• جمعه , ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

حقوق مولفان و مخترعان

حامد امیریوکیل حقوق مولفان و مخترعان در اصفهان بر اهمیت و تأثیر گذاری مؤلفان ، مصنفان ، هنرمندان و مخترعان بر فرهنگ جوامع بشری تاکید دارد . طبق بند ۴ اصل سوم قانون اساسی ، دولت موظف است همه امکانات خود را برای تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه های علمی ، فنی ، فرهنگی و اسلامی ، از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان به کار ببرد . طبق قانون، مخترعین مورد حمایت خاص قرار گرفته اند و حق انحصاری استفاده از اختراع در مدت مقرر قانونی مشروط به ثبت به آن ها اعطا گردیده است. همچنین قانون پدید آورنده هر گونه اثر را شامل کتاب ، رساله ، نمایشنامه ، نقاشی ، خط های تزئینی ، مجسمه ، معماری ، عکاسی ، هنرهای دستی ، آثار سمعی و بصری و آثار ناشی از آثار مزبور را تحت حمایت خود قرارداده است .
طبق تعریف وکیل حقوق مؤلفان و مخترعان در اصفهان به شخص مؤلف پدید آورنده گفته می شود و آنچه از راه دانش یا ابتکار و یا هنر پدید می آید بدون اینکه به راه و روشی که در بیان و یا ظهور و ایجاد آن بکار رفته توجه شود «اثر» گفته می شود .

 

حقوق مؤلفان

حق انحصاری نشر و پخش و عرضه و اجرای اثر و حق بهره برداری مادی و معنوی از نام و اثر را به هر مؤلفی که طبق قانون به او پدید آورنده گفته می شود می دهند . حقوق مؤلفان به دودسته حقوق معنوی و مادی تقسیم می شود ؛که حقوق معنوی محدود به هیچ زمان و مکانی نمی باشد و غیر قابل انتقال می باشد ولی حقوق مادی قابل انتقال می باشد و می توان در موارد زیر به دیگران انتقال داد:

۱٫ترجمه ، نشر و تکثیر و عرضه اثر از راه چاپ و نقاشی و عکاسی و گراور و کلیشه قالب ریزی و مانند آن .
۲٫ ضبط تصویری یا صوتی اثر بر روی صفحه یا نوار یا هر وسیله دیگر
۳٫ استفاده از اثر در کارهای علمی و ادبی و صنعتی و هنری و تبلیغاتی .
۴٫ به کاربردن اثر در فراهم کردن یا پدید آوردن اثرهای دیگری که در ماده دوم این قانون درج شده است .
۵٫ تهیه ی فیلم های سینمایی و تلوزیونی و مانند آن ها .
۶٫ نمایش صحنه ای مانند تئاتر و باله و نمایش های دیگر .

موارد استفاده مجاز از آثار مؤلفان

نقل کردن از اثرهایی که انتشار یافته است و استناد کردن به آثار برای مقاصد ادبی و علمی و فنی و آموزشی و تربیتی و انتقاد و تقریظ با ذکر مأخذ در حد متعارف مجاز می باشد . همچنین کتابخانه های عمومی و مؤسسات جمع آوری نشریات و مؤسسات علمی و آموزشی غیر انتفاعی می توانند از اثرهای مورد حمایت قانون به اندازه ی مورد نیاز و متناسب عکس برداری یا نسخه برداری نمایند .

مدت حمایت از حقوق مؤلفان

حقوق مادی مؤلفان به موجب وصایت یا وراثت منتقل می شود و مدت استفاده از آن سی سال از تاریخ مرگ مؤلف می باشد و اگر مؤلف وارثی نداشته باشد یا وصیتی نکرده باشد حقوق مادی او برای مدت سی سال به استفاده ی عمومی در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار می گیرد .

حمایت از حقوق مادی مؤلفان

حقوق مادی آثار مؤلفان در صورتی مورد حمایت قرار خواهد گرفت که آن اثر برای نخستین بار در ایران چاپ یا پخش یا نشر یا اجرا شده باشد و قبلاً در هیچ کشوری چاپ یا نشر یا پخش و یا اجرا نشده باشد .

اختراع چیست؟

ایجاد کردن یک پدیده جدید ، یا استفاده کردن از وسایل قدیمی به روش جدید ، جهت رسیدن به یک نتیجه جدید یا محصول صنعتی ، زراعتی و یا خدماتی که مثل آن قبلاً وجود نداشته است .
طبق ماده یک قانون ثبت اختراعات ، اختراع را می توان این گونه تعریف کرد ؛ به نتیجه ی فکری فرد یا افرادی که برای بار اول فرآیند یا فرآورده ای خاص ارائه می نمایند و مشکلی را در یک حرفه ، صنعت ، فن و فناوری و مانند آن حل می نمایند اختراع گفته می شود .

حمایت از مخترعین

همان گونه که می دانید برای ادامه ی حیات یک جامعه اختراع و ورود ایده های نو و تازه اهمیت زیادی دارد . پس بدین دلیل باید از مخترعان و صاحبان ایده حمایت زیادی صورت گیرد . برای اینکه یک اختراع مورد حمایت قانون قرار بگیرد و به ثبت برسد باید دارای سه شرط باشد :

۱٫اختراع باید جدید باشد و هیچ گونه سابقه ای نداشته باشد ، یعنی در فن یا صنعت قبلاً پیش بینی نشده باشد و چیزی نباشد که به ذهن هرکس با همان تخصص و اطلاعات برسد .
۲٫اختراع باید ابتکار داشته باشد و برای هر کسی که دارای مهارت معمولی است بدیهی و آشکار نباشد .
۳٫ اختراع باید کاربردی صنعتی داشته باشد ، یعنی قابلیت ساختن داشته باشد و بتوان از آن در تولید صنعت استفاده کرد و گره ای از مشکلات صنعت جامعه را حل کند .

حمایت از حقوق مؤلفان و مخترعان

حمایت از حقوق مؤلفان و مخترعان

مواردی که از حیطه اختراع خارج است

روش های ریاضی و آثار هنری ، کشفیات و نظریه های علمی ، طرح ها و قواعد یا روش های انجام کار تجاری و سایر فعالیت های ذهنی و اجتماعی ، راه های تشخیص و معالجه بیماری های مربوط به انسان یا حیوان ، منابع ژنتیک و اجزاء ژنتیک تشکیل دهنده آن ها و همچنین فرآیند های بیولوژیک تولید آن ها و همچنین اختراعاتی که استفاده از آن ها خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه است .  وکیل حقوق مؤلفان و مخترعان اصفهان آماده کمک رسانی و ارائه خدمات مشاوره و پذیرش وکالت به شما عزیزان می باشد .

مدت حمایت از مخترعین

مدت حمایت از مخترعین ، بیست سال ، پس از ثبت اختراع می باشد ، پس از بیست سال اختراع به مالکیت عمومی در می آید و همه ی افراد می توانند آن را توزیع کنند . باید بدانیم که نام مخترع همیشه بر روی اختراعش می ماند و این حق مادی اختراع است که پس از بیست سال از بین می رود .

ثبت اختراع برای مخترع دو حق مادی و معنوی ایجاد می کند :

 

حقوق معنوی

حقوق معنوی مخترع ، به حقوقی گفته می شود که مخترع نسبت به نام خود بر روی اختراع دارد . این حقوق معنوی حق بر نام اوست و این حداقل حقوق یک مخترع می باشد .

حقوق مادی

حقوق مادی مخترع عبارت است از ؛ حق تولید و تکثیر ، حق عرضه برای فروش ، حق واردات و صادرات ، حق ذخیره و حق استفاده .

وکیل حقوق مؤلفان و مخترعان در اصفهان

 وکیل حقوق مؤلفان و مخترعان در اصفهان مهیا برای حمایت از حقوق مؤلفان و مخترعان می باشد. وکیل اصفهان با تکیه بر اطلاعات حقوقی بهترین خدمات مشاوره حقوقی خود را جهت حمایت از حقوق مؤلفان و مخترعان ارائه می نماید . جهت بهره مندی از مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وکالتی ما از سامانه رزرو نوبت آنلاین مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .