• دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۱ دقیقه

آیا امکان تغییر کاربری اراضی وجود دارد؟

وکیل تغییر کاربری اراضی در اصفهان بیان میکند که یکی از دلایلی که کاربری زمین کشاورزی را تغییر می دهد، هزینه های هنگفت تولید محصولات کشاورزی و از سوی دیگر درآمد پایین این بخش نسبت به سایر فعالیت هاست. 

به همین دلیل کشاورزان و زمین داران تصمیم به مهاجرت به شهرها گرفتند و زمین های خود را به دلالان و سودجویان فروختند. و علاوه بر ایجاد مشکلات شهری، ناخواسته زمینه را برای تغییر کاربری فراهم می کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، فروش و رهاسازی زمین های کشاورزی باعث افزایش قیمت این زمین ها شده است. همچنین مشکلات اقتصادی زیادی مانند تورم نیز به چنین چیزی دامن میزند. اگرچه سیاست های ایجاد شهرک های صنعتی و عدم تغییر کاربری اراضی کشاورزی این اقدام را تا حد زیادی انجام داده است، اما هرگز به عنوان راه حل نهایی برای این معضل مطرح نشده است.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

برای مثال ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها که در سال ۱۳۷۴/۰۳/۳۱ تصویب شد در این خصوص چنین مقرر نموده است که:« به منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و تداوم و بهره‌ وری آنها از تاریخ تصویب این قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها در‌خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک ها بجز موارد ضروری ممنوع است.»
و بند دال ماده یک آیین‌ نامه اجرایی قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها که در سال ۱۳۸۶ تصویب شد، بیان میکند:« هر گونه اقدامی که مانع از بهره‌ برداری و استمرار کشاورزی اراضی زراعی و باغ ها در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری به حساب می‌آید.»

وکیل تغییر کابری اراضی

وکیل تغییر کابری اراضی

بهترین وکیل تغییر کاربری اراضی اصفهان می گوید: موضوعی که برای همگان روشن بوده این است که زمین دارای وسعت محدودی بوده و هیچ زمانی افزوده نخواهد شد بر میزان آن لذا تقاضا برای دریافت زمین زمانی بیشتر میشود که جمعیت کره زمین رو به افزایش باشد. به عبارت دیگر محدود است زبان علم اقتصاد خاک و زمین منبعی از عرضه ثابت است

که روز به روز تقاضا برای آن رو به افزونی می‌باشد. هزینه های هنگفت تولید محصولات کشاورزی و از طرف دیگر درامدهای کم این بخش در مقایسه با دیگر فعالیت ها اعم از خدمات یکی دیگر از دلایلی است که باعث تغییر کاربری زمین های کشاورزی می شود. همین موضوع است که مالکان اراضی را نسبت

به تغییر کاربری زمین خود ترغیب می کند. به همین علت است که کشاورزان و زمین داران تصمیم به مهاجرت به سمت شهر ها می گیرند و این تصمیم را با فروش اراضی خود به دلالان و سودجویان عملی می سازند که این عمل آن ها علاوه بر ایجاد معضلات شهری ناخودآگاه منجر به تغییر کاربری اراضی نیز می گردد.

تغییر کاربری زمین های کشاورزی چگونه است؟

علاوه بر موارد ذکر شده دیگر نتایجی از قبیل افزایش قیمت این اراضی را نیز با فروش و ترک زمین های کشاورزی نیز به همراه داشته است که خود زمینه ساز مشکلات اقتصادی شدیدتری از قبیل تورم بوده است هر چند که سیاست های از قبیل تشکیل شهرک های صنعتی و عدم تغییر کاربری زمین های کشاورزی تا حدود بسیاری در مقابل این اقدام ایستاده است که متاسفانه هرگز برای این معضل درمان قطعی به شمار نمی رود. قانون گذار کشور ما و قوه قانونگذاری به دلیل جلوگیری از آسیب های محیط زیستی و پیشگیری از مشکلات اقتصادی حاصل از تغییر کاربری اراضی در تاریخ ۳/۳۱/۱۳۷۴ اقدام به تصویب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها نمود که این قانون در سال ۱۳۸۵ اصلاح شد. در این مقاله به اختصار توضیحاتی در خصوص این قانون و شرایط رسیدگی به آن و همچنین اقدامات وکیل تغییر کاربری اراضی اصفهان می پردازیم.

قانون حفظ کاربری اراضی

پس از تشخیص کمیسیون ذی ربط و رعایت شرایط قانونی طبق ماده ۲ این قانون مالکین باید برای تغییر کاربری اراضی خود به صندوق خزانه داری کل کشور۸۰ درصد قیمت روز زمینها و باغات مذکور را واریز نمایند. البته نکته که اینجا لازم به ذکر است این بوده که تغییر کاربری فقط یک بار برای سکونت صاحبان زمین و باغ تا ۵۰۰ متر مربع بلامانع است. همچنین مشمول پرداخت عوارض ذکر شده نخواهد بود اقداماتی از جمله احداث مرغداری ،پرورش ماهی ،دامداری ،احداث گلخانه و دیگر واحدهای صنایع تولیدی مربوط به بخش کشاورزی و صنایع دستی.

مجازات متخلفین تغییر کاربری اراضی

برای اشخاص که از طریق قانونی اقدام به تغییر کاربری اراضی خود نموده اند مطالب فوق ذکر گردید. اما نکته حائز اهمیت این است که دارای مجازات و تمهیدات کیفری خواهند بود اشخاصی که به صورت غیر قانونی تغییر در کاربری زمین خود ایجاد کنند و در ماده ۳ این قانون این چنین آمده است که جرم تلقی می شود تغییر کاربری غیرقانونی اراضی و مالکان و باغداران که بدون مجوز و به صورت غیرقانونی اقدام به تغییر کاربری می نمایند علاوه بر تخریب بنای ساخته شده به پرداخت جریمه نقدی از یک تا ۳ برابر ارزش زمین کشاورزی و باغ ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید آن علاوه بر تخریب بنای ساخته شده محکوم خواهند شد.
نکته در ماده مذکور این بوده که در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی مذکور و همچنین به حبس از یک ماه تا ۶ ماه محکوم خواهند گردید. در رابطه با تخلفات ساختمانی و ساخت بنای بدون مجوز مقاله وکیل ماده ۱۰۰ شهرداری را حتما مطالعه بفرمایید.

صلاحیت رسیدگی

 

تخلفات متخلفین در خصوص اینگونه موارد در دادگاه با وزارت جهاد کشاورزی طرف دعوا هستند و در دادسرای محل اراضی آن بخش رسیدگی به این پرونده صورت میگیرد.

راهکار های دفاع از اتهام تغییر کاربری

اعلام گذشت مرور زمان ۳ ساله یکی از اولین راهکار های قانونی است چرا که مطابق این قانون جرم تغییر کاربری زمین مشمول مرور زمان ۳ سال از تاریخ وقوع جرم می باشد که در صورت تمایل به آگاهی بیشتر در خصوص مرور زمان جرایم می توانید به مطالعه این مطلب بپردازید. دومین راهکار در خصوص دفاع ایراد نسبت به موضوع زمین است با این استدلال که زمین حاضر به علت ویژگی های ذاتی غیر قابل کشت و زرع بوده و اساساً قابل کشاورزی نبوده است.
با مطالعه مطالب فوق می بایست توجه داشته باشیم که در برخی مواردی و شرایط ممکن است اشتباهاتی رخ بدهد که این موارد عبارت اند از فرسودگی بنای ساخته شده جهت سکونت نیاز به تخریب و بازسازی بنا باشد و یا دیگر این که در ارتباط با احداث دامداری و پرورش ماهی و… که زمینه ساز مشکلاتی برای مالکان اراضی و باغات خواهد بود و باعث متحمل شدن جرایم و ضرر و زیان های هنگفتی می شود و در این شرایط با بهره گیری از وکیل متخصص می‌توان از اینگونه ضرر و زیان ها جلوگیری کرد پس در هنگام مواجه با چنین شرایطی به وکیل تغییر کاربری اراضی اصفهان مراجعه نمایید.

..وکیل متحبر کیست و چه کاری را انجام میدهد؟

در برخی شرایط نظاره گر بوده ایم. که قیمت گذاری اشتباه برای یک زمین باعث ضررمالی فراوانی. برای مالک به همین دلیل در این شرایط عمل بسیار عاقلانه کمک از وکیل متبحر است. در مواردی که مالک قطعاتی از زمین خود را به فروش رساند و مالکان بعدی اقدام به احداث بنا در زمین خود می کنند

گاها به دلیل اشتباهات اتفاق می‌افتد که حکم تخریب بنای ساخت صادر گردد. در چنین شرایطی نیز از تخریب بنا وکیل تغییر کاربری اراضی می‌تواند جلوگیری نماید.
و در صورت نیاز به وکیل پایه یک دادگستری از طریق راه های ارتباطی با وکیل اصفهان تماس حاصل فرمایید. تا با مشاوره حقوقی و کمک از وکیل متخصص در این زمینه به حقوق خود و مشکلات حقوقی خود را برطرف سازید. زمین به راحتی و با صرفه‌های اقتصادی قابل بازیافت نمی‌باشد؛ چرا که یک منبع غیر قابل جایگزینی است. پس در نتیجه کاربری اراضی در کشورهایی که فضای زیست محدود است. نظیر ایران می بایست همانند مصرف آب با اندیشه همراه با برنامه‌ریزی و کاملاً بهینه باشد.

وکیل تغییر کابری اراضی

تعادل میان مقیاس های کشاورزی و شهری با رشد جمعیت و افزایش شهرنشینی و افزایش تقاضا برای زمین شهری به هم خورده است. اگرچه ناگزیر به تغییر کاربری بخضی از اراضی. با افزایش جمعیت و توسعه تکنولوژی، متولیان مسائل می‌شوند. اما در این بین به نظر می رسد رعایت ایجاد توازن در تغییر کاربری امری اجتناب ناپذیر باشد. آنچه اهمیت دارد این است که هر کدام از این کاربری‌های شهری و کشاورزی نباید حیات دیگری را مورد تهدید قرار دهد.
در اینجا با شرح وظایف وکیل تغییر کاربری اراضی که یکی از زیرمجموعه های وکیل ملکی می باشد به اختصار خواهیم پرداخت.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی

الگوها، فعالیت‌ها و نهادهایی که مردم در یک نوع از پوشش اراضی خاص برای انجام. عملیات تولیدی یا تغییر و حفاظت از آن به کار می‌گیرند را کاربری اراضی می گویند.
زمانی که استفاده‌ کنندگان از زمین تصمیم می‌گیرند. که برای اهداف گوناگون خود منابع زمین را به کار ببرند، با اثرات مطلوب و نامطلوب تغییر کاربری زمین اتفاق می‌افتد. معمولاً یک مرتبه تغییر کاربری اراضی کشاورزی صورت نمی‌گیرد؛ بلکه ابتدا طی مراحل مقدماتی زمینه آماده می‌شود و سپس، تغییر صورت می‌گیرد. که مراحل تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌تواند به صورت زیر باشند :

۱- حصارکشی اطراف باغ‌ها و اراضی زراعی و تفکیک به قطعات مختلف؛
۲- کشت نکردن در اراضی و قطع درختان؛
۳- احداث واحدهای غیر کشاورزی در این اراضی
۴- کمیسیون مربوط به مجوز تغییر کاربری

قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در مورخ ۳۱/۳/۱۳۷۴ تصویب شد که بعد ها در سال ۱۳۸۵ اصلاح شد.

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

مجازات تغییر کاربری بدون مجوز قانونی 

ماده ۳ قانون مذکور در حکمی مهم بیان می‌دارد. کلیه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغ‌های موضوع این قانون که بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع. تبصره ۱ ماده ۱ این قانون و به صورت غیر مجاز اقدام به تغییر کاربری می نمایند. به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ‌ها به قیمت. روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده است. علاوه بر قلع و قمع بنا محکوم خواهند شد. و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد.
بنابراین افراد باید به انواع کمیسیون های مربوطه به هر موضوعی برای درخواست‌های. خود مبنی بر تغییر کاربری و اعتراض از آن در وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کنند. که به علت تخصصی بودن امر و همچنین رویه خاص رسیدگی در این مراجع و قوانین پیچیده مربوط به تغییر کاربری، پیشنهاد می‌شود. حتماً از مشورت و همراهی وکلای باتجربه امور ملکی و موضوع تغییر کاربری اراضی بهره‌مند شوید.

وکیل تغییر کاربری اراضی در اصفهان

جهت هرگونه مشاوره و اعطا وکالت در زمینه تغییر کاربری اراضی می توانید. از خدمات مشاوره و وکالت وکیل تغییر کاربری اراضی در اصفهان از طریق راه های ارتباطی مندرج در سایت بهره مند شوید.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .