• شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۰ دقیقه

از جمله مدارک لازم به منظور ثبت طلاق غیابی در دفاتر رسمی، گواهی عدم بارداری در طلاق غیابی است. بر اساس عرف دادگاه‌ خانواده، به طور معمول دفاتر دادگاه زن را به یکی از آزمایشگاه‌های منتخب قوه قضائیه که مورد اطمینان دادگاه است معرفی کرده و زن را موظف می‌کند که گواهی عدم بارداری را به منظور جاری شدن صیغه طلاق به همراه داشته باشد. با این حال در بعضی از شعبات به اظهارات زن مبنی بر عدم بارداری اکتفا کرده و گواهی عدم باردارای را از وی درخواست نمی‌کنند.

ولی به موجب ماده ۳۱ قانون حمایت از خانواده، زن و مرد به منظور ثبت طلاق در دفترخانه رسمی و دریافت طلاق نامه در دفاتر رسمی طلاق مکلف می‌باشند تا گواهی عدم بارداری را به سردفتر تقدیم نمایند. ثبت طلاق بدون ارائه گواهی عدم بارداری تخلف محسوب می‌گردد. سردفتر بر اساس قانون بایستی از ثبت طلاق، بدون دریافت گواهی عدم بارداری امتناع کند، در غیر این صورت مرتکب تخلف گردیده است.

بهترین وکیل طلاق در اصفهان در ادامه این مطلب درباره گواهی عدم بارداری در طلاق غیابی و نحوه دریافت آن بیشتر توضیح می‌دهد. توصیه می‌کنیم حتما این مطلب را تا پایان مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید برای ما کامنت بگذارید.

طلاق غیابی چیست؟

عبارت «طلاق غیابی» جدای از اینکه در جامعه امروزی بسیار شناخته شده و متداول است، در قانون تعریف نشده است. تنها در ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی مدنی حکم غیابی مورد توجه واقع شده است و آن را در برابر حکم حضوری بیان کرده‌اند. به موجب ماده مذکور، در شرایطی که فرد خوانده وکیل یا قائم مقام وی در هیچ یک از جلسات دادرسی حضور پیدا نکرده باشند و یا به طور کتبی و با تقدیم لایحه از خویش به دفاع نپرداخته باشند و یا حتی ابلاغیه مربوط به جلسات دادرسی به شکل واقعی به وی ابلاغ نگردیده باشد و حکمی علیه فرد صادر گردد، حکم صادر شده غیابی می‌باشد.

با در نظر داشتن مفهوم مطرح شده در قانون، در شرایطی که در یک دعوای طلاق خوانده دعوا (از جمله زن یا مرد) در فرآیند دعوا در دادگاه حضور نداشته و از خویش به دفاع نپرداخته باشد و ابلاغیه هم به طور واقعی ابلاغ نگردیده باشد، حکم طلاقی که علیه وی صادر می‌گردد، عنوان حکم غیابی طلاق خواهد داشت و به بیانی بهتر طلاق غیابی می‌باشد.

همانطور که ملاحظه می‌شود، طلاق غیابی تنها در رابطه با دادخواست طلاق زن‌ها نیست؛ بلکه در مواردی هم امکان دارد به تقاضای زوج و عدم حضور زوجه حکم طلاق غیابی صادر گردد و به این خاطر که حکم غیابی به ضرر فردی است که در پروسه دادرسی حضور نداشته است و امکان دارد حقوق او دچار صدمه گردد، قانون‌گذار به فرد این اجازه را داده تا در مهلت مشخصی اعتراض واخواهی انجام دهد. 

طلاق غیابی از جانب زوجه چگونه انجام می‌گردد؟

حق طلاق تنها مختص مرد بوده و بر اساس ماده قانون در صورتی که شوهر به منظور طلاق به دادگاه مراجعه نماید، در صورت عدم حضور زن و بی‌توجهی او به ابلاغیه هم امکان طلاق دادن وی وجود دارد.

طلاق غیابی از جانب زوجه چگونه انجام می‌گردد؟

به این طلاق، طلاق غیابی گفته می‌شود. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا درخواست طلاق غیابی از جانب زوجه نیز امکان پذیر است؟ چنانچه زن به منظور طلاق به دادگاه دلایل منطقی ارائه دهد و نسبت به طلاق اقدام کند،‌ در شرایطی که زوج به احضاریه دادگاه بی‌توجهی کند و در دادگاه حضور پیدا نکند، زوجه حق دارد به شکل غیابی طلاق بگیرد. البته این موضوع با داشتن وکالت در طلاق از جانب زوجه امکان پذیر است. چنانچه مردی چهار سال تمام غایب یا مفقودالاثر باشد هم زوجه حق دارد جهت طلاق غیابی اقدام نماید.

مهریه و گواهی عدم بارداری در طلاق غیابی

چنانچه درخواست طلاق غیابی از طرف زوج انجام گیرد، پرونده مسائل مالی از جمله مهریه و نفقه به علت عدم حضور زوجه در دادگاه باز خواهد ماند. بر همین اساس چنانچه زوجه در فرآیند طلاق مهریه خود را نبخشیده باشد قادر است هر زمان تمایل داشت آن را درخواست کند. پس در طلاق غیابی هم در شرایطی که تکلیف مهریه و نفقه و یا اجرت المثل زوجه روشن نشود طلاق غیابی امکان پذیر نخواهد بود.

از جمله مراحلی که در فرآیند طلاق وجود دارد و الزامی می‌باشد دریافت گواهی عدم بارداری برای طلاق غیابی است. حضانت فرزند از جمله اصلی‌ترین مسائلی بوده که در طلاق بایستی تکلیف آن روشن گردد. به همین خاطر دریافت گواهی عدم بارداری برای طلاق غیابی الزامی است. زیرا در صورتی که زوجه باردار باشد می‌بایست وضعیت حضانت فرزند مشترک زوجین مشخص شود و سپس نسبت به طلاق اقدام کنند.

به طور قانونی سن حضانت در فرزند دختر به این ترتیب می‌باشد که تا هفت سالگی بایستی با مادر خود باشد، هفت تا نه سالگی با پدر و پس از این سن از مدار حضانت خارج گردیده و شخصا تصمیم خواهد گرفت که با پدر زندگی کند یا با مادر.

حضانت فرزند پسر به این ترتیب بوده که تا حضانت او تا هفت سالگی با مادر است و از هفت تا پانزده سالگی با پدر و پس از آن شخصا تصمیم می‌گیرد که با پدر زندگی کند یا مادر.

آیا آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق نیاز است؟

همانگونه که در مطالب فوق توضیح داد.ه شد، دریافت این گواهی به منظور اجرای طلاق الزامی است. به جهت آزمایش عدم بارداری در اغلب مواقع زوجه بایستی به پزشکی قانونی مراجعه نماید و این آزمایش را انجام دهد.

در پاره‌ای از موارد نیز چنانچه زوجه آزمایش را در آزمایشگاه‌هایی غیر از پزشکی قانونی انجام داده باشد امکان دارد مورد تایید دادگاه واقع گردد. بعضا می‌بایست گواهی عدم بارداری برای طلاق غیابی را به دادگاه تقدیم نمود تا رای طلاق را صادر نمایند و گاها هم تسلیم آن به دادگاه لزومی نداشته و ضمن جاری شدن صیغه طلاق بایستی به مسئول دفتر ثبت طلاق تقدیم کند. در شرایطی که قرار بر این باشد، تنها کافی است که به آزمایشگاه مورد نظر خود مراجعه نموده و آزمایش عدم بارداری را انجام داده و گواهی به منظور طلاق را به وکیل خود ارائه دهید.

به موجب ماده ۳۱ قانون حمایت از خانواده: «ارائه گواهی پزشک ذی صلاح درمورد وجود جنین یا عدم آن برای ثبت طلاق الزامی است، مگر آنکه زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند.» به منظور انجام فرایند طلاق خود بهتر است از وکیل طلاق در اصفهان کمک بگیرید تا در انجام این امور حرفه‌ای باشد و در اسرع وقت کار شما را پیش ببرد.

آیا بارداری در طلاق غیابی خللی وارد می‌کند؟

بر عکس تصوراتی که بسیاری از افراد نسبت به این موضوع دارند بایستی به طور کامل به توضیح آن بپردازیم. دریافت گواهی برای طلاق غیابی و اطمینان از عدم بارداری زوجه به این خاطر است که چنانچه زوجه باردار باشند بایستی مسئله حضانت کودک مشخص گردد. البته این مسئله در شرایطی که زوجه باردار باشد در طلاق خللی ایجاد نمی‌کند.

آیا بارداری در طلاق غیابی خللی وارد می‌کند؟

به طور مثال چنانچه طلاق به شکل توافقی بود توافقات زوجه و زوج حضانت فرزند مشخص می‌گردد و توافقات مکتوب و طلاق صورت می‌گیرد. اما چنانچه طلاق به شکل غیابی از جانب زوج و زوجه بود در این شرایط بسته به جنسیت فرزند تکلیف حضانت تعیین خواهد شد. چنانچه فرزند دختر باشد تا سن هفت سالگی با مادر است و سپس ۷ تا ۹ سالگی حضانت او با پدر خواهد بود.

چنانچه فرزند پسر باشد تا سن هفت سالگی با مادر بوده و ۷ تا ۱۵ سالگی حضانت او با پدر می‌باشد. و پس از آن که از مدار حضانت خارج گردیدند، تصمیم با خود فرزند خواهد بود.

گواهی عدم بارداری جهت طلاق توافقی

اخذ گواهی عدم بارداری برای هر قسم از انواع طلاق الزامی است. زیرا در صورتی که زوجه باردار باشند می‌بایست وضعیت حضانت فرزند تعیین گردد. تنها به این خاطر که طلاق توافقی بوده شرایط بستگی به توافقات زوجین دارد.

در طلاق توافقی همان‌گونه که از نامش مشخص است همه چیز بستگی به توافق زوجین دارد. به این معنی که در مواردی همچون مهریه و حضانت فرزند می‌بایست به توافق برسند. که به طور مثال زوجه قصد دارد تمام  مهریه را بذل کند و یا تمام آن را دریافت کند. اما دریافت گواهی عدم بارداری برای طلاق توافقی هیچ تفاوتی با انواع دیگر طلاق نداشته و بایستی حتما صورت گیرد.

مدت زمان اعتبار گواهی برای طلاق غیابی

مدت اعتبار در گواهی عدم بارداری برای طلاق غیابی سه ماه است. یعنی در صورتی که پس از گذشت زمان سه ماه زن و مرد طلاق‌ را به سرانجام نرسانده باشند بایستی زوجه مجددا جهت اخذ گواهی عدم بارداری  اقدام کند.

سخن آخر

 از جمله مراحلی که در فرآیند طلاق وجود دارد و الزامی می‌باشد دریافت گواهی عدم بارداری برای طلاق است. حضانت فرزند از جمله اصلی‌ترین مسائلی بوده که در طلاق بایستی تکلیف آن روشن گردد. به همین خاطر دریافت گواهی عدم بارداری برای طلاق غیابی الزامی است. زیرا در صورتی که زوجه باردار باشد می‌بایست وضعیت حضانت فرزند مشترک زوجین مشخص شود و سپس نسبت به طلاق اقدام کنند.

سوالات متداول 

گواهی عدم بارداری برای طلاق غیابی چیست؟

وکیل اصفهان پاسخ می‌دهد: حضانت فرزند از جمله اصلی‌ترین مسائلی بوده که در طلاق بایستی تکلیف آن روشن گردد. به همین خاطر دریافت گواهی عدم بارداری برای طلاق غیابی الزامی است.

آیا بارداری در طلاق غیابی خللی وارد می‌کند؟

دریافت گواهی عدم بارداری برای طلاق غیابی و اطمینان از عدم بارداری زوجه به این خاطر است که چنانچه زوجه باردار باشند بایستی مسئله حضانت کودک مشخص گردد. البته این مسئله در شرایطی که زوجه باردار باشد در طلاق خللی ایجاد نمی‌کند.

مدت زمان اعتبار گواهی عدم بارداری برای طلاق غیابی چقدر است؟ 

وکیل طلاق اصفهان در پاسخ می‌گوید: مدت اعتبار در گواهی عدم بارداری برای طلاق غیابی سه ماه است.

مقالات پیشنهادی سایت وکیل اصفهان

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .