• چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

طبق تعریف وکیل جعل در اصفهان، جعل کردن در لغت به معنای دگرگون کردن، منقلب نمودن و ایجاد کردن آمده است و تزویر به معنای حیله و تقلب و خلاف واقع نشان دادن است و در اصطلاح حقوقی جعل و تزویر عبارت است از ساختن هرچیزی مثل سند بر خلاف حقیقت و بر ضرر دیگری.

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

آشنایی با جرم جعل

جعل به زبان عامیانه یعنی فردی نوشته و امضایی را بوجود آورد و یا تغییر دهد به طوری که بر خلاف حقیقت باشد و جاعل از این طریق فردی را فریب دهد. در قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) و هم در قانون آیین دادرسی مدنی احکام جعل آمده است و مواد ۲۱۹ الی ۲۲۲ آیین دادرسی مدنی به جعل حقوقی اشاره دارد و با توجه به قصد شاکی و خواهان و اینکه مجازات جعل کننده سند را بخواهد یا باطل شدن سند یا هردو را باید اقدامات مناسب انجام گیرد و توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت گردد. موسسه حقوقی اصفهان روش‌های مختلف حضوری و غیرحضوری برای دریافت مشاوره حقوقی در اختیار هموطنان گرامی قرار داده است. موکلینی که نیازمند مشاوره حقوقی با وکیل جعل در اصفهان هستند می‌توانند با راه های ارتباطی ‌درج شده درسایت به صورت حضوری و غیر حضوری با ما در تماس باشند.

جرم جعل اسناد و استفاده از سند مجعول

جرم جعل اسناد و استفاده از سند مجعول

هرفردی که سند عادی یا رسمی علیه او صادر شده میتواند نسبت به اصالت آن اعتراض نماید و اقدام به طرح جعل سند نماید زیرا ادعای جعل در مورد تمامی اسناد چه رسمی و چه عادی قابل طرح است

اقسام دعوی جعل سند

۱- دعوای کیفری جعل سند

اگر شخصی ادعا نماید که سند به زیان او جعل گردیده و در این خصوص اقدام به شکایت کیفری نماید و جاعل تحت پیگرد قانونی قرار گیرد و هرگاه در دادرسی کیفری حکم نهایی به جعلیت سند بینجامد سند مذبور به طور کلی یا جزئی اعتبار خود را از دست میدهد و اگر به استناد آن دعوایی اقامه گردد طرفی که سند علیه او ابراز شده با استناد به این حکم نهایی دیگر نیازی به رسیدگی به ادعای جعل در مرجع حقوقی ندارد.

۲- دعوای حقوقی جعل سند

هرگاه فردی بعد از اینکه متوجه شد که کل سند یا قسمتی از آن به ضرر او جعل شده است و نخواهد در این زمینه اقدام به طرح شکایت کیفری نماید میتواند علیه فردی که سند را در اختیار دارد اقامه ی دعوی نموده و پس از اثبات و گرفتن حکم جعلیت سند از نگرانی وجود سند فارق شود.در این شیوه تنها یک دعوی اقامه شده و خواسته ی آن صدور حکم مبنی بر اعلام جعلیت سند موردنظر می‌باشد و آثار این دعوی مشمول قواعد عام است .
وکیل اصفهان با توجه به مطالب فوق اظهار میکند که استفاده از سند مجعول و جرم جعل در دادسراها و محاکم کیفری صورت میگیرد و در محاکم حقوقی صرفا به ادعای جعل و اظهار انکار و تردید پرداخته می‌شود. در موضوع جعل فردی ادعا میکند که سند موجود ساختگی است اما در ادعای انکار شخصی که سند منتسب به وی است انتساب سند یا امضاء ذیل آن را به خود منکر می‌شودو همچنین شخصی که نسبت به سند ادعای تردید میکند معمولا شخصی غیر از طرف اصلی دعوی است .
بنا به گفته ی وکیل جعل در اصفهان جرم جعل از جرایم غیر قابل گذشت است و رضایت شاکی خصوصی جاعل را از تعقیب کیفری مجازات معاف نمیکند و متهم ناگزیر به تحمل مجازات مقرر است.

مصادیق جرم جعل

 

  1. ساختن مهر یا امضاء فردی
  2. ساختن نوشته یا سند
  3. قلم بردن (تغییر دادن و تبدیل حرف ها و کلمه ها)
  4. اضافه کردن یک نوشته یا حرف در سند
  5. خراشیدن یا تراشیدن
  6. از بین بردن یا سیاه کردن قسمتی از نوشته
  7. الصاق نوشته ایی به نوشته ی دیگر
  8.  به کاربردن مهر بدون اجازه صاحب آن
  9. تغییر دادن تاریخ سند

سولات متداول راجع به سند

جعل امضاء چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدا اقدام به طرح شکایت کیفری نموده و چک یا هر نوشته ی دیگری جهت کارشناسی به کارشناس خط نگاری ارجاع داده می‌شود و جعلی بودن آن تشخیص داده میشود.

ادعای جعلی بودن قرارداد با یک کپی از آن امکان دارد؟ 

 خیر قابل اثبات نیست.

برای تنظیم شکایت جعل به کدام دادگاه باید مراجعه گردد؟ 

باید به دادسرای محلی مراجعه نمود که جعل در آن صورت گرفته است.

اگر چکی که در حواله کرد سه نفر صادر شده باشد عبارت حواله کرد خط بخورد و وصول شود جعل است؟ 

اگر عبارت حواله کرد خط خورده باشد فرد نمیتوانسته به تنهایی وجه چک را دریافت نماید و این عمل با توجه به سوء نیست فرد قابل تعقیب کیفری است.

جعل و استفاده از سند مجعول چک

جعل و استفاده از سند مجعول چک

بر روی هر سندی امکان جعل و استفاده از سند مجعول وجود دارد. از جمله اسناد غیررسمی که ممکن است جعل بر روی آن واقع شود چک هایی هستند که متعلق به حساب بانکی افراد بوده و به جای وجه نقد در معاملات خود مورد استفاده قرار می‌دهند.
به عنوان مثال ممکن است دارنده چک مبلغی را که بر روی آن یک میلیون تومان نوشته شده را تغییر داده و آن را تبدیل به ده میلیون تومان نماید و چک مذکور را به بانک ارائه داده و مبلغ آن را مورد مطالبه قرار دهد. که در این مورد دو جرم مستقل جعل و استفاده از سند مجعول رخ داده و مطابق با هر دو جرم مورد مجازات قرار میگیرد.

جعل چک سفید امضا

یکی از موضوعات مهمی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم جعل در چک سفید امضاء است و باید به آن توجه داشت که آیا جعل در چک سفید امضاء قابل تحقق است و می‌توان برای فردی که چنین رفتاری را مرتکب شده مجازات در نظر گرفت یا خیر؟
در اینگونه موارد به نظر میرسد که صادر کننده چک سفید امضاء به دارنده آن اختیار در پر کردن مندرجات چک را داده و فردی که اقدام به چنین کاری میکند در واقع به نمایندگی از صادر کننده چک عمل کرده است؛ بنابراین، نمیتوان مسئولیت کیفری را برای چنین فردی در نظر گرفت البته در این خصوص نظر مخالف نیز وجود دارد .
مگر در مواردی که ثابت شود چک سفید امضاء به قصد امانت به شخصی سپرده شده و فرد مذکور با سوء استفاده از حسن نیت امانت گذار مندرجات چک را تکمیل نموده و به بانک ارائه داده است که در این صورت چنین فردی علاوه بر جعل مرتکب خیانت در امانت شده است و مستحق هر دو مجازات می‌باشد.

مشاوره با وکیل جعل اصفهان

 

جهت تمایل به دریافت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و یا در صورت عدم امکان حضور، اخذ مشاوره غیر حضوری و آنلاین به صورت تخصصی از طریق سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری یا تلفنی با وکیل اصفهان در تماس باشید. وکیل جعل در اصفهان دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت مهیا برای ارائه خدمات وکالت و مشاوره در انواع دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده ، بیمه ، تجاری ، تعزیرات ، اداره کار ، شهرداری و امور گمرکی همچنین انجام تخصصی امور قراردادها و شرکت ها با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری می باشد.

مجازات جعل و استفاده از سند مجعول

از ماده ۵۲۳ – ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی قانون گذار به تعریف انواع جعل در اسناد رسمی و غیررسمی پرداخته و مجازات آن را در جرائم مذکور پیش بینی نموده است. مهم ترین انواع جعل در سند رسمی و غیررسمی بوده که قانونگذار در مواد ۵۳۲ و ۵۳۶ به بیان آن ها پرداخته است.
مطابق ماده ۵۳۲ قانون مذکور: «هر یک ازمسئولان دولتی و کارمندان که در اجرای وظیفه خود در احکام و نوشته‌ها و اسناد و سجلات و دفاتر و غیر آنها از‌نوشته‌ها و اوراق رسمی جعل نماید اعم از این که امضاء یا مهری را ساخته یا امضاء یا مهر یا خطوط را تحریف کرده یا اسامی اشخاص‌ را تغییر دهد علاوه بر مجازات‌های اداری و جبران خسارت وارده به حبس از یک تا پنج سال یا به پرداخت شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی‌ محکوم خواهد شد همچنین، طبق ماده ۵۳۶ قانون مذکور: «هر کس در اسناد غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران‌ خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

چنانچه شکایت کیفری جعل توسط وکیل انجام شود چه مزایایی دارد؟

با توجه به حضور فرد حقوقدان و آشنا با موازین قانونی در احقاق حق امکان بیشتری است.
نیازی به حضور شاکی در دادگاه نخواهد بود و وکیل تمامی مراحل از جمله ارجاع به کارشناسی و خط نگاری و دفاع را انجام میدهد و همچنین میتواند جهت جبران ضرر و زیان موکل از شخص جاعل اقدامات قانونی نماید.

مدارک لازم برای شکایت جعل

مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی و ثبت ثنا
ارایه سند، مدرک و یا نوشته ای که جعل شده است.

مراحل شکایت کیفری جعل

برای طرح شکایت کیفری جعل با در دست داشتن مدارک شناسایی و سایر مدارکی که می تواند در اثبات وقوع جرم مورد نظر موثر واقع شود به دفاتر خدمات قضایی میتوان مراجعه کرد و شکایت خود را از طریق سامانه خدمات قضائی ثبت نمود. باید به این نکته توجه داشت که برای طرح شکایت باید متن شکایت مورد نظر خود را که خلاصه ای از شرح وقایع اتفاق افتاده است آماده داشته باشید.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .