برای بار نخست، ۱۰۰ هزار تومان، برای بار دوم، ۱۵۰ هزار تومان و برای بار سوم و بیشتر، ۳۵۰ هزار تومان است.

علاوه بر این، نحوه پرداخت هزینه به این ترتیب است که شخص متقاضی این امکان را دارد که از طریق شماره حساب ۴۰۰۱۰۱۱۱۰۱۰۱۲۱۶۷ مربوط به بانک مرکزی، انتقال وجه به روش کارت به کارت به شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۲۲۸۲۳۹۱۳ و مراجعه به بانک ملی و پرداخت از طریق حواله پایا یا ساتنا به شماره شبا IR300100004001011101012167 یا دستگاه‌های کارتخوان نصب گردیده در ادارات ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان دولت، نسبت به پرداخت هزینه اقدام نماید.

تعویض شناسنامه جلد قرمز چقدر طول می‌کشد؟

یکی دیگر از مواردی که در خصوص تعویض شناسنامه دغدغه خیلی از متقاضیان است، موضوع زمان صدور این سند هویتی بوده و از این رو، این سوال برای خیای از آنها پیش می‌آید که تعویض شناسنامه جلد قرمز چند روز طول می‌کشد؟
در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم در حال حاضر تعویض شناسنامه جلد قرمز و صدور شناسنامه جدید در شهرستان‌ها حدود ۱ الی ۲ روز طول خواهد کشید، ولی در تهران با در نظر گرفتن تعداد زیاد متقاضیان و حجم زیاد درخواست‌ها این مدت تقریبا ۷ الی ۱۰ روز است. علاوه بر این، به استناد اعلام سامان ثبت احوال کشور در هفته دولت، تعویض شناسنامه جلد قرمز در محل این سازمان به مدت یک روز صورت می‌پذیرفت که البته، این مهلت در حال حاضر اتمام یافته است.

پیگیری تعویض شناسنامه با کد ملی

از موقعی که اشخاص به منظور تعویض شناسنامه خود اقدام می‌کنند، تا زمانی که صادر شود و به آن دسترسی پیدا کنند، مدتی طول می‌کشد که بنابه دلایلی امکان دارد این مدت بیشتر از حد معمول طول بکشد. بر همین اساس، این سوال مطرح می‌گردد که آیا امکان پیگیری تعویض شناسنامه جلد قرمز با کد ملی وجود دارد؟ در صورت امکان نحوه انجام آن به چه صورت است؟

در پاسخ به سوال فوق باید بگوییم در حال حاضر سایت یا سامانه‌ای راه اندازی نگردید که به وسیله آن متقاضیان قادر به پیگیری تعویض شناسنامه جلد قرمز با کد ملی باشند. با وجود این، در سابق می‌توانستیم پیگیری شناسنامه از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور را انجام دهیم که این پیگیری مستلزم برخورداری از کد پیگیری درخواست بود و با کد ملی امکان نداشت. امروزه به طور کلی این امکان از سایت سازمان حذف گردیده است.
لازم است بدانید که افراد متقاضی قادر خواهند بود با مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست به نشانی tracking.post.ir فرایند پستی شناسنامه جدید خود را پیگیری کنند که در این خصوص هم پیگیری توسط شماره مرسوله امکان پذیر خواهد بود و نه کد ملی شخص متقاضی.

سخن آخر

شناسنامه به همراه کارت ملی مهم‌ترین و اصلی‌ترین اسناد هویتی اتباع ایرانی به حساب می‌آید ولی گاها پیش می‌آید که به دلایلی صاحب این مدرک هویتی بایستی نسبت به تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهد. تعویض شناسنامه از طریق مراجعه حضوری به یکی از ادارت ثبت احوال کشور یا دفاتر پیشخوان دولت امکان پذیر است. شناسنامه سابق و سه عدد عکس ۳ در ۴ تمام رخ جدید از جمله مهم اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز جهت تعویض شناسنامه است.

مراحل و نحوه تعویض شناسنامه به چه صورت می باشد؟

تعویض شناسنامه از طریق مراجعه حضوری به یکی از ادارت ثبت احوال کشور یا دفاتر پیشخوان دولت امکان پذیر است.


آیا ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه امکان پذیر است؟

در حال حاضر ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه برای متقاضیان امکان پذیر نیست.

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه چیست؟

شناسنامه سابق و سه عدد عکس ۳ در ۴ تمام رخ جدید از جمله مهم اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز جهت تعویض شناسنامه است.

آخرین نوشته‌ها

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .