• پنج شنبه , ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

مجازات معاونت در جعل اسناد هم همچون سایر شرایط معاونت در جرم امکان دارد متفاوت باشد و تا حدود بسیاری نیز منوط به شرایطی است که فرد به معاونت در جرم دست زده باشد. با این حال تمامی این موارد می‌بایست به طور دقیق و جامع مورد بررسی قرار گیرد که مطمئنا با بررسی دقیق و شفاف هر موضوع، می‌توان به نتایج خوبی در ارتباط با آن موضوع دست پیدا گرد.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

مسئله معاونت در جرم نیز موضوعی می‌باشد که برای خیلی‌ها حائز اهمیت است. زیرا شرایط حدوث یک جرم و معاونت در آن را معین می‌نماید. چنانچه قصد دارید اطلاعاتی در ارتباط با مجازات معاونت در جعل اسناد و یا در خصوص معاونت در وقوع هر جرم به طور کلی کسب نمایید، این مقاله می‌تواند برای شما نکات مفید و زیادی به همراه داشته باشد.

خوشبختانه در حال حاضر روش‌های بسیاری جهت آگاهی یافتن از قانون و کیفیت و نحوه مجازات‌ها وجود دارد که همین مسئله توانسته است حتی به عنوان عاملی بازدارنده جهت پیشگیری از وقوع جرم تبدیل گردد. وکیل پایه یک در اصفهان در ادامه این مطلب به تشریح مجازات معاونت در جرم جعل اسناد می‌پردازد. با ما همراه باشید.

معاونت در جعل اسناد و مجازات آن

معاونت در جرم می‌تواند مسئله بسیار پر اهمیتی باشد که ممکن است در اکثر پرونده‌های حقوقی مطرح گردد. لازم است بدانید که معاونت در جرم در چه صورتی از منظر قانونی صورت گرفته است. این مسئله به این خاطر که امکان دارد اشخاص گوناگونی که گاها اطلاع از عمل مجرمانه خویش نداشته‌اند و گرفتار پرونده‌های حقوقی گردیده‌اند را نسبت به اعمال مجرمانه مطلع سازد.

اغلب مشاوران حقوقی به این مسئله توجه دارند که اشخاص نسبت به جرایم و اعمال مجرمانه و در نهایت، نسبت به دریافت مشاوره از مشاوران حقوقی اقدام نمایند. زیرا این مسئله موجب می‌گردد که ناخواسته گرفتار مجازات معاونت در جعل اسناد و یا سایر اعمال مجرمانه از این قبیل نگردید.

مجازات معاونت در جعل اسناد

شرکت در جرم امکان دارد بعضا مجازات کمتری نسبت به مجرم داشته باشد. ولی در هر صورت این مسئله در صورتی که ناخواسته و از روی نادانی اتفاق افتاده باشد، ممکن است مجددا شما را گرفتار محکومیت‌های قضایی نماید.
همینطور شناخت شرایط و عواملی که قادر است منجر به معاونت در وقوع یک جرم شود نیز به همین ترتیب حائز اهمیت خواهد بود. شاید نتوان به خوبی این موضوع را مطرح نمود که تا چه حد این مسئله ممکن است به ضرر شما تمام شود. زیرا شرایط معاونت در جرم می‌تواند در مواقع گوناگون، متفاوت از یکدیگر باشد.

اشخاص زیر را می‌توان معاون جرم به حساب آورد:

الف) هر شخصی که فردی دیگر را از طریق ترغیب، تطمیع و یا تحریک به ارتکاب عمل جرم وادار کند و یا با فریب و سوءاستفاده از قدرت شخص دیگری را مرتکب عمل مجرمانه نماید.
ب) هر شخصی که وسایل لازم جهت ارتکاب جرم را برای شخص یا اشخاصی که قصد انجام عمل جرم را دارند، فراهم آورد و یا راه‌های پیش رو به منظور ارتکاب جرم را به مجرم نشان دهد.
ج)هر شخصی که به هر طریقی به وقوع جرم سهولت ببخشد.

جعل اسناد چیست؟

امکان دارد در دید اول جرم جعل و یا جعل اسناد صرفا به وضعیتی گفته شود که فردی به جعل کردن سند مالکیت چیزی اقدام نماید. ولی در اینجا فقط منظور اسناد مالکیت نمی‌باشد و در حالی که امروزه نکات بسیاری در این خصوص وجود دارد و پرونده‌های بسیاری در دادگاه به موضوع جعل اسناد ملکی در ارتباط است؛

لیکن با تمامی این تفاسیر، باز هم مسئله جعل اسناد می‌تواند نکات بیشتری در خود داشته باشد. در ابتدا می‌بایست این مورد را در نظر داشته باشیم که جعل اسناد از اول به وضعیتی اتلاق می‌گردد که فردی به دنبال جعل نمودن سندی باشد که از حیث رسمی، از بار حقوقی برخوردار باشد. با این وجود اسناد گوناگونی که دارای بار حقوقی نیستند هم ممکن است شامل این موضوع باشند. ولی در وهله نخست، می‌بایست به این مورد توجه نمود که اسناد حقوقی و جعل کردن آنها امری متداول‌تر می‌باشد.

به طور معمول هنگامی که فردی اقدام به تغییر دادن یک سند رسمی می‌نماید، این عمل جعل اسناد نامیده می‌شود. به این تعبیر که برای مثال، فردی قصد داشته باشد مالکیت زمینی را تغییر دهد، مبادرت به تغییر دادن سند مالکیت و تغییر نام صاحب زمین و یا سایر مشخصات ملکی یا هویتی دست می‌زند و همین امر می‌تواند حاکی از آن باشد که فرد مرتکب عمل جعل اسناد گردیده است.

جعل اسناد از نظر قانونی، یک جرم محسوب می‌گردد و همین موضوع نیز نشان دهنده آن است که هر شخصی که به جعل اسناد اقدام نماید مجرم دانسته می‌شود. افرادی که در این مورد با در نظر گرفتن شرایطی که بیان گردید، مشارکت یا معاونت داشته باشند، تحت عنوان شریک یا معاون جرم شناخته خواهند شد.

جعل اسناد در تمامی شرایط مطرح نمی‌باشد و شرایط وئژه خود را خواهد داشت و هرگونه تغییری که در سندی اعمال گردد به عنوان جعل سند شناخته نمی‌شود و همانگونه که در مطالب فوق گفته شد، این امر صرفا برای اسناد ملکی صدق نمی‌کند بلکه کلیه اسناد هویتی، مالی و… نیز شامل جعل اسناد می‌گردد و تا نسبتا هم شرایط متفاوتی دارند.

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

معاونت در جعل اسناد چگونه است؟

از جمله مواردی که امکان دارد برای فرد مشکلاتی به وجود آورد معاونت در جعل اسناد می‌باشد.خیلی از اشخاص در حال حاضر به این مسئله توجه دارند که معاونت درجرم در صورتی که ممکن است مجازات کمتری از فاعل جرم در پی داشته باشد، لیکن در هر صورت شامل حبس تعزیری و حتی مجازات‌های مربوط به دیه و… نیز خواهد گردید.

همین موضوع نیز موجب گردیده است که بسیاری به دنبال این موضوع باشند که با شرایط معاونت در جعل اسناد نیز آشنا شوند. به صورت کلی در شرایطی معاونت در جعل اسناد امکان پذیر خواهد بود که شخص اقدام به آسان کردن فرآیند جعل اسناد نماید و شرایط جعل سند را جهت فرد به نحوی فراهم سازد که این عمل برای او تسهیل گردد.

علاوه بر این همکاری کردن در جعل سند و اجرای این عمل برای فرد دیگری ممکن است به عنوان مصداقی از جعل اسناد و معاونت در جعل سند و حتی مشارکت در آن محسوب گردد. با تمامی این تفاسیر، ما می‌دانیم که همکاری کردن با فرد جاعل به نوعی که در پروسه جعل سند دخیل باشید، امکان دارد برای شما مجازات‌هایی به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال، چنانچه فردی بخواهد برای کسی که اقدام به جعل سند نموده، اسنادی را گرد آوری نماید و یا سایرین را جهت اقدام به جعل اسناد تحریک کند. بر اساس قانون، به عنوان شریک در جرم و معاون جرم شناخته خواهد شد و از نظر قانونی، مشمول مجازات‌های پیش بینی شده برای اشخاصی خواهد شد که اقدام به معاونت در جعل اسناد می‌نماید و قانون مجازات معاونت در جعل اسناد را برای وی در نظر خواهد گرفت.

مجازات معاونت در جعل اسناد

مجازات معاونت در جعل اسناد

وکیل کیفری اصفهان در بیان مجازات معاونت در جرم جعل اسناد می‌گوید: معاونت در جعل اسناد یکی از مواردی می‌باشد که می‌تواند مشمول مجازات‌های تعزیری و مواردی از این قبیل گردد. همچنین به لحاظ قانونی به منظور معاونت و مشارکت در جرم، مجازات‌های متفاوتی اعم از مجازات‌های مرتبط با دیه مشخص شده است. تمامی این موارد شرایطی می‌باشند که قانون معینی جهت معاونت در یک جرم تعریف نشده باشد. زیرا یک‌سری جرایم هستند که قانونی و به طور مستقیم به معاونت و مشارکت فرد در این جرم پرداخته نشده و معمولا حکم بر حسب حکم فاعل جرم با اندکی تخفیف جاری می‌گردد.

به صورت کلی، معاونت در جعل ممکن است حکمی کمی پایین‌تر از حکم مباشرت در جعل داشته باشد. به بیانی دیگر چنانچه فردی در پی معاونت و مشارکت در جعل باشد، حکم مشارکت او ممکن است یک تا دو درجه کمتر از حکم کسی باشد که اقدام به جعل نموده است.
بر همین اساس می‌توان گفت که شرایط حکم جاعل نیز در پرونده شما دخیل خواهد بود. عموما به طور مثال در صورتی که فردی به جرم جعل اسناد به حبس به میزان معلومی محکوم گردد، فردی که در جرم معاونت داشته باشد نیز با دو الی سه درجه کمتر، مجازات خواهد شد. از این رو به لحاظ قانونی شرایط و خود جرم نیز دارای اهمیت می‌باشد.

در ابتدا می‌بایست مشخص گردد که کیفیت معاونت یا مشارکت فرد در جرم تا چه اندازه بوده است و سایر مواردی که به طور معمول در هر مورد حقوقی ممکن ایت متفاوت از یکدیگر باشد.

سخن پایانی

در موضوعاتی که مجازات جرم متغیر باشد و مورد و نحوه پیش رفتن آن پرونده بسته بر نظر قاضی پرونده خواهد بود. از این رو معاونت و یا هر نوع مشارکت در وقوع یک جرم قابل پیگیری است. با در نظر گرفتن قوانین جهت هر نوع تداخل در جهت پیش رفتن جعل یا هر نوع جرم مجازاتی تعیین شده به همراه خواهد داشت.

سوالات متداول

جعل اسناد چیست؟

هنگامی که فردی اقدام به تغییر دادن یک سند رسمی می‌نماید، این عمل جعل اسناد نامیده می‌شود.

معاونت در جعل اسناد چگونه است؟

همکاری کردن در جعل سند و اجرای این عمل برای فرد دیگری ممکن است به عنوان مصداقی از جعل اسناد و معاونت در جعل سند و حتی مشارکت در آن محسوب گردد.

مجازات معاونت در جرم جعل اسناد چیست؟

چنانچه فردی در پی معاونت و مشارکت در جعل باشد، حکم مشارکت او ممکن است یک تا دو درجه کمتر از حکم کسی باشد که اقدام به جعل نموده است.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .