• پنج شنبه , ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

تعریف قاچاق

طبق تعریف وکیل قاچاق کالا در اصفهان ، وارد کردن یا خارج کردن متقلبانه ی کالا یا حقوق دولت یا کالای ممنوعه یا انحصاری ، یا اظهارنامه ، واگذاری ، حمل و نقل ، نگهداری ، عرضه و فروش ، ساخت ، تولید ، تغییر مورد مصرف ، دخل و تصرف ، اقدام ، صید ، مخفی کردن ، واسطه گری ، تردد ، تأسیس ، استرداد یا هر گونه تقلب گمرگی نقض قانون خاص محدود کننده آن ، قاچاق و یا در حکم آن محسوب می شود .

 

قاچاق کالا چیست؟

حامد امیریبه هر گونه فعل یا ترک فعلی که باعث نقض تشریفات قانونی ورود و خروج کالا گردد قاچاق کالا محسوب می شود . قاچاق کالا را می توان جزء جرائم اقصادی به حساب آورد. منظور از کالا ، به هرجنسی گفته می شود که از نظر اکثر مردم دارای ارزش اقتصادی باشد. منظور از تشریفات قانونی، تشریفاتی از قبیل گمرک و گرفتن مجوزهای لازم و ارائه نمودن به مراجع مربوطه که افراد موظفند طبق قانون به منظور ورود یا خروج کالا انجام دهند.

مجازات قاچاق کالا

هرگاه شخصی مرتکب قاچاق کالا وحمل و یا نگهداری آن شود ، علاوه بر ضبط کالای قاچاقی محکوم به جریمه ی نقدی هم می شود . اگر کالای قاچاقی جز کالاهای مجاز باشد ؛ به جریمه ی نقدی یک تا دو برابر ارزش کالا محکوم می شود ، اگر کالای قاچاقی جز کالای مجاز مشروط باشد ؛ به جریمه نقدی معادل یک تا سه برابر ارزش کالا محکوم می شود و اگر کالای قاچاقی جز کالاهای یارانه ای باشد ؛ به جریمه نقدی معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا محکوم خواهد شد . ( ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ) اگر به دنبال یک وکیل خوب و خبره در زمینه قاچاق هستید بهترین وکیل امور قاچاق کالا در اصفهان می باشد.

مجازات وسایل نقلیه حمل قاچاق

وسایل نقلیه ای که بار قاچاق حمل می کنند اعم از وسایل نقلیه ی زمینی ، دریایی و هوایی بدین صورت ضبط خواهد شد :
۱٫وسایل نقلیه سبک در صورتی ضبط خواهد شد که ارزش کالای قاچاق کشف شده یکصد میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰) ریال یا بیشتر باشد .
۲٫ وسایل نقلیه نیمه سنگین زمینی در صورتی که ارزش کالای قاچاق کشف شده سیصد میلیون (۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰)ریال یا بیشتر باشد.
۳٫وسایل نقلیه نیمه سنگین هوایی و دریایی در صورتی ضبط می شود که ارزش کالای کشف شده نهصد میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۹۰۰) ریال یا بیشتر باشد
۴٫وسایل نقلیه سنگین هوایی و دریایی در صورتی ضبط می شود که ارزش کالای کشف شده سه میلیارد (۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۳) ریال یا بیشتر باشد. ( ماده ۲۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز )
در صورتی که ارزش کالای کشف شده کمتر از مقدار موارد فوق باشد وسیله ی نقلیه توقیف خواهد شد و در حالتی که محکوم علیه ظرف دوماه از تاریخ ابلاغ حکم قطعی ، جریمه نقدی محکوم شده را نپردازد وسیله ی نقلیه به فروش رسیده و از محل فروش جریمه برداشت و مابقی پول به مالک مسترد می شود .

عدم اطلاع مالک وسیله نقلیه از قاچاق

اگر وسیله نقلیه متعلق به شخصی غیر از مرتکب قاچاق باشد و به هر نحوی ثابت شود که مالک وسیله نقلیه از قاچاق کالا اطلاعی نداشته است وسیله نقلیه به مالک مسترد می شود و معادل ارزش آن به جریمه نقدی مرتکب اضافه می شود و در صورتی که وسیله نقلیه ای که در آن کالای قاچاقی کشف شده است بلاصاحب یا صاحب متواری یا مجهول المالک باشد ، عین وسیله نقلیه به نهاد مأذون از سوی ولی فقیه و با هماهنگی و اخذ مجوز فروش از نهاد مأذون کالای مزبور توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به فروش می رسد و وجود حاصل شده ار آن به حساب نهاد مأذون از سوی ولی فقیه واریز می شود .

مجازات قاچاق کالاهای ممنوع

هرگاه کسی مرتکب قاچاق کالاهای ممنوع گردد یا کالای ممنوع قاچاق را نگهداری یا حمل کند یا اینکه بفروشد علاوه بر اینکه کالای مزبور ضبط می شود حسب مورد مجازات می شود:
۱٫اگر ارزش کالای کشف شده تا ده میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۰) ریال باشد به جزای نقدی معادل دوتا سه برابر ارزش کالای ممنوع محکوم می شود .
۲٫ اگر ارزش کالای کشف شده از ده میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۰) تا یکصد میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰) ریال باشد به جزای نقدی معادل سه تا پنج برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق محکوم می شود .
۳٫اگر ارزش کالای کشف شده از یکصد میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰) تا یک میلیارد (۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱) ریال باشد به بیش از شش ماه تا دوسال حبس و به جزای نقدی معادل پنج تا هفت برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق محکوم می شود.
۴٫ اگر ارزش کالای کشف شده بیش از یک میلیارد (۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱ ) ریال باشد به دو سال تا پنج سال حبس و به جزای نقدی معادل هفت تا ده برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق محکوم می شود . ( ماده ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز )

مصادیق کالاهای ممنوع

مشروبات الکلی ، اموال تاریخی و فرهنگی ، تجهیزات دریافت از ماهواره غیر مجاز ، آلات و وسایل قمار وآثار سمعی و بصری مبتذل و متهجن از مصادیق کالاهای ممنوع به شمار می آید . همچنین صید ، عمل آوری ، تهیه ، عرضه ، فروش، حمل ، نگهداری و صدور خاویار و ماهیان خاویاری که میزان و مصادیق آن توسط سازمان شیلات تعیین می شود ، بدون مجوز این سازمان جز شمول کالاهای ممنوع است .

قاچاق سازمان یافته

اگر قاچاق کالاهای ممنوع به نحو سازمان یافته باشد مرتکب جرم علاوه بر مجازات های ذکر شده در قسمت مجازات قاچاق کالای ممنوعه به حبس طبق ماده ی ۲۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز محکوم می شود . و کسانی که نقش سازماندهی و هدایت و یا سردستگی گروه سازمان یافته را دارند به حداکثر مجازات حبس محکوم میشوند. بهترین وکیل قاچاق کالا اصفهان واقف بر تمام قوانین و مقررات قاچاق میتواند بهترین راهنما در این زمینه می باشد .
اگر قاچاق کالاهای مجاز ، مجاز مشروط ، یارانه ای به نحو سازمان یافته باشد علاوه بر مجازات های ذکر شده به مجازات های زیر محکوم می شود :
۱٫ اگر ارزش کالای مجاز یا مجاز مشروط تا یکصد (۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰) ریال باشد به نود و یک روز تا شش ماه حبس محکوم می شود و درصورتی که ارزش کالا بیشتر از این مبلغ باشد به بیش از شش ماه تا دوسال حبس محکوم می شود .
۲٫ اگر ارزش کالای یارانه ای یا ارز تا یکصد میلیون ( ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰) ریال باشد به دوسال تا پنج سال حبس محکوم می شود و در صورتی که ارزش کالا بیش از مبلغ مذکور باشد به حداکثر مجازات محکوم می شود . ( ماده ۲۹ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ) .

مراجع صالح برای رسیدگی به جرم قاچاق

جرایم قاچاق کالا و ارز سازمان یافته و حرفه ای ، قاچاق کالاهای ممنوع و قاچاق کالا و ارز که مستلزم حبس یا انفصال از خدمات دولتی هستند در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است . سایر پرونده های قاچاق کالا تخلف به حساب می آید و در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است . لازم به ذکر است اگر در پرونده ای که متهمان متعدد دارد و رسیدگی به اتهام یکی از آن ها در مرجع قضائی است ، رسیدگی به اتهامات سایر اشخاص نیز در صلاحیت مرجع قضائی است .

وکیل امور قاچاق کالا در اصفهان

وکیل اصفهان جز برترین وکلای در سطح اصفهان شناخته شده است . لازم است بدانیم جرم قاچاق جز جرایمی به حساب می آید که بسیار پیچیده بوده و نیاز به یک فرد متخصص و خبره برای راهنمایی دارد .
 وکیل قاچاق کالا در اصفهان ، آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی و اخذ وکالت با تکیه بر اطلاعات علمی و در مسیر موازین قانونی است . شما می توانید جهت بهره مندی از خدمات حقوقی دفتر وکالت  وکیل امور قاچاق کالا در اصفهان از طریق سامانه رزرو آنلاین نوبت مشاوره اقدام نمایید.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .