• شنبه , ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

در رابطه با ارثیه، در بعضی مواقع با موضوع عدم همکاری وراث در فروش ملک روبه‌رو می‌شویم. طمع و مادی گرایی صرف، تقسیم اموال بدون موافقت یا حضور وراث دیگر و مواردی از این قبیل جزو مواردی می‌باشند که ممکن است موجب عدم همکاری وراث در تقسیم ارث یا فروش املاک شوند.

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

وکیل پایه یک در اصفهان در ادامه این مطلب به اصلی‌ترین نکات در مورد عدم همکاری وراث در فروش ملک و تفکیک این موضوع و اقدامات لازم در رابطه با عدم همکاری وراث در انحصار وراثت خواهد پرداخت. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و نظرات و سوالات خود را در اینباره برای ما در کامنت‌ها بنویسید.

ارث چیست؟

کلیه اموال و دارایی که از متوفی باقی می‌ماند، از جمله اموال، مطالبات و حتی دیون او ارثیه به شمار می‌رود. ایا تقسیم مساوری ارث در وصیت نامه امکان پذیر است؟ در صورت عدم همکاری وراث برای فروش ملک باید چه کرد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید:

سهم الارث یعنی چه؟

به مقدار ارثی که به هر یک از ورثه می‌رسد، سهم الارث گفته می‌شود.

سهم الارث میان فرزند دختر و پسر

سهم الارث فرزندان دختر و پسر بر اساس قانون عبارتند از:

مالیات بر ارث چیست؟

در قانون ارث، مالی که بعد از مرگ متوفی به وراث می‌رسد، مشمول مالیات می‌گردد، که می‌بایست پرداخت شود. در صورت نپرداختن مالیات وارد بر ارث، موضوع تقسیم مال ماترک منتفی می‌شود. در قانون جدید مالیات بر ارث، نخست اموال متوفی دسته‌بندی شده، سپس طبق دسته‌های تعیین شده بر آنها مالیات تعلق می‌گیرد که هر یک از دسته‌ها مالیات متفاوتی خواهند داشت.

طبقات وراث

طبقات و درجات وراث

در موضوع وراثت لازم است بدانیم که هر یک از وراث در چه طبقه‌ای قرار دارند:

موارد منع از ارث

مواردی که موجب می‌شود تا فرد از ارث محروم گردد شامل لعان، کفر، زنازادگی، قتل و … است.

اما تکلیف ارث در ازدواج موقت چه میشود!! ایا ازدواج موقت نیز از موارد منع از ارث است؟

انحصار وراثت

جهت مشخص کردن میزان سهم هر شخص از ارث متوفی، می‌بایست ابتدا وراث را مشخص نمود که طی تشریفات قانونی صورت می‌گیرد و در آن، میلغ سهم هر کدام از وراث مشخص می‌گردد؛ به این مورد انحصار وراثت گفته می‌شود.

چنانچه در خصوص تقسیم ارث، هر کدام از ورثه موافقت نداشته باشند، مسئله عدم همکاری وراث در تقسیم ارث عنوان می‌گردد که در این شرایط، ورثه‌ای که خواهان تقسیم ارث می‌باشد، می‌بایست به جهت تقسیم مال ماترک به دادگاه مراجعه کرده و درخواست تقسیم مال ترک را از دادگاه نمود.

عدم همکاری یکی از وراث در فروش ملک

در صورتی که یکی از ورثه در تقسیم ارث یا فروش ملک راضی نباشد و همکاری نکند، تقسیم یا به تراضی صورت می‌گیرد یا به اجبار، که در این شرایط تقسیم ماترک توسط دادگاه انجام می‌گردد و با مراجعه به دادگاه و درخواست ماترک این امر امکان‌پذیر است.

در خصوص عدم همکاری یکی از وراث در فروش ملک، چنانچه ترکه بدون حضور تعدادی از وراث تقسیم گردد، ورثه شاکی حق دارد با مراجعه به دادگاه محل احداث مال علیه سایر وراث دادخواستی تسلیم کند، که بهتر است به منظور تسریع در روند پرونده از وکیل متخصص در موضوع عدم همکاری وراث در فروش ملک یا تقسیم ارث کمک گرفته شود. چنانچه غایب مفقود الاثر باشد، می‌بایست یک امین به کمک دادگاه برای او تعیین شود. اگر که یکی از ورثه در تقسیم ارث با سایر وراث همکاری لازم را نداشته باشد، ورثه خواهان تقسیم با تسلیم دادخواست تقسیم ترکه به دادگاه قادر خواهد بود این مسئله را محقق کند.

چنانچه یکی از وراث تقسیم نامه را امضاء نکرده باشد، جهت تقسیم اموال می‌بایست از طریق دادگاه اقدام نمود. در صورتی که یکی از ورثه تقسیم نامه را امضا نکند، در این مورد تقسیم ماترکه از طریق قانون انجام خواهد شد که توسط قاضی صورت می‌پذیرد.

عدم همکاری وراث در تقسیم ارث در صورت وجود توافق نامه محضری

در صورتی که امضا شهود و تمامی وراث، توافق نامه محضری باشد، اعتراضی بر آن وارد نخواهد بود؛ ولی اگر این توافق بدون حضور هر یک از ورثه انجام شود، می‌توان علیه ورثه دیگر دادخواست ابطال تقسیم تسلیم نمود.

امتناع از دادن ارثیه به یک یا چند نفر از وراث

در این خصوص عدم همکاری ورثه در تقسیم ارث، ورثه شاکی می‌بایست علیه دیگر وراث به دادگاه دادخواست تسلیم نماید، که توصیه می‌کنیم جهت این کار از یک وکیل باتجربه در امر عدم همکاری وراث در فروش ملک مشاوره گرفته شود.

عدم همکاری وراث در انحصار وراثت

به منظور اخذ گواهی انحصار وراثت، کافی است تنها یک نفر از ورثه با در دست داشتن تصویر شناسنامه خود و سایر وراث جهت اخذ گواهی، حاضر گردد. در صورتی که وراث از ارائه مدارک مورد نیاز اجتناب نمایند، امکان اینکه از ثبت احوال تقاضای استعلام کنید را خواهید داشت. بعد از صادر شدن گواهی، می‌بایست دادخواست تقسیم ترکه تسلیم نمایید.

 دادگاه صالح رسیدگی به عدم همکاری وراث در فروش ملک

در خصوص عدم همکاری وراث در تقسیم ارث یا فروش ملک چند موضوع مطرح می‌باشد که باعث مشکل در تقسیم ارث می‌گردد. در ادامه مطلب به بررسی این موارد می‌پردازیم. عدم همکاری وراث در فروش ملک زمانی که یکی از وراث خواهان مطالبه ارث است ولی ورثه دیگر رضایت به این کار نداشته باشند. در این خصوص خواهان می‌بایست با به همراه داشتن گواهی فوت متوفی و همچنین گواهی انحصار وراثت، شکوائیه‌‌ای با موضوع تقسیم ترکه [تقسیم اموال برجای مانده از متوفی] علیه وراث دیگر به دلیل عدم همکاری وراث در فروش ملک تسلیم کند. در مبالغ پایین جهت رسیدگی به موضوع عدم همکاری وراث در تقسیم ارث می‌بایست به شورای حل اختلاف مراجعه نمود، وای در مبالغ زیاد می‌بایست به دادگاه محل احداث مال مراجعه نمود.

غایب مفقود الاثر کیست؟

به این منظور که ورثه غایب مفقودالاثر شناخته شود سه شرط زیر باید وجود داشته باشد:

وجود غایب مفقود الاثر علاوه بر اینکه مانع تقسیم ارث نمی‌شود، بلکه از ارث هم سهم‌الارث خواهد برد که در این شرایط، دادگاه جهت محافظت و نگهداری از سهم‌الارث او، یک فرد امین را انتخاب می‌کند تا در غیاب وارث مفقود الاثر، از اموال او مراقبت کند.

عدم همکاری وراث در فروش ملک تجاری

املاک تجاری دارای دو جهت ملکیت و سرقفلی یا حق کسب و پیشه هستند. تا سال ۱۳۷۶ در صورتی که یک ملک تجاری پیش از تقسیم ترکه در اختیار یکی از ورثه بود، و بعد از مرگ موروث، ورثه به تقسیم ارث اقدام می‌نمودند، فردی که در ملک تجاری مشغول به فعالیت بود در صورت ایجاد موضوع عدم همکاری وراث در تقسیم ارث، حق داشت بر اساس قانون سرقفلی ملک را دریافت کند.

اصطلاحا به او حق چراغ پرداخت می‌گردید. ولی بعد از سال ۱۳۷۶ چنانچه مستأجر خواه ورثه خواه فرد دیگری در صورتی که با مالک قراردادی با این موضوع تنظیم نکرده باشند، حق هیچ سرقفلی در موقع تقسیم ترکه نخواهند داشت.

فروش سهم الارث بدون اجازه سایر وراث

فروش سهم الارث بدون اجازه سایر وراث

بر اساس قانون انتقال مال غیر مصوب، این عمل کلاهبرداری به شمار می‌رود و چنانچه خریدار هم به این موضوع عالم باشد، وی نیز کلاهبردار محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. در خصوص اجاره ملک موروثی بدون اجازه سایر وراث باید بگوییم به این دلیل که انتقال منافع بدون توافق مالکیت مشاعی جرم به حساب می‌آید، این امکان را دارید که جهت ابطال عقد اجاره اقدام نموده و فردی که ملک را اجاره داده کلاهبردار به حساب می‌آید.

مدارک مورد نیاز جهت دادخواست تقسیم ترکه

چنانچه متوفی دارای اموال متعددی است، بعد از اخذ گواهی انحصار وراثت و پیش از تسلیم دادخواست تقسیم ترکه، می‌بایست دادخواست تحریر ترکه را مطرح نمایید تا کارشناس دادگستری کلیه اموال را صورت جلسه نماید، سپس با توسط حکم تحریر ترکه، دادخواست تقسیم ترکه تسلیم کنید.

تقسیم ارث بدون انحصار وراثت

معمولا هنگامی مطرح می‌گردد که همکاری وراث جهت تقسیم ارث عملی نمی‌شود، از جمله:

جمع بندی

با توجه به توضیحاتی که در مطالب فوق داده شد متوجه شدیم که عدم همکاری یکی از وراث در فروش ملک، چنانچه ترکه بدون حضور تعدادی از وراث تقسیم گردد، ورثه شاکی حق دارد با مراجعه به دادگاه محل احداث مال علیه سایر وراث دادخواستی تسلیم کند، که بهتر است به منظور تسریع در روند پرونده از وکیل متخصص در موضوع عدم همکاری وراث در فروش ملک یا تقسیم ارث کمک گرفته شود.

چنانچه غایب مفقود الاثر باشد، می‌بایست یک امین به کمک دادگاه برای او تعیین شود. اگر که یکی از ورثه در تقسیم ارث با سایر وراث همکاری لازم را نداشته باشد، ورثه خواهان تقسیم با تسلیم دادخواست تقسیم ترکه به دادگاه قادر خواهد بود این مسئله را محقق کند.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .