• دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

زمان پرداخت دیه توسط بیمه چقدر طول میکشد؟ یکی از رایج‌ترین سوالاتیست که برای افراد به وجود می‌آید. از این رو امروز به تشریح این مبحث می‌پردازیم.

در قانون مجازات اسلامی دیه، از جمله مجازات‌ درج شده است که جهت جنایات و آسیب‌های عمد یا غیر عمد که بر جسم و جان اشخاص وارد می‌گردد، پیش بینی شده است. با این حال، اعمال مجازات دیه در جنایات و صدمات عمدی، مربوط به زمانی می‌باشد که نتوان قصاص کرد و یا شاکی پرونده، از قصاص منصرف شده باشد و با مشتکی عنه بر اخذ دیه مصالحه نماید.

زمان صرف نظر کردن از قصاص و توافق بر گرفتن دیه توسط مرتکب جنایت یا مسئول پرداخت، وجه مورد مصالحه مبلغ مشخصی ندارد و بستگی به توافق اصحاب دعوا دارد.

از طرفی دیگر، زمانی که اصحاب دعوا به جای قصاص بر دیه توافق نموده حق دارند در مورد چگونگی پرداخت دیه و مراحل واریز آن، با هم به توافق برسند. لیکن با وجود عدم توافق در چگونگی واریز و مراحل پرداخت دیه می‌بایست بر اساس چیزی که قانون در نظر گرفته است، رفتار نمایند. قانون مجازات اسلامی و دیگر قوانین، چگونگی واریز دیه و مراحل پرداخت آن را تعیین نموده‌اند و حتی جهت پرداخت نکردند آن در زمان‌های تعیین شده ضمانت اجرای جلب شخص را در نظرگرفته است.

بهترین وکیل حقوقی در اصفهان قصد دارد در این مقاله به بررسی نحوه واریز دیه و اینکه مراحل پرداخت توسط بیمه چگونه است، بپردازد؛ همچنین در خصوص اینکه پرداخت دیه توسط بیمه چقدر طول می‌کشد صحبت کند. با ما همراه باشید.

نحوه واریز دیه توسط بیمه به چه صورت است؟

گرفتن دیه تصادف چقدر طول میکشد؟! چیزی که همه ما به آن آگاه هستیم این است که در خصوص جنایات غیر عمدی بر جسم و جان اشخاص اعم از تصادفات چنانچه مرتکب جرم دارای بیمه باشد، دیه از بیمه مربوطه قابل پرداخت خواهد بود. اما بیمه چگونه دیه را واریز می‌کند؟ در این بخش می‌خواهیم در مورد واریز دیه و مراحل پرداخت توسط بیمه صحبت کنیم.

برخی مواقع امکان دارد ایراد آسیب جسمی به سایرین، بر اساس تصادف اتفاق بیفتد. با الزامی شدن بیمه شخص ثالث اتومبیل برای مالک اتومبیل پرداخت دیه ناشی از تصادفات، از طریق شرکت بیمه ممکن شده است. بر اساس قانون بيمه الزامی خسارات وارده به شخص ثالث ناشی از حوادث از طریق وسايل نقليه، هر گونه دیه یا ارش در اثر صدمه به جان اشخاص ناشی از تصادفات، اعم از شکستگی، نقص عضو یا از کار افتادگی و مرگ از محل بیمه شخص ثالث مرتکب جرم، امکان پرداخت خواهد داشت.

نحوه واریز دیه توسط شرکت بیمه

در جواب این سوال که واریز دیه از طریق بیمه چگونه است؟ می‌بایست به قانون بيمه الزامی خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسايل نقليه، مراجعه نمود. ماده ۳۴ و ۳۶ قانون بیمه شخص ثالث، در مورد مراحل واریز دیه، در خصوص فوت و آسیب‌های جسمی، تعیین تکلیف کرده است که بعد از بیان دو ماده به توضیح نحوه واریز دیه، توسط بیمه خواهیم پرداخت.

ماده ۳۴ این قانون، بیان داشته است که: «در حوادث رانندگی منجر به خسارت بدنی غیر از فوت، در صورت مطالبه زیان‌ دیده، پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس‌ راه و یا کمیسیون جلوگیری از سوانح راه آهن و پزشکی قانونی، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه و یا صندوق، حسب مورد، مکلفند، بلافاصله، حداقل پنجاه‌ درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان‌ دیده، پرداخت ‌کرده و باقی‌ مانده آن‌ را پس از معین‌ شدن میزان قطعی دیه، با رعایت مواد (۳۱) و (۳۲) این قانون بپردازند.»

ماده ۳۶ این قانون نیز بیان داشته است که: «در حوادث منجر به فوت، در صورت مطالبه دیه نفس، توسط اولیای دم یا قائم‌ مقام متوفی یا درخواست مسبب حادثه، بدون نیاز به رای مراجع قضائی، پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی و در صورت لزوم، گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی، بیمه‌ گر وسیله نقلیه مسبب حادثه و یا صندوق، حسب مورد، می‌توانند خسارت بدنی را به ورثه قانونی متوفی، با رعایت ماده (۳۱) این قانون بپردازند. در صورت عدم مطالبه نیز، بیمه‌گر می‌تواند بدون نیاز به رای مرجع قضایی، خسارت بدنی را مطابق ماده (۳۲) این قانون، به صندوق تودیع کند.»

به موجب این دو ماده بهترین وکیل دیه اصفهان در جواب این سوال که واریز دیه و مراحل پرداخت توسط بیمه چگونه است؟ می‌گوید: این موضوع، بستگی به این دارد که شخص خسارت دیده از جرم، بعد از تشکیل پرونده و اعلام گزارش ضابطین قضایی و مراجع ذیصلاح، به طور مستقیم به تقاضای دیه از شرکت بیمه مرتکب جرم اقدام کند یا خیر.

با وجود تقاضای دیه از طریق خسارت دیده از جرم یا اولیای دم وجه بدون احتیاج به رای قاضی به حساب شخص مربوطه واریز می‌گردد. با وجود عدم تقاضا، وجه دیه، می‌بایست از طریق شرکت بیمه به حساب صندوق دادگستری واریز گردیده و بعد از آن امکان دریافت از صندوق دادگستری خواهد بود.
لازم به ذکر است که به موجب تبصره ماده ۳۶ این قانون، در صورتی که بیمه گر با وجود اخذ گزارشات به واریز دیه به صندوق دادگستری اقدام ننماید و پرداخت آن را بسته به رای دادگاه کند، مکلف به واریز دیه به مقدار یوم الادا خواهد بود.

پرداخت دیه توسط بیمه چقدر طول می‌کشد؟

اما نوبت به موضوع اصلی این مطلب می‌رسد یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا بیمه دیه را پرداخت کند.

زمان پرداخت دیه توسط بیمه به موجب قانون بیمه الزامی شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ و بر اساس مفاد ۳۱-۳۲-۳۳ تعیین گردیده است که به اختصار به شرح زیر است:
به موجب ماده ۳۱: «بیمه گر یا صندوق حسب مورد مکلف به پرداخت خسارت متعلقه حداکثر تا ۱۵ روز پس از دریافت مدارک مورد نیاز می‌باشند.»

به موجب ماده ۳۲: «زیان دیده یا اولیاء دم متوفی موظفند پس از قطعی شدن مبلغ خسارت برای تکمیل پرونده به بیمه گر یا صندوق مراجعه کنند. بیمه گر نیز مکلف است حداکثر ظرف بیست روز از تاریخ قطعی شدن، مبلغ خسارت را به زیان دیده بپردازد در صورت عدم مراجعه زیاندیده مبلغ مذکور نزد صندوق تودیع و قبض واریز بیمه گر به مرجع قضایی تحویل و بیمه گر بری الذمه خواهد بود. صندوق نیز مکلف است به محض مراجعه زیاندیده مبلغ را عیناً به ایشان پرداخت کند.»

به موجب ماده ۳۳: «در صورت عدم پرداخت خسارت توسط بیمه گر یا صندوق حسب مورد طبق تکلیف (ماده۳۱و۳۲) زیان‌دیده حق مطالبه جریمه تاخیر در پرداخت خسارت را به ازای هر روز تاخیر نیم درهزار مبلغ خسارت را خواهد داشت.»

مراحل پرداخت دیه توسط بیمه چگونه است؟

مراحل پرداخت دیه توسط بیمه

در بخش‌های گذشته وکیل دادگستری اصفهان بیان کرد که در موضوعاتی که شرکت بیمه به پرداخت دیه اقدام می‌کند، نحوه واریز دیه جانی و جسمی امکان دارد به دو نوع باشد: واریز به صندوق دادگستری و یا واریز به حساب شخص زیان دیده از جرم. بعد از توضیح در مورد نحوه واریز دیه و مراحل پرداخت توسط بیمه، در این بخش می‌خواهیم در مورد مراحل پرداخت دیه در انواع گوناگون صحبت کنیم.

با در نظر داشتن به آنچه در مطالب فوق بیان شد، مراحل پرداخت دیه، عبارتند از:

مدارک مورد نیاز جهت دریافت دیه از شرکت بیمه

سخن پایانی

چگونگی واریز دیه و مراحل پرداخت آن، به این بستگی دارد که اصحاب دعوا، چگونگی و مراحل پرداخت را مشخص کرده باشند یا خیر. با وجود توافق این رفتار کاملا بسته به نظر ایشان، خواهد بود. با وجود عدم توافق و یا پرداخت از محل بیمه نحوه پرداخت و واریز دیه، به حساب صندوق دادگستری، انجام خواهد شد. با این وجود، در مراحل پرداخت از محل بیمه، در صورت گزارشات قانونی و درخواست آسیب دیده وجه دیه امکان پرداخت به حساب فرد را نیز خواهد داشت.
اگر جواب سوالات خود را از مطالب این مقاله نگرفتید، می‌توانید به راحتی از طریق راه‌های درج شده در سایت با بهترین وکیل اصفهان ارتباط برقرار کرده و تمام سوالات حقوقی خود را از وی بپرسید.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .