• دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

وفق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی و تایید وکیل مزاحمت برای بانوان در اصفهان به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد هر فردی که در اماکن عمومی یا معابر معترض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود و یا به آنان توهین نماید با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیتشان. این ماده در واقع همان ماده ۳ لایحه قانونی مجازات حمل چاقو و انواع دیگر اسلحه سرد مصوب ۱۳۳۶ می باشد منتهی با اندکی تغییر از قبیل اضافه کردن اطفال و تقلیل حداکثر مجازات از هشت ماه به شش ماه که حمایت از شأن زنان و آسیب پذیری اطفال انگیزه تصویب این ماده بوده است.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی

پس با توجه به عرایض بالا دریافتیم که هر گونه تعرض و مزاحمت و توهین به زنان و اطفال در غیر از امکان و معابر عمومی شامل این ماده نخواهد شد.

نکته که در اینجا می بایست بدان اشاره نمود نظریه اداره حقوقی است که منظور از امکان عمومی در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ و همچنین تبصره ۲ ماده ۴۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۱۳۹۲ را محل های می داند که مردم بدون نیاز به کسب اجازه حق ورود دارند

و مقد برای ورود عموم است مانند مراکز تفریحی ، خرید اماکن مذهبی و … بنابراین امکانی مانند پادگان نظامی با ادرات خاص برای ورود عمومی مهیا نمی گردد که خب این نظریه با فلسفه وضع قانون و روح آن مغایرت داشته چرا که اصطلاح اماکن عمومی در این ماده لزوماً به جهت احترام به بانوان و اطفال مقرر گردید

و نمی توان در زندان در میان صدها زندنی یا در جمع نظامیان توهین به زنان را پذیرفت پس چناچه به زنی در دفتر رئیس زندان یا اطاق نگهبانی توهین شود، این ماده را شامل نمی شود و کاربرد این نظریه زمانی است که برای مثال در سالن همایش های برج صدها نفر با دعوتنامه رسمی حضور داشته باشند و به زنی که در برابر دیگران توهین شود مرتکب از ماده ۶۱۹ خارج خواهد بود.

لیست ۱۰تا از بهترین وکیل در اصفهان

برداشت دیگر از به کار گیری اصطلاح امکان عمومی در ماده۶۱۹ قانون اسلامی توسط قانون گذارعلنی بودن ارتکاب این جرم است و علنی بودن به طور برجسته ای مورد نظر داشته است که وفق ماده ۲۱۴ مکرر در قانون مجازات عمومی منظور از ارتکاب عملی به شکل علنی مرتکب شدن آن عمل در مرئی و منظر عموم است اعم از اینکه محل ارتکاب امکان عمومی باشد یا نه ارتکاب در امکانی باشد که پذیرای عموم است از قبیل نمایشگاه ها ، قهوه خانه ها و …

مجازات توهین و ایجاد مزاحمت بانوان و اطفال چیست؟

وکیل مزاحمت برای بانوان در اصفهان: ازار و اذیت بانوان

 

ویژگی های جرم ایجاد مزاحمت برای بانوان در این ماده عبارت است از :

شخصیت طرف مزاحمت

این ماده منحصراً اطفال و زنان را طرف توهین خود قرار داده است که با توجه بدین موضوع که فلسفه وضع این ماده حمایت از اطفال و زنان است می بایست منظور قانون گذار از طفل را در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۲۵ آذر ماه ۱۳۸۱ پیدا نمود.

شرط مكان ارتکاب مزاحمت

چنین جرمی از جمله جرایم مقید به مکان است ولی اصطلاح امکان عمومی در مفهوم خاص آن که ناظر بر امکان ذکر شده در آیین نامه های نیروی انتظامی است و امکانی همچون سینما ، تئاتر ، فروشگاه ، آژانس مسافرتی و امثال آن ها را نباید تلقی نمود آنچه در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی مد نظر قانون گذار از اماکن عمومی با معابری است که امکان و محل های است که جنبه خصوصی ندارد و تردد در آن ها به صورت آزادنه می باشد مانند خیابان ها ، ورزشگاه ها ، سینما ها ، درمانگاه ها ، ادارات ، نمایشگاه ها ، وسایل نقلیه عمومی و خصوصی در معابر و … در صورتی که در زمان ارتکاب عمل امکان خصوصی مانند شرکت ها و منازل وصف عمومی داشته باشند شامل این ماده خواهند شد مانند برقراری مراسم عروسی و عزاداری عمومی در منزل.

برای مشاهده ویدئوی ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به کانال یوتوب ما سر بزنید.

مصاديق قانونی رفتارهای مجرمانه مرتبط با مزاحمت

در ماده ۶۱۹ مجازات اسلامی قانون گذار به طور منحصراً به سه نوع رفتار اشاره نموده است که عبارت اند از تعرض ، مزاحمت و توهین که تعریف قانونی برای هیچ یک از این سه واژه صورت نگرفته ولی آنچه مشخص است که این واژه ها مترادف نیستند هرچند بعضی آنها می توانند متضمن هم باشند مانند تعرض که متضمن مزاحمت و یا توهین نیز می باشد. تعرض را گاهی به معنای درمرحله خطر قرار دادن آبروی افراد و در برابر آن ها ایستادن دانسته اند که خب تعریف بسیار کلی است که مشکلی را حل نمیسازد پس در نتیجه برای تعریف این سه عنوان آنچه را که می توان ملاک واحد قرار داد عرف است ولی باید به این توجه نمود که شخصیت بزه دیده یعنی زنان و اطفال نقش بسیار تعیین کننده ای در تعیین مصداق تعرض ، مزاحمت و توهین دارد.

حالا اگر بخواهیم در این ماده میان تعرض ، مزاحمت و توهین قیاس داشته باشیم می بایست عنوان داریم تعرض اقدامی است بسیار شدید تر نسبت به مزاحمت و توهین بنابراین اقداماتی همچون کشیدن لباس ، چسبیدن ، پرتاب اشیاء ، هول دادن و امثال آن ها را می توان نسبت به زنانو اطفال از مصادیق تعرض دانست.

وقوع ضرب و جرح لازمه ی تعرض نیست. حال اگر مزاحمت را خفیف تر از تعرض لحاظ نماییم اقداماتی را شامل می گردد که آزادی زنان یا اطفال را در اماکن عمومی و یا معابر با مشکل مواجه می سازد بدون آنکه علیه تمامیت جسمانی آنان اقدامی فیزیکی اعمل گردد مانند تعقیب مصرانه یا جلوگیری از ورود آن ها به اتوبوس و … پس اگر مردی به قصد مزاحمت زنی را تعقیب نماید مسلم است حتی با عدم به کار گیری لفظ و الفاظ نیز قابل مجازات است.

قانون گذار با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت در خصوص توهین به شخصیت طرف توهین توجه داشته است. در جامعه ای ما به خصوص در اماکن عمومی زنان از احترام ویژه ای برخورد دار بوده که احترام به آنان با فرهنگ ایرانیان آمیخته و قانونی است نانوشته با این حال باید عنوان داریم که جنسیت به تنهایی چنین احترامی را بر نمی انگیزد بلکه انتظار جامعه به طور کلی رعایت شئون متعارف است و همین امر شرط لازم جهت توهین شناختن اقدامی علیه زنان است.

تاثیر رابطه خویشاوندی مرتکب با طفل یا زن در جرم توهین به زنان و اطفال 

قانون گذار با به کار گیری هرکس در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی میان مرتکب و بزه کار با بزه دیده رابطه خویشاوندی یا دوستی را مؤثر ندانسته است. اما اداره حقوقی قوه قضاییه تفسیر دیگری از شرح این ماده دارد.

ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی از جمله جرایم غیر قابل گذشت و عمومی می باشد که فلسفه تصویب این ماده این بوده که افراد نامحرم برای زنان و کودکان مزاحمت ایجاد ننمایند مثلا مصرانه تعقیب نمودن یک زن از مزاحمت تلقی می گردد اما چناچه فردی ب صورت مصرانه همسر و فرزندان خود را تعقیب نماید جرمی را مرتکب نشده است. تعرض نیز شامل زن و فرزند نمی شود چرا که تعرض به معنای در برابر افراد ایستادن و آبروی آنان را در مرحله خطر قرار دادن است و آبروی زن و فرزند آبروی خود آدم است و بدین معنا ضرب و جرح عمدی را نسبت به همسر و فرزند را نمیتوان شامل این ماده قرار داد.

از زبان وکیل مزاحمت برای بانوان در اصفهان نکات قابل توجه ای به شرح ذیل بیان می کنیم:

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

عدم لزوم شکایت طرف توهین

به گفته وکیل مزاحمت بانوان اصفهان ، مجازت این جرم از مجازات توهین ساده موضوع ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی و حتی توهین به کارکنان دولت ماده ۶۰۹ شدید تر می باشد چرا که قانون گذار در تعیین مجازات برای مرتکب دو مجازات اصلی که همان حبس از دو ماه تا شش ماه و شلاق تا ۷۴ ضربه مقرر نموده که دادگاه ملزم به تعیین دو مجازات خواهد بود. طبق ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی جرایم غیر قابل گذشت است که گذشت شاکی پس از شکایت وی در شروع به تعقیب و رسیدگی وارد به آنها و اجرای مجازات تاثیری ندارد که این جرم نیز از جمله همین جرایم می باشد.

جهت هرگونه مشاوره و اعطا وکالت در زمینه مزاحمت بانوان می توانید از خدمات مشاوره و وکالت وکیل مزاحمت برای بانوان در اصفهان به صورت حضوری و غیر حضوری از طریق سامانه رزرو نوبت آنلاین استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .