• سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

بنا به تاکید وکیل روابط موجر و مستاجر در اصفهان  با در نظر داشتن این مورد که در حال حاضر با پیشرفته شدن زندگی در جوامع مدرن، نیازهای اجتماعی انسان‌ها زیاد شده است و این وابستگی باعث ایجاد رابطه بین افراد مختلف جامعه می‌شود، رابطه‌ای که بین افراد ایجاد می‌شود باید طبق قوانین رسمی و از قبل تعیین شده ادامه یابد. هر فرد در شهرهای کلان حداقل یک بار مستأجر یا مالک بوده است. قطعاً برای شما پیش آمده است در اوایل یا حتی سالیان سال به عنوان مستأجر در ملک دیگری زندگی کرده‌اید. حتی اگر برای زندگی، مستأجر مالکی نبوده باشید، احتمالاً مغازه یا دفتر کاری اجاره کرده‌اید.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

یکی از مهم‌ترین تکالیف مستأجر که باید در زمان مستأجری رعایت کنید، پرداخت به موقع اجاره‌ بها است. همچنین یکی از مهم‌ترین تکالیف موجر که باید رعایت کند تعمیرات مرغوب و به موقع منزل است.

هزینه تعمیرات منزل به عهده صاحب‌خانه است. قراردادی که فی مابین مالک و مستأجر بسته می‌شود شامل زمان تععین شده ، اجاره بهای مشخص وشرایط کامل ملک است.

اجاره چیست؟

قراردادی است میان دو نفر، که مطابق با آن یک مغازه یا خانه توسط موجر به یک مستأجر اجاره داده می‌شود. اجاره از طرف مستأجر به موجر تعلق می‌گیرد.

موجر کیست؟

مالک یک مغازه، خانه یا زمین است و آن را در قبال دریافت اجاره به مستأجر می‌دهد.

مستأجر کیست؟

فردی است که یک ملک را در قبال پرداخت ماهیانه مقداری پول از پیش تعیین شده، اجاره کرده و تا زمانی که در قرارداد قید شده است، ساکن در ملک اجاری است.

چند مورد از شرایط اجاره 

طبق گفته وکیل روابط موجر و مستاجر در اصفهان مستأجر می‌تواند به راحتی ملکی را که طبق قرارداد اجاره کرده است به فرد دیگری اجاره دهد. مگر اینکه این حق در قرارداد از او سلب شود.
مدت زمان اجاره باید در قرارداد به صورت دقیق ذکر شود. اگر مدت زمان در قرارداد قید نشده باشد قرارداد فسخ شده و اعتبار کافی ندارد معمولاً این مدت یک سال است.
مستأجر و موجر باید عاقل و بالغ باشند. همچنین افرادی که مشکل روانی دارند طبق قانون مالک و مستأجر نیز حق عقد قرارداد اجاره نشینی ندارندمگر اینکه قیم آن‌ها از طرف آن‌ها عقد قرارداد کند.
موجر باید مالک ملک باشد. تنها کسی می‌تواند یک ملک را اجاره دهد که صاحب‌خانه باشد. اگر وکالت داشته باشد حق اجاره ملک را ندارد. مگر اینکه در وکالت به این امر تصریح شده باشد.
شاهد آن را امضا کرده باشند قرارداد و اجاره باید به صورت رسمی و کتبی باشد.

وکیل روابط موجر و مستاجر

روابط بین موجر و مستاجر، همواره یکی از چالش های منجر به طرح دعوای تخلیه و یا تعدیل اجاره بها می باشد که با تاسیس شوراهای حل اختلاف، تعداد زیادی از دعاوی موجر و مستاجر به شوراهای حل اختلاف محول شد تا مورد رسیدگی قرار گیرد. وکیل روابط موجر و مستاجر در اصفهان به صورت تخصصی به دعاوی بین موجر و مستاجر ورود کرده و اقدام به مشاوره های لازم و قبول وکالت مینماید. شما میتوانید به صورت حضوری و غیر حضوری از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت با ما در تماس باشید.

قرارداد اجاره رسمی و غیر رسمی

رسمی: قراردادی است که در دفترخانه تنظیم شده باشد اگر قرارداد در دفترخانه تنظیم نشده است باید توسط دو شاهد امضا شده باشد. قرارداد اجاره زمانی غیر رسمی است که بوسیله دو طرف قرارداد در یک برگ کاغذ تنظیم میشود و یا اینکه در بنگاههای املاک تنظیم میشود. و نکته مهم که باید رعایت شود تا بتوانید دستور تخلیه بگیرید اینست که غیر از امضای اجاره دهند و اجاره کننده، باید امضای دو نفر به عنوان شاهد آنرا امضا کنند.

عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر

معمولا مراجعه به مرجع قضایی در این موارد زمانی است که مستاجر با پایان یافتن مهلت قراردادش اقدام به تخلیه ملک نکند‌، لذا در‌صورتی‌ که مستاجر با پایان مدت اجاره‌اش اقدام به تخلیه ملک بنماید و بر بدهکار بودن خود نیز اذعان داشته باشد، دیگر احتیاجی مراجع قضایی ضروری نیست اما شما با احتساب اجاره‌های معوقه و سایر هزینه‌ها و کسر ان از مبلغ ودیعه می‌توانید مشکل را حل کنید. مطابق با ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶، موجر می‌تواند حسب مورد صدورحکم فسخ اجاره یا تخلیه را از دادگاه درخواست کند.
وکیل روابط موجر و مستاجر در اصفهان میگوید دادگاه ضمن‌حکم فسخ اجاره، دستور تخلیه مورد اجاره را صادر می‌نماید. چنانچه مستأجر در مهلت مقرر در ماده ۶ این قانون ازپرداخت مال‌الاجاره یا اجرت‌المثل خودداری نموده و با ابلاغ اخطار دفترخانه تنظیم‌ کننده سند اجاره یا اظهارنامه ظرف ده روز قسط عقب افتاده را نپردازد اگر اجاره ‌نامه‌ رسمی باشد موجر می‌تواند از دفترخانه یا اجرای ثبت صدور اجرائیه بر تخلیه و وصول اجاره‌بها را تقاضا نماید هر‌گاه پس از صدور اجرائیه، مستاجر اجاره عقب افتاده را پردخت نماید اجرای ثبت تخلیه را متوقف می‌کند ولی موجر می‌تواند به دلیل این تخلف‌ از دادگاه درخواست تخلیه عین مستأجر را بنماید. ‌در صورتی که اجاره‌نامه عادی باشد و یا کلا تنظیم نشده باشد موجر می‌تواند برای تخلیه عین مستأجره و دریافت اجاره‌ بها به دادگاه مراجعه کند.

در چه مواردی می توان حکم تخلیه فوری گرفت؟

اگر زمان اجاره خانه به پایان رسیده باشد، ولی مستاجر ضمن دریافت تذکر از سوی موجر هیچ اقدامی جهت تخلیه نکرده باشد، صاحب ملک میتواند به منظور اخذ حکم تخلیه فوری به شورای حل اختلاف محله خود مراجعه نماید.
چنانچه مستاجر مورد استفاده ملک مورد نظر را تغییر داده باشد وشغلی غیر مشروع را در آنجا انجام دهد موجر میتواند حکم تخلیه فوری تهیه نماید.
اگر مستاجر بیشتر از سه ماه نسبت اجاره بهای ملک را پرداخت نکرده باشد.
در صورتی که ملک با شرط عدم انتقال به غیر اجاره داده شود و مستاجراقدام به انتقال نماید ، موجر می تواند ضمن مراجعه به شورای حل اختلاف حکم تخلیه فوری تهیه نماید.
اولین مرحله شروع فرآیند پیگیری حقوقی، مشاوره حقوقی، ثبت دادخواست و…است. همانند هر حوزه و شغل دیگری، برای رسیدن به هدف و منظور مطلوب مشاوره و نگارش یک دادخواست صحیح و یا پیگیری صحیح و سریع پرونده در مراجع قضایی می‌بایست به فرد صاحب‌نظر این عرصه یعنی وکیل خوب اصفهان مراجعه نمود. وکیل اصفهان با ارائه بهترین خدمات وکالتی اصفهان به شما کمک می نماید که جهت امور حقوقی ، تجاری ، ارثی ، اداری ،روابط موجر و مستاجر تخصصی ترین مشاوره ها را اخذ نمایید . وکیل روابط موجر و مستاجر در اصفهان جز یکی از بهترین مشاورین و وکلا در تمام امورمی باشد برای گرفتن وقت مشاوره به صورت حضوری، تلفنی ، آنلاین با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

خسارت به مال مورد اجاره

در صورتی که مستاجر باعث ورود خسارت به ملک مورد اجاره شود باید آنرا جبران کند مثلا اگر مستاجر شیشه های ملک را شکسته یا سایر اشیای موجر در محل را خراب کرده باشد باید در هنگام تخلیه یا خودش آنها را تعمیر و اصلاح کند یا هزینه های آن را به موجر بپردازد و چنانچه از پرداخت خسارت خودداری کند موجر می تواند هم برای تخلیه و هم برای خسارتهای خوداز طریق دادگاه اقدام نماید. و دادگاه از طریق پول پیش مستاجر که نزد موجر است خسارتهای موجر را جبران می کند.

بر هم زدن قرارداد اجاره

فسخ قرارداد از سوی مستاجر

معمولا در قراردادهای اجاره این شرط وجود دارد که مستاجر در صورتی که مایل به فسخ و بر هم زدن اجاره باشد باید ماه قبل این موضوع را به موجر اعلام کند و در این حالت قرارداد پایان میگیرد و موجر با پرداخت پول پیش مستاجر یا چک تضمینی ملک را از مستاجر تحویل می گیرد.
گاهی ملک ناقص و دارای مشکل است است مانند اینکه موجر اعلام کند خانه اش سیستم گرمایشی وسرمایشی دارد در حالی که چنین نبوده (به عبارتی تدلیس در قرارداد باشد) یا متراژ ملک کمتر است آنچه در قرارداد ذکر شده است در این مورد مستاجر حق دارد اجاره را بر هم بزند.

فسخ قرارداد از سوی موجر

اگر مستاجر باعث خرابی و خسارت به ملک شود موجر می تواند از دادگاه منع مستاجر را بخواهد اگر منع مستاجر ممکن نبود موجر می تواند اجاره را بر هم بزند.
اگر مستاجر محل اجاره را برای انجام اعمال خلاف قانون کند اجاره کرده باشد موجر می تواند از دادگاه بخواهد قرارداد را بر هم بزند.
اگر موجر و مستاجر توافق کنند که قرارداد اجاره را بر هم بزنند این عمل را اقاله می گویند معمولا هر قراردادی را می توان با توافق دو طرف آن بر هم زد.

پس ندادن ودیعه و دعوای موجر و مستاجر

اگر به هر دلیلی صاحبخانه دربازگرداندن مبلغ رهن به مستاجر استنکاف نماید مستاجر میتواند از طریق تقدیم دادخواست به مراجع قضایی حقوق خود را مطالبه کند. در صورتی که مبلغ رهن کمتر از پنج میلیون تومان باشد برای مطالبه آن به شورای حل اختلاف و اگر بیشتر از آن باشد می‌توانید در دادگاه مراجعه نماید. این مبلغ عملا نقش تضمینی را بازی می‌کند که از سوی مستاجر به موجر داده می‌شود. به صورت عرفی نیز چنین است که مستاجر تا زمان پایان عقد قرارداد حق مطالبه‌ مبلغی را که به عنوان رهن به موجر داده است را ندارد.

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

دعوای موجر و مستاجر

اما موضوع دیگری که در کنار بررسی دعوای مطالبه مبلغ ودیعه قابلیت بررسی دارد این است که با تاخیر موجر در برگرداندن ودیعه به مستاجر خسارت وارد می‌شود. آیا این خسارت را هم می‌توان مطالبه کرد؟ پاسخ مثبت است اما دریافت خسارت وارد شده به مستاجر به دلیل تاخیر در بازگرداندن مبلغ رهن شرایطی دارد که مستند به ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی است و تشخیص میزان خسارت وارده از طریق موجر به مستاجر طبق شاخص بانک مرکزی است و احتیاجی به کارشناس نمیباشد . طلبکار باید استحقاق دریافت خسارت را داشته باشد و باید به صورت کتبی و از طریق تقدیم اظهارنامه آن را مطالبه کند. زمانی که مستاجر طلب خسارت می‌کند اگر موجر تمکین مالی نداشته باشد خسارت به مستاجر تعلق نمی‌گیرد. اما اگر خسارت وارده مستند به چک باشد از تاریخ سررسید چک آن مبلغ طبق شاخص بانک مرکزی محاسبه می‌شود.

وکیل روابط موجر و مستاجر در اصفهان

چنانچه دارای اختلافات و دعاوی راجع به موجر و مستاجر هستید می توانید از خدمات مشاوره و وکالت وکیل روابط موجر و مستاجر در اصفهان بهره مند شوید . برای اخذ نوبت مشاوره حضوری یا غیرحضوری می توانید از سامانه رزرو نوبت آنلاین اقدام نمایید.

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .