• شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

با خوانده شدن صیغه عقد دائم، زوجه از حقوقی همچون نفقه بهرمند می‌گردد و زوج مکلف است که این نفقه را به زوجه پرداخت نماید. ولی به این خاطر که زوجه از این حق بهرمند گردد و زوج نیز ملزم به پرداخت این حقوق گردد، مستلزم شرایطی می‌باشد که از آن تحت عنوان تمکین زوجه از زوج نام برده شده است.

تمکین بدین معناست که زوجه مکلف است نیازهای زناشویی را بر طرف کند، که به این موضوع تمکین خاص گفته می‌شود و به حضور زوجه در خانه مرد تمکین عام گفته می‌شود. وکیل طلاق در اصفهان در این مقاله قصد دارد در خصوص دادخواست عدم تمکین و راه‌های اثبات عدم تمکین زن صحبت کند. با ما همراه باشید.

دادخواست عدم تمکین چه زمانی صورت می‌گیرد؟

دادخواست عدم تمکین

دادخواست عدم تمکین هنگامی صورت می‌گیرد که زوجه از انجام تکالیف خود خودداری نماید. همان گونه که بیان شد، بلافاصله پس از اینکه عقد ازدواج دائم خوانده شد، رابطه میان زن و مرد ایجاد می‌شود و حقوق و وظایف زوجین نسبت به یکدیگر برقرار می‌گردد.

یکی از تکالیفی که زوجه نسبت به شوهر خود دارد وفاداری، پایبند بودن به زندگی زناشویی، تابعیت از همسر، رابطه زناشویی، حسن رفتار، سکونت در محل اقامت مرد است. در صورتی که زوجه بدون دلیل منطقی و عذر شرعی از تکالیف قانونی خود اجتناب کند، عدم تمکین نموده و زوج حق دارد علیه زوجه طرح دادخواست عدم تمکین کند و در دادگاه زوجه را ناشزه معرفی نماید.

ناشزه کیست و به چه کسی ناشزه گفته می‌شود؟

ناشزه زنی نامیده می‌شود که حقوق واجب و تکالیف شرعی را در برابر همسر خود رعایت نکند و تابعیت از شوهر خود نداشته باشد و در تمکین عام و خاص اجتناب ورزد. ناگفته نماند که در برابر زن ناشزه، زوج ناشز نیز وجود دارد و به مردی اطلاق می‌شود که نافرمانی کرده و از ایفای تکالیف زندگی مشترک اجتناب می‌ورزد.

دادخواست عدم تمکین در چه مواردی کاربرد دارد؟

وکیل با سابقه تمکین بیان می‌دارد: دادخواست عدم تمکین از جانب شوهر، هنگامی اتفاق می‌افتد که زوجه یکی از رفتار زیر را انجام داده باشد.

باید بدانید که در صورتی که زوجه در خانه مرد احساس ناامنی کند و جسم و روح وی در خطر باشد، قادر است در مکان دیگری زندگی کند و در این شرایط هم به وی نفقه تعلق خواهد گرفت. چنانچه در این حالت منزل را ترک کند، شوهر حق دارد علیه زوجه دادخواست عدم تمکین نماید. با این وجود چنانچه زوجه جهت اجرای واجبات شرعی ناگزیر باشد به سفر برود و از مرد کسب اجازه نکند ناشزه به حساب نمی‌آید و شوهر موظف می‌باشد باز هم نفقه او را پرداخت کند.

وکیل مجرب عدم تمکین می‌گوید: با این حال اثبات عدم تمکین بسیار سخت بوده و شاید بتوان گفت تقریبا غیر ممکن است. چرا که این یک موضوع خصوصی میان زن و مرد است و تنها در صورتی قابل اثبات می‌باشد که زوجه شخصا اقرار کند که تکالیف زناشویی خود را اعمال نمی‌کند. البته چنانچه زوجه به علت عذر شرعی یا مسائل پزشکی نتواند تمکین کند ناشزه محسوب نمی‌شود و نفقه او همچنان بر عهده مرد می‌باشد.

نتیجه عدم تمکین چیست؟

هنگامی از سوی مرد دادخواست عدم تمکین رخ می‌دهد که زوجه از تکالیف زناشویی خود امتناع نماید و تمکین خاص و تمکین عام را انجام ندهد که در این شرایط شوهر حق دارد در دادگاه محل اقامت دادخواست عدم تمکین خود را علیه زوجه اجرا کند. چنانچه زوج قادر باشد دادخواست عدم تمکین خود را با مستندات و مدارک به اثبات رساند، قاضی احکام زیر را صادر می‌نماید.

وکیل برای دادخواست عدم تمکین

چنانچه زوجه در برابر شوهر تمکین عام و خاص نکند، زوج خواهد توانست با همراه داشتن مدارک و شهود جهت اثبات این مسئله، به دادگاه محل اقامت خود مراجعه نماید و طرح دادخواست عدم تمکین علیه زوجه خود کند.

ولی بهتر است پیش از هر نوع اقدامی از مشاوره‌های تخصصی بهترین وکیل دعاوی خانواده در اصفهان، بهرمند گردید و از راهنمایی‌های وکلای متخصص در حوزه عدم تمکین استفاده کنید تا در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

اثبات عدم تمکین

به صورت کلی اصل بر این می‌باشد که زوجه‌ای که با شوهر خود در یک مکان زندگی می‌کند، از وی تمکین به عمل آورد. پس شوهر می‌بایست به‌منظور عدم تمکین زوجه مدارکی ارائه نماید. برای مثال ترک محل سکونت مشترک توسط زوجه از جمله دلایلی است که عدم تمکین را به اثبات می‌رساند. علاوه بر این، شوهر قادر است از اظهارات آشنایان و یا شهادت شاهدین هم جهت اثبات عدم تمکین، بهره ببرد. تحت هر شرایط تا موقعی که زوجه در منزل مرد زندگی می‌کند، ثابت کردن عدم تمکین عمل چندان ساده‌ای نیست.

مراحل دادخواست الزام به تمکین

مدارک مورد نیاز برای طرح دادخواست الزام به تمکین

دادخواست الزام به تمکین

طرح دادخواست الزام به تمکین مستلزم تسلیم سند ازدواج، شناسنامه و کارت ملی شوهر، اجاره نامه یا سند مالکیت خانه، اظهارنامه مبتنی بر دعوت رسمی از زن به ادامه زندگی مشترک و استشهادیه مبتنی بر ترک منزل مشترک از سوی زن دارد.
تحویل سند مالکیت منزل یا اجاره‌نامه به این خاطر می‌باشد که تمکین زوجه مستلزم شرایط و مقدماتی است و تهیه خانه جهت این امر الزامی می‌باشد. چنانچه شوهر خانه مناسب و شایسته‌ای مهیا نکرده باشد حق ندارد جهت الزام به تمکین درخواست دهد.

موارد موجه عدم تمکین زن

جمع بندی

  1. از نمونه‌های متداول عدم تمکین عام، ترک منزل مشترک و وفادار نبودن به مرد و خیانت به او می‌باشد.
  2. در صورت عدم تمکین مهریه زوجه همچنان به او تعلق می‌گیرد.
  3. حق طلاق به زوجه ناشزه که حق طلاق او در زمان عقد شرط گردیده باشد، به او تعلق خواهد گرفت.
  4. در قانون مدت زمان خاصی جهت تبعیت زن از حکم الزام به تمکین پیش بینی نشده است و زن حق دارد هر هنگام که شرایط فراهم بود تمکین نماید. اما طولانی شدن عدم تمکین مبتنی بر درستی عدم تمکین و ناشزه بودن او خواهد بود.
مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .