• سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

تقریبا ۵۰ سال می‌شود که مجتمع‌های آپارتمانی به معماری ایرانی وارد شده است اما همچنان ایرانیان به صورت کامل با این نوع زندگی نتوانسته‌اند کنار بیایند. اغلب افراد ترجیح می‌دهند در خانه‌های ویلایی و یا حیاط‌دار زندگی کنند تا اینکه در آپارتمان بمانند. ولی بنا به علل متعددی اعم از قیمت زیاد خانه‌های ویلایی مجبور هستند در آپارتمان‌ها زندگی خود را ادامه دهند. کسانی که این مدل زندگی را برمی‌گزینند، بعضا با همه اقتضائات آن آشنایی ندارند و قوانین مرتبط با آپارتمان ‌نشینی را نپذیرفته‌اند. از جمله موضوعات اصلی در بیشتر ساختمان‌های آپارتمانی، قوانین هزینه های آپارتمان نشینی است.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

این موضوع تحت عنوان چالش برانگیزترین مشکلات آپارتمان نشینی محسوب می‌شود و بعضی از اعضاء، آن را یک هزینه اضافی می‌دانند. بهترین وکیل دعاوی حقوقی در اصفهان در این مطلب به نکات مربوط به قوانین هزینه‌های آپارتمان نشینی می‌پردازد. همچنین موارد لازم در جهت اهمیت پرداخت هزینه‌های مشترک ساختمان‌ها را هم عنوان خواهد کرد. برای اطلاع از این موارد حتما تا پایان همراه ما باشید. 

هزینه های ثابت و متغیر ساختمان

به صورت کلی با در نظر گرفتن قوانین پرداخت هزینه های ساختمان، در مجتمع‌های آپارتمانی دو مدل هزینه وجود دارد که در ادامه هر دو مدل آن‌ها معرفی خواهند شد؛

نحوه محاسبه شارژ ساختمان

نحوه محاسبه شارژ ساختمان

قوانین هزینه های آپارتمان نشینی و نحوه محاسبه آن متعدد است و این شیوه با در نظر گرفتن تصمیم ساکنین واحدهای ساختمانی تعیین خواهد شد. هر کدام از این شیوه‌ها دارای فرمولی متفاوت هستند که در ادامه رایج‌ترین آن‌ها عنوان شده و نحوه محاسبه آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۱٫ قوانین هزینه‌های آپارتمان نشینی؛ شارژ ثابت

در این سبک از محاسبه شارژ آپارتمان، برای هر کدام از واحدها و به طور مساوی، به عنوان شارژ یک مبلغ ثابتی در نظر گرفته خواهد شد. به عنوان مثال همه واحدها، هر یک ماهیانه مبلغ سیصد هزار تومان می‌پردازند. شارژ ثابت در محاسبه از حداقل پیچیدگی برخوردار بوده و مناسب برای آپارتمان‌های مسکونی، تجاری و اداری که دارای واحدهایی با متراژ برابر هستند، خواهد بود.

۲٫ شارژ واحدی مطابق با قوانین هزینه های آپارتمان نشینی

در روش شارژ واحدی، مطابق با تعداد واحدهای مجتمع، میزان شارژ محاسبه می‌شود. این شیوه از محاسبه شارژ ساختمان مناسب برای آپارتمان‌های مسکونی، تجاری و اداری که دارای واحدهایی متفاوت از یکدیگر هستند، می‌باشد. به عنوان مثال واحدهایی که دو خوابه هستند مبلغ شارژ کمتری در مقایسه با واحدهای سه خوابه و بزرگتر می‌پردازند و در صورت بهره‌مندی از انباری و پارکینگ، به این مبلغ اضافه می‌شود.

علاوه بر این آپارتمان هایی که دارای سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی نبوده و کنتورهای آب، برق و گاز هر واحد به طور جداگانه است، سیستم شارژ واحدی مناسب خواهد بود.

۳٫ قوانین پرداخت شارژ ساختمان؛ شارژ متراژی

قوانین پرداخت شارژ ساختمان به صورت متراژی، مانند شارژ واحدی بوده و برای موارد مشابه کاربرد دارد. مبلغ و میزان شارژ هر واحد، بر اساس متراژ آن مشخص می‌شود. در اغلب مجتمع‌هایی که از روش متراژی برای تعیین شارژ استفاده می‌شود، سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی بوده است.

۴٫ شارژ نفری بر اساس قوانین هزینه‌های آپارتمان نشینی

همانگونه که از نام این مدل شارژ پیدا است، با در نظر گرفتن تعداد اشخاصی که در هر واحد زندگی می‌کنند، مقدار مبلغ پرداختی شارژ مشخص می‌گردد. در مجتمع‌هایی که دارای سیستم آب مشترک هستند، به کار بردن این شیوه بسیار مناسب بوده و برای هر نفر مبلغی مشخص می‌شود و در نتیجه مقدار پرداختی شارژ برای هر واحد تعیین خواهد شد.

۵٫ شارژ نفر متراژی

در این نوع از محاسبه هزینه آپارتمان، شیوه‌های شارژ نفری و شارژ متراژی تلفیق پیدا می‌کنند. یعنی اینکه به جهت مشخص کردن شارژ می‌بایست متراژ و تعداد نفرات به صورت همزمان مورد توجه واقع شوند. به عنوان مثال برای شارژ در یک مجتمع بابت هر نفر ۵۰ هزار تومان و بابت هر متر مربع، مبلغ ۲ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

در این شرایط یک واحد ۱۰۰ متری که ساکنین آن دو نفر هستند، بایستی ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان شارژ بپردازند. این شیوه اکثرا توسط ساختمان‌هایی با سیستم آب مشترک، سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی و متراژ متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

۶٫ تعیین شارژ بر حسب تسهیم هزینه‌های مجتمع

در این شیوه بر حسب قوانین هزینه های آپارتمان نشینی، همه هزینه‌های مرتبط با ساختمان به صورت کامل محاسبه می‌شود و بعد سهم هر واحد با در نظر گرفتن شیوه‌های ذکر شده، با عنوان مبلغ شارژ به اعضا اعلام خواهد شد. هزینه‌های مرتبط به آب، برق، گاز، سیستم گرمایش و سرمایش و… جزو این هزینه‌ها به شمار می‌روند. مرسوم‌ترین نوع جهت تقسیم هزینه‌های آب مشترک به شکل نفراتی است و به جهت هزینه‌های گاز، متراژ واحد در نظر گرفته خواهد شد.

۷٫ قوانین هزینه‌های آپارتمان نشینی؛ شارژ به شیوه ترکیبی

روش ترکیبی تحت عنوان عادلانه‌ترین شیوه به منظور محاسبه مقدار شارژ هر کدام از واحدهای مجتمع در نظر گرفته می‌شود. در این شیوه، هزینه‌های ثابت از جمله هزینه‌های سرایداری، نگهبان و… که اصولا در طول سال ثابت می‌باشند، به صورت یکسان میان همه واحدها تقسیم می‌شود. سپس سایر هزینه‌ها به طور نسبی در نظر گرفته شده و به شیوه تسهیم هزینه محاسبه خواهد شد و در نتیجه مقدار سهم هر واحد به آن‌ها اعلام می‌گردد. البته این شیوه محاسبات پیچیده‌ای خواهد داشت و کمتر مورد استقبال آپارتمان‌ها قرار می‌گیرد.

هزینه‌های پرداختی توسط مالک و مستأجر

هزینه‌های پرداختی توسط مالک و مستأجر

به صورت کلی در هر مجتمع، قسمتی از هزینه های مرتبط با شارژ از طریق مستأجر و قسمتی دیگر از طریق مالک پرداخت می‌گردد. در ادامه بر حسب قوانین هزینه‌های آپارتمان نشینی، فهرستی از هزینه‌های پرداختی از طریق دو طرف را بیان خواهیم کرد.

لیست هزینه‌های پرداختی توسط مالک؛

فهرست هزینه‌های پرداختی توسط مستأجر؛

قانون شارژ آپارتمان خالی

در قانون تصویب شده در خصوص تملک آپارتمان‌ها، به مسئله واحدهای خالی هم اشاره گردیده و بیان شده است همه واحدها موظف به پرداخت حق شارژ می‌باشند. به موجب ماده ۴ قوانین هزینه‌های آپارتمان نشینی، واحدهایی که خالی از سکنه می‌باشند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، مالک از پرداخت هزینه‌های مشترک معاف است و مابقی مبلغ شارژ می‌بایست به طور ماهیانه پرداخت گردد.

آیا برای نوزاد نیز بایستی حق شارژ پرداخت شود؟

در قوانین پرداخت شارژ ساختمان و تملک آپارتمان‌ها پرداخت حق شارژ برای نوزاد ذکر نشده است و کاملاً بسته به توافق بین هیئت مدیره خواهد داشت. با این حال می‌بایست به این نکته هم توجه نمود که با آمدن نوزاد تازه متولد به خانواده، مقدار مصرف انرژی‌ها و آب افزایش پیدا می‌کند. از این رو افزایش مقدار حق شارژ کاملاً منطقی و طبیعی بوده و سایر ساکنین نبایستی در برابر این مسئله، موضع‌‌گیری کنند.

تأثیر آسانسور در میزان حق شارژ

مطمئنا هر اندازه میزان امکانات یک مجتمع بیشتر باشد، مقدار مبلغ پرداختی برای شارژ آپارتمان و هزینه‌های مرتبط با آن هم افزایش پیدا خواهد کرد. کلی در صورتی که عده‌ای از ساکنین از این امکانات بهره‌گیری نکنند، کماکان ملزم به پرداخت شارژ می‌باشند. در خصوص آسانسور هم به ترتیب می‌باشد. به گونه‌ای که همه ساکنین، چه طبقات اول و چه طبقات بالاتر می‌بایست هزینه‌های مرتبط با شارژ، سرویس و تعمیر آسانسور را بپردازند.

با این وجود می‌توان با توافق بین اعضای هیئت مدیره مقدار شارژ طبقات بالاتر را به میزان اندکی افزایش داد و یا از مقدار شارژ طبقات اول و همکف که استفاده زیادی از آسانسور ندارند، کم نمود.

کلام آخر

به صورت کلی با در نظر گرفتن قوانین پرداخت هزینه‌های ساختمان، در مجتمع‌های آپارتمانی دو مدل هزینه وجود دارد که در ادامه هر دو مدل آن‌ها معرفی خواهند شد؛

برای مشاوره فوری کلیک کنید.  

سوالات متداول 

قوانین هزینه‌های آپارتمان نشینی به چه صورت است؟

هزینه‌های ثابت: از جمله هزینه‌های ثابت می‌بایست به هزینه‌های نگهبانی، سرایداری، باغبانی و سایر هزینه‌هایی که یک مرتبه به ساختمان تحمیل می‌گردند، اشاره داشت.
هزینه‌های متغیر: از جمله این هزینه‌ها می‌بایست به هزینه آب، برق و گاز مشترک، ایزوگام، بیمه‌های مرتبط با ساختمان و… اشاره داشت.

محاسبه هزینه‌های آپارتمان نشینی به چند طریق امکان‌پذیر است؟

قوانین هزینه‌های آپارتمان نشینی؛ شارژ ثابت
شارژ واحدی مطابق با قوانین هزینه‌های آپارتمان نشینی
قوانین پرداخت شارژ ساختمان؛ شارژ متراژی
شارژ نفری بر اساس قوانین هزینه‌های آپارتمان نشینی
شارژ نفر متراژی
تعیین شارژ بر حسب تسهیم هزینه‌های مجتمع
قوانین هزینه‌های آپارتمان نشینی؛ شارژ به شیوه ترکیبی

قانون شارژ آپارتمان خالی چیست؟

واحدهایی که خالی از سکنه می‌باشند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، مالک از پرداخت هزینه‌های مشترک معاف است و مابقی مبلغ شارژ می‌بایست به طور ماهیانه پرداخت گردد.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .