• چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

قبل از آشنایی با اجراییه مهریه و نحوه ابلاغ اجراییه مهریه و این که بعد از حکم اجراییه مهریه چه باید کرد بهتر است تا با خود کلمه مهریه و تعریف آن بیشتر آشنا شوید…

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

شاید تفاوت مهریه عندالاستطاعه و مهریه عندالمطالبه ذهن شما را به خود جلب کرده باشد، تفاوت این دو نوع مهریه در این است که در نوع دوم زن مالک مهریه است و هر زمان که بخواهد می تواند برای دریافت آن اقدام کند و تا سقف ۱۱۰ سکه باید حتما به او پرداخت شود، اما در مهریه نوع اول، زن زمانی می تواند برای مهریه اقدام کند که مرد تمکن مالی داشته باشد و توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد، پس تنها در این صورت موظف به پرداخت مهریه است.

اجراییه مهریه چیست؟

بهترین وکیل مهریه در اصفهان در تعریف مهریه می گوید یکی از حقوق مالی که زن پس از ازدواج بدست می آورد و به محض جاری شدن عقد به او تعلق می گیرد، مهریه است. به علاوه زن این اختیار را دارد که هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند.
پس وکیل حقوقی مهریه را بدین صورت تعریف می کند:« مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده و در ضمن عقد نکاح از سوی مرد به زن داده می شود.»

بخشنامه ۱۴۰۰ برای اجراییه مهریه

بر اساس بخشنامه ای که از سوی رئیس محترم قوه قضائیه صادر شده که بر اجرای ماده (ب) ماده ۱۱۳ برنامه پنجم توسعه نظارت می کند، در ابتدا کلیه دادگاه های ایران بدون دریافت اولین تماس با اداره ثبت، از پذیرش درخواست مهریه منع شدند. با توضیح اینکه چه وکیل مهریه داشته باشید یا چه شخصاً اقدام کنید، اولین قدم این است که به دفتر ثبت ازدواجی بروید که آنجا ثبت شده و مستقیما برای هر مقدار از مهریه در خواست اجراییه مهریه کنید.

گام بعدی این است که با دفتر ثبت اسناد و املاک (خدمات اجرای مهریه) تماس بگیرید. در اینجا اولاً ممکن است خروج زوج ممنوع شود و ثانیاً اموال او مصادره شود و در صورتی که املاکی نداشته باشد و یا شما مشخصات آن را ندانید، دفتر مذکور از سوی مقام ذیصلاح درخواست میکند، به عنوان مثال. راهور یا بانک.

بخشنامه جدید اجراییه مهریه در سال 1400

اگر اموالی یافت شد، مصادره و ارزش گذاری می شود، سپس به حراج گذاشته می شود و اگر زوج اعتراض کند که این اموال مستثنیات دین هستند، حق اعتراض دارد. در نهایت، اگر تا ۲ ماه هیچ مالی پیدا نشد یا در عرض ۶ ماه کار را تمام نشد، به درخواست همسر یا وکیل وی، گواهی دعوی صادر می شود.
روش های اجرایی و توقیف مهریه وقت گیر و سخت است، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران یا اصفهان، بنابراین توصیه می شود از وکیل پایه یک و خبره برای درخواست اجراییه مهریه استفاده کنید، موسسه حقوقی اصفهان آماده پذیرش درخواست های شما عزیزان هست.

صدور اجراییه به چه معناست؟

صدور اجراییه برای مهریه یک اصطلاح حقوقی است که به معنی صدور اجراییه پیش از عملیات اجرایی یک حکم است. در ماده چهار قانون اجرای احکام مدنی مقرر شده که:« اجرای حکم با صدور اجرائیه انجام میشود مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد.» 

وکیل اصفهان اظهار میکند که لازمه اجرای احکام قضایی این است که طرفی که حکمی به نفع او صادر شده درخواست صدور اجراییه کند. به بیانی دیگر زمانی که دادگاه حکمی صادر میکند به این معنا نیست که همه مراحل طی شده و حکم صادر شده خود به خود اجرا می شود، بلکه لازم است شخص مورد نظر درخواست به اجرای حکم کند.

وکیل اصفهان ادامه میدهد که حکم، زمانی به اجرا در می‌آید که خواهان یا محکوم له از دادگاه به صورت کتبی تقاضای اجرای حکم را کند و دادگاه پس از بررسی قطعیت دادگاه اجراییه را صادر میکند، مگر اینکه لزومی بر صادر شدن اجراییه نباشد.

به غیر از این موارد، دادگاه زمانی می تواند اجراییه را صادر کند که تمامی شرایط لازم برای اجرای آن فراهم باشد. موردی که در اینجا حائز اهمیت است این است که صدور اجراییه تنها برای احکام صادره از سمت دادگاه نیست، بلکه آرایی که از مراجع دیگر صادر میشوند هم توسط احکام مدنی اجرا می شوند، مانند آرایی که از مراجع حل اختلاف کارفرما و کارگر صادر میشود. 

نحوه پیگیری اجراییه مهریه

در سال های اخیر روند رسیدگی به دعاوی الکترونیکی مورد توجه ویژه قوه قضاییه قرار گرفته است که با توجه به افزایش مراجعات به مراجع قضایی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. به همین منظور راهکارهایی از جمله سامانه ثنا طراحی و اجرا شده است. این سامانه که از سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده است، مواردی از قبیل ثبت و پیگیری پرونده، اطلاع رسانی و بررسی اخطاریه ثنا و مدارک قضایی مرتبط با پرونده و همچنین بررسی رای دادگاه را برای تمامی طرفین پرونده فراهم می کند.

اجراییه مهریه از طریق سامانه ثنا

لذا سامانه ثنا در حال حاضر از طریق سایت خدمات الکترونیک دادگاه (عدل ایران) قابل دسترسی است که می توان از طریق آن مراحل رسیدگی به درخواست مهریه زوجه در دادگاه را پیگیری و از کلیه مراحل رسیدگی به این دادخواست مطلع شد. ضمناً در صورت صدور رأی دادگاه به آن رسیدگی می کند.

نحوه پیگیری درخواست مهریه در سامانه ثنا

همانطور که در قسمت قبل توسط وکیل خانواده اصفهان توضیح داده شد، امکان پیگیری اجرائیه مهریه زن در سامانه خدمات الکترونیک دادگاه برای استفاده از این خدمات وجود دارد، ابتدا متقاضی باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد. پس از ثبت نام اولیه در این سامانه، متقاضی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک دادگاه مراجعه و احراز صلاحیت شود و در نهایت رمز در اختیار سامانه قرار می گیرد.

در مرحله بعد برای پیگیری درخواست مهریه ابتدا باید به سامانه خدمات الکترونیک دادگاه adliran.ir وارد شده و در گوشه سمت راست بالای صفحه گزینه “اطلاع رسانی برای اشخاص” را انتخاب کنید.

پس از آن رمز عبوری که از دفتر خدمات ارتباطی دریافت کرده اید و کد ملی خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید.

سپس اگر کدملی شما صحیح باشد، یک رمز موقت برای شما (تلفن همراه شخص متقاضی) ارسال میشود که میتوانید با استفاده از آن وارد سامانه ثنا شوید. (اگر رمز عبور خود را گم کردید، میتوانید گزینه بازیابی رمز موقت را انتخاب کنید.)

در این قسمت برای پیگیری دادخواست مهریه میتوانید با استفاده از شماره پرونده دعوای مهریه و یا کد ملی خود اقدام کنید. البته اگر شماره ملی خود را وارد کنید تمامی پرونده هایی که با این کدملی به ثبت رسیده است، قابل مشاهده است و شما باید بازیابی اطلاعات کلیک کرده تا لیست کاملی از دادخواست های خود را ببینید و در صورت نیاز آنها را ذخیره یا چاپ کنید.

اگر شماره پرونده دادخواست مهریه را وارد کنید تنها اطلاعات مربوط به همان پرونده به شما نشان داده میشود.

بیشتر بدانید: معاونت در جعل اسناد و مجازات آن

شرایط مهریه چیست؟

پس نکته بسیار مهمی که اشاره شد آن است که چه زن قصد ادامه دادن زندگی زناشویی را داشته باشد چه نه، به محض آن که صیغه عقد جاری شد مرد بدهکار مهریه زن می شود، چون زن مالک آن مال کی شود و امکان انجام هر دخل و تصرفی را در آن دارد. در سال‌های اخیر در موضوع مهریه به وسیله مراجع ذی‌صلاح تغییراتی بوجود آمده که بهترین وکیل حقوقی در اصفهان به شما در جهت بازیابی حقوقتان کمک می کند. چنانچه تصمیم بر اجرا گذاشتن مهریه، مطالبه مهریه و یا چنین مسائلی دارید، می توانید اقدام به برقراری ارتباط با وی کنید.

روش های مطالبه مهریه

آن طور که بهترین وکیل حقوقی می گوید از دو راه زوجه می تواند اقدام به مطالبه مهریه خود کند:

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

به نقل از یکی از خبره ترین وکیلان اصفهان هنگامی که کسی بخواهد از این راه مهریه خود را مطالبه کند، زوجه یا وکیل قانونی او این اختیار را دارد که به دفتر خانه ای که عقد ازدواج وی و همسرش در آن به ثبت رسیده، رجوع کرده و درخواست مطالبه تمام یا قسمتی از مهریه خود را بکند. از همین رو برای تقاضای چنین زوجه باید مدارک شناسایی و عقد نامه خود را به همراه خود داشته باشد تا در صورتی که احراز هویت و یا دیگر مراحل قانونی انجام گرفت، به سردفتر تقدیم کند.

پس از آن که سردفتر احراز هویت کرد، در صورت درخواست از جانب زوجه یا وکیل او، برگه اجرائیه مهریه که در فرم های چاپی مخصوص باید تکمیل بشود را صادر و مبلغ کمی از این باب دریافت می کند و البته که در عقد نامه این امر را درج می کند که چه میزانی از مهریه توسط زوجه از طریق صدور اجراییه مطالبه شده است.
وکیل کارکشته اصفهان خاطر نشان کرد که این قید شدن در عقد نامه به این علت است که این امکان برای زوجه وجود نداشته باشد تا مجددا به همان میزان از مهریه را از مرجع ذیصلاح دیگری بخواهد. بعد از آنکه اجراییه صادر شد، سردفتر وظیفه دارد تا مراتب اجراییه را برای زوج از طریق پست پیشتاز ارسال کند.

در این مرحله و بعد از آنکه اجراییه صادر شد، لازم است که دفترخانه برگه اجراییه را به زوجه تحویل داده تا برای آنکه به زوج ابلاغ بشود، به دایره اجرای اداره ثبت محل، تحویل دهد. در نتیجه ضرورت دارد که زوجه با مراجعه به اداره ثبت، پرونده تشکیل بدهد.
پس از طی این مرحله، اداره ثبت این ابلاغ را به زوج ابلاغ می کند که در مدت گذشت ١٠ روز از تاریخ ابلاغ، باید اقداماتی که لازم است برای پرداخت مهریه به زوجه را انجام دهد، وگرنه اموالی که به او تعلق دارد توقیف خواهد شد.

وکیل حقوقی می گوید چنانچه زوج پس از سپری شدن این مدت یعنی ۱۰ روز، اقدامی برای پرداخت مهریه زوجه نکند، زوجه باید اموال وی را به استثنای مستثنیات دین، معرفی تااجرای ثبت اقدام به توقیف آن اموال کند. البته اینجا ضرورت دارد که میزان ارزش اموال توسط کارشناس رسمی در اجرای ثبت، مشخص شود. در نهایت با فروش رفتن اموال مزبور، مهریه زوجه پرداخت خواهد شد.

موارد مهم و قابل توجه در طرح مطالبه مهریه

 

نکات مهم در اجرائیه مهریه از طریق اجرای ثبت

  1.  در صورتی که زوجه، دارای نماینده یا وکیل باشد، آن وکیل لازم است مدرکی که ثابت کننده وکالت او است را به تقاضا ضمیمه کند.
  2.  چنانچه نمیدانید شرایط گرفتن مهریه زن بعد از فوت زوج به چه صورت است: لازم است زن گواهی حصر وراثت بگیرد و سپس تقاضای صدور اجرائیه کند، علاوه بر آن ضرورت دارد که ورثه متعهد را نیز معرفی کند.
  3.  همانطور که ذکر کردیم مهلت برای پرداخت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه است. به موجب ماده ۲۰ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی :« از تاریخ ابلاغ اجرائیه متعهد باید ظرف ۱۰ روز مفاد آن را به موقع اجرا بگذارد یا ترتیبی برای پرداخت دِین خود بدهد یا مالی معرفی کند که اجرای سند را میسر گرداند و اگر خود را قادر به اجرای مفاد اجرائیه نداند باید ظرف همان مدت صورت جامعی از دارایی خود را به مسئول اجرا بدهد و اگر مالی ندارد صریحاً اعلام کند.»
  4.  اگر بخواهیم از طریق اجرای ثبت مهریه را مطالبه کنیم، باید مستند به سند رسمی باشد، در نتیجه اسنادی که به وسیله خود زوجین یا اقوام آنها به صورت غیر رسمی تنظیم شده است قابلیت درخواست صدور اجرائیه را ندارد.

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

مدارک لازم برای اجراییه مهریه

  1.  ثبت نام کردن در سامانه ثنا
  2.  ارائه نمودن اصل شناسنامه
  3.  ارائه نمودن اصل کارت ملی
  4.  ارائه نمودن اصل عقد نامه و یا اخذ رونوشت آن از دفترخانه ازدواج

ملاحظه کردید که اخذ مهریه و به اجرا گذاشتن آن از طریق اجرای ثبت و ریزه کاری های فراوانی دارد که ممکن است همه خانم ها به آن آگاه نباشند مخصوصا مواردی مانند حقوق زن بعد از فوت شوهر، لذا توصیه ما آن است که در این خصوص حتما به وکیلی کارآمد و متخصص رجوع کنند تا به بهترین نحو آنها را راهنمایی کند. وکیل پایه یک دادگستری با داشتن اطلاعات و تجربه های زیاد در این زمینه می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .