• شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

طلاق به دلیل عسر و حرج یکی از راه هایی است که به طریق آن زوجه می تواند تقاضای طلاق بکند. عسر در معنای لغوی یعنی تنگي، سختي و دشواري و حرج هم یعنی تنگي و تنگ شدن.
همه ی ما به این نکته واقف هستیم که در نظام حقوقی ایران این مرد است که اختیار طلاق را دارد و تنها در موراد استثنایی حق طلاق به زن داده شده است که یکی از آن ها عسر و حرج است. اگر شرایط پیش بینی شده در قانون برای زن رخ دهد او می تواند به دادگاه درخواست طلاق داده و زوج را مجبور به طلاق کند و چنانچه اجبار او ممکن نبود دادگاه به نیابت از شوهر او را مطلقه می کند. این حق در حکم ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی بیان شده است.

تعریف عسر و حرج به نقل از وکیل طلاق اصفهان

بهترین وکیل طلاق اصفهان برای تعریف عسر و حرج می گوید: عسر و حرج عبارت است از یک سختی یا مشقت شديد و فاحش كه به طور معمول نتوان آن را تحمل کرد. البته باید این نکته را ذکر کرد که این قاضی است که تشخیص می دهد ادامه دادن زندگی برای زن غیر قابل تحمل است یا نه. در ماده ی ۱۱۳۳ از قانون مدنی حکم شده است که مرد هر وقت بخواهد می تواند زن را طلاق بدهد و این حق برای زن تنها در موارد خاص و معدودی وجود دارد. مثلاً چنانچه شوهر از دادن نفقه به زن برای مدت معینی خودداری کند و یا این که زن دچار عسر و حرج بشود و دیگر نتواند زندگی با زوج را ادامه دهد. در نتیجه همانطور که در فوق بیان کردیم می تواند به دادگاه تقاضای طلاق بدهد.
البته این نکته را نیز وکیل طلاق در اصفهان خاطر نشان کرد که زن و شوهر هر دو در صورتی که یکی از موارد فسخ و یا تدلیس بروز دهد، می توانند نکاح را فسخ کنند.

محدوده قاعده عسر و حرج

طلاق زوجه

 

در ماده ی ۱۱۳۰ قانون مدنی در رابطه با طلاق به دلیل عسر و حرج حکم شده است که:« در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می ‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می ‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می ‌شود.»
در سال ۸۱ تبصره ای به این ماده الحاق شد که موارد عسر و حرج را بیان نموده است. به موجب این تبصره:« عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه ‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می ‌گردد:

  1. ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نُه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  4. ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  5. ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه ‌ی صعب ‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.»
در پایان این تبصره آمده است که «… موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.» این عبارت به این معناست که این موارد ذکر شده انحصاری نیستند و در حقیقت عسر و حرج تنها منحصر و محدود به این موارد نیست و ممکن است شرایط دیگری برای زن به وجود آید که به موجب آن قاضی تشخیص دهد دیگر ادامه ی زندگی برای زن امکان ندارد و در نتیجه اجازه ی طلاق به دلیل عسر و حرج را به او می دهد.

اما وکیل طلاق اصفهان بندهای این تبصره را بیشتر توضیح می دهد. به موجب توضیحات او:

زوج عمدا و بی آنکه عذر موجهی داشته باشد زندگی مشترک را ترک کند. و اگر مثلا برای تحصیل به کشور دیگری رفته باشد و اکنون به دلیل سیلی که آمده تا مدتی امکان برگشت نداشته باشد، مصداق این بند نیست.
البته باید به این نکته دقت کرد که چنانچه زوج زندگی مشترک را به صورت غیر عمدی ترک کرده باشد بار اثبات غیر عمدی بودن بر عهده ی خودش است و همین که زن ثابت کند مرد خانه را ترک کرده کافی است. بنابراین زوج باید برای ترک غیر عمدی خود دلیل بیاورد.
برای این که زن مستند به این بند بتواند تقاضای طلاق کند باید زوج زندگی را به مدت ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه متناوب ترک کرده باشد. و البته که ترک به صورت عمدی باشد.

ضرورت دارد که زوج به مشروبات الکلی و یا دیگر موارد مخدری که باعث ایجاد لذت در او شود، اعتیاد داشته باشد.
زوج باید به نحوه ای دچار اعتیاد شده باشد که به موجب آن در بنیان زندگی آن ها اختلال وارد شود. پس اگر زوجی معتاد باشد اما هیچ کمبودی برای زنش نگذارد و اعتیاد او قابل درمان باشد، زن دچار عسر و حرج نشده است. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که زوج از ترک کردن امتناع و خودداری می کند، مصداق عسر و حرج برای زن است.

زوج باید به موجب حکم قطعی به حبس محکوم شده باشد و محکومیت هایی که به صورت تعلیقی است مصداق عسر و حرج نیست.
لازم است که در این مدت حبس زوجه اقدام به تخذ گواهی عدم سازش کند زیرا که اگر مدت حبس به پایان برسد در حالی که زوجه این گواهی را اخذ نکرده باشد، دیگر امکان اخذ آن را ندارد. چون دیگر عاملی که باعث ایجاد عسر و حرج شده بود از بین رفته است.

سوء رفتاری که در این بند آمده است از جانب زوج باید تداوم داشته باشد. در نتیجه با یکی دوبار انجام مصادیق این بند، عسر و حرج محقق نشده است. البته این سوء رفتار از جانب زوج، از راه عرف تعیین می شود.

طلاق به دلیل عسر و حرج

بیماری صعب العلاج به بیماری گفته می شود که درمانی برای آن وجود نداشته باشد و یا پروسه ی درمان بسیار دشوار است. در چنین حالتی اگر زن تقاضای طلاق کند، دادگاه مرد را مجبور به طلاق دادن زن می کند.

نکاتی در مورد طلاق به دلیل عسر و حرج

 

سوالی که بسیار پرسیده می شود این است که در طلاق به علت عسر و حرج رضایت شوهر لازم است؟ در پاسخ باید گفت که همین که زن مدارکی دال بر این که دچار عسر و حرج شده است به دادگاه خانواده ارائه دهد و داادگاه نیز آن را صحیح بداند، کفایت می کند.
بسیاری بر این تصور اشتباه هستند که در طلاق عسر و حرج باید زن مالی بدهد و یا مثلاً مهریه خود را ببخشد در حالی که اشتباه است و همین که دلیل تحقق عسر و حرج نزد دادگاه به اثبات برسد کافی است و دلیلی برای بخشش مهریه از جانب زن وجود ندارد. و بخشش مهریه در مورد طلاق خلع است که اتفاق می افتد.
نکته ی پایانی که بهترین وکیل در اصفهان بیان می کند این است که عسر و حرج تنها مربوط به ازدواج دائمی است و در ازدواج موقت مصادیق آن جاری نمی شود.

 

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .