• یکشنبه , ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

وکیل اخذ جواز تاسیس قصد دارد در ادامه این نوشتار مطالبی درباره گرفتن جواز کسب بیان کند. اگر شما نیز به دنبال اخذ جواز کسب هستید و می‌خواهید اطلاعاتی درباره انواع آن و نحوه دریافتش کسب کنید، حتما مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در پایان نیز اگر سوال یا نظری دارید در قسمت نظرات از وکیل اصفهان بپرسید.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

برای داشتن بسیاری از شغل‌ها پس از محل مناسب می‌بایست جواز کسب دریافت نمود که این امر به طور قطع بدون تحویل مدارک و گذراندن مراحلی امکان‌پذیر نخواهد بود. هر شخص جهت ایجاد یک واحد صنفی، پیش از سپردن هر نوع تعهد، اجاره یا خرید مکان می‌بایست برای گرفتن مجوز مورد نیاز به اتحادیه مربوطه مراجعه نماید.

به اجازه‌ای که بر اساس مقررات قانون نظام صنفی، جهت آغاز و ادامه کسب و کار یا حرفه، به شخص مورد نظر برای مکانی مشخص یا وسیله کسب معین، به طور موقت و یا دائم ارائه می‌شود، جواز و یا پروانه کسب گفته می‌شود. جواز کسب دائم به مدت ۵ سال و موقت به مدت ۱ سال به فرد متقاضی تعلق می‌گیرد.

گرفتن جواز کسب موقت و دائم

جواز کسب موقت فقط برای یک بار صادر می‌گردد و بعد از گذشت یک سال مجددا امکان تمدید دارد. اما پروانه‌ کسب دائمی از تمدید دوره بی نیاز هستند.

این مسئله به این معنا است که تاسیس هر گونه مکان کسب و اشتغال به هر گونه فعالیت فنی، نیاز به داشتن جواز مختص به آن کسب است. بر همین مبنا در صورتی که فردی تصمیم به ایجاد شغلی داشته باشد می‌بایست پیش از سپردن هر نوع تعهد، اجاره و یا خرید مکان جهت دریافت مجوز لازم به «اتحادیه صنف» مربوطه مراجعه نماید و درخواست کتبی خود را ارائه دهد.

اتحادیه صنف مکلف می‌باشد که درخواست‌های تسلیم شده جهت دریافت پروانه کسب را به ترتیب شماره و تاریخ در دفتر مربوطه به ثبت رساند و رسید آن را به متقاضی تحویل بدهد.

چه افرادی جهت اخذ جواز کسب در اولویت هستند؟

اولویت دریافت جواز کسب

به صورت کلی تمامی افراد حقیقی که تصمیم به راه اندازی کسب و کار خود را دارند و قصد ثبت شرکت ندارند، باید جهت گرفتن جواز کسب یا پروانه کسب اقدام کنند.

مشاغلی اعم از آرایشگری، خیاطی، نانوایی و… جزء مشاغلی هستند که به آنها مشاغل آزاد گفته می‌شود و این مشاغل حتما می‌بایست پیش از آغاز کار مراحل لازم به‌منظور اخذ جواز و پروانه کسب را سپری کنند.

در صورت آغاز و اجرای هر نوع فعالیت بدون داشتن جواز فرد مورد نظر مشمول جرائم قانونی خواهد شد. همچنین صنف‌ها و فعالیت‌های تخصصی برای آغاز و ادامه فعالیت به جواز تخصصی نیازمند هستند.

نکته جالب توجه این است که اولویت اخذ جواز کسب در هر یک از شاخه‌های صنفی همراه با رعایت کلیه شرایط و ضوابط مربوطه به این ترتیب قرار گرفته است:

تکلیف اتحادیه‌های صنفی در مقابل تمدید جواز کسب چیست؟

اتحادیه‌های صنفی مکلف می‌باشند که در برابر تعویض یا تمدید جواز کسب واحدهای صنفی با ارائه گواهی نشان دهنده پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات، بیمه و عوارض شهرداری اقدام کنند.

یکی دیگر از وظایف اتحادیه‌های صنفی باید به ارائه گواهی مرتبط با طرح پرونده در مراجع ذی‌ربط جهت مالیات‌ها و حق بیمه قطعی نشده و نیز ارائه تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت آن دسته مشاغلی که مشمول قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.

همچنین منظور از واحدهای صنفی، مشاغلی در حوزه‌های تولید، خرید، تبدیل، فروش، خدمات و توزیع است.

مراحل لازم جهت دریافت جواز کسب

چگونگی صدور و اخذ جواز کسب

ارائه یکی از مدارک زیر به جهت تعیین شرایط ملکی واحد صنفی در این مرحله از صدور و گرفتن جواز کسب صورت می‌پذیرد:

 مدرکی که حاکی از وضعیت نظام وظیفه آقایان جهت اخذ جواز کسب باشد. مدارکی مانند:

مدت زمان گرفتن جواز کسب چقدر طول می‌کشد؟

چنانچه با درخواست جواز فرد موافقت شود، بایستی ظرف مدت ۳ سه ماه از تاریخ موافقت درخواست مدارک و مستندات اعلام گردیده را آماده نمایید و به واحد صنفی تسلیم کنید تا پروانه کسب برای شما صادر شود. غالبا از موقع ارسال مدارک و همچنین کامل بودن مدارک به صورت حدودی ۱۵ روز کاری برای صدور جواز کسب زمان خواهد برد.

برای گرفتن جواز کسب به کجا مراجعه کنیم ؟

بهترین وکیل حقوقی در اصفهان در مورد محل مراجعه برای اخذ پروانه کسب می‌گوید: مدتی است که دیگر افراد می‌توانند از طریق اینترنت نسبت به صدور پروانه کسب خود اقدام نمایند. به این طریق که با مراجعه به سامانه صدور جواز کسب می‌بایست مدارک خویش را اسکن کنند و با داشتن کد رهگیری قادر خواهند بود سایر فعالیت‌های خود را پیگیری کنند.

پس از آن کارشناسان مربوطه در این خصوص وظیفه دارند تا راهنمایی‌های لازم را انجام دهند و بعد از گذشت دوره ۱۵ روزه، بعد از اقدام به ثبت نام پروانه کسب فرد صادر خواهد شد و او می‌توانید توسط پست الکترونیکی پروانه کسب خود را دریافت نماید.

شکایت به رد درخواست پروانه کسب

در صورتی که درخواست صدور جواز کسب فردی مورد قبول واقع نگردید و وی نسبت به این موضوع معترض بود، می‌تواند پس از دریافت نظر کتبی اتحادیه ظرف مدت ۱۰ روز اعتراض خود را به کمیسیون نظارت مرتبط تسلیم نماید. کمیسیون نظارت تا مدت یک ماه نظر خود را در برابر اعتراض وی اعلام می‌نماید.

هزینه گرفتن جواز کسب سال ۱۴۰۰

هزینه دریافت جواز کسب

به صورت کلی هزینه اخذ جواز کسب حداقل ۵۰۰٫۰۰۰ تومان است و باید گفت دریافت پروانه کسب حدودا بین ۵۰۰٫۰۰۰ تا ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان نسبت به صنف مورد نظر هزینه خواهد داشت که این هزینه‌ها شامل هزینه حق ورود به صنف، هزینه دریافت گواهی‌های ذکر شده و هزینه‌های جاری دیگر می‌باشد.

آیا می‌توان پروانه کسب را به دیگری انتقال داد؟

در صورتی که قصد انتقال پروانه خود به فرد دیگری را دارید، بایستی این موضوع را به صورت کتبی به اتحادیه خود اطلاع دهید و فردی که قرار است پروانه به اسم وی صادر گردد را در آن معرفی کنید. چنانچه فرد شرایط کافی را داشت، جواز کسب قبلی باطل شده و با مشخصات اسم فرد جدید جواز کسب صادر می‌گردد. پس به طور کلی نتیجه می‌گیریم که این امکان وجود دارد که شخص پروانه جواز کسب خود را به دیگری انتقال دهد.

خرید و فروش پروانه کسب

وکیل اصفهان اضافه می‌کند: در اصل خرید و فروش جواز کسب ممنوع است و اگر که شخصی بخواهد حقوق ناشی از جواز خود را به دیگری انتقال دهد، می‌بایست مراحل قانونی فوق را انجام دهد.

همچنین چنانچه تغییر شغل دادید، دیگر امکان ادامه فعالیت با پروانه قبلی را نخواهید داشت و باید آن را تغییر بدهید. بدین ترتیب می‌بایست به اتحادیه صنف خود درخواست کتبی تسلیم نمایید. و ظرف دو هفته پروانه کسب جدید صادر خواهد شد.

در صورت صادر نشدن آن نسبت به پیگیری این مسئله و دلیل رد درخواست اقدام کنید. همچنین لازم به ذکر است که در صورتی که فعالیت جدید شما جزء صنف دیگری می‌باشد و در دسته صنفی شغل پیشینتان نیست، باید با صنف پیشین تسویه حساب کرده باشید.

تمدید جواز کسب

قبل از به پایان رسیدن مدت جواز خود باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید. جهت تمدید جواز کسب می‌بایست جواز کسب قبلی خود را همراه با ۶ قطعه عکس تحویل دهید.

همچنین می‌بایست نسبت به پرداخت مالیات و دارایی دو سال گذشته اقدامات لازم را انجام داده باشید و مدارک آن را نیز تحویل دهید. علاوه بر آن همراه داشتن مدارک هویتی و تصویر قبض تلفن نیز به‌منظور تمدید جواز کسب الزامی می‌باشد.
لازم به ذکر است که در صورت وجود هر نوع تغییر در مدارک هویتی می‌بایست تصویر مدارک خود را ارائه دهید.

مدارک لازم جهت تمدید جواز کسب

سخن پایانی

به صورت کلی تمامی افراد حقیقی که تصمیم به راه اندازی کسب و کار خود را دارند و قصد ثبت شرکت ندارند، باید جهت گرفتن جواز کسب یا پروانه کسب اقدام کنند.

مشاغلی اعم از آرایشگری، خیاطی، نانوایی و… جزء مشاغلی هستند که به آنها مشاغل آزاد گفته می‌شود و این مشاغل حتما می‌بایست پیش از آغاز کار مراحل لازم به‌منظور اخذ جواز و پروانه کسب را سپری کنند.

در صورت آغاز و اجرای هر نوع فعالیت بدون داشتن جواز فرد مورد نظر مشمول جرائم قانونی خواهد شد. همچنین صنف‌ها و فعالیت‌های تخصصی برای آغاز و ادامه فعالیت به جواز تخصصی نیازمند هستند. به دو روش می‌توان برای صدور جواز کسب اقدام نمود. از طریق ثبت تام اینترنتی و مراجعه به اتحادیه صنف این امر صورت می‌پذیرد.

به یاد داشته باشید که موسسه حقوقی اصفهان در حوزه وکیل اخذ جواز تاسیس فعالیتی نمیکند و این مقاله صرفاً برای بالابردن اطلاعات شما مخاطبان عزیز تهیه و درج شده است.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .