• پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • 09133028746

وکیل خوب برای مهریه در اصفهان

بهترین وکیل خوب برای مهریه در اصفهان اینگونه توضیح میدهد که: مهریه، خود کلمه ای عربی و به معنی کابین میباشد. همچنین کلمات هم معنی دیگری چون فریضه، صداق و نحله میتوانند به جای مهریه مورد استفاده قرار گیرند. همانطور که میدانید مهریه مالی است که هنگام عقد نکاح، زوج متعهد میشود تا آنرا به زوجه پرداخت کند. 

پرونده مهریه به دلیل آنکه از نظر مالی ارزش دارد، بیشتر جز دعاوی مالی قرار می‌گیرد. از این رو انتخاب وکیلی که به طور دائم در این زمینه فعالیت کند و بتواند به صورت تخصصی مسائل را پیش ببرد، حائز اهمیت است.

برای داشتن جلسات مشاوره به صورت حضوری یا غیر حضوری با وکیل خانواده در اصفهان می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره کنید:

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

قانون جدید مهریه در ایران

ما در کشورمان رسم مهریه را داریم و وقتی عقد دائم یا موقت منعقد می شود برای خانم ها مهریه خاصی در نظر گرفته می شود. توافق در مورد نوع و میزان مهریه با رضایت طرفین عقد می باشد. البته لازم به ذکر است که مهریه انواع مختلفی دارد و شرایط پرداخت خاص خود را دارد.

وکیل خوب اصفهان در خصوص اهمیت مهریه اینطور بیان میکند که: در صورت درخواست مهریه زن می تواند بلافاصله بعد از عقد آن را مطالبه کند و مرد موظف است طبق سند رسمی ازدواج و به هر دلیلی که مرد می تواند تمام مهریه را یا به صورت یکجا و یا اگر نمی‌تواند باید آن را به صورت قسطی پرداخت کند.

بنابراین در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که تعریف مهریه چیست، انواع مهریه چیست و شرایط پرداخت مهریه چیست؟ اگر سوالی در مورد اینکه تعریف مهریه چیست یا چه نوع مهریه ای دارید با ما همراه باشید.

شرایط مهریه چیست؟

شرایط مهریه چیست؟

  1. مالیت داشتن: چیزی که باید جهیزیه باشد که بتوان خرید و فروش کرد، مثلاً هوا خرید و فروش نمی شود.
  2. قابل تملک بودن: مهریه باید مالی باشد که می تواند شخصاً با داده ها تملک کند، مثلاً اماکن ملی، عمومی و دولتی نمی تواند جزء مهریه قرار داده شود.
  3. معین باشد: یعنی مجهول نباشد. وقتی پول جهیزیه گذاشتی باید این ملک موجود باشه و من راحت بخرم. مثلاً در اقیانوس آرام نمی توان به جواهرات جهیزیه داد.

مشهورترین وکیل اصفهان مواردی که به عنوان جهیزیه قابل استفاده است را به ترتیب موارد زیر لیست کرده:

  1. عین باشد مانند خانه
  2. دین باشد مانند چک، سفته
  3. منفعتی داشته باشد
  4. انجام کار مثل ساختمان خانه
  5. آموزشی باشد مانند آموزش قرآن و نقاشی
  6. حقوق مالی باشد مانند قفل یا حق چاپ

توجه به این نکته ضروری است که فوت زوج تأثیری در مهریه ندارد، مهریه از اموال شوهر (آنچه بر جای گذاشته است) کسر می شود.

پس از فسخ، اگر دختر باکره نباشد، مهریه به او تعلق می گیرد. در غیر این صورت، یعنی اگر دختر باکره باشد، فقط نصف مهریه را می تواند دریافت کند.

اگر مرد خواهان طلاق باشد، دادگاه تمام حقوق شرعی، قانونی و عرفی زن از قبیل: مهریه، نفقه، حضانت فرزند و اجرت المثل را در نظر می گیرد. اما در صورتی که طلاق به درخواست زوج نباشد و زن علاوه بر طلاق، مهریه خود را نیز بخواهد، باید درخواست جداگانه ای به دادگاه ارائه دهد که مستحق مطالبه مهریه از زوجه است.

قوانین مهریه چیست؟

در حقوق ما برای مهریه از نظر مقدار حداقل و حداکثری مشخص نشده است. عنوان شیربها، که در برخی از نقاط، شوهر علاوه بر مهر به پدر و مادر یا خویشان دیگر زن می دهد، تا موافقت آنان را برای ازدواج جلب کند با مهریه تفاوت دارد، در برخی از نقاط ایران وجود دارد که ولی دختر پولی را نقدا دریافت میکند و برای گرفتن جهزیه مصرف میکند که به آن شیربها گفته می شود.

قانون جدید مهریه ۵ سکه چیست؟

در قانون جدید مهریه ۵ سکه این نکته ذکر شده است که اگر مهریه بیش از ۵ سکه باشد از زنان پشتیبانی نمیشود و قانون اجازه سخت گیری به مردان و زندانی کردن آنها را نمیدهد. 

طبق این قانون چنانچه زوج اموال و دارایی را داشته باشد، آنها توقیف میشود و در غیر اینصورت تنها تا ۵ سکه مهریه دارای ضمانت اجرای حبس است.

قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰ چیست؟

آخرین قانون مهریه که به قانون مهریه ۱۱۰ سکه ای نیز معروف است، جنجال زیادی بین طرفداران حقوق خانواده ایجاد كرده است. بر اساس این قانون ، سه مورد صداقت وجود دارد:

در حالت اول ، مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه فرض می شود. در این صورت، اگر مرد کل مهریه را نپردازد ، طبق ماده ۲ قانون مجازات های مالی، مرد مجرم شناخته می شود و باید با حبس روبرو شود.
در مورد دوم، مهریه معادل ۱۱۰ سکه است که دقیقاً مشابه مورد اول است.

مورد سوم که در اصل مبنای تصویب قانون جدید مهریه بود، مربوط به مهریه با بیش از ۱۱۰ سکه است. در این مورد، ابتدا دادگاه دستورات لازم برای پرداخت ۱۱۰ سکه به این زوج را صادر می کند. سپس با بررسی وضعیت مالی مرد، در مورد تعداد باقی مانده سکه تصمیم گیری می کند.

اکثر مردان هنگام تعیین مهریه، تحت تأثیر اشتیاق در زمان ازدواج، مهریه های بالاتری را قرار می دهند و در صورت بروز اختلاف بعد از ازدواج و تصمیم به طلاق، تنها به دنبال راهی برای عدم پرداخت مهریه هستند.

شماره تماس وکیل مهریه در اصفهان

انتخاب بهترین موسسه حقوقی اصفهان به شما کمک می‌کند تا وکیل مهریه مورد نظر خود را انتخاب کرده و با او به صورت حضوری یا غیرحضوری در ارتباط باشید. 

شماره تماس وکیل مهریه در اصفهان کار را برای شما راحتتر کرده و این فرصت را به شما میدهد تا با وکیل خود در تماس بوده و سوالات  و مشکلات خود را با او در میان بگذارید.

برای تماس با وکیل مهریه این لینک را کلیک کنید: تماس با وکیل مهریه.

بهترین وکیل برای گرفتن مهریه

در گذشته، یک مرد متاهل مهریه ای را که می توانست از پسش برآید به همسر خود اختصاص میداد. احتمالاً به قصد حمایت مالی از زن و نشان دادن جدی بودن مرد در ازدواج این کار صورت میگرفته. در گذشته مهریه معمولاً اموال عینی مانند خانه، پارچه و مرکب بود و باید تأمین می شد.

اما امروزه در بیشتر ازدواج ها مهریه یک عدد ساده است، گویی صد سکه یا هزار سکه مهم نیست. تا زمانی که اختلاف بین زوج بالا نگیرد هیچ کس نمی داند. بسیاری از زنانی که از حقوق قانونی خود استفاده نکرده اند، مانند وکالت در طلاق (وکیل طلاق توافقی)، مهریه را تنها سلاح خود برای تحت فشار قرار دادن مرد برای دستیابی به امتیازات مالی یا قانونی می دانند و به همین دلیل بسیاری از پرونده های مطالبه مهریه باز میشود.

 

قانون مهریه

برای اجراییه مهریه، باید با مراحل قانونی آن آشنا باشید، بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی با بهترین وکیل مهریه در اصفهان، با موسسه حقوقی اصفهان تماس بگیرید.

اگر به دلایلی نمی خواهید در دادگاه حاضر شوید و مراحل قانونی پرونده مطالبه مهریه را دنبال کنید، می توانید آن را به وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان بسپارید. این امر دیگر نیازی به حضور شما در دادگاه و تحقیق نخواهد داشت و بدیهی است، از آنجا که وکلا با این روند آشنا هستند، شما زودتر به نتیجه خواهید رسید. در زیر به مراحل و مدارک مورد نیاز جهت درخواست مهریه با کمک وکیل مهریه در اصفهان می پردازیم.

مهریه چیست؟

یکی از حقوق مالی که از طریق ازدواج به زن داده می شود مهریه یا همان مهر است. مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی:« پس از ازدواج، زن مالک مهر می شود و ممکن است هر نوع تصرفی در اختیار داشته باشد.» همانطور که از این ماده مشخص است، به محض ازدواج زن و شوهر، زن مالک مهر می شود و هیچ چیز نمی تواند این ویژگی را متوقف کند.

با این حال، در عمل، اغلب اتفاق می افتد که یک زن فقط در زمان طلاق این مهریه را می خواهد. اما بهتر است بدانید که می تواند مهریه را از زمان شروع ازدواج و هر زمان دیگر که بخواهد درخواست کند. مشکلاتی مانند رابطه نامشروع، رابطه با محارم مرد یا نافرمانی یا هرگونه اقدام دیگر از طرف زن، مانع از دریافت مهریه برای زن نمی شود. البته در مواردی زن از مهریه ای که موارد عدم تعلق مهریه نامیده می شود برخوردار نخواهد شد و مرد از پرداخت مهریه معاف است.

آیا مهریه زندان دارد؟

اخیراً سخنگوی کمیسیون قضایی با اشاره به افزایش قیمت سکه و نیاز به عدم زندانی شدن مردان برای کار بدون چنین برنامه هایی، از طرح جدیدی برای لغو زندان مهریه برای بیش از ۵ سکه خبر داد. در این طرح مردان به دلیل مهریه به زندان نمی‌روند و با درخواست اعسار و تقسیط مهریه کار را پیش میبرند.

شرایط کنونی اقتصادی و اجتماعی جامعه به گونه ای است که گاهی اوقات مردان نمی توانند حتی مهریه های کم را پرداخت کنند، همین شرایط برای زنان نیز وجود دارد؛ زنانی که بدون حمایت مالی مجبور به دریافت مهریه می شوند و گاهی زندانی کردن مردان را بهانه می کنند تا مهریه خود را سریع‌تر بگیرند.

زنان مطلقه که برای امرار معاش به مهریه ای هرچند ناچیز نیاز دارند و هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر مردان در زندان نباشند مهریه به موقع پرداخت میشود یا خیر، در حالی که مدافعان حقوق زنان می گویند تعداد زنانی که مهریه را بهانه ای برای معامله می دانند بسیار اندک است و داده های کافی مبنی بر این عمل وجود ندارد.

شرایط صحت مهریه

 

وکیل مهریه در اصفهان می‌گوید مهریه قراردادی است تبعی، یعنی قراردای است راجع به مال که بین زن و مرد بسته می شود و جدا از عقد نکاح است ولی تابع عقد نکاح است، بدین جهت چون مهریه یک نوع قرارداد است شرایط اساسی صحت معامله در مورد قرارداد مهریه نیز لازم الرعایه است. پس مهریه باید دارای شرایط زیر باشد:

  1. مهرباید مالیت داشته باشد؛ یعنی دارای ارزش اقتصادی باشد به عبارتی باید بتوان مهر را در یک قرار داد عوض قرارداد پس آب و هوا را نمی توان به عنوان مهر تعیین کرد.
  2. مهر باید قابل تملک به وسیله زن باشد؛(۱۰۷۸ قانون مدنی) بنابراین مشترکات عمومی و موقوفات را نمی توان مهرقرارداد، همچنین مالی را که متعلق به شخص ثالث است را نمی توان مهرقرارداد مگر با اجازه دارنده حق.
  3. هرگاه مهر عین معین باشد، باید در زمان عقد موجود باشد واگر معلوم شود که آن عین در زمان عقد موجود نبوده است مهر باطل خواهد بود. مثلا اگر کشتی خاصی را مهر قرار دهند که در حین عقد از بین رفته بود تعیین مهر باطل و بی اثر است و مثل یا قیمت آن به زن تعلق می گیرد.
  4. مالی که به عنوان مهر مشخص می شود باید ملک شوهر باشد اما اگر ملک غیر را (مثل خانه پدر شوهر) با اذن مالک مهر قرار دهیم صحیح است. حتی اگر ملک غیر را بدون اذن مالک مهر قرار دهیم و بعدا مالک آن را اجازه دهد تعیین مهر نافذ است، لیکن اگر صاحب مال اجازه ندهد، شوهر باید مثل یا قیمت آن را بدهد .
  5.  مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت کند معلوم باشد (ماده ۱۰۷۹)یعنی باید مقدار و جنس و وصف آن مشخص باشد. یعنی نمی توان مقدار نامعلومی از طلا یا کالایی را که مشخصات آن معلوم نیست به عنوان مهر قرارداد.
  6. مهر باید منفعت عقلایی مشروع داشته باشد. بنابراین چیزی را که قانون فروش و استفاده از آن را ممنوع کرده است را نمی توان به عنوان مهر قرار داد.
  7. شوهر باید قدرت بر تسلیم مهر را داشته باشد وگرنه تعیین مهر درست نخواهد بود. برای مثال جواهری که در دریا غرق شده است و دست یافتن به آن ممکن نیست نمی توان به عنوان مهریه قرار داد البته اگر شوهر قادر به تسلیم آن مال نباشد، ولی زن قادر به تسلم باشد یا بتواند غواص ماهری را اجیر کند وجواهر را بیرون آورد ، در این صورت می توان مال مزبور را به عنوان مهر تعیین کرد.

انواع مهریه 

وکیل مهریه در اصفهان

طبق گفته وکیل مهریه در اصفهان در قانون مدنی مهر بر سه گونه است: مهر المسمی، مهر المثل و مهرالمتعه که هریک دارای شرایط و احکامی است. برای آشنایی بیشتر با مهریه و انواع مختلف آن واحقاق حق خود با بهترین وکیل مهریه در اصفهان مشاوره انجام دهید .

مهر المسمی

هرگاه مهر در عقد ازدواج مشخص شده باشد، آن را مهر المسمی گویند .که اصطلاح مهر المسمی از فقه اسلامی گرفته شده است و در ماده ۱۱۰۰ قانون مدنی به کار رفته است.
مهر المسمی عبارت است از مال معینی که به عنوان مهر و با توافق زوجین تعیین می شود، یا توسط شخصی که زوجین مشخص کرده اند معین می شود که این مال ممکن است عین معین باشد مثل خانه، باغ، زمین، اتومبیل و …..یا ممکن است منفعت باشد مثل اجاره به خانه یا سکونت در آن برای مدت معین؛ ممکن است مهر عمل یا کاری باشد، عمل یا کاری که ارزش اقتصادی داشته باشد مانند کشیدن یک نقاشی یا تعلیم زبان خاصی و… همچنین ممکن است مهر نه عین معین باشد، نه منفعت و نه عمل، بلکه حق باشد. این حق اعم است از حق دینی و حق عینی (مانند حق انتفاع و حق ارتفاق). نکته حائز اهمیت اینکه اگر در نکاح منقطع یعنی ( صیغه نکاح با مدت مشخص) مهریه مشخص نشده باشد باعث بطلان عقد نکاح می شود. (ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی)

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

مهر المثل

مهر المثل مهری است که به موجب قرارداد تعیین نشده است، بلکه بر حسب عرف و عادت و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، زیبایی، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی او و غیر این ها و باتوجه به مقتضیات زمان و مکان معین می گردد .مهر المثل زمانی مشخص می شود که مهر المسمایی وجود نداشته باشد یا فاقد اعتبار باشد. ماده ۱۰۹۱ قانون مدنی «برای تعیین مهر المثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و غیره در نظر گرفته شود ».

زن در چه مواردی مستحق مهر المثل است؟

۱٫ زمانی که مهریه در عقد مشخص نشده باشد و قبل از اینکه طرفین در مورد مهریه تراضی کنند بین آن ها نزدیکی واقع شده باشد.
۲٫ زمانی که عدم مهر در عقد شرط شده باشد و قبل از تراضی زوجین بر مهر ، نزدیکی واقع شود.
۳٫ زمانی که زوجین با یکدیگر در مورد مهرالمسمی توافق کرده باشند اما به جهتی باطل شده باشد، مثل اینکه توافق کرده باشند فلان خانه به فلان آدرس مهریه قرار بگیرد ولی اصلا چنین خانه ای وجود نداشته باشد یا اصلا مهریه مالیت نداشته باشد در این صورت مهر المثل مشخص می شود .(نزدیکی شرط استحقاق مهرالمثل است).
۴٫ زمانی که نکاح باطل باشد و نزدیکی هم واقع شده باشد ولی زن جاهل به بطلان نکاح باشد زن مستحق مهر المثل است.ماده۱۰۹۹ قانون مدنی:«در صورت جهل زن به فساد نکاح و وقوع نزدیکی ، زن مستحق مهرالمثل است».

برای تعیین مهرالمثل، چه زمانی در نظرگرفته می‌شود؟

بنابرنظر قوی‌تر زمان نزدیکی ملاک عمل است زیرا بعد از نزدیکی است که مهر المثل بر ذمه ی مرد واجب می شود. در صورت وجود هر گونه سوال و مشکل در مورد مهریه با بهترین وکیل طلاق در اصفهان ، صحبت و مشاوره انجام دهید.

مهرالمتعه

متعه در لغت به معنی بهره مند شدن و لذت بردن است . مهرالمتعه یا متعه در اصطلاح حقوقی مالی است که شوهر در صورت وقوع طلاق قبل از نزدیکی و تعیین مهر ، به تناسب وضع اقتصادی خود ، به زن میدهد . پس هر گاه مهر در عقدنامه ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق بدهد زن مستحق مهر المتعه است اما اگر بعد از نزدیکی زن خود را طلاق بدهد مستحق مهر المثل خواهد بود. ماده ۱۰۹۴ قانون مدنی:« برای تعیین مهرالمتعه حال مرد از حیث غنا و فقرملاحضه می شود» بنابراین در مهر المتعه ، برخلاف مهرالمثل، وضع و حال زن ملاک عمل نیست، بلکه وضع مالی شوهر در نظر گرفته می شود و دادرس با توجه به ثروت و درآمد مرد میزان مهر المتعه را مشخص می کند و حداقل و حداکثری در قانون برای آن پیش بینی نشده است.

تعدیل مهریه های ریالی

طبق گفته وکیل مهریه در اصفهان باتوجه به تورم شدید و تنزل فاحش ارزش پولی، در چند دهه اخیر، مهریه هایی که به پول رایج ایران بوده است به مرور ارزش خود را از دست داده است، از این رو قانون گذار در سال ۱۳۷۶ در صدد چاره جویی برآمد و برای تعدیل این گونه مهرها، افزایش مهر براساس تغییر شاخص قیمت ها را پیش بینی کرد.
تبصره الحاقی ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی بدین گونه گفته شده است که: اگر مهریه وجه رایج باشد، باید متناسب با تغییر شاخص قیمت زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی مشخص می شود پرداخت شود مگراینکه طرفین به گونه ی دیگری توافق کرده باشند. پس بدین گونه محاسبه می شود: متوسط شاخص بها در سال قبل محاسبه که در اختیار مرجع قضایی یا ثبتی می باشد، تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد ضرب در مهریه مندرج در عقد نامه .

حق حبس در مهریه چیست؟

در عقود معوض هر کدام از طرفین حق دارند مالی را که به طرف مقابل منتقل می کنند تسلیم نکنند تا طرف مقابل متقابلا حاضر به تسلیم شود ،حال قانون مدنی برای مهریه چنین حقی را در نظر گرفته است؛ بدین معنی که زن حق دارد از ایفای وظایف خود در مقابل مهریه امتناع نماید یعنی بگوید من تا مهریه ام را نگیرم تمکین نمی کنم البته این امر مشروط بر این است که مهریه حال باشد و زوجه قبل از آن به ایفای وظایف زناشویی اقدام نکرده باشد.

وکیل مهریه در اصفهان

شما می توانید از تجربه و دانش یک وکیل خبره و آگاه به مسائل مربوط به ازدواج و طلاق و مهریه و نفقه در خصوص گرفتن حقوق خود و اجرای محکومیت مالی و الزام همسر خود به پرداخت مهریه بهره مند شوید. وکیل اصفهان دانش آموخته رشته حقوق و با سال ها تجربه بهترین وکیل مهریه در اصفهان محسوب شده که با کادر مجرب خود آماده اطلاع رسانی و مشاوره به شما می باشد . جهت گرفتن مشاوره با وکیل مهریه در اصفهان از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت اقدام فرمایید .

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .