• شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

معافیت کفالت طلاق زیر مجموعه ای از معافیت کفالت است که خود آن نیز جز معافیت های سربازی است. معافیت کفالت به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌گردد. به‌عنوان مثال اشخاص می‌توانند به دلیل سرپرست خانواده بودن (یگانه فرزند ذکور) معافیت کفالت اخذ نمایند. همانطور که ذکر کردیم یکی از گونه‌های معافیت‌ که در گروه معافیت کفالت قرار دارد، معافیت طلاق والدین است که به آن گروه از مشمولانی تعلق خواهد گرفت که پدر و مادر ایشان از هم جدا شده باشند. اخذ معافیت طلاق به شرطی می‌باشد که اشخاص حائز وضعیت ویژه معافیت طلاق باشند. یکی از اصلی‌ترین این شروط گذشت ۳۰ ماه از جدایی پدر و مادر است.

در ادامه این مقاله سایت وکیل اصفهان قصد دارد شما را با شرایط و نحوه اخذ این نوع از معافیت آشنا کند. همچنین تمامی مراحل دریافت معافیت طلاق والدین و شرایط گرفتن آن را توضیح دهد. پس با ما همراه باشید و با درج نظرات خود ما را در این مسیر همراهی نمایید.

معافیت کفالت طلاق چیست؟

معافیت کفالت طلاق از جمله انواع معافیت‌های کفالت می‌باشد. معافیت کفالت یعنی حضور مشمول جهت اداره و مدیریت خانواده ملزم باشد. به‌عنوان مثال چنانچه مشمولی پدر ناتوان داشته باشد همچنین برادری بیش از ۱۸ سال سن نداشته باشد، قادر است معافیت کفالت اخذ نماید. معافیت طلاق به آن گروه از مشمولانی داده خواهد شد که مدر و مادر ایشان از هم جدا شده باشند یا به تعبیری طلاق گرفته باشند.

با این‌حال معافیت طلاق سربازی صرفا به کسانی که والدینشان طلاق گرفته باشند تعلق نمی‌گیرد، آن گروه از مشمولانی که مادربزرگی داشته باشند که از شوهر خویش طلاق گرفته است یا در صورتی‌که مشمول خواهری داشته باشد که از شوهرش طلاق گرفته است، باز هم این نوع معافیت شامل آن‌ها خواهد شد که جهت اخذ این قسم معافیت‌ها نیز شرایط ویژه‌ای وجود دارد. از این‌رو، مشمولانی که حائز شرایط معافیت طلاق می‌باشند قادرند این قسم معافیت را اخذ نمایند.

در چند سال گذشته، عده‌ای از پدر و مادرها به خاطر نگرانی که در خصوص فرزند خود داشتند، مبادرت به گرفتن طلاق صوری می‌نمودند. مشمولان هم به این دلیل که پدر و مادرشان از همدیگر طلاق گرفته‌اند، از خدمت سربازی به‌طور دائم معاف می‌گشتند. ولی در حال حاضر با نظر به اینکه قوانین نظام وظیفه تغییر یافته است، امکان بهره‌گیری از این شیوه به‌منظور اخذ معافیت طلاق وجود ندارد؛ زیرا از جمله شرایط دریافت معافیت طلاق پدر و مادر این می‌باشد که از زمان طلاق والدین مشمول ۳۰ ماه گذشته باشد.

بعد از گذشتن ۳۰ ماه از زمان طلاق پدر و مادر، مشمول قادر خواهد بود تقاضای معافیت سربازی را نماید و آن موقع درخواست مشمول ثبت و بررسی می‌شود و مشمول می‌تواند معافیت کفالت مادر را اخذ نماید. لذا، در صورتی‌که ۳۰ ماه از زمان طلاق پدر و مادر مشمول گذشته باشد و شرایط معافیت طلاق هم وجود داشته باشد، شخص مشمول می‌تواند تحت عنوان کفالت مادر، معافیت دائم سربازی را اخذ نماید؛ چون که تکلیف سرپرستی و نگهداری از مادری که همسر ندارد (چه همسر مادر فوت کرده باشد، چه طلاق گرفته باشد) بر ذمه تنها فرزند ذکور خواهد بود.

شرایط دریافت معافیت کفالت طلاق

شرایط دریافت معافیت طلاق

بنابر گفته وکیل خوب اصفهان: اخذ معافیت کفالت مادر که شوهر ندارد یا به تعریفی دیگر از شوهر خویش طلاق گرفته است، راحت نیست و فقط کسانی می‌توانند این قسم معافیت را دریافت نمایند که شرایط معافیت سربازی از نوع طلاق را داشته باشند. کسانی که شرایط دریافت معافیت طلاق پدر و مادر به‌عنوان معافیت کفالت را دارند، می‌توانند مراحل اخذ معافیت طلاق والدین را انجام دهند. این شرایط به شرح ذیل است:

بر اساس آخرین قانون مصوب در نظام وظیفه، فقط اشخاصی دارای شرایط معافیت دائم طلاق پدر و مادر می‌باشند که والدین ایشان از زمان جدایی‌شان بیشتر از ۳۰ ماه گذشته باشد.

نحوه دریافت معافیت کفالت طلاق به چه صورت است؟

بهترین وکیل طلاق در اصفهان در پاسخ به این سوال اینگونه میگوید: به‌منظور انجام مراحل اخذ معافیت طلاق پدر و مادر، می‌بایست نخست مشمول به یکی از مراکز پلیس+۱۰ مراجعه نموده و تقاضای اخذ معافیت طلاق را نماید و همه مدارک مربوط به این قسم معافیت را ارائه کند. درخواست مشمول در سامانه وظیفه عمومی ناجا ثبت شده و پس از آن روند رسیدگی به تقاضای شخص آغاز می‌گردد. بعد از آن‌که استعلام‌های لازم ثبت احوال جهت بررسی تقاضای مشمول از طریق سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا انجام گردید دعوت نامه‌ای مبنی بر حضور مشمول به‌منظور بررسی تقاضای او، ارسال می‌گردد.

مشمول ملزم است که مطابق با زمان و تاریخی که در نامه درج گردیده است به مکان مورد نظر مراجعه نماید. در هیئت رسیدگی، شرایط معافیت کفالت مادر مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نتیجه نظر هیئت رسیدگی در چارچوب رای صادر خواهد شد.

معافیت کفالت مادر چگونه است؟

آن‌طور که بهترین وکیل اصفهان بیان می‌کند: معافیت کفالت مادر این‌گونه می‌باشد که فرزند به دلیل نداشتن همسر مادر تنی خویش (به هر دلیلی ممکن است پدر یا همسر مادر وجود نداشته باشد) قادر است از رفتن به خدمت سربازی، خودداری نماید. از جمله مهم‌ترین نکات موجود در خصوص معافیت از طریق کفالت مادر این می‌باشد که چنانچه مادر بیشتر از ۲ فرزند پسر داشته باشد، تنها ۲ نفر از پسرها امکان استفاده از این معافیت را خواهند داشت و فرزندان دیگر نمی‌توانند از این قسم معافیت بهره ببرند. همچنین برادرهای مادر نیز قادرند به خاطر نداشتن شوهر خواهر خویش، از معافیت کفالت استفاده نمایند. (همان‌گونه که بیان شد تنها ۲ نفر از بستگان درجه یک مثل فرزند یا برادر قادر هستند از معافیت کفالت بهره ببرند).

شرایط و انواع معافیت کفالت مادر (معافیت در صورت طلاق) چگونه است؟

وکیل حقوقی در اصفهان می‌گوید: به‌منظور گرفتن این قسم معافیت سربازی، مادر می‌بایست بدون شوهر باشد (شوهر ممکن است فوت کرده یا طلاق گرفته باشد)، در این حالت فرزند پسر با به عهده گرفتن مادر یا به گونه‌ای بر عهده گرفتن نقش سرپرستی در خانواده، از رفتن به خدمت سربازی معاف می‌گردد. چنانچه کسی به‌واسطه طلاق والدین بخواهد معافیت سربازی دریافت کند، می‌بایست ۳۰ ماه از تاریخ طلاق آن‌ها گذشته باشد تا معافیت دائم سربازی بگیرد، در غیر این حالت چنانچه کمتر از ۳۰ ماه از زمان طلاق گذشته باشد معافیت کامل نخواهد بود و معافیت موقت به مشمول دهده خواهد شد.

شرایط کلی معافیت کفالت چیست؟

معافیت کفالت طلاق

وکیل باتجربه حقوقی می‌گوید: شرایطی وجود دارد که بر طبق آن‌ها می‌توان معافیت کفالت را دریافت نمود که به شرح ذیل می‌باشد:

  1.  پدر از فرزند خویش که نمی‌تواند امور خود را اداره کند، به تنهایی مراقبت می‌کند.
  2.  مادری که بدون داشتن همسر از فرزند خویش نگهداری کند.
  3.  برادر تنی که یگانه سرپرست خواهر مجرد خویش باشد.
  4.  برادر تنی که یگانه سرپرست برادر مجرد خویش که قادر به اداره امور خویش نیست، باشد.
  5.  نوه‌ای که به تنهایی ملزم به مراقبت از پدربزرگ یا مادر بزرگ خویش است.
  6.  شخصی که همسرش فوت نموده و اولادی صغیر دارد، تا موقعی که ازدواج مجدد نکرده معاف می‌گردد.
  7.  اولاد مددجویان کمیته امداد و بهزیستی براساس قانون از خدمت سربازی معاف می‌گردند.
  8. اولاد و خانواده معظم شهدا، اسیران همچنین مفقودالاثرها نیز بر اساس قانون، از سربازی معاف می‌گردند.

سخن پایانی

طلاق چه توافقی باشد و چه از دیگر اقسام طلاق بوده باشد آن چنان مهم نیست. ولی مشمول می‌بایست دارای شرایط دیگری نیز باشد تا این امکان را داشته باشد که از معافیت کفالت طلاق والدین بهره ببرد. از زمان طلاق می‌بایست حداقل ۳۰ ماه گذشته باشد. مشمول می‌بایست تک پسر بوده و سن آن بالای ۱۸ سال بوده باشد. همچنین می‌بایست تا پیش از تاریخ طلاق والدین از خدمت سربازی غایب نبوده باشد و مادر شخص نيز نبایست بعد از طلاق ازدواج مجدد کرده باشد.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .