• شنبه , ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

ملک بازداشتی به ملکی گفته می‌شود که به لحاظ قانونی توقیف است و انجام هر گونه معامله نسبت به آن ممنوع می‌باشد. امکان دارد شما تصمیم به فروش ملک بازداشتی و یا حتی تصمیم به خرید ملک بازداشتی را داشته باشید.

برای مشاوره فوری کلیک کنید. 

یا جزو اشخاصی هستید که ملکی را خریداری نموده‌اید و بعد متوجه گشته‌اید که ملک توقیفی بوده است. حتی امکان دارد ملکی به نفع شما بازداشت شده باشد و سپس متوجه شوید که مالک تصمیم دارد آن را به فروش رساند.

جزو هر کدام از دسته‌های ذکر شده که باشید، این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. وکیل ملکی در اصفهان در این مطلب به بررسی دستور فروش ملک مشاع بازداشتی می‌پردازد. با ما همراه باشید.

بازداشت ملک یعنی چه؟

بازداشت ملک یعنی چه؟

بازداشت یا همان توقیف ملک به این معنی است که مقام قضایی بنابه علل قانونی، دستور جلوگیری از نقل و انتقال ملک را صادر می‌کند. بر این اساس در حالی که فرد کماکان مالک ملک شناخته می‌شود، ولی قادر به نقل و انتقال ملک نخواهد بود.

به طور مثال رضا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به خاطر مهریه به همسر خود بدهکار می‌باشد. در حالی که همسر رضا از طریق اداره اجرای اسناد رسمی، مهریه خود را به اجرا گذاشته است و ملک قابل توقیفی متعلق به رضا را معرفی کند، آن ملک به نفع همسر رضا توقیف خواهد و رضا قادر به معامله آن ملک نخواهد بود.

ملک بازداشتی چیست؟

با در نظر گرفتن توضیحات مطالب فوق، املاک بازداشتی به املاکی می‌گویند که به دستور مقامات قضایی خرید و فروش آن‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد. به خریداران توصیه می‌کنیم که پیش از اقدام به انعقاد قرارداد، به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و تقاضای استعلام ملک را داشته باشند. سپس اگر منع قانونی وجود نداشت به معامله ملک اقدام نمایند.

چون که اطلاعات ملک بازداشتی در دفتر ویژه‌ای در اداره ثبت اسناد موجود می‌باشد و هنگامی که استعلام ثبتی از طریق دفتر اسناد رسمی انجام شود، بازداشتی بودن ملک مشخص خواهد شد.

تعریف ملک مشاع و نحوه فروش آن

هنگامی که یک ملکی دارای چند شریک باشد و مالکیت آن به طور مشترک در اختیار آنها باشد، اصطلاحا به این نوع ملک مشاع گفته میشود. هر نوع خرید و فروش و تصرف در ملک مشاع می‌بایست با توافق دو طرف انجام گردد. از این رو در صورتی که یکی از شرکا قصد داشته باشد که سهم خود را بفروشد، می‌بایست در یکی از مراجع قضایی مربوطه دادخواست دستور فروش ملک مشاع را اعلام نماید.

در این شرایط با در نظر گرفتن قابل افراز یا غیرقابل افراز بودن ملک، دستور فروش ملک صادر خواهد شد. قابل افراز بودن به این معنی است که آن ملک امکان تقسیم شدن میان مالکین را داشته باشد.

دستور فروش ملک مشاع قابل افراز

برخی مواقع ممکن است شرکا به هردلیلی تصمیم بگیرند به شراکت خود پایان دهند و یا اینکه یکی از آنها قصد فروش سهم خود را داشته باشد. در این صورت یا باید با توافق یکدیگر نسبت به جدا کردن سهم و تقسیم ملک بین خود اقدام کنند، یا به مراجع قضایی مراجعه نمایند.

حتی اگر یکی از شرکا به دادگاه مراجعه کند، امکان تنظیم فرم دادخواست برای دستور فروش ملک مشاع وجود خواهد داشت.

برای تقسیم ملک قابل افراز، یک کارشناس از طرف اداره ثبت به محل ملک رفته و قابل افراز بودن آن را تایید میکند. سپس با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، ملک مشاع از طرف اداره ثبت افراز خواهد شد.

دستور فروش ملک مشاع غیرقابل افراز

دستور فروش ملک مشاع غیرقابل افراز

در شرایطی که ملک مربوطه قابل افراز نباشد، می‌بایست به منظور تقاضای حکم فروش آن، از اداره ثبت به مرجع قضایی مربوطه گواهی عدم افراز تسلیم گردد. به این معنا که می‌بایست در ابتدا از اداره ثبت یک کارشناس به محل ملک مربوطه مراجعه نموده و غیرقابل افراد بودن ملک را به تایید رساند.

پس از آنکه گواهی مذکور به دادگاه تسلیم گردید، دستور فروش ملک مشاع صادر خواهد شد. بعد از آن ملک مربوطه با حداقل قیمت مشخص شده از طریق کارشناس اداره ثبت به مزایده گذاشته خواهد شد تا هر یک از مالکان به سهم خود دست یابند.

لازم به توضیح است که چنانچه یکی از شرکا تمایل داشته باشد مالک تمام و کمال آن ملک باشد، می‌بایست در مزایده برنده شود و سهم دیگر شرکا را به ایشان بپردازد.

دستور فروش ملک مشاع اگر که در رهن بانک باشد

در صورتی که ملک مشاع در رهن بانک قرار داشته باشد، نمی‌توان به هیچ وجه آن را به فروش رساند. از این رو چنانچه یکی از شرکا تصمیم داشته باشد سهم خود را بفروشد، می‌بایست وام دریافت شده از بانک را تسویه نموده و فک رهن ملک را انجام دهد. فقط در این حالت است که امکان تسلیم دادخواست به منظور دستور فروش ملک مشاع وجود خواهد داشت.

فروش ملکی که در رهن بانک است خیلی پیچیده است و چالش‌های بسیاری به همراه دارد. بر همین اساس به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که با چنین موردی مواجه هستید حتما از یک وکیل خبره در اصفهان کمک دریافت نمایید تا به مشکل برنخورید.

دستور فروش ملک بازداشتی به چه صورت می‌باشد؟

هنگامی که یک ملک به خاطر دارایی مالک آن به شخص ثالث از طرف دادگاه توقیف گردیده باشد، به آن ملک بازداشتی گفته می‌شود. خرید و فروش و هر نوع معامله با ملک بازداشتی کاملا ممنوعیت داشته و امکان پذیر نخواهد بود.

در پاره‌ای از موارد امکان دارد مالکین یک ملک مشاع جهت فروش آن ملک به تفاهم برسند ولی به این خاطر که یکی از آنها به دیگری بدهی دارد، سهم وی توقیف گردیده باشد. در این شرایط، به منظور فروش ملک مذکور دو روش وجود دارد:

  1. روش نخست این می‌باشد که فرد بدهکار کلیه بدهی خود را پرداخت نموده و ملک را از بازداشت خارج سازد.
  2.  در شیوه دوم، یکی از شرکا که از ابتدا پیشنهاد فروش را بیان نموده و به طور اضطراری نیازمند فروش ملک است، قادر است بدهی شریک مدیون را بپردازد و ملک را از بازداشتی بیرون آورد. سپس حق دارد در مورد چگونگی پرداخت بدهی با شریک خود به توافق برسد یا حتی طلب خویش را از سهم وی بردارد.
    نکته: بهتر است قبل از هر گونه اقدامی در مورد فروش ملک بازداشتی با یک وکیل در این خصوص مشورت نمایید تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

هزینه مربوط به تنظیم دادخواست فروش ملک مشاع

در شرایطی که یکی ازمالکان یک ملک مشاع درخواست فروش آن را داشته باشد، قاضی دستوری به منظور فروش ملک صادر نخواهد کرد و تنها حکم به فروش آن صادر می‌نماید.

لذا این حکم دارای اعتبار موضوع محکوم بها نبوده و لزومی به پرداخت هزینه نمی‌باشد. با در نظر گرفتن این موارد میتوان چنین گفت شما به جهت دستور فروش یک ملک مشاع، تنها می‌بایست هزینه مرتبط با ثبت و تنظیم دادخواست را پرداخت کنید.

صدور دستور فروش ملک مشاع چقدر زمان میبرد؟

مدت زمان ثبت دادخواست تا صدور دستور فروش ملک مشاع از جانب دادگاه بستگی به عوامل متعددی دارد. ولی به صورت کلی میتوان گفت از ۲ ماه الی ۶ ماه زمان نیاز خواهد بود که یک ملک مشاع به فروش رسد.

لزوم اخذ کمک از وکیل برای دادخواست دستور فروش ملک مشاع بازداشتی

همانطور که از مطالب بیان شده در این مقاله متوجه شدید، فروش ملک مشاع، چالش‌ها و پیچیدگی‌های بسیاری را به دنبال دارد. بر همین اساس، بایستی حتما پرونده خود را به یک وکیل باتجربه بسپارید تا در آینده با مشکلات متعدد مواجه نشوید.

مؤسسه حقوقی در اصفهان آماده کمک کردن به شما عزیزان است. همچنین شما می‌توانید تمام سوالات خود در این زمینه را با وکیل خوب اصفهان مطرح نموده و مشورت بگیرید.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

سخن آخر

بازداشت یا همان توقیف ملک به این معنی است که مقام قضایی بنابه علل قانونی، دستور جلوگیری از نقل و انتقال ملک را صادر می‌کند. بر این اساس در حالی که فرد کماکان مالک ملک شناخته می‌شود، ولی قادر به خرید یا فروش ملک مشاع بازداشتی نخواهد بود.

املاک بازداشتی به املاکی می‌گویند که به دستور مقامات قضایی خرید و فروش آن‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد. به خریداران توصیه می‌کنیم که پیش از اقدام به انعقاد قرارداد، به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و تقاضای استعلام ملک را داشته باشند. خرید و فروش و هر نوع معامله با ملک بازداشتی کاملا ممنوعیت داشته و امکان پذیر نخواهد بود.

سوالات متداول

ملک بازداشتی چیست؟

املاک بازداشتی به املاکی می‌گویند که به دستور مقامات قضایی خرید و فروش آن‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد.

دستور فروش ملک مشاع به چه صورت است؟

دستور فروش ملک مشاع یک تصمیم شکلی بوده که در شرایط ویژه‌ای از طریق دادگاه اتخاذ می‌گردد. ملک مشاع به ملکی می‌گویند که مالکیت آن میان چند نفر مشترک بوده و متعلق به یک شخص خاصی نیست.

دستور فروش ملک مشاع بازداشتی به چه صورت است؟

هنگامی که یک ملک به خاطر دارایی مالک آن به شخص ثالث از طرف دادگاه توقیف گردیده باشد، به آن ملک بازداشتی گفته می‌شود. خرید و فروش و هر نوع معامله با ملک بازداشتی کاملا ممنوعیت داشته و امکان پذیر نخواهد بود.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .