• دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

طبق تعریف وکیل امور گمرکی در اصفهان ، گمرک به سازمان دولتی گفته می شود که مسئول اجرا نمودن قوانین گمرکی و گرفتن حقوق و عوارض ورودی (واردات ) و خروجی ( صادرات ) و همچنین مسئول اجرای سایر قوانین و مقررات مربوط به واردات ، ترانزیت و صادرات کالا می باشد . از جمله وظایف گمرک می توان به اجرای قوانین و مقررات مربوط به کالایی است که همراه مسافر بوده است . می توان حقوق گمرک را در واقع یک مالیات غیر مستقیم دانست .

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

امروزه شرایط تجارت جهانی و همچنین مسائل اقتصاد بین الملل در توسعه نمودن و پیشرفت کشور ها جایگاه والایی دارد و هر روزه نقش تجارت و اهمیت آن بیشتر شده است و هر روزه با پیچیده تر و تخصصی تر شدن امور تجاری شناختن مسایل و قوانین مربوط به بانک ها و بیمه ، گمرک برای انجام نمودن سریع و صحیح امور لازم می باشد . امروزه گمرک به عنوان مهم ترین اجراکننده مقررات تجارت جهانی در کنار سایر عوامل در عرصه تجارت بین المللی می باشد.

 

وظایف و اختیارات گمرک

گمرک ایران که تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد نقش مرزبان اقتصادی کشور دارد که هماهنگ کننده در مبادی ورودی و خروجی می باشد و مسئول اجرای قانون گمرک و سایر قوانین و مقررات در امور صادرات و واردات و عبور کالا و گرفتن حقوق ورودی و عوارض گمرک و مالیات های مربوط به الزامات فنی و آسان سازی تجارت می باشد. مطابق گفته ی وکیل امور گمرکی در اصفهان ، گمرک دارای وظایفی در این راستا می باشد که شامل :

وکیل جرایم امور گمرکی اصفهان

عمل نمودن سیاست های دولت در زمینه صادرات و واردات و عبور کالا ،رعایت تشریفات قانونی برای ترخیص و تحویل کالا به صاحب یا نماینده قانونی او و بررسی نمودن سندهای ترخیص و وصول کسر دریافتی یا استرداد اضافه دریافتی ،کنترل و نظارت بر امور مربوط به عبور کالا از قلمرو کشور ،اجرا نمودن قوانین و مقررات مربوط به بازارچه های مرزی و مرزنشینان و پیله وران ، عمل نمودن به مقررات وظایف گمرک در مورد معافیت ها و ممنوعیت ها در مورد صادرات قطعی ، صادرات موقت ، کران بری ( کابوتاژ) ، عبور داخلی کالا ، انتقالی معاملات پایاپای مرزی ، فروشگاه های آزاد ، بسته و پیک های سیاسی و پست بین الملل، اجرای قوانین مربوط به تخلفات و قاچاق گمرک و کالاهای متروکه و ضبط شده ، پیش بینی نمودن و فراهم کردن زیر ساخت هایی که مورد نیاز برای اجرانمودن و داشتن استقرار سامانه ها ، رویه ها و روش های جدید همانند پنجره واحد در فعالیت های گمرکی ، جمع آوری نمودن و همچنین تجزیه و تحلیل و انتشار آمار واردات و صادرات کالا ، شناختن و بررسی موانع گمرکی و حل نمودن این موانع ،اظهار نظر درمورد پیش نویس طرح ها ، لایحه ها و تصویب نامه هایی که مربوط به امور گمرک می باشند ، به کار گیری روش های مناسب برای هدایت و راهبری دعاوی حقوقی و قضایی در مورد امور گمرک ،آموزش کارکنان و نظارت و انجام بازرسی اعمال و رفتار کارکنان وظایف گمرک ، کشف تخلف و تقصیرات اداری آنان ، بازرسی نمودن از واحد های اجرایی وظایف گمرک و نظارت بر عملکرد آن ها و ساماندهی کمی و کیفی مبادی ورودی و خروجی ، رسیدگی و حل اختلافات ناشی از اجرای قانون و مقررات وظایف گمرک و صاحب کالا طبق قانون و مقررات ،گسترش ارتباطات بین المللی ، منعقد نمودن تفاهم نامه و موافقت نامه های گمرک دو یا چند جانبه ، عضویت و تعامل فعال با سازمان های بین المللی و گمرک با رعایت نمودن اصل هفتاد و هفتم قانون اساسی .

مراحل ترخیص کالا از گمرک

بنا به نظر  وکیل اصفهان ؛ ترخیص کالا برای ارائه کالا به گمرک و آزاد شدن آن ها برای وارد کننده یا صادر کننده صورت می گیرد که در این حالت کالا از قاچاق خارج می شود و قانونی محسوب می شود . در ترخیص کالا باید چندین مرحله گذارنده شود مانند آماده سازی ، ثبت اسناد واردات یا صادرات کالا به صورت فیزیکی یا الکترونیکی ، محاسبه نمودن وجوهی مانند سود بازرگانی ، حقوق گمرکی ، مالیات ، اخذ تعرفه گمرکی و تسهیلات ارائه شده توسط دولت به واردکنندگان و صادر کنندگان کالا و …. صورت می گیرد .

مراحل ترخیص کالا در گمرک به شرح زیر می باشد :

۱٫تکمیل اسناد ، ۲٫ ورود اطلاعات از طریق سیستم EPL، ۳٫ پرینت اظهارنامه ، ۴٫ دریافت کوتاژ و تعیین مسیر ( مسیر سبز : صندوق ، مسیر زرد : بررسی اسناد توسط کارشناس و اخذ مجوز های لازم ، مسیر قرمز : ارزیابی و اخذ مجوز های لازم و بررسی اسناد توسط کارشناس) ، ۵٫ ارزیابی کالا ، ۶٫ اخذ مجوز های لازم ، ۷٫ کارشناس سرویس ، ۸٫ ۱۰ % کرایه حمل خطوط خارجی ، صندوق ، ۹٫ انبارداری ، ۱۰ . درب خروج وخارج نمودن کالا .

اسناد لازم برای ترخیص کالا

در زمان اظهار کالا در پنجره ی واحد تجاری فرامرزی در زمان اظهار کالا در رویه واردات ، بارگزاری بارنامه ، ترخیصیه ، قبض انبار ، پرفرما ، پکینگ لیست ، فاکتور و گواهی مبدا الزامی می باشد و فقط برای این سه سند محلی برای بارگزاری مد نظر قرار گرفته است .

اسنادی که باید به اظهارنامه ضمیمه شوند:

اصل سندهایی که باید به اظهارنامه ضمیمه شوند شامل کالای ورودی و کالای صدوری می باشد.
کالای ورودی شامل : اسناد خرید ، اسناد حمل ( یا تصویر سند حمل که توسط شرکت حمل و نقل بین المللی تصدیق شده است) ، ترخیصیه و قبض انبار . وکیل امور گمرکی اصفهان آماده ارائه خدمات مشاوره به شما عزیزان به صورت تلفنی و حضوری می باشد .
کالاهای صدوری شامل: قبض انبار (اگر کالا به انبار های گمرکی تحویل داده شده باشد ) ، مجوز ارزیابی در خارج از اماکن گمرکی( بسته به مورد ) ، سیاه فروش یا همان فاکتور ، فهرست عدلبندی اگر کالا یکنواخت نباشد ، گواهی ها و مجوز های قانونی ، تصویر پروانه ورود موقت برای پردازش یا پروانه ورود قطعی برای تعیین نمودن مواد وارداتی به کاررفته در کالای صادراتی بسته به مورد آن .

نحوه محاسبه هزینه های گمرک

برای اینکه تجار متضرر نشوند باید قبل از اینکه بخواهند کالایی را وارد نمایند هزینه های گمرکی آن را بدانند . روش محاسبه حقوق و عوارض گمرکی و هزینه های مربوط به آن بدین صورت می باشد :

فرمول محاسبه حقوق گمرکی

تجار برای انجام نمودن عملیات گمرک باید وجوهی رابپردازند که به آن هزینه گمرک گفته می شود .
حقوق گمرکی (ارزش CIF *نرخ ارز *نرخ تعرفه)

فرمول محاسبه سود بازرگانی

در هنگام ترخیص کالا که هزینه های گمرک گرفته می شود شامل هزینه انبار داری ، باربری ، صفافی ( بارچینی ) ، تخلیه ، تعرفه بندی ، آزمایش ، بارگیری و کارشناسی و کالا می باشد .
سود بازرگانی (ارزش CIF *نرخ ارز *نرخ تعرفه ) .

فرمول محاسبه ارزش CIF کالا

هزینه های گمرک را نباید با حقوق ورودی کالا و سود بازرگانی اشتباه گرفت . حقوق ورودی به واردات کالا مزبورمربوط می باشد که گمرک آن را جداگانه محاسبه می نماید .
مبلغ ارزی کالا * نرخ ارز اعلامی توسط گمرک = هزینه بیمه (در صورتی که کالا FOB خریداری گردد )

تخلفات و جرایم گمرکی

تخلفات و جرایم گمرکی

در صورتی که در اظهارنامه که به گمرک تسلیم می شود اظهاری خلاف واقع باشدکه باعث زیان مالی دولت گردد و در حین انجام تشریفات گمرکی قبل از خارج شدن کالا از گمرک کشف گردد و موجب دریافت نمودن حقوق گمرکی ، سود بازرگانی ، هزینه های گمرکی و عوارض باشد نسبت به مورد آن جریمه مالی به صورت زیر دریافت می شود :

جریمه اعلام نادرست ارزش کالا

در مورد کالاهایی که سود بازرگانی ، حقوق گمرکی ، هزینه های گمرکی و یا عوارض آن از روی ارزش آن تعیین شده است در صورتی که ارزش کالا در اظهارنامه کمتر از ارزش گمرکی مقرر شده در موارد ۱۰ و ۱۱ قانون امور گمرکی اظهار شود علاوه بر اینکه ما به تفاوت گرفته می شود ، جریمه ای به تشخیص رئیس گمرک محل تعیین می شود .

جریمه تخلف گمرگی به وسیله اسناد خلاف واقع

۱٫اگر نام کشور مبدا به خلاف واقع اظهار گردد و باعث ضرر زیان مالی به دولت گردد علاوه بر جبران ما به تفاوت مبلغی دیگر برای جریمه به تشخیص رئیس گمرک محل تعیین می شود. 

جریمه تخلفات گمرکی مربوط به وسایل نقلیه

در صورتی که وسایل نقلیه که به استناد جواز عبور بین الملل موضوع ماده ۱۹۲ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی و یا با پروانه ترانزیت وارد می شوند بدون عذر موجه ، در مهلت مشخص شده از کشور خارج نگردند و یا تشریفت گمرکی آن را انجام ندهند برای هر روز تاخیر مبلغی به عنوان جریمه گرفته می شود .

جریمه اظهار نام کالا مجاز به صورت غلط

اگر کالای مجازی که مورد اظهار قرار گرفته است تمام آن یا قسمتی از آن با نام و مشخصات کالای مجازی که سود بازرگانی ، هزینه های گمرکی و عوارض آن کمتر اظهار شود علاوه بر اینکه باید مابه تفاوت کالا پرداخت گردد باید جریمه ی آن را نیز بپردازد که این جریمه با توجه به اوضاع و احوال از طرف رئیس گمرک محل مشخص می گردد .

وکیل امور گمرکی در اصفهان

وکیل امور گمرکی واقف برتمام قوانین و مقررات مربوط به امور گمرک پاسخ گوی شما عزیزان در تمام زمینه های مربوط به گمرک می باشد . در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و نیاز به وقت مشاوره می توانید از طریق سامانه رزرو نوبت آنلاین اقدام نمایید .

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .