• شنبه , ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

هنگامی که فردی فوت می‌کند ترکه یا میراث او به طور قهری به وراث آن فرد تعلق خواهد گرفت و می‌بایست بر طبق قواعد و مقررات ارث میان آنها تقسیم گردد. لازم به ذکر است که قوانین مربوط تقسیم ارث بین فرزندان و سهم الارث وراث متوفی در قانون مدنی بیان شده است که منشأ این قوانین هم شرع مقدس اسلام هستند.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

در صورتی که فرد متوفی دارای فرزند یا فرزندانی باشد پس از مرگ آثار حقوقی گوناگونی همچون مسئله ارث متوجه ایشان خواهد شد. فرزندان می‌بایست به جهت تقسیم ترکه شخص فوت شده اقدام نمایند و این موضوع در صورت عدم رضایت و موافقت میان فرزندان دختر و پسر می‌بایست به طور کامل بر اساس سهم الارث مشخص در شرع و قانون باشد. از جمله اصلی‌ترین سوالاتی که در خصوص  سهم الارث پسر و دختر مطرح می‌شود، این می‌باشد که میزان سهم الارث دختر و پسر چقدر است؟

وکیل اصفهان به منظور پاسخ دادن به این سوال این مقاله را تهیه کرده است و ابتدا به توضیح سهم الارث دختر و پسر در قانون جدید پرداخته و سپس به بررسی قانون برابری سهم الارث دختر و پسر خواهد پرداخت. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید و با درج نظرات خود ما را خوشحال نمایید.

سهم الارث دختر و پسر در قانون جدید

از جمله اصلی‌ترین راه‌های مالکیت در قانون مدنی، ارث بردن است. در قانون مدنی، قوانین مرتبط با ارث بردن از متوفی به طور جامع و دقیق بیان شده است. بدین معنی که طبقات و درجات ارث، چه افرادی از شخص فوت شده ارث خواهند برد و میزان سهم‌الارث هر کدام از ورثه تعیین شده است.

به طور مثال در قانون مدنی طبقات و درجات ارث در ۳ طبقه عنوان شده است که طبقه اول ارث، مشمول پدر و مادر شخص فوت شده، فرزندان شخص متوفی و همچنین نوادگان شخص متوفی هستند. به همین خاطر از جمله مهمترین وراثی که می‌توان برای شخص متوفی متصور بود، فرزندان یا اولاد او هستند که علاوه بر پدر و مادر شخص متوفی، حق ارث بردن خواهند داشت.

فرزندان شخص متوفی امکان دارد دختر و یا پسر باشند؛ مضاف بر این ممکن است شخص متوفی هم دارای فرزند پسر و هم فرزند دختر باشد. از این رو، این سوال پیش می‌آید که بر حسب قانون، سهم الارث فرزند پسر و دختر چقدر مشخص گردیده است؟ همچنین این سوال نیز به وجود می‌آید که سهم الارث فرزند دختر و پسر در قانون جدید چه میزان می‌باشد؟

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

وکیل ارث اصفهان، پیش از آنکه به تقسیم ارث بین فرزندان در قانون جدید بپردازد، به این نکته اشاره میکند که زن و مرد متوفی، پیش از آنکه ارث بین فرزندان دختر و پسر تقسیم گردد سهم‌ الارث خویش را بر می‌دارند.

در این مرحله به جهت تقسیم ارث بین فرزندان شخص متوفی می‌بایست مطابق با ماده ۹۰۷ قانون مدنی رفتار نمود. در ماده مذکور، چنین آمده است که در صورتی که فرزند متوفی یک نفر باشد، خواه پسر و خواه دختر همه ترکه شخص متوفی به او خواهد رسید. با این حال امکان دارد که فرزندان متوفی چندین نفر باشند که در این شرایط، به شرح زیر رفتار خواهد شد:

از این رو، با در نظر گرفتن این موضوع، تقسیم سهم الارث دختر و پسر در قانون جدید انجام می‌شود. به همین خاطر، به منظور تقسیم ارث بین فرزندان در قانون جدید، نخست برای هر فرزند پسر دو سهم در نظر گرفته شده است و برای هر فرزند دختر هم یک سهم در نظر گرفته خواهد شد. سپس کل ترکه شخص متوفی را بر تعداد این سهام تقسیم می‌کنند. بعد از آنکه مبلغ هر سهم تعیین گردید، به این خاطر که سهم‌الارث پسر دو برابر فرزند دختر است، سهم الارث دختران برابر با یک سهم و سهم الارث پسر برابر با دو سهم خواهد بود.

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان تصویب شد؟

در مطالب فوق، به توضیح سهم الارث فرزند دختر و پسر در قانون جدید پرداخته شد و همانگونه که بیان شد به موجب قانون مدنی، در صورتی که تمام فرزندان پسر باشند، ترکه شخص متوفی بین ایشان به طور مساوی تقسیم خواهد شد و در صورتی که همه، فرزند دختر باشند هم به همین صورت رفتار خواهد شد. با این حال تفاوت موجود در تقسیم ارث معمولا در شرایطی به وجود خواهد آمد که ورثه متوفی شامل دختران و پسران باشد، اما ایا تقسیم مساوی ارث در وصیت نامه امکان پذیر است؟

بر طبق حکم دین مبین اسلام، فرزندان پسر دو برابر فرزندان دختر سهم‌ الارث دارند و در تبیین حکم تفاوت در سهم الارث فرزند دختر و پسر چنین در نظر گرفته شده است که به این خاطر که فرزند پسر، متکفل معیشت خانواده می‌باشد، سهم الارث وی دو برابر خواهرش است و به این دلیل که دختر در رابطه با تامین نیازهای خانوادگی، وظیفه و تکلیفی بر عهده‌اش نیست، سهم الارث او از برادرش کمتر می‌باشد و نصف پسر ارث خواهد برد.

ولی بعضی مواقع این سوال به وجود می‌آید که آیا در قانون جدید قانون برابری سهم الارث فرزند دختر و پسر به تصویب رسیده است؟ به بیانی دیگر، آیا سهم الارث پسران و دختران مساوی گردیده است؟ در پاسخ به این سوال می‌بایست چنین گفت که حکم نابرابر بودن سهم الارث پسران و دختران که در قانون مدنی مقرر گردیده است، با توجه به شرع مقدس اسلام و استنباط از آیات قرآن کریم است و تا زمان فعلی، قانون برابری سهم الارث دختران و پسران در قانون جدید به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

با این وجود، هر چند که اشخاص نمی‌توانند باعث محرومیت از ارث فرزندان خود گردند؛ ولی به خاطر نابرابر بودن سهم الارث فرزند دختر و پسر در صورت تمایل خواهند توانست در طول مدت حیات خویش به این جهت که سهم الارث فرزند پسر و دختر به صورت تساوی شود، به سود فرزند دختر خویش اموالی را وصیت تملیکی کرده و یا اموال خویش را به فرزند دختر خود انتقال دهد.

این وصیت که تا مقدار یک سوم اموال شخص متوفی لازم الاجرا می‌باشد، امکان دارد زمینه بهره‌مندی بیشتر فرزند دختر متوفی از ترکه وی را فراهم سازد.

بعد از توضیح در مورد قانون برابری سهم الارث فرزند دختر و پسر در ادامه تصمیم داریم به این پرسش که آیا سهم الارث فرزند پسر و دختر مساوی شده است یا خیر پاسخ دهیم.

سهم الارث فرزند دختر و پسر

آیا سهم الارث فرزند دختر و پسر در قانون جدید مساوی شده است؟

همانطور که در مطالب فوق به توضیح قانون برابری سهم الارث فرزندان پسر و دختر پرداخته شد و توضیح داده شد تا سال ۱۴۰۱ ، قانونی در مورد برابر بودن سهم الارث فرزندان پسر و دختر به تصویب نرسیده است. از این رو، در جواب این سوال که آیا در سال ۱۴۰۱ سهم الارث فرزندان پسر و دختر مساوی گردیده است یا خیر، باید بگوییم که خیر‌.

بنابراین حکم قانونی در رابطه با برابر بودن یا نابرابر بودن سهم الارث فرزندان دختر و پسر در سال ۱۴۰۱ ، همان حکم ماده ۹۰۷ قانون مدنی خواهد بود که بر اساس آن، «زمانی که شخص متوفی، هم فرزند دختر و هم فرزند پسر داشته باشد فرزندان پسر دو برابر فرزندان دختر از سهم الارث بهره‌مند می‌شوند.» لیکن، همانطور که بیان شد، این مسئله مانع از این نمی‌شود که پدر و مادر، به جهت برابری سهم الارث فرزندان پسر و دختر به نفع ایشان وصیت کنند و یا آنکه در طول مدت حیات خویش اموالی را به نام ایشان انتقال دهند‌.

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

همچنین بخوانید: ابطال وصیت نامه

کلام آخر

هدف از ارائه این مقاله دانستن امکان تساوی تقسیم ارث بین فرزندان در وصیت‌نامه بود. گفتیم که از جمله اصلی‌ترین الزامات مالکیت در قانون مدنی، ارث بردن است. در قانون مدنی، قوانین مرتبط با ارث بردن از متوفی به طور جامع و دقیق بیان شده است. بدین معنی که طبقات و درجات ارث، چه افرادی از شخص فوت شده ارث خواهند برد و میزان سهم‌الارث هر کدام از ورثه تعیین شده است.

مساوی شدن سهم الارث فرزندان دختر و پسر، همیشه از جمله چالش‌های تقسیم ارث بوده است. برخی مواقع تصور می‌شود که سهم الارث فرزند دختر و پسر در قانون جدید مساوی گردیده لست؛ در حالی که این امر صحیح نیست. به بیانی دیگر، قانون تقسیم سهم الارث فرزندان دختر و پسر در سال ۱۴۰۱، همان قانون مدنی می‌باشد که بر حسب آن سهم الارث فرزند پسران دو برابر سهم الارث دختران می‌باشد.

اما والدین این امکان را دارند که در وصیت‌نامه خود تعیین کنند که ارث به میزان مساوی میان فرزندان دختر و پسر تقسیم شود. اما باید بدانید که مازاد اموالی که به دختران می‌رسد، نباید بیشتر از یک سوم کل اموال متوفی شود، درغیراین صورت نیاز به رضایت سایر ورثه خواهد بود.

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .