• پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746
برای بررسی ضمان ضم ذمه به ذمه بهتر است بدانید که عقد ضمانت یکی از عقود معین در قانون مدنی است که بسیار به گوش ما آشناست و آن را بسیار شنیده و حتی به کار برده ایم. مثلا ممکن است برای پرداخت بدهی از سوی کسی در برابر طلبکار ضمانت او را کرده باشیم و یا جهت دریافت بانک به بانک مراجعه کرده باشیم و بانک نیز گفته باید دو نفر ضامن معرفی کنیم.

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

اما به طور حتم نکاتی در مورد این عقد وجود دارد و همچنین انواعی دارد که ممکن است کسی که دانش حقوقی ندارد از آن بی اطلاع باشد. به همین جهت است که وکیل پایه یک دادگستری دست به تهیه این مقاله زده تا به این طریق بتواند کمی اطلاعات حقوقی افراد را در زمینه های مختلف افزایش دهد. در ادامه به تعریف عقد ضمانت می پردازیم و ضمانت از نوع ضم ذمه به ذمه که استفاده ی بیشتری دارد را به طور کامل شرح می دهیم.
بهترین وکیل طلاق در اصفهان

عقد ضمانت به چه معناست؟

وکیل اصفهان می گوید ضمانت در لغت به معنای بر عهده گرفتن، ملتزم شدن و متعهد شدن است. در اصطلاح حقوقی نیز زمانی که شخصی در برابر طلبکار پرداخت دین مدیون را بر عهده می گیرد در واقع از او ضمانت گرفته است. پس به این قراردادی که میان شخص و طلبکار صورت گرفته است عقد ضمانت می گویند.
به عنوان مثال (الف) به شخص (ب) مبلغ ۱۰ میلیون تومان بدهکار است حال شخصی در این میان (که اصلا مدیون نیست) در برابر (ب) که طلبکار است پرداخت این ۱۰ میلیون تومان را بر عهده می گیرد. در نتیجه این توافقی که شکل گرفته است همان عقد ضمانت است.
عقد ضمانت دارای سه رکن است که بهترین وکیل حقوقی اصفهان به این صورت شرح می دهد:
اما لازم به ذکر است با این که در عقد ضمانت سه شخص وجود دارد اما این عقد تنها میان شخص ضامن و طلبکار منعقد می شود و رضایت یا مخالفت مدیون هیچ تأثیری در اعتبار آن ندارد. 

انواع عقد ضمانت

انواع عقد ضمانت

به گفته ی وکیل خوب در اصفهان، ضمانت دو نوع دارد که در ادامه بیان می شود:
ضمان از نوع نقل ذمه به ذمه را در مقاله ای مجزا به صورت کامل تعریف کرده و توضیح داده ایم. اما اگر بخواهیم تعریفی خلاصه ارائه بدهیم باید بگوییم در این نوع از ضمان همین که ضامن و مضمون له با یکدیگر توافق کرده و عقد ضمان را منعقد می کنند، دین بر ذمه ی ضامن منتقل می شود و از آن پس مضمون عنه یا مدیون بری شده و دیگر در مقابل طلبکار، تعهدی به پرداخت دین ندارد. بلکه این ضامن است که دیگر مدیون به حساب می آید.
اما در این مقاله تصمیم بر آن است که به نوع دوم از ضمان، یعنی ضمان از نوع ضم ذمه به ذمه بپردازیم و با کمک وکیل اصفهان آن را تعریف کنیم.

منظور از ضمان ضم ذمه به ذمه چیست؟

وکیل اصفهان بیان می کند که بر خلاف ضمان نقلی که با انعقاد عقد ضمانت مدیون در برابر طلبکار بری می شد و دیگر مسئولیتی برای پرداخت دین نداشت و دیگر این ضامن بود که مدیون شناخته شده و باید دین را بپردازد، در ضمانت ضم ذمه به ذمه یا همان ضمانت تضامنی، ذمه ی ضامن به شخص مدیون اضافه می شود. به عبارت دیگر این وکیل پایه یک می گوید؛ وقتی که ضامن عقد ضمانت را با مظمون له منعقد می کند، مدیون بری نمی شود بلکه مدیون یا همان مضمون عنه همچنان در برابر طلبکار مسئول به پرداخت است، حال با برقراری این عقد ذمه ی ضامن به ذمه ی مدیون اضافه می شود و حالا هر دو در برابر طلبکار مسئول پرداخت دین هستند.

انواع ضمان ضم ذمه به ذمه

همانطور که بیان نمودیم در ضمانت از نوع ضم ذمه به ذمه دین منتقل نمی شود بلکه ی ذمه ی ضامن بر ذمه ی مدیون ضمیمه می شود. ضمانت از نوع ضم ذمه به ذمه خود به دو دسته تقسیم می شود:
وکیل پایه یک دادگستری اصفهان می افزاید این دو نوع ضمان اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند از لحاظ رابطه ی مضمون له با ضامن. چون عده ای گفته اند که در ضمانت تضامنی نیز تعهد ضامن فرع بر تعهد مضمون عنه است.
این دو نوع ضمانت از جهاتی با یکدیگر تفاوت هایی دارند. مثلا یکی از تفاوت هایی که دارند در نحوه ی رجوع طلبکار به ضامن است. چون طبق آن چه که تعریف کردیم در ضمانت تضامنی طلبکار می تواند بدون مراجعه به مدیون اصلی از همان ابتدا به ضامن رجوع کند، در صورتی که در ضمانت وثیقه ای طلبکار باید اول به مدیون اصلی رجوع کرده و اگر او نپرداخت به ضامن مراجعه بنماید.

آثار عقد ضمانت ضم ذمه به ذمهآثار قرارداد ضمانت ضم به ذمه ذمه

عقد ضمانتی که موجب ضمیمه شدن ذمه ی ضامن به ذمه ی مدیون می شود آثاری به دنبال دارد که بهترین وکیل حقوقی اصفهان آن را بدین صورت نام می برد:
  1.  در ضمانت ضم ذمه به ذمه، ذمه ی مدیون مشغول باقی می ماند: گفتیم که در این نوع ضمانت، ذمه ی مدیون اصلی بری نشده و دین به ذمه ی ضامن منتقل نمی شود، بلکه هر دو در کنار هم برای آن دین مسئول پرداخت هستند. لذا طلبکار نیز این امکان را دارد که به مدیون رجوع کند برای دریافت طلب خود. در نتیجه در صورتی هم که مضمون له یا طلبکار ذمه ی مدیون اصلی را ابرا کند، ذمه ی ضامن نیز بری شده و دیگر مسئولیتی ندارد. چون مدیونیت ضامن به دلیل مدیونیت مضمون عنه بوده و با بری شدن او، ضامن نیز بری می شود. اما اگر مضمون له شخص ضامن را بری کند، تنها خود ضامن برائت پیدا می کند و مضمون عنه همچنین در مقابل طلبکار، مدیون است.
  2.  تضمینات دین اصلی باقی می ماند: در ضمانت نقلی گفتیم که تضمینات دین سابق از بین می رود و در عقد ضمانت باقی نمی ماند مگر در صورتی که توافق کنند، اما در این نوع ضمانت چون دین منتقل نمی شود، نباید در باقی ماندن تضمینات هم شکی کرد. به این خاطر که اضافه و ضمیمه شدن ذمه ی ضامن به دین باعث نمی شود که رهن و دیگر وثیقه های داده شده برای دین منحل و زایل شود. بلکه بر اثر این عقد شخص طلبکار علاوه بر تضمینات و وثایق قبلی، تضمین دیگری هم به دست می آورد.
  3. در این نوع ضمانت، می توان عقد را اقاله کرد: به این علت که در ضمانت تضامنی ذمه ی مدیون کماکان در برابر طلبکار مشغول باقی می ماند، در نتیجه اشکالی در اقاله و منفسخ کردن عقد ضمانت وجود ندارد. زیرا در ضمانت نقلی گفتیم که به این علت که ذمه ی مدیون بری شده است، دیگر نمی توان با اقاله نمودن عقد ضمانت مجددا ذمه ی او را مشغول کرد. اما در ضمانت تضامنی مدیون همچنان مسئول پرداخت است پس اقاله شدن عقد ضمانت ضرری به او وارد نمی کند و فقط باعث می شود که طلبکار یکی از تضمینات پرداخت دین را از دست بدهد.

مزیت ضمانت تضامنی

بنا بر گفته وکیل دادگستری، یکی از فایده های ضمانت از نوع تضامنی این است که چنانچه ضامن فوت کند و یا ورشکست شود، به استناد قانون که بیان کرده است با فوت یا ورشکستگی دیون موجل فرد حال می شوند، می تواند به ضامن رجوع کند و به انتظار رسیدن اجل دین نباشد.
اما در صورتی که ضمانت از نوع وثیقه ای باشد یعنی مضمون له باید اول برای طلب خود به مدیون رجوع کند، این مزیت وجود ندارد. چون پیش از آن که اجل دین فرا برسد حق ندارد به مضمون عنه یا مدیون اصلی رجوع کند.
علاوه بر آن اگر طلبکار خود مهلتی به مدیون بدهد و یا دین موجل باشد، در ضمانت تضامنی مانعی برای رجوع به ضامن وجود ندارد ولی در ضمانت وثیقه‌ای ضامن نیز از این مهلت بهره مند می شود، به این خاطر که طلبکار اول باید به مدیون رجوع کند.
مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .