• شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

طبق گفته وکیل جهیزیه در اصفهان در قانون مدنی تعریفی از جهیزیه وجود ندارد، اما طبق عرف، جهیزیه مالی است که خانواده دختر هنگام ازدواج به او می‌دهند تا با خود به خانه شوهر ببرد.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

مطابق عرف اموالی كه بر طبق رسوم قدیم زوجه به خانه شوهر می‌آورد، تحت عنوان جهیزیه شناخته می‌شود. در صورت حصول اختلاف بین زوجین اصولاً جهیزیه متعلق به زوجه است. در واقع در بردن این گونه اموال به خانه شوهر عرف به این شرط مستتر است که تا وقتی زن و شوهر با هم زندگی می‌کنند.

جهیزیه در محل زندگی مشترک باقی می‌ماند و اگر به هر دلیلی «افتراق یا وقوع طلاق» زوجین باهم زندگی نکند زن حق خواهد داشت جهیزیه خود را مستردد کند.

در خصوص دعوای استرداد جهیزیه و پیشگیری از اختلاف در میزان جهیزیه، زوجه می‌تواند جزییات اموال مربوط به جهیزیه خود را در سیاهه‌ای یادداشت كند. به این نوشته اصطلاحاً سیاهه جهیزیه گفته می‌شود. استرداد جهیزیه نیازمند مدارک مخصوص خود بوده و شرایط و مراحلی دارد که در ادامه ضمن بررسی یک پرونده عملی به آن پرداخته می‌شود.

وکیل استرداد جهیزیه به لطف تخصص و دانش و تجربه‌ای که در طول سالیان در این زمینه به دست آورده است می‌تواند کمک زیادی به شما در پرونده استرداد جهیزیه کند. 

استرداد جهیزیه قبل از طلاق

طبق قانون ایران، زن موظف به تأمین جهیزیه خود نیست و این نشان دهنده حسن نیت و همکاری او با شوهر در تشکیل خانواده است. بنابراین اموالی که زن برای زندگی مشترک به عنوان مهریه می‌گیرد، مال زن است. مالکیت زن بر مهریه به این معناست که هر کاری که می‌خواهد با آن انجام دهد. مثلاً آن را پس بگیرد، بفروشد و غیره. بنابراین در این رابطه مرد فقط حق استفاده از جهیزیه را دارد و مالکیت ملکی نخواهد داشت. پس در نتیجه استرداد جهیزیه قبل از طلاق امکان  پذیر است. اگرچه معمولاً درخواست استرداد جهیزیه در زمان طلاق در دادگاه مطرح می‌شود; یعنی بعد از اختلاف بین زوجین، زوجه جهیزیه را پس می‌خواهد. اما شرعاً امکان استرداد جهیزیه قبل از طلاق وجود دارد. 


دادخواست استرداد جهیزیه قبل از طلاق

استرداد جهیزیه قبل از طلاق

اولین قدم برای استرداد جهیزیه قبل از طلاق، درخواست استرداد جهیزیه و تسلیم آن به دادگاه است. دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به دعاوی استرداد جهیزیه را دارد دادگاه خانواده است. روال نوشتن دادخواست استرداد جهیزیه مانند سایر درخواست ها می‌باشد. این به این معنی است که باید فرم ها را پر کرده و امضا کنید. 

نکته مهم در درخواست جهیزیه قبل از طلاق این است که قیمت خواسته باید با دقت تعیین شود زیرا دادگاه بر اساس آن تصمیم می‌گیرد و هزینه دادرسی استرداد جهیزیه نیز بر اساس این مبلغ تعیین می‌شود.

همچنین برای جلوگیری از تلف و از بین رفتن جهیزیه ممکن است تقاضای قرار تأمین شود. در نهایت فهرست یا لیست جهیزیه یا فاکتور خرید معتبر باید قبل از طلاق به درخواست استرداد جهیزیه پیوست و به دادگاه ارائه شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید با موسسه حقوقی اصفهان تماس گرفته و از مشاوره وکلای خبره بهره مند شوید.

👇نمونه سیاهه جهیزیه و نحوه نوشتن لیست جهیزیه👇

نمونه سیاهه جهیزیه طریقه نوشتن سیاهه جهیزیه

جهیزیه چیست؟

با توجه به عرف جامعه جهیزیه اموال منقولی «مثل یخچال، گاز، مبل، تخت» است که از طرف زن به منزل شوهر آورده می‌شود. البته در تمامی مناطق ایران زن جهیزیه نمیدهد و در خیلی از مناطق جهیزیه یا مقداری از آن بر عهده ی مرد است. طبق گفته‌ی وکیل جهیزیه در اصفهان در قانون مدنی تعریفی از جهیزیه نشده است زیرا زن تکلیف قانونی و شرعی برای تهیه وسایل برای زندگی مشترک را ندارد اما در یکسری از اقوام در کشور ایران بر اساس عرف منطقه‌ای تهیه جهیزیه بر عهده ی زن است.

به نقل از وکیل خانواده اصفهان امروزه به دلیل شایع شدن اختلافات زناشویی، به دنبال آن بحث پس گرفتن جهیزیه‌ای مطرح می‌شود که زن به خانه ی مشترک برای شروع زندگی برده است. باید بدانیم که آوردن جهیزیه از طرف زن به معنی انصراف او از مالکیتش نیست بلکه فقط برای زندگی مشترک بوده و شوهر فقط حق انتفاع از آن را دارد و مالکیت جهیزیه برای زن است. از نظر حقوقی آوردن جهیزیه از سوی زن نوعی اباحه تصرف است و هیچ حقی را برای شوهر ایجاد نمی‌کند. در شرایط عادی و وقتی زوجین در حال زندگی هستن زوجه چنین در خواستی ندارد لیکن حتی در زمانی که زوجین در حال زندگی مشترک هستند زن حق پس گرفتن جهیزیه‌ی خود را دارد.

نحوه استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه مانند تمامی دعاوی استرداد دارای شرایط عمومی است. علاوه بر شرایط عمومی باید دارای شرایط اختصا صی باشد؛ که شامل مالکیت خواهان بر اموال مورد ادعا، تسلیم مال موضوع دعوا ، وجود یا بقاء عین جهیزیه

مالکیت خواهان بر اموال مورد ادعا

بر اساس تاکید وکیل استرداد جهیزیه در اصفهان، اولین رکن برای اینکه بخواهیم دعوای استرداد دهیم ، وجود دلایل و اسنادی است که ثابت کند زن مالک اموال است . مثل فاکتورهای خرید.

تسلیم مال موضوع دعوا

باید اسناد و مدارکی باشد که محکمه پسند بوده و تحویل و تسلیم اموال به زوج و آوره شدن اموال در زندگی و خانه ی مشترک اثبات شود . پس اگر زن از شوهر مبنی بر وجود اموال و تسلیم اموال رسید داشته باشد «لیست سیاه جهیزیه» این رکن دعوا حاصل می‌شود. اما اگر رسیدی وجود نداشته باشد می‌توان به شهادت شهود استناد کرد یا با تأمین دلیل از شورای حل اختلاف، اموال را تامین و لیست نمود تا بر اساس آن دادخواست تقدیم نمود.

لیست سیاه جهیزیه

لیست اقلام جهیزیه یاهمان سیاهه از قدیم در کشور ما رایج بوده است و نمونه‌های قدیمی آن از قدیم وجود داشته است . بهتر است که هر فردی پس تهیه‌ی جهیزیه‌ی خود فهرست کاملی از تمام وسائلی که به عنوان جهیزیه خریده است را ، با تمام جزئیات آن تهیه کند و آن را به امضای شوهر برساند.

وجود یا بقاء عین جهیزیه

وکیل جهیزیه در اصفهان

زوجه برای دعوای استرداد جهیزیه باید وجود داشتن و بقای عین را به اثبات برساند. البته با توجه به اصل استصحاب در صورت تردید به تلف و بقای عین جهیزیه، فرض را بر این می‌گذاریم که اموال موجود است و در صورت ادعای تلف از طرف مرد ،بار اثبات تلف بر عهده ی مرد است. با توجه به اینکه مسئله استرداد دعاوی جهیزیه نیاز به اطلاعات دقیق دارد و هر فردی از نحوه پیگری و پیچ و خم‌های روش‌های حقوقی خبر ندارد بهتر است با یک وکیل جهیزیه در اصفهان که اطلاعات دقیقی دارد مشاوره کرد و از راهنمایی‌های او استفاده کرد. در این خصوص می‌توانید از خدمات وکالت و مشاوره حقوقی وکیل استرداد جهیزیه در اصفهان بهره مند شوید.

بردن جهیزیه بدون اجازه شوهر

طبق گفته وکیل اصفهان زن مالک جهیزیه است و طبق قانون هیچگونه وظیفه‌ای برای آوردن جهیزیه و تأمین وسایل برای زندگی مشترک ندارد ، پس هر موقع که بخواهد می‌تواند جهیزیه خود را ببرد و نیازی هم به اجازه ی شوهر ندارد فقط باید توجه داشته باشد درصورتی این کار را بکند که بتواند اثبات کند وسایل جهیزیه ی او بوده است و هیچ گونه وسایل اضافی با خود نبرد . لیکن بهترین راه آن است که برای استرداد جهیزیه ابتدا در دادگاه تعیین تکلیف کرد و بعد از آن اموال را جابه جا کرد مگر اینکه توافقی میان زن و مرد صورت گرفته و صورت مجلس نیز نوشته شود. در غیر اینصورت ممکن است که مرد بتواند شکایت مبنی بر سرقت اموال علیه زن انجام دهد .

  دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

امتناع شوهر از استرداد جهیزیه

چنانچه شوهر از استرداد جهیزیه امتناع ورزد . از تاریخ امتناع ضامن خواهد بود . به این گونه که اگر جهیزیه تلف شود حتی اگر به فعل شوهر نباشد شوهر ضامن هر گونه نقص و عیب است. در نتیجه از زمان مطالبه زن ، مرد باید عین جهیزیه را مسترد نماید در غیر اینصورت مسئول خواهد بود و در صورت تلف آن مسئول مثل یا قیمت آن است.

تلف جهیزیه

در صورت از بین رفتن جهیزیه و تلف آن از طرف شوهر قبل از درخواست استرداد ، شوهر مکلف به پرداخت مثل یا قیمت آن خواهد بود مگر در مواردی که تلف و نقص از طرف شوهر نبوده باشد که دیگر مسئول نیست. «مواد ۶۱۹، ۶۲۰ قانون مدنی».

وکیل استرداد جهیزیه در اصفهان

اگر به دلیل ریزکاری‌ها و نکات مهم و قوانین مربوط به جهیزیه، اطلاع کافی در این زمینه ندارید و اینکه گرفتن جهیزیه حق مسلم شما و جز اموالتان است با گرفتن یک وکیل جهیزیه در اصفهان در این زمینه و استفاده از راهنمایی و مشاوره‌های او می‌توانید هر چه سریع تر و بدون اتلاف وقت به حق خود برسید . لازم به ذکر است که استرداد جهیزیه امر مهمی است که در صورت اشتباه در این امر موجبات تضییع حقوقتان فراهم شود.

وکیل استرداد جهیزیه در اصفهان با وجود پرونده‌های مرتبط در این زمینه مشاورحقوق و وکیل برای این امر می‌باشد که در صورت تمایل برای استفاده از خدمات مشاوره حضوری ، غیرحضوری یا وکالت وکیل اصفهان می‌توانید از سامانه رزرو نوبت آنلاین در سایت اقدام نمایید.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .