• شنبه , ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

تخلیه ملک تجاری نکاتی دارد که ممکن است هر کسی از آن اطلاع نداشته باشد و این عدم اطلاع برای وی دردسرهایی ایجاد کند. در برخی از مواقع امکان دارد موجر حق تخلیه ملک تجاری را پیش از به پایان رسیدن مدت قرارداد داشته باشد در برخی مواقع نیز احتمال دارد خواهان تخلیه ملک تجاری پیش از به پایان رسیدن موعد قرارداد را داشته باشد.

در چنین شرایطی ممکن است خاتمه دادن به قرارداد از سوی هر یک از دو طرف مسائل و مشکلاتی را ایجاد کند. از همین رو بهترین کاری که موجر و مستأجر می توانند انجام دهند این است که با یک وکیل ملکی صحبت کرده و از وی مشاوره و راهنمایی دریافت کنند.

هر یک از طرفین قرارداد اجاره یعنی هم مستأجر و هم موجر تعهدات و تکالیفی دارند که باید به آن تا زمانی که مهلت اجاره به پایان می رسد پایبند باشند. حال اگر یکی از آنها زیر تعهدات خود زده و به آن عمل نکند، به عنوان مثال پس از پایان مهلت اجاره مستأجر اقدام به تخلیه ملک نکند و یا موجر از تحویل گرفتن ملک سر باز بزند، مراجعه به وکیل ملکی اصفهان می‌ تواند باعث شود تا روند قانونی تخلیه ملک تجاری صورت بگیرد.

وکیل پایه یک اصفهان با تهیه این مقاله تلاش کرده است تا نکاتی که تخلیه ملک دارد را بیان کرده و در این خصوص اطلاعات افراد را بالا ببرد. چنانچه تمایل دارید در خصوص تخلیه ملک تجاری، تشریفات طرح دعوای تخلیه ملک تجاری و جهات تخلیه اطلاعاتی کسب کنید، مطالعه این مقاله می تواند بسیار به شما کمک کند. پس از خواندن این مقاله خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت نظرات برای ما به اشتراک بگذارید.

قانون مالک و مستاجر تجاری

وکیل ملکی در اصفهان در مورد قوانین حاکم بر مورد اجاره می گوید در خصوص اجاره املاک قوانین متعددی وجود دارد و باید توجه داشت که کدام یک از قوانین بر قرارداد اجاره حاکم است. قانون حاکم بر مورد اجاره بر اساس سال انعقاد و شرایط آن تعیین می شود. مانند زیر:

نکته‌ی لازم به ذکری که وجود دارد این است که عقود اجاره‌ای که پیش از به تصویب رسیدن قانون سال ۷۶ منعقد شده‌اند تابع قانون سال ۵۶ بوده و قراردادهایی که بعد از سال ۷۶ منعقد شده‌اند، تابع قانون مصوب سال ۷۶ هستند.

چگونه می توان دستور تخلیه ملک تجاری را گرفت؟

قانون تخلیه ملک تجاری

وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با قانون تخلیه ملک تجاری می گوید برای آن که بتوان دستور تخلیه ملک تجاری را گرفت باید توجه نمود که کدام قانون بر قرارداد اجاره حاکم است. زیرا جهات تخلیه ملک در قانون مصوب ۵۶ و قانون مصوب ۷۶ متفاوت است. حال در صورتی که قانون ۷۶ بر قرارداد اجاره حاکم باشد بلازم است که شرایط زیر وجود داشته باشد:

بعد از آن که شخص دادخواست خود مبنی بر تخلیه ملک تجاری را به دادگاه صالح تقدیم نمود، این دادگاه به دادخواست رسیدگی کرده و ظرف یک هفته دستور تخلیه آن را به مستأجر می دهد.

تشریفات طرح دعوای تخلیه

آنطور که وکیل اصفهان بیان می کند گرفتن حکم تخلیه ملک تجاری تشریفات پیچیده‌ای دارد. به این صورت که اول طرفین به دادگاه مراجعه می نمایند و بعد از آن که دادگاه تحقیقات خود را درباره سرقفلی و حق کسب و پیشه انجام داد در صورت لزوم دستور تخلیه ملک تجاری را می دهد. در این حالت مستأجر این امکان را خواهد داشت که به این رأی ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ آن اعتراض نمیاد. پس از اعتراض وی پرونده به دادگاه تجدید نظر رفته و حکمی که این دادگاه صادر می کند قطعی و لازم الاجرا است.

به بیان بهتر زمانی که مدت زمان قرارداد اجاره به پایان می رسد و مستأجر حاضر به تخلیه نیست، موجر باید به دادگاه حقوقی مراجعه نموده و درخواست تخلیه ملک تجاری را بدهد. این دادگاه به درخواست وی رسیدگی کرده و ظرف یک هفته حکم تخلیه ملک تجاری را صادر می کند. مستأجر ممکن است از دادگاه برای تخلیه مهلت بیشتری بخواهد و دادگاه نیز با این امر موافقت کند. اما در نهایت دادگاه مأمور انتظامی را می فرستد تا پس از پایان مهلت اثاث مستأجر را خارج نماید.

نکته لازم به ذکری که وجود دارد این است که به دلیل آن که مستأجر در زمان انعقاد عقد اجاره مبلغی را به عنوان ودیعه به موجر سپرده است، موجر برای دریافت حکم تخلیه باید این مبلغ را به صندوق دادگستری بپردازد تا دادگاه دستور تخلیه را صادر نماید.

مقایسه جهات تخلیه ملک تجاری در قانون روابط موجر و مستأجر سال ۵۶ و ۷۶

بر اساس قانون روابط موجر و مستأجر سال ۵۶ زمانی که شخصی ملک تجاری خود را به دیگری اجاره می داد دیگر نمی توانست پس از پایان مدت اجاره آن را از مستأجر پس بگیرد و از او بخواهد تخلیه کند مگر آن که یکی از جهات زیر وجود داشت:

  1.  تخلیه به دلیل تغییر شغل: درصورتی که ملک برای شغل مشخصی اجاره داده شده باشد مستأجر نمی تواند بدون رضایت موجر شغل خود را تغییر دهد در غیر این صورت موجر این امکان را پیدا می کند که از دادگاه بخواهد دستور تخلیه را صادر کند. در چنین حالتی موجر ملزم به پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت نمی شود.
  2.  تخلیه به دلیل انتقال به غیر: قراردادهای اجاره‌ای که تابع قانون مصوب سال ۵۶ هستند، مستأجر حق انتقال عین مستأجره را به شخص دیگری ندارد وگرنه موجر می تواند نصف حق کسب و پیشه را به او بپردازد و از دادگاه حکم تخلیه  را دریافت کند.
  3. تخلیه به دلیل تعدی و تفریط مستأجر: این برعهده دادگاه است که تشخیص دهد آیا مستأجر تعدی و تفریط نموده است یا خیر. در صورتی که تعدی و تفریط مستأجر ثابت شود حق حسب و پیشه و تجارت از او سلب شده و موجر می تواند حکم تخلیه او را بگیرد.
  4.  تخلیه به دلیل پرداخت نکردن اجاره بها: مستأجر باید در موعدی که با موجر توافق نموده است اجاره بها را پرداخت کند، در صورتی که ۱۰ روز از آن تاریخ بگذرد و همچنان پرداخت نکرده باشد، موجر می تواند اگر اجاره نامه عادی است یک اظهارنامه و اگر رسمی است یک اخطاریه به دفتر اسناد رسمی بفرستد. حال اگر ظرف ۱۰ روز از تاریخ ارسال این اظهارنامه یا اخطاریه مستأجر اجاره بها را پرداخت نکند، موجر می تواند درخواست تخلیه او را به دادگاه بدهد.
  5.  تخلیه برای احداث ساختمان جدید: موجر در این حالت می بایست پروانه ساختمان از شهرداری دریافت کند و به دادگاه ضمن دعوی تخلیه ارائه دهد. دراین حالت موجر مکلف به پرداخت حق کسب و پیشه مستأجر به طور کامل است.
  6.  تخلیه به دلیل نیاز شخصی: زمانی که موجر ملک را برای خود و یا فرزندش بخواهد می تواند از دادگاه تقاضای صدور حکم تخلیه ملک تجاری را بخواهد. در این حالت وی باید حق کسب و پیشه و تجارت مستأجر را به صورت کامل پرداخت کند.
    اما جهات تخلیه در قراردادهای اجاره‌ای که تابع قانون اجاره مصوب ۷۶ هستند:

اگر قرارداد اجاره‌ای پس از سال ۷۶ منعقد شده باشد، تابع این قانون خواهد بود. بر اساس این قانون تخلیه ملک تجاری از سوی موجر نیاز به جهت خاصی ندارد و برخلاف قانون سال ۵۶ همین که مدت قرارداد اجاره به پایان برسد، موجر می تواند از مستأجر بخواهد تا ملک تجاری را تخلیه نماید.

به عبارت دیگر تخلیه ملک تجاری پس از اتمام قرارداد امکان پذیر است. حال چنانچه مستأجر حاضر به تخلیه ملک تجاری نشود، اگر اجاره نامه به صورت سند عادی تنظیم شده باشد موجر یا نماینده قاننی او می تواند به شورای حل اختلاف درخواست تخلیه فوری ملک تجاری را بدهد.

دستور تخلیه ملک تجاری

البته باید بیان کنیم که در قانون مصوب ۷۶ نیز درخواست تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها نیز وجود دارد اما رعایت تشریفاتی که در قانون ۵۶ برای این کار وجود داشت نیاز نیست. یعنی پس از گذشت مهلت ۱۰ روزه از تاریخ مقرر برای پرداخت اجاره بها، اگر مستاجر پرداخت ننمود موجر می تواند درعای تخلیه ملک تجاری را طرح کند.

نکته دیگری که در خصوص قانون روابط موجر و مستأجر سال ۷۶ باید بدانید این است که در قرارداد اجاره می توان برای موجر حق فسخ در نظر گرفت در صورتی که در قانون ۵۶ چنین شرطی باطل و بی اعتبار بود. علاوه بر آن تخلف از شروط قراردادی در قرارداد اجاره تابع قانون سال ۷۶ برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد می کند.

تخلیه ملک تجاری

تمام قراردادهای اجاره‌ای که از سال ۷۶ به بعد تنظیم شده‌اند تابع قانون روابط موجر و مستأجر سال ۷۶ بوده و جهات دریافت حکم تخلیه از سوی موجر در آن به راحتی امکان پذیر است. برخلاف قانون سال ۵۶ که پس از انقضای مدت قرارداد موجر نمی توانست تقاضای تخلیه ملک تجاری را بکند مگر آن که یکی از جهات بیان شده در فوق وجود داشته باشد.

 

 

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .