• سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

توقیف یا مسدود کردن حساب بانکی بدهکاران و یا به تعبیری بازداشت وجوه تنها در شرایطی و فقط با حکم مراجع قضایی امکان‌پذیر می‌باشد. توقیف حساب بانکی و عرضه اطلاعات به مراجع فقط با رعایت قوانین و مقررات ممکن خواهد بود. مسدود کردن حساب بانکی اشخاص از طریق سازمان‌های کشور به‌هیچ عنوان قانونی نیست و هیچ سازمانی نمی‌تواند به دلیل طلبکار بودن اشخاص، حساب آن شخص را مسدود نماید. همچنین این سازمان‌ها حق ندارند به دلیل طلبکار بودن اشخاص از حساب آن‌ها برداشت نمایند. براساس قانون، اشخاص و مراجعی که حق مسدود کردن یا کسب اطلاع از حساب جاری افراد را خواهند داشت عبارت است است از: دستور مراجع قضایی، دستور مستقیم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، درخواست مشتری.

بهترین وکیل اصفهان در ادامه این مطلب به موضوع مسدود کردن حساب بانکی شخص بدهکار پرداخته است. علاه بر آن مطالبی را نیز درخصوص دلایل انسداد حساب بانک بیان نموده است. با ما همراه باشید و نظرات خود را در این باره درج نمایید.

حساب بانکی به چه دلایلی مسدود می‌شود؟

بنابر گفته وکیل پایه یک دادگستری اصفهان: مسدود کردن یا توقیف حساب بانکی یعنی بازداشت وجوه بانکی؛ که این اعمال فقط بر مبنای قوانین انجام خواهد شد. سوالی که امکان دارد به ‌وجود آید این است که دلایلی که موجب می ‌گردد حساب بانکی مسدود شود چیست؟

به صورت کلی ممکن است این امر به علل مختلفی انجام می‌شود که از اصلی‌ترین این دلایل، به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  1.  قوانین داخلی بانک‌ها: برای مثال ساکن ماندن دراز مدت حساب یا ناقص بودن اطلاعات شناسایی مشتری ممکن است از دلایل مسدود شدن حساب بانکی به ‌حساب آید که عموماً با مراجعه به بانک امکان بر طرف نمودن این مشکل وجود دارد.
  2.  مسدودی حساب بانکی به خاطر تعهد وام: اشخاصی که برای وام ضامن شده‌اند، چنانچه شخص وام گیرنده نتواند اقساط خویش را بپردازد، حساب ضامن مسدود می ‌گردد.
  3.  مسدودی حساب بانکی به دلیل چک برگشتی: حساب اشخاصی که چک برگشتی دارند به مدت ۷ سال از زمان آخرین چک برگشت شده مسدود می ‌گردد.
  4.  فرمان مرجع قضایی: یکی از کارهای امنیتی که برای صیانت حقوق افراد و مخصوصاً خواهان در مراجع قضایی مانند دادگاه‌های بدوی، دادسرا و نیز تجدید نظر امکان آن وجود خواهد داشت، صدور حکن انسداد حساب بانکی اشخاص به میزان مورد دعوی می‌باشد. در موضوعات گوناگون قانون این عمل را به‌صورت وظیفه یا اختیار جهت مراجع قضایی در نظر گرفته است. به عنوان نمونه در رأی‌هایی که عنوان آن محکومیت سازمان مورد شکایات به پرداخت وجه در حق محکوم‌له است و علاوه ‌بر احضار و گرفتن تعهد برپایه اجرای حکم، محکوم‌علیه از اجرای رأی اجتناب کرده باشد، دادرس اجرای حکم قادر است بعد از انقضاء مدت یکسال از زمان ابلاغ رأی نسبت به انسداد حساب محکوم‌علیه و پرداخت کردن از آن به مقدار محکوم‌به اقدام کند.

مسدود کردن حساب بانکی بدهکاران

 

این اقدام از جمله تصرفات دادرس اعمال احکام می‌باشد و برای انسداد حساب بانکی با مراعات وضعیت ذکر شده در قانون ملزم به احراز تصدیق ازشعبه صادره کننده رأی نخواهد بود و دادرس اجرای احکام با نظر به شرایط ذیل امکان دارد بسته به انسداد حساب بانکی محکوم‌علیه و برداشت از حساب نهاد مزبور به مقدار محکوم‌به اقدام کند. این شرایط عبارت است از:

شایان ذکر می‌باشد که رای مسدود کردن حساب بانکی بدهکاران قطعی شدن این موضوع که رأی در مدت معین یک‌سال اجرا نگردیده است اکتفا می‌نماید و اینکه اجرا نشدن حکم متاثر از عذرموجه، مثل نداشتن اعتبار کافی بوده باشد مؤثر در موضوع نمی‌باشد. همچنین جهت اجرای انسداد حساب الزامی به درخواست محکوم‌له نمی‌باشد و شعبه اجرای احکام مستقلاً می‌تواند نسبت به مسدود کردن حساب و برداشت از آن اقدام نماید. از طرفی دیگر، مسدود کردن و برداشت ازحساب بانکی محکوم‌‌علیه در حدود میزان محکوم‌به مجاز می‌باشد و انسداد کل حساب اداره محکوم‌علیه اساس قانونی نخواهد داشت.

مسدود کردن حساب بانکی توسط مراجع قضایی چگونه است؟

وکیل بانکی در اصفهان در خصوص مسدود کردن حساب بانکی بدهکاران می‌گوید: از اقدامات تامینی که به‌منظور حفظ حقوق خواهان یا شاکی در مراجع قضایی از جمله دادسرا، دادگاه‌های بدوی همچنین تجدید نظر امکان آن وجود خواهد داشت، صادر شدن حکم انسداد حساب بانکی اشخاص به اندازه مورد دعوا می‌باشد و در این خصوص بر اساس قانون، مراجع قضایی موظف و یا اختیار دارند که دستور به مسدود کردن حساب بانکی بدهند.

الف) در دعاوی حقوقی

مبلغ چک، سفته و برات با تقاضای دارنده و در صورت وجود شرایط تعیین شده قانونی دادگاه را موظف می‎نماید که پیش از رسیدگی به موضوع، حساب صادر کننده را به اندازه مورد طلب مسدود نماید. در مورد طلب‌های عادی در صورت پرداخت ضررهای احتمالی خوانده که از جانب قاضی مشخص می‎گردد امکان مسدود کردن حساب به اندازه طلب شده جهت خواهان وجود خواهد داشت. در موضوعاتی که خوانده مکلف به پرداخت وجه به خواهان می‌باشد و وجه را پرداخت نمی‌کند، امکان مسدود کردن مبلغ مورد طلب از حساب محکوم‌ به سود خواهان وجود خواهد داشت.

ب) در دعاوی کیفری

دادسرا قادر است میزان شکایت شده را در حساب محکوم مسدود نماید. این مسئله به خصوص در دادسرای جرم‌های سیستمی هنگامی که نقل و انتقالات آنلاینی مشکوکی صورت گرفته باشد و خواهان خصوصی موضوع را پیگیری کند رایج می‌باشد.

مسدود کردن حساب بانکی چه شرایطی دارد؟

در موضوعاتی که توقیف کردن حساب با حکم مرجع قضائی انجام شده باشد، حکم رفع انسداد نیز می‌بایست از طرف مرجع قضایی توقیف کننده حساب به بانک ارجاع گردد. بانک‌ها هم مکلف می‌باشند احکام صادر شده از دادگاه را در این مورد اجرا نمایند. بعضی مواقع اشخاصی که با یکدیگر دارای حساب مشترک می‌باشند. لازم به ذکر می‌باشد که حساب مشترک هم مقررات حساب انفرادی را خواهد داشت و در حقیقت با مسدود شدن، تمامی حساب انسداد می‌یابد. با این‌حال سهم شریکی که اسم او در حکم توقیف درج نگردیده، بر اساس قانون محفوظ خواهد ماند و پرداخت به او بدون مانع می‌باشد.

شرایط مسدود کردن حساب بانکی

وکیل حقوقی اصفهان مطابق با ماده ۱۹ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بیان میکند:« مرجع اجراءکننده رای باید به درخواست محکومٌ‌له به بانک مرکزی دستور دهد که فهرست کلیه حسابهای محکوم‌علیه در بانکها و موسسات مالی و اعتباری را برای توقیف به مرجع مذکور تسلیم کند. همچنین دادگاه باید به درخواست محکومٌ‌له یا خوانده دعوای اعسار به مراجع ذی‌ ربط از قبیل ادارات ثبت محل و شهرداری‌ها دستور دهد که براساس نشانی کامل ملک یا نام مالک پلاک‌ ثبتی ملکی را که احتمال تعلق آن به محکوم‌علیه وجود دارد برای توقیف به دادگاه اعلام کند. این حکم در مورد تمامی مراجعی که به هر نحو اطلاعاتی در مورد اموال اشخاص دارند نیز مجری است.

مسدود کردن حساب بانکی چگونه و توسط چه مراجعی انجام می‌شود؟

همان‌طور که بهترین وکیل اصفهان بیان می‌ کند: مراجع قضایی نظیر مراجع دادسرای عمومی و انقلاب، قاضی‌های دادگاه‌های حقوقی و کیفری، قاضی‌های شعبه‌های اجرای احکام دادگاه‌‌های حقوقی همچنین دادسرای‌های عمومی و انقلاب می‌توانند بسته به انسداد حساب بانکی اقدام نمایند. اکنون سوالی که در اینجا مطرح می‌گردد این می‌باشد که چطور امکان دارد حساب بانکی توقیف شده را رفع انسداد کرد؟

وی در پاسخ به سوال می گوید: به‌طور کلی برای رفع انسداد حساب بانکی نیاز است بعد از مشخص شدن علت این امر در پی رفع کردن علت آن بود، لیکن بعد از اینکه دلیل مسدود شدن حساب از جانب مراجع قضایی رفع شد، از سوی همان مرجع می‌بایست حکم رفع توقیف حساب صادر گردد. پس از آن امکان دارد بر مبنای موضوع به اداره حقوقی بانک مربوطه مراجعه نموده و مسدودی حساب را رفع کرد. به جهت این امر می‌بایست به مسائلی توجه کرد و بر مینای موضوع به اداره حقوقی بانک مربوطه هم مراجعه کرد.
برای استعلام و پیگیری حساب مسدود شده همچنین رفع انسداد آن، دادن شماره انسداد ۱۶ رقمی از شعبه بانک‌های مربوطه که در آن حساب دارید، ضروری است.

نکته قابل ذکر این است که برطرف نمودن انسداد حساب به دو روش دستی و رایانه‎ای صورت می‌پذیرد و برطرف کردن انسداد به روش رایانه‌ای تقریبا نزدیک به یک ماه طول خواهد کشید.

مسدود کردن حساب جاری

توقیف حساب بانکی اشخاص از طریق سازمان‌های کشور کاملاً غیرقانونی می ‌باشد و هیچ سازمانی این اجازه را ندارد که به خاطر طلبکار بودن اشخاص، اقدام به انسداد حسابی نمایند. همچنین این سازمان‌ها این حق را ندارند به دلیل طلبکار بودن اشخاص از حساب آن‌ها وجوه برداشت نمایند. در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی درخصوص مسدود کردن حساب بانکی بدهکاران و رفع انسداد آن دارید، می توانید با بهترین وکیل بانکی اصفهان در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .