• جمعه , ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

وکیل جرایم پزشکی در اصفهان

قصور پزشکی طبق گفته وکیل جرایم پزشکی در اصفهان یکی از انواع جرایمی است که در حکم جرائم شبه عمد است و در آن قصد فعل وجود دارد ولی قصد جرم وجود ندارد و مجازات آن دیه میباشد.و پزشک باید تعهد به کار خود داشته باشد و خود را مکلف به خدمت به مردم بداند و تمام نیرو و علم خود را جهت کمک به بیمار به کار گیرد. و مطابق با ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی (کتاب تعزیرات) تمامی افراد جامعه اعم از حقیقی و حقوقی پزشک یا کارفرما چنانچه به دلیل بی احتیاطی یا بی موالاتی مرتکب قتل عمد شوند به یک تا سه سال حبس و پرداخت دیه محکوم میشوند.

جرایم پزشکی 

قصور به چه معناست؟

قصور در لغت به معنای کوتاهی کردن است اما مفهوم حقوقی آن است که فردی، کار یا وظیفه ایی که به او سپرده شده است را انجام ندهد. وظیفه‌ای که قانونگذار برعهده کسی قرارداده است.

طبق ماده ۵۸ قانون اسلامی، در صورت احراز شرایط زیر، اعمال جراحی یا پزشکی که مجازات نمی شوند عبارتند از:

  1. عمل جراحی یا پزشکی شروع باشد. شروع در این قسمت به معنای قانونی و مورد حمایت قانونگذار است و عملی که خارج از این قاعده باشد مانند جراحی اعضای بدن برای قاچاق است.
  2. با موافقت شخص یا والدین یا ​سرپرستان قانونی او انجام شود.
  3. استانداردهای فنی رعایت شود.
  4. نظامات دولتی رعایت شود.

سو استفاده از موقعیت

 

گاهی، برخی از پزشکان از موقعیت خود سو استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک پزشک عمومی خود را به جای یک متخصص معرفی میکند که این عمل نه تنها یک تخلف انتظامی است، بلکه جرم جعل نیز به حساب می آید.
در این صورت به دنبال شکایت بیمار یا خانواده وی یا اعلام خلاف انتظامی توسط بازرسان، موضوع با هیئت حل اختلاف تخصصی در سیستم پزشکی آغاز می شود. در صورت مصالحه، پرونده مختومه می شود، اما در غیر این صورت پرونده به دادگاه انتظامی ارجاع می شود.

اگر پزشکان هم تخلف انضباطی و هم پزشکی انجام دهند، در این صورت تخلفات در سازمان پزشکی و جرایمی که در جلسات تعقیب قضایی و مجازات انجام شده است، رسیدگی می شود.

تفاوت قصور پزشکی و تقصیر پزشکی

وکیل جرایم پزشکی در اصفهان

در تقصیر پزشکی عمد وجود دارد و اراده قبلی در آن دخالت دارد ولی در قصور پزشکی نوعی عمد وجود ندارد و از روی سهو اتفاق افتاده است..

مصادیق تقصیر پزشکی

جرایم ناشی از حرفه و شغل پزشکی 

وکیل اصفهان بیان می کند در صورتی که جرم واقع شده مربوط به حرفه ی پزشکی باشد و به دلیل قصور پزشک صدمه یا عیبی در بیمار بوجود آید و یا منجر به فوت شود چنانچه عمدی یا غیر عمد باشد تخلف انتظامی تلقی میشود و علاوه بر تحمل کیفر و پرداخت خسارت امکان دارد موضوع از طریق دادسرای مربوط به تخلفات صنفی نیز مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم صنفی لازمه اتخاذ گردد لذا در مواقعی که با قصور پزشکی مواجه هستیم زیان دیده میتواند از طریق دادسرا اقدام به طرح شکایت نماید و خواستار مطالبه ی دیه یا خسارات متعلقه شود و مطابق با تبصره ۳ ماده ۳۵ قانون سازمان نظام پزشکی با توجه به نظر کارشناسان متشکل از ۳-۵-۷-۹ و گاهی اوقات ۱۱ پزشک متخصص که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی به همراه کارشناسان پزشکی قانونی می باشند اقدام به اظهار نظر در این خصوص می نمایند و در خصوص میزان و نوع صدمه ی وارده اخذ نظر پزشکی قانونی ضرورت دارد.

وکیل جرایم پزشکی در اصفهان 

با مدیریت وکیل جرایم پزشکی در اصفهان آماده ی ارائه مشاوره و وکالت در اینگونه جرایم و سایر موضوعات حقوقی می باشد. مشاوره حقوقی با وکیل اصفهان به صورت حضوری و غیر حضوری (تلفن) و چت آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

تعدادی از جرائم مربوط به پزشکان

اکثر افراد تصور میکنند چون پزشکان برای شروع اعمال جراحی از خانواده بیمار امضا میگیرند دیگر نمیتوانند نسبت به آن پزشک و اعمال او اعتراضی داشته باشند حال آنکه آنها همچنان این حق را دارند تا درصورت قصور و سهل انگاری پزشک اعلام شکایت نموده و آن را پیگیری نمایند.جرائم مربوط به پزشکان اغلب نیاز به شاکی خصوصی دارند و با شکایت شاکی خصوصی به مرجع ذی صلاح روند رسیدگی آغاز میگردد.
دادسرا پس از تحقیقات لازم و بررسی مدارک موضوع را مورد رسیدگی قرار میدهد و در صورت تایید وقوع جرم پس از جلب موافقت دادستان یا معاون ایشان کیفرخواست تنظیم و پرونده را جهت رسیدگی به مرجع مربوطه ارسال و در صورتی که نظر به عدم تحقق بزه داشته با شد قرار منع تعقیب صادر مینماید. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید از تجربیات وکیل جرائم پزشکی در اصفهان که به صورت حضوری و غیر حضوری و همچنین چت آنلاین آماده ی مشاوره می باشد، بهره مند شوید.

مجازات های صنفی تخلفات پزشکی 

البته مجازات های جایگزین حبس در خصوص پزشکان نیز مانند سایرین قابلیت اجرا دارد که با تشخیص مرجع قضائی عبارت است از خدمات عمومی رایگان –جزای نقدی- محرومیت از حقوق اجتماعی (ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی)

تفاوت میان تخلف و جرایم پزشکی

 

رسیدگی به تخلفات پزشکی در صلاحیت دادسرای انتظامی پزشکی است. اما رسیدگی به جرایم در صلاحیت محاکم عمومی دادگستری است.در صورتی که رسیدگی به تخلفات پزشکی توسط هیأت های بدوی انتظامی انجام گردداین امر مانع رسیدگی توسط محاکم قضایی نمی گردد، چون ممکن است پزشک اقدام به عملی نماید که دارای وصف مجرمانه باشد و چچنین امری تخلف نیز محسوب می شود، محاکم دادگستری و هیأت های بدوی انتظامی هر کدام می توانند جداگانه به موضوع رسیدگی کنند.
در هر صورت در بیشتر موارد می توان هم به سازمان نظام پزشکی و هم به محاکم دادگستری به شکل همزمان مراجعه کرد و هیچ یک مانعی برای صلاحیت دیگری محسوب نمی شود.

 

آدرس دادسرای جرایم پزشکی اصفهان

آدرس دادسرای جرایم پزشکی

سازمان نظام پزشکی که تخلفات اداری و انتظامی را مورد بررسی قرار میدهد و همچنین شورای حل اختلاف در صورتی میتواند مرجع شکایت باشد که پزشکی با همکاران خود مشکلی داشته باشد که هزینه دادرسی آن کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد.همچنین در مواقعی که پزشک و بیمار با هم توافق کنند که به شورای حل اختلاف مراجعه کنند این مرجع به موضوع آنها رسیدگی میکند.

در کل برای رسیدگی به جرایم پزشکی و یافتن آدرس دادسرای جرایم پزشکی می توانید به شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشتی، سازمان تعزیرات حکومتی، دادگاه های عمومی و یا یک وکیل متبحر در جرایم پزشکی مراجعه کنید که در این بین دادگاه های عمومی و انقلاب در اصفهان برای شکایات مربوط به جرایم پزشکی در خدمت مراجعان هستند.

دادگاه جرایم پزشکی در اصفهان

آدرس دادسرای عمومی و انقلاب:

قوانین مربوط به جرایم پزشکی

اکثر مردم تصور می کنند در اغلب موارد، پزشکان و بیمارستانها با گرفتن امضاء، حق هرگونه پیگیری را از بیمار سلب میکنند و در خصوص خساراتی که ممکن است از عدم توانایی یا قصور پزشک به بیمار وارد شود به مفهوم این نیست که مسئولیت کیفری از پزشک ساقط می شود. به مانند این است که اگر پزشکی قبل از عمل و یا هر معالجه ای از بیمار امضاء رضایت دریافت نماید ولی در اثر بی احتیاطی بیمار دچار مشکلی شود آن پزشک تحت تعقیب کیفری قرار میگیرد. .
افشاء اسرار بیمار توسط پزشک نیز جرم است و راز داری یکی از محاسن اخلاقی است. اخلاق پزشکی تمامی اطلاعاتی که بیمار در جهت بیماری خود اعلام مینماید نزد پزشک محفوظ بماند و مطابق ماده ۶۴۸ (۸۷۴)قانون مجازات اسلامی :هر گاه پزشکی اسرار بیمار خود را افشا نماید، تا یک سال حبس یا جزای نقدی مجازات می شود-
کلیه جرایم غیر عمدی پزشک نیز قابلیت تعقیب کیفری است. مانند: درمان بیماری که می بایستی در بیمارستان و با تجهیزات خاصی انجام گیرد ولی پزشک با داشتن آن تجهیزات، در درمانگاه یا مطب خوداقدام به انجام سایر کارها مینماید و این موضوع تعقیب کیفری برای پزشک به همراه دارد.

صدور گواهی خلاف واقع توسط پزشک، جرم است

 

جنایت در عمل جراحی مانند اینکه پزشکی در حین جراحی کلیه، بدون دلیل و ضرورت کلیه بیمار را بیرون آورد
آیا قانون وظیفه ی نظارتی برای کنترل قصور پزشکان را به عهده ی وزارت بهداشت نیز گذشته است و یا فرد بیمار فقط میتواند در این خصوص شکایت نماید:
وزارات بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور پس از نظارت بر عملکرد موسسات پزشکی و مطب ها چنانچه با هر تخلفی مواجه گردند باید جهت رسیدگی آن را به دادسرای ویژه ی پزشکی یا همان دادسرای عمومی و انقلاب یا شعب پزشکی سازمان تعزیرات حکومتی یا دادسرای انتظامی پزشکی ارجاع دهند .لازم به ذکر است مرجع رسیدگی به تخلفات پزشکی در تهران دادسرای ویژه ی پزشکی و در سایر شهرستان ها دادسرای عمومی و انقلاب میباشد.

وکیل جرایم پزشکی

وکیل اصفهان مشاوره‌های تخصصی در تمامی موضوعات حقوقی را هموطنان در سراسر کشور ارائه می‌دهد. همچنین افراد قادر خواهند بود تا سوالات حقوقی و مشکلات خود را به صورت آنلاین با ما در میان بگذارند. جهت اعطاء وکالت و انجام مشاوره حضوری یا غیر حضوری با وکیل جرایم پزشکی اصفهان می توانید از سامانه آنلاین رزرو نوبت وب سایت استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .