• شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

با در نظر گرفتن قانون مدنی و شرع مقدس اسلام، مرد حق دارد هر زمان که تمایل داشته باشد همسر خود را طلاق دهد و قانون این حق را برای مرد در نظر گرفته است. بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی در رابطه با طلاق از طرف مرد: «مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را داشته باشد.»

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

ولی با در نظر داشتن ماده مذکور منظور این نمی‌باشد که شوهر به جهت طلاق همسر خود بایستی حتما دلایل محکمه پسند به قاضی دادگاه تسلیم کند. در ماده مذکور مقصود از این جمله این می‌باشد که انجام طلاق نیازمند رعایت مراسم و شرایط ویژه‌ای همچون ارائه دادخواست طلاق و پرداخت حقوق مالی به زن دارد که به منظور انجام طلاق شوهر می‌بایست این شرایط را رعایت کند نه اینکه شوهر به منظور طلاق زن نیاز به دلیل محکمه پسند داشته باشد.

وکیل خانواده در اصفهان در این مقاله قصد دارد ضمن تعریف طلاق به درخواست مرد، دلایل محکمه پسند طلاق از طرف مرد را بیان کند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و با درج نظرات خود در بخش نظرات ما را خوشحال نمایید.

طلاق به درخواست مرد

تقاضای طلاق از سه طریق امکان‌پذیر است. طلاق به تقاضای زن، طلاق به تقاضای مرد و طلاق توافقی. در شیوه طلاق به تقاضای مرد، شوهر حق دارد بدون هیچ دلیل خاصی و صرفا با پرداخت کلیه حق و حقوق مالی به زوجه، وی را طلاق دهد و اعتراض زوجه در این خصوص هم از جدایی و طلاق از طرف مرد جلوگیری نخواهد کرد. ولی مرد حق ندارد بدون پرداخت حقوق مالی به زوجه هر زمان خواست وی را طلاق دهد.

ولی نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که در صورتی که مرد به منظور طلاق همسر خود دلیل یا دلایل محکمه پسند داشته باشد از جمله عدم تمکین، سوءمعاشرت زوجه، اعتیاد زوجه، حبس طولانی مدت زوجه و مواردی که مورد تایید دادگاه به منظور طلاق زوجه از جانب مرد می‌باشد دیگر لزومی نخواهد بود که شوهر به جهت طلاق جزو مهریه زن دیگر حقوق مالی اعم از نفقه، اجرت المثل و نحله را نیز پرداخت کند.

طلاق از طرف مرد

شرایط دادخواست طلاق از طرف مرد فرق زیادی با دیگر انواع طلاق ندارد. در ابتدا مرد در سامانه طلاق ثبت نام کرده و وقت مشاوره پیش از طلاق که به جهت انواع طلاق اجباری بوده دریافت می‌کند. ولی چنانچه در سامانه طلاق ثبت نام نکرد قادر است به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست طلاق را تسلیم می‌نماید. سپس می‌بایست تمبر باطل نموده و کپی برابر با اصل شده سند ازدواج و کلیه مدارک شناسایی را ضمیمه دادخواست طلاق و تسلیم دفتر خدمات الکترونیک قضایی که در آن دادخواست را ثبت کرده می‌نماید تا از آنجا یه منظور رسیدگی به دادگاه خانواده ارسال گردد.

تمامی مدارک در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و دادگاه به منظور ایجاد صلح و سازش میان زوجین آنها را دعوت به داوری کرده و از آنها درخواست می‌کند یک نفر را تحت عنوان داور معرفی نمایند. در صورتی که این کار عملی نشود دادگاه شخصا برای ایشان داور تعیین خواهد کرد. با این حال نظریه داور برای دادگاه جنبه تشریفاتی داشته و تعیین کننده نمی‌باشد.

چنانچه با ارجاع به داوری و مشاوره پیش از طلاق که اجباری می‌باشد کماکان میان زن و مرد سازش برقرار نشود و شوهر در تصمیم خود یه منظور طلاق زوجه اصرار داشته باشد، قاضی دادگاه با دقت و بررسی شروط ضمن عقد نکاح و مندرجات سند ازدواج جهت مواردی از جمله جهیزیه، مهریه، اجرت المثل زن، نفقه زن و فرزند یا فرزندان تصمیم گیری تعیین تکلیف خواهد کرد. علاوه بر این دادگاه در خصوص حضانت و نگهداری فرزند یا فرزندان و همچنین چگونگی پرداخت مخارج حضانت تصمیم گیری کرده و تصمیمات در مورد این موارد را علی‌رغم رای مربوط به طلاق اعلام می‌نماید.

رای صادر شده از دادگاه در مورد درخواست طلاق از جانب مرد را گواهی عدم امکان سازش می‌گویند.

دلایل محکمه پسند طلاق از طرف مرد

ضمن تعریفی که برای طلاق از جانب مرد بیان کردیم و گفتیم که چگونه شوهر بایستی دادخواست طلاق تقدیم کند و دادگاه ضمن رای طلاق در خصوص چه موضوعاتی تصمیم می‌گیرد، وکیل طلاق در اصفهان این نکته را هم به لیست دانسته های شما اضافه میکند که شوهر به منظور طلاق همسر خود بدون دلیل باید شرایط زیر را رعایت نماید:

  1. پرداخت مهریه زوجه، در صورتی که مرد توانایی مالی جهت پرداخت مهریه نداشته باشد تقاضای اعسار از پرداخت را به دادگاه خانواده رسیدگی کننده به این دعوا تقدیم می‌کند و چنانچه مورد تایید دادگاه واقع شود، پرداخت مهریه اقساطی خواهد شد.
  2.  پرداخت نفقه زوجه که میزان آن را قاضی دادگاه بر حسب شئونات اجتماعی و خانوادگی زوجه مشخص می‌کند، طلاقی که به تقاضای مرد صورت می‌گیرد، طلاق رجعی می‌باشد. بدین معنی که شوهر فرصت پشیمان شدن داشته و قادر است در طول مدت عده که سه ماه می‌باشد به زن رجوع کند. زوجه هم طی این مدت سه ماهه عده در خانه مرد سکونت کرده و پرداخت نفقه وی بر عهده مرد می‌باشد ولی در صورتی که زن باردار باشد پرداخت نفقه تا اتمام مدت زمان وضع حمل بر ذمه شوهر خواهد بود.
     پرداخت اجرت المثل، در صورتی که زن درخواست اجرت المثل داشته باشد سه مورد می‌بایست برای دادگاه محرز گردد:

طلاق از جانب مرد

پس از اینکه این سه مورد اثبات گردد دادگاه سعی خواهد کرد میان زوجین برای میزان اجرت المثل مصالحه صورت دهد. ولی در صورتی که به توافق نرسیدند مقدار آن را کارشناس رسمی مشخص خواهد کرد و شوهر می‌بایست آن را پرداخت کند.

  1. پرداخت نحله به زوجه، نحله موقعی به زوجه تعلق خواهد گرفت که طلاق به تقاضای شوهر باشد و مرد دلیل محکمه پسندی از جمله عدم تمکین، سوءمعاشرت زوجه و… نداشته باشد ولی در صورتی که اجرت المثل به خاطر عدم وجود شرایط خاص به زوجه تعلق نگیرد دادگاه مبلغی به لحاظ بذل یا همان نحله در ازای سال‌های زندگی مشترک برای زوجه مشخص می‌کند.
  2.  پرداخت نصف اموال مرد به زن که از جمله شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج می‌باشد. با این حال چنانچه شوهر آن را امضا نموده باشد و زوجه تقاضای پرداخت آن را داشته باشد البته به منظور پرداخت آن طلاق می‌بایست به تقاضای شوهر باشد و شوهر دلیل محکمه پسندی جهت طلاق زوجه نداشته باشد در این شرایط مرد بایستی تا نصف اموال موجود خود را که در دوران زناشویی با زن به دست آورده است یا معادل آن را به طور بلاعوض به زوجه انتقال دهد.

نکات مهم دلایل محکمه پسند طلاق از طرف مرد

همانطور که گفته شد هنگامی که شوهر قصد دارد همسر خود را بدون دلیل طلاق دهد می‌بایست حقوق مالی زوجه را به وی  پرداخت کند. در این شرایط جهت پرداخت حقوق زوجه نکاتی وجود دارد:

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

 در طلاق به تقاضای شوهر که بدون دلیل تصمیم دارد همسر خود را طلاق دهد بعد از تعیین شدن امور مربوط به حقوق مالی زوجه صیغه طلاق جاری می‌گردد و در شناسنامه به ثبت می‌رسد.

سخن آخر 

در صورتی که مرد به منظور طلاق همسر خود دلیل یا دلایل محکمه پسند داشته باشد از جمله عدم تمکین، سوءمعاشرت زوجه، اعتیاد زوجه، حبس طولانی مدت زوجه و مواردی که مورد تایید دادگاه به منظور طلاق زوجه از جانب مرد می‌باشد دیگر لزومی نخواهد بود که شوهر به جهت طلاق جزو مهریه زن دیگر حقوق مالی اعم از نفقه، اجرت المثل و نحله را نیز پرداخت کند.


سوالات متداول

آیا مرد هر زمان بخواهد حق دارد زنش را طلاق دهد ؟

در صورتی که تمام حق و حقو مالی زوجه را پرداخت کند حق دارد او را هر زمان بخواهد طلاق دهد که در مقاله در مورد آن کاملا توضیح داده شده است.

آیا مرد برای طلاق همسر خود نیاز به ارائه دلیل محکمه پسند در دادگاه دارد؟

خیر بر اساس قانون مرد هر زمان اراده کند با رعایت شرایط مقرر همچون پرداخت حقوق مالی زن قادر است او را طلاق دهد که در مقاله توضیح داده شده است.

هنگامی که مرد دادخواست طلاق زن را بدهد چنانچه زن اعتراضی به این درخواست کند مورد قبول خواهد بود؟

 مرد حق دارد تقاضای طلاق همسر خود را هر موقع که بخواهد بدهد و اعتراض زوجه تاثیری بر این مسئله نخواهد داشت که در مقاله توضیح داده شده است.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .