• پنج شنبه , ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۰ دقیقه

طلاق غیابی از طرف مرد 

طلاق غیابی از طرف مرد: از جمله انواع طلاق، طلاق غیابی می‌باشد که در شرایط ویژه‌ای هر کدام از زن و مرد در دادگاه خانواده آن را درخواست می‌کنند. بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، حق طلاق در اختیار شوهر می‌باشد. از این رو، چنانچه شوهر دادخواست طلاق به طرفیت همسر خود بدهد خواه زن در دادگاه حاضر گردد و خواه حضور پیدا نکند و همچنین لایحه‌ای ندهد، مطمئنا رای طلاق صادر می‌شود. در این شرایط رای صادر شده طلاق غیابی خواهد بود.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

بنابراین به صورت کلی بر طبق قانون هنگامی که یکی از زوجین در مدت زمان رسیدگی به اقامه دعوای طلاق در دادگاه حضور پیدا نکند و حتی در غیاب حضور خویش لایحه‌ای نیز به دادگاه تسلیم نکرده باشند، طلاق از نوع غیابی است و زوجه این امکان را دارد در مهلت قانونی بابت این رای واخواهی کند.

بهترین وکیل طلاق در اصفهان تصمیم دارد درباره مدت زمانی که طلاق غیابی از طرف مرد طول می‌کشد صحبت کند. اگر شما هم تمایل دارید دراین باره اطلاعات بیشتری به دست آورید، با ما همراه شوید.

مراحل طلاق غیابی از طرف مرد

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

هر چند که طلاق غیابی از سمت زوجین یعنی هم از جانب مرد و هم از جانب زن امکان‌پذیر می‌باشد، لیکن شرایط قوانین و مراحل این دو نوع دادخواست با یکدیگر متفاوت می‌باشد. در ادامه مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که شوهر چگونه قادر خواهد بود با مراجعه به دادگاه همسر خود را طلاق دهد.

حاضر نشدن زوجه و غیبت در زندگی مشترک مانعی به جهت صدور حکم طلاق غیابی نخواهد بود، بلکه قاضی دادگاه در چنین شرایطی بنا به تقاضای مرد اقدام به صدور رای می‌کند.

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که طلاق غیابی از جانب مرد فرقی با طلاق حضوری ندارد. زیرا در هر حالت قاضی دادگاه باید در حکم طلاق غیابی تمام امور مالی زن را در نظر بگیرد.

در حقیقت شرایط طلاق غیابی از سوی شوهر بدین ترتیب می‌باشد که هنگامی که زن یا وکیل منتخب وی در هیچ کدام از جلسات و مراحل رسیدگی به دعوی طلاق در دادگاه حاضر نگردد و لایحه‌ای نیز تسلیم دادگاه نکرده باشند، حتی موقعی که اخطاریه دادگاه به زن به طور واقعی ابلاغ نشده باشد در نتیجه حکمی که بر طبق آن طلاق صادر خواهد شد غیابی می‌باشد و طلاق انجام شده، طلاق غیابی از سوی مرد گفته می‌شود.

بنابراین طلاق غیابی از سوی مرد به طلاقی اتلاق می‌گردد که زوجه در هیچ کدام از مراحل دادرسی حاضر نیست. از این رو به خاطر این عدم حضور و غیبت زوجه حکم بر علیه زن به صورت غیابی صادر می‌شود.

طلاق غیابی از سوی مرد و حقوق مالی زوجه و مهریه

در طلاق غیابی تکلیف مهریه چه خواهد بود؟  آیا در طلاق غیابی مهریه تعلق می‌گیرد؟ وکیل اصفهان در پاسخ به این سوالات می‌گوید: در خصوص طلاق و جدایی از نوع غیابی، پرداخت تمام حقوق مالی زوجه جهت ثبت طلاق در رای دادگاه لحاظ می‌گردد. حقوق مالی زن در طلاق از جانب شوهر هم عبارتند از مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت ( به شرط اینکه از طرف زوجه مطالبه شود)، نفقه ایام عده زن، نفقه معوقه (در صورت استحقاق مرد و مطالبه وی)، شرط تصنیف اموال مندرج در عقدنامه به شرط وجود امضا شوهر در عقدنامه و وجود اموال در موقع طلاق.

لازم به ذکر است که پس از اینکه طلاق غیابی به تقاضای شوهر صادر گردید، چنانچه مهریه بنا به تقاضای زوجه قبلا مطالبه نشده باشد در این شرایط شوهر در صورتی که از پرداخت تمام مهریه ناتوان باشد، قادر است دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را در همان شعبه دادگاه صادرکننده طلاق تسلیم کند. در این موقع قاضی دادگاه این اختیار را خواهد داشت که در صورت حاضر نشدن زوجه با نظر به شهادت شاهدین شوهر پرداخت مهریه راتقسیط نماید.

طلاق غیابی از سوی مرد چقدر طول می‌کشد؟

در پاسخ به این سوال نیز باید چنین گفت که طلاق غیابی از سوی شوهر نیز با در نظر گرفتن قانون امکان‌پذیر خواهد بود و در حقیقت غیبت زوجه در طول مراحل طلاق از سوی شوهر تاثیری در رای دادگاه نخواهد داشت و باز هم قاضی دادگاه در شرایطی که به دادخواست طلاق از سوی زوج رسیدگی کند قادر به صدور گواهی عدم سازش خواهد بود.

با این حال مدت زمان طلاق غیابی از سوی شوهر هم امکان دارد به همان اندازه طول بکشد؛ زیرا در صورتی که حکم طلاق از سوی شوهر به طور غیابی صادر گردیده باشد، زوجه قادر است حداکثر به مدت ۲۰ روز نسبت به آن درخواست واخواهی کند. بعد از انجام واخواهی امکان تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی هم وجود خواهد داشت که در مجموع امکان دارد چندین ماه به طول انجامد. اما در صورتی که این اعتراض‌ها نسبت به حکم انجام نگردد، طبیعی است که مدت زمان طلاق از سوی شوهر کمتر خواهد شد.

مهریه در طلاق غیابی:

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که جهت ثبت طلاق در دفترخانه نیز زوجه و مرد می‌بایست مدارک خویش را به محضر ارائه دهند و با در نظر داشتن اینکه طلاق غیابی می‌باشد، امکان دارد زوجه به دفترخانه مراجعه نکرده و مدت زمان طلاق از سوی مرد در طلاق غیابی طولانی‌تر گردد؛ هر چند عدم حضور در دفترخانه جهت ثبت طلاق از سوی زوج مشکلی ایجاد نخواهد کرد و دفترخانه بعد از اخطار به دو طرف و عدم حضور مجدد ایشان قادر به ثبت طلاق می‌باشد.

لازم به توضیح است که انجام اعتراض نسبت به حکم طلاق از جانب شوهر موجب نمی‌گردد که رای دادگاه در مورد طلاق از جانب مرد تغییر کند. بلکه معمولا اعتراض به حکم دادگاه مبنی بر صدور گواهی عدم سازش به این خاطر انجام می‌پذیرد که زوجه در برابر حقوق قانونی خویش بعد از طلاق مانند اجرت المثل و یا مطالبه نصف اموال و دارایی شوهر بعد از طلاق معترض می‌باشد.

طلاق غیابی از طرف مرد در خارج از کشور به چه صورت است؟

طلاق غیابی مرد در خارج از کشور

همانطور که در قانون مدنی‌ ایران ذکر شده است. در موضوع  طلاق غیابی در خارج از کشور  کلیه امور مرتبط با احوال شخصیه یعنی ازدواج، طلاق، نفقه، حضانت فرزندان، امور مرتبط با احوال شخصیه و ثبت احوال… برای این دسته از افراد که در هر کشوری جز ایران اقامت دارند بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران پیش می‌رود. به این معنا که مرد یا زن چنانچه در خارج از کشور اقامت دارند. و تصمیم به جدایی و طلاق از یکدیگر را دارند جزئیات جلسات و صدور حکم در دادگاه ایران بررسی و صادر می‌گردد.

بدین طریق که زن و شوهری که هر یک قصد طلاق دارند. چنانچه موقعی که یکی از آنها در جلسات دادگاه حاضر نشود می‌بایست. با بیان دلایلی که در مطالب فوق به وکیل منتخب خود در کشور ایران وکالت دهد. تا کلیه امور و کارهای مرتبط با طلاق غیابی در خارج از ایران را انجام دهد.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

سخن پایانی

 چنانچه شوهر دادخواست طلاق به طرفیت همسر خود بدهد خواه زن در دادگاه حاضر گردد. و خواه حضور پیدا نکند و همچنین لایحه‌ای ندهد، مطمئنا رای طلاق صادر می‌شود.

در این شرایط رای صادر شده طلاق غیابی خواهد بود. طلاق غیابی از جانب شوهر نیز تشریفاتی در پی دارد که باعث طولانی شدن صدور حکم طلاق تا چندین ماه خواهد شد. از جمله اینکه بعد از صدور حکم طلاق غیابی زوجه امکان دارد از حکم صادره واخواهی کند. و یا در دفترخانه جهت ثبت طلاق حاضر نگردد.

سوالات متداول

۱) در چه صورتی مرد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد؟

طلاق از طرف مرد پس از مراجعه به دادگاه و دریافت گواهی عدم سازش امکان پذیر است. و منوط به پرداخت کلیه حقوق مالی زنان همچون نفقه و مهریه و اجرت المثل و تنصیف اموال مرد می باشد. که این موضوع در مقاله توضیح داده شده است .

۲) طلاق از طرف مرد به صورت غیابی چه مدت طول می‌کشد؟

طلاق غیابی از طرف مرد نیز تشریفاتی دارد که موجب طولانی شدن صدور حکم طلاق تا چندین ماه خواهد شد. از جمله اینکه پس از صدور حکم طلاق غیابی زن ممکن است از حکم صادره واخواهی کند. و یا در دفترخانه برای ثبت طلاق حاضر نشود که برای آشنایی با این مطلب می توانید مقاله را مطالعه نمایید.

۳) طلاق غیابی از طرف مرد در خارج از کشور به چه صورت است؟

زن و شوهری که هر یک قصد طلاق دارند، چنانچه موقعی که یکی از آنها در جلسات دادگاه حاضر نشود. می‌بایست با بیان دلایلی به وکیل منتخب خود در کشور ایران وکالت دهد. تا کلیه امور و کارهای مرتبط با طلاق غیابی در خارج از ایران را انجام دهد.

مطالب پیشنهادی وکیل اصفهان

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .