• یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۰ دقیقه

وکیل حضانت در اصفهان

طبق گفته وکیل حضانت در اصفهان حق طبیعی هر کودکی است که در محیط خانواده که فضایی مملو از محبت و خوشبختی است بزرگ و پرورش یابد. در کشورمان خانواده مهم ترین و شایسته ترین بستر جهت رشد کودکان بوده اما گاهاً کودکان قربانی اختلافات والدین شده و از این محیط جدا می شوند می شوند از جمله اموری که در هنگام اختلاف بین زوج و زوجه و جدایی زوجین می توان به آن اشاره نمود بحث حضانت طفل است که به صورت یک دعوی مستقل در چنین شرایطی مطرح می گردد و به همین منظور تعریف حضانت و شناخت شرایط آن از امور حائز اهمیت بوده است.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

در دنیای امروزه که سراسر پیچیدگی و تلاطم بوده آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون از اموری بوده که با استفاده از آن می توان جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی که گریبان گیر آن بوده در امان داشته و از نتایج این آشنایی می توان به پیشگیری از وقوع مشکلات حقوقی اشاره نمایم.

تأثیر حضانت فرزند بر رشد و توسعه کودکان:

وکیل حضانت در اصفهان در تعریف حضانت عنوان می کند حضانت یک واژه عربی بوده که از واژگان حقوق خانواده است و پروردن معنای لغوی این واژه می باشد و نگهداری مادی و معنوی از طفل توسط فرد یا افراد که قانون معین نموده معنای اصطلاحی این واژه می باشد.

پس به عبارتی حضانت عبارت است از حق و تکلیف در سرپرستی و نگهداری از طفل. واژه حضانت را نمی توان یکسان با معادل فارسی این واژه که سرپرستی است دانست

چرا که سرپرستی واژه ای گسترده تر شامل کودک و بچه ها خرد یک حیوان بوده است. در قانون کشور ما که همان قانون مدنی بوده تعریفی از حضانت ارائه نشده منتهی در مواد قانونی ۱۱۶۸ الی ۱۱۷۹ و مواد ۴۰ تا ۴۷ قانون حمایت خانواده به موضوع نگاهداری و تربیت طفل پرداخته است.

"</p

تأثیر طلاق بر حضانت فرزند: چگونه کودکان را محافظت کنیم؟

همچنین منشور حقوق در بند های ۴۳ و ۴۶ و مسئولیت زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳ نظام جمهوری اسلامی ایران سیاست های کلی در خصوص حق و مسئولیت حضانت فرزند و برخورداری از حمایت مالی پدر و حق ملاقات با فرزند در مواقع اسقاط و یا انقضا حضانت و همچنین جلوگیری از بهره مندی فرزندان از ملاقات را تصریح نموده است.

پس با توجه به مطالب فوق متوجه گشته ایم حضانت به عنوان نگهداری ، سرپرستی و پرورش دادن یک کودک در عرف شناخته شده و پس از فوت هر یک از والدین و جدایی آن به وجود آمده وتبدیل به یکی از مسئله های مهم و اساسی در میان زوجین می شود.

متاسفانه با وجود اهمیت این موضوع در بسیاری موارد ناظر گر بوده ایم که افرادی که حضانت فرزندان در این مورد کوتاهی ورزیده و از بسیاری وظایف و تکالیف خود در قبال کودک کوتاهی می نمایند.

تأثیر طلاق بر حضانت فرزند: چگونه کودکان را محافظت کنیم؟

حضانت با ولایت و تربیت متفاوت بوده و نبایست آنان را باهم یکی دانست چرا که تربیت یک امر معنوی تلقی می شود و ولایت نیز قدرت و اختیاری است که به پدر و جد پدری قانون داده تا بر اساس مصلحت کودک عمل نماید که البته چنین حقی قابل انتقال پس از مرگ می باشد و این در حالی است که حضانت در برگیرنده نگهداری از طفل به لحاظ جسمانی بوده هرچند که به طور عام حضانت تربیت را نیز شامل می شود.

حضانت فرزندان حق و تکلیفی است که به صورت قانونی به والدین سپرده شده است که ممکن است با توافقات فی مابین یک نفر به صورت فردی عهده دار این تکلیف باشد وفق قانون کشور ما حضانت فرزندان مشترک تا هفت سالگی بر عهده مادر و پس از آن بر عهده پدر خواهد بود

حقوق و وظایف والدین در مورد حضانت فرزند

البته در این میان بین دختر و پسر تفاوت های ایجاد نموده که از قبیل آن به انتخاب فرزندان می توان اشاره نمود بدین شرح که فرزندان دختر از سن هفت سالگی تا نه سالگی نزد پدر بوده و پس از آن خود می توانند انتخاب نمایند با کدام یک از والدین خود مانده و این در حالی است که این سن در پسران متفاوت بوده و پسران با اتمام هفت ساگلی تا پانزده سالگی نزد پدر و سپس اقدام به انتخاب می نمایند.

در بیشتر مواقع در هنگام جدایی هر یک از زوجین تلاش بر اخذ حضانت فرزند یا فرزندان مشترک نموده چرا که اغلب افراد تمایل به نگهداری یادگاری زندگی شکست خورده داشته تا با مهر و محبت شدید به فرزندان درد و رنج حاصله از یک زندگی ناموفق را فراموش نمایند و از طرفی دیگر نگرانی ها که والدین برای مصالح روحی و جسمی فرزندان خود داشته مد نظر می باشد پس هر یک از والدین بر خواسته خود پافشاری می نمایند.

جدایی والدین و حضانت طفل

طبق تعریف وکیل طلاق در اصفهان یکی از حقوق و تکالیف ابوین در امور تربیتی و آموزشی حضانت و نگهداری اطفال بوده. که این حق و تکلیف تا زمان طفل به سن بلوغ که در دختران ۹ سالگی و در پسران ۱۵ سالگی بوده. ادامه داشته است اولویت مادر در حضانت تا سن ۷ سالگی بوده و پس از آن با پدر می باشد. و چناچه در حضانت طفل اختلافی حادث شود حضانت در دست دادگاه بود البته با رعایت مصلحت طفل. در بسیاری از موارد پدر و مادر توانسته به نفع دیگری از حق حضانت خود گذشته و بر سر این موضوع توافق نمایند. که چناچه این توافق خلاف مصلحت کودک نباشد معتبر و لازم الاجرا می باشد. پس هیچ زمانی در حضانت قید مطلق وجود نداشته و در صورت بروز اختلاف معیار صرفاً مصلحت طفل می باشد.

چه بسا در بسیاری از موارد در دادگاه ها دید می شود. در صورت عدم وجود عیب و نقصی جهت سلب حضانت، حضانت از پدر به لحاظ وابستگی شدید. طفل به مادر و اثر سوء جدایی سلب گردید و مادر عهده دار حضانت می شود. دادگاه با کودک به سن بلوغ خود را فارغ از اخذ تصمیم درباره حضانت می داند. در هر صورت مخارج کودکان می بایست توسط پدر تامین گردد. پس چناچه پدری از دادن فرزندان زیر ۷ سال خود امتناع ورزد مادر می تواند. اولاً الزام زوج به پرداخت نفقه فرزند و سپس دستور موقت مبنی بر استرداد فرزند را با مرجعه به دادگاه درخواست نماید. و چون تا قبل از ۷ سالگی حضانت با مادر بوده. نیاز به اثبات نبوده و دادگاه فوراً مبادرت به صدور حکم استرداد طفل می نماید.

فوت هر یک از والدین و نگهداری طفل

چناچه به هر دلیلی یکی از زوجین فوت نموده حضانت فرزند با زوجی است. که زنده می باشد برای مثال چناچه پدر فوت نماید حضانت بر عهده مادر خواهد بود نه جد پدری طفل یعنی همان پدر بزرگ. پس حضانت طفل در صورت فوت پدر با مادر خواهد بود مگر اینکه به تقاضای ولی قهری که همان پدر بزرگ طفل بوده و یا دادستان حضانت طفل به دست مادر خلاف مصلحت وی بوده باشد.

چناچه کودک بدشانسی هر دو والدین خود را از دست داد باشد حضانت طفل بر اساس ترتیبات ارث ابتداً با جد پدری و سپس با سایر خویشاوند خواهد بود. هزینه ها متعارف جهت حضانت طفل با پدر و جد پدری بوده که توسط دادگاه تعیین می گردد. که در تعیین این هزینه ها شرایطی از جمله سن کودک ، نیازهای روزمره ، موقعیت های اجتماعی و محل اقامت مد نظر دادگاه بوده و این هزینه ها به مادر یا نماینده قانونی وی داد خواهد شد. اما در بسیاری موارد نظاره گر خواهیم بود که مادر تمامی هزینه ها را عهده دار می گردد منتهی در چنین حالتی چناچه مادر زمانی قادر به تامین هزینه ها نبوده می تواند مجددا از پدر مطالبه هزینه ها را بنماید.

شروط لازم جهت حضانت طفل

توانایی عملی ، شایستگی اخلاقی ، عقل ، اسلام و عدم ازدواج مجدد مادر از شرایط لازم جهت حضانت در قانون کشور ما بوده است البته در صورت فوت پدر حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد از مادر سلب نمی گردد.چناچه هر یک از والدین که عهده دار حضانت فرزند بوده اند دوچار بیماری ها واگیر دار از جمله سل ، سفلیس و … که امکان انتقال آن به کودک بوده گردند دادگاه با رعایت مصلحت فرزند اقدام به سلب حضانت و واگذری آن به دیگری می نماید.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

حق حضانت و سلب آن

بر اساس گفت وکیل حضانت در اصفهان ، حق حضانتی که بر عهده هر یک از والدین بوده ممکن است. در شرایطی از آنان با تقاضای نزدیکان و خویشان طفل و یا قیم وی سلب گردند. که در این خصوص قانون مقرر داشته : هر گاه طفلی که تحت حضانت پدر و مادر بود. در اثر عدم مواظبت و یا انحطاط دوچار مشکل از لحاظ جسمانی و تربیت اخلاقی گردد. با تقاضای بستگان قیم و یا رئیس حوزه قضایی دادگاه می تواند تصمیم دیگری جهت حضانت فرزند اخذ نماید که این موارد عبارت اند از:
۱٫ اعتیاد به الکل ، مواد مخدر و قمار که زیان آور است
۲٫ فساد اخلاقی و فحشا
۳٫ تشخیص پزشک قانونی جهت ابتلا به بیماری روانی
۴٫اجبار طفل به ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد فحشا تکدی گری و قاچاق و سواستفاده از وی
۵٫ تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

وکیل حضانت در اصفهان

با توجه به اهمیت پرورش و نگهداری کودکان در جامعه و تاثیرات حاصله از آن در صورت بروز مشکلات زناشویی. و طلاق قبل از هرگونه اقدامی جهت اخذ حضانت با وکلای پایه یک دادگستری مشاوره نموده. تا شما را در این زمینه یاری رساند و از بروز هر نتیجه غیر قابل جبرانی جلوگیری به عمل اورند. وکیل در اصفهان با اشراف به امور خانوادگی و حضانت فرزندان شما را در این راستا یاری می رساند.

مطالب پیشنهادی سایت وکیل اصفهان

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .