• دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

به گفته وکیل افترا در اصفهان ؛ تهمت و افترا در حقوق به معنای این است که فردی یک جرم را به شخصی نسبت دهد و نتواند آن را اثبات نماید. افترا را می توان در یک تقسیم بندی به افترای شفاهی و افترای رسانه ای تقسیم نمود:
در صورتی که افترا با جملاتی بیان گردد یا با اشارات بدنی صورت گیرد به آن افترای شفاهی گفته می شود. در افترای شفاهی شخص شاکی باید بتواند آسیب هایی که به اعتبار و آبروی او وارد گردیده است ثابت نماید زیرا چنین آسیب هایی پایدار نمی باشد.

برای مشاوره فوری کلیک کنید.

اگر افترا به صورت نوشتار، مانند نامه، مقالات، روزنامه، تصویرهای گرافیکی ، صداهای ضبط شده، پخش در رادیو و تلویزیون، ایمیل یا مواردی همانند این ها باشد، افترای رسانه ای نامیده می شود. زمانی که فردی مورد افترای آسیب های رسانه ای قرار می گیرد، آسیب هایی که به او وارد می شود مفروض به اعتبار او می باشد و دادگاه در خصوص آن ها حکم صادر می نماید بدون آن که به اثبات نمودن این آسیب ها احتیاج باشد.

 

آنچه شاکی افترا باید اثبات نماید :

حامد امیری۱٫ افترایی که مورد ادعا شده است باید شامل یک اتهام باشد. جمله ی توهین آمیز به جمله ای گفته می شود که باعث بد نامی یا بی اعتباری شخص شود یا از دیدگاه اعضای جامعه باعث دشمنی ، تحقیر و اهانت یا استهزاء باشد و باعث آسیب زدن به اعتبار فرد در محل کار و تجارت و حرفه فرد گردد.
۲٫ افترای نسبت داده شده باید به شاکی منتسب شده باشد. البته حتماً نباید در هر جمله نامی از شاکی برده شده باشد ، همین که ثابت گردد که جملات به کاربرده شده بر طبق استنباط یک فرد منطقی به شاکی نسبت داده شده است ، کافی می باشد ، چه متهم چنین قصدی داشته باشد چه نداشته باشد.
۳٫ افترایی که مورد ادعا گرفته است باید انتشار یافته باشد. در افترای رسانه ای جملات توهین آمیز باید به شخصی به غیر از خوده شاکی انتقال یابد و هر شخصی که جملات توهین آمیز را به شخص دیگر بگوید ، بدان معناست که آن را انتشار داده است و مسئول می باشد.
۴٫ افترا باید به آبرو و اعتبار شاکی لطمه وارد کند و منجر به خسارت گردد. مثلاً به واسطه ی یک افترای رسانه ای به یک فرد آسیب وارد می گردد ، در این حالت شاکی باید با استفاده از مدارک و شواهد اثبات نماید که به دلیل گفته های افترا آمیز که منتشر شده است متحمل ضرر گردیده است.

دفاع از افترا

در صورتی که شاکی اثبات نماید که متهم در مورد او حرف های توهین آمیزی به دیگری زده است. متهم می تواند با روش های زیر از اتهام تبرئه گردد. این روش ها عبارتند از: حقیقت، رضایت، برتری، تفسیر منصفانه.

حقیقت

در بیان حقیقت ، در صورتی که ثابت شود که افترایی که انجام گرفته کاملاً حقیقت داشته ، در چنین شرایطی متهم تحت پیگیری قرار نمی گیرد. وکیل افترا در اصفهان با راهنمایی خود شما را به احقاق حق خود نزدیک می نماید در صورت نیاز به هر گونه مشاوره از طریق راه های های ارتباطی موجود در سایت اقدام نمایید.

رضایت

در صورتی که متهم اثبات نماید که شاکی از انتشار دادن افترای که به اون نسبت داده شده است رضایت کامل داشته است یا اینکه اصلاً جملات با محتوای افترا به دلیل تحریک خود شاکی منتشر گردیده است در چنین شرایطی متهم می تواند از افترای نسبت داده شده و اثبات شده تبرئه گردد.

برتری

در شرایطی که صداقت داشتن و و آزاد سازی یکسری اطلاعات در مورد مسائل مهمی باشد که با مصلحت افراد به حفظ شدن آبرویشان در موازنه قرار بگیرد. در چنین شرایطی صداقت و آزادسازی اطلاعات مهم بر آبروی فرد دارای برتری خواهد بود. برای تعیین وقت مشاوره با وکیل افترا اصفهان می توانید به صورت آنلاین ، تلفنی و حضوری اقدام نمایید.

تفسیر منصفانه

در تفسیر منصفانه که معمولاً از روی سخن رسانه ها یا صحبت های افرادی که گفته های آن ها در رسانه ها منعکس میشود استنباط می یابد ، اشخاصی که موارد مربوط به منافع عمومی را با صداقت و بدون هیچ گونه سوء نیتی و با انصاف تفسیر می نمایند در افتراهای رسانه ای دارای مصونیت می باشند، حتی در شرایطی که صحبت های آن ها دارای توهین و افترا باشد. در چنین شرایطی فرد در صورتی دارای مصونیت قضایی و کیفری می باشد که بتواند اثبات نماید که صحبت هایش یک تفسیر بوده و این تفسیر به عنوان یک اظهار نظر که صادقانه در مورد حقایق آشکار می باشد.

جرم افترا

جرم افترا را می توان به دو افترای قولی و افترای عملی تقسیم نمود که در افترای قولی جرمی به دیگران نسبت داده می شود که به طور لفظی یا به وسیله رسانه ها یا به وسیله اوراقی چاپی یا نطق در جامعه صورت می گیرد. افترای فعلی زمانی حاصل می گردد که مفتری قصد متهم کردن افراد را دارد که در این حالت آلات و ادوات جرم را در منزل ، جیب یا محل کار فرد می گذارد ، به صورتی که آن آلات و ادوات باعث تعقیب جزایی فرد متهم را به همراه داشته باشد.

شرایط تحقق جرم افترا

به گفته وکیل افترا در اصفهان ؛ جرم افترا برای اینکه محقق گرد و طبق قانون متهم آن مورد مجازات قرار گیرد باید متهم دارای سوء نیت باشد و متهم عالماً و عامداً قصد متهم کردن دیگری را داشته باشد ، پس نباید تحت تأثیر مشروبات الکلی ، بیهوشی و چنین مواردی قرار گرفته باشد و مرتکب باید از ماهیت اتهام آور اشیا و ادوات آگاهی داشته باشد و قصد متهم نمودن دیگری را داشته باشد. طبق ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی برای تحقق جرم افترا وجود سه شرط ضروری می باشد : ۱٫ انتساب جرم به دیگری ، ۲٫ صراحت انتساب ، ۳٫ ناتوانی مفتری از اثبات صحت اسناد.

مجازات جرم افترا

همان طور که در بالا ذکر شد افترا را می توان به دو دسته افترای قولی و افترای فعلی تقسیم نمود که هر کدام مجازات متفاوتی دارند.

مجازات جرم افترای قولی

در صورتی که جرم افترا به وسیله ی اوراق چاپی یا خطی یا روزنامه ها و جراید و نطق در جوامع یا هر وسیله مانند این ها انجام گیرد و صحت اسناد اثبات نگردد مجازات آن جز در مواردی که حد می باشد ، یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از این مجازات ها می باشد. ( ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی ) اگر با مشکلی در خصوص توهین و افترا مواجه شده اید بهترین اه قبل از هر اقدامی مراجعه به وکیل افترا در اصفهان می باشد.

مجازات جرم افترای عملی

در صورتی که فردی با اعمال عالمانه و عامدانه و با قصد متهم نمودن شخص دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی که وجود آن ها اثبات کننده ی جرمی می باشد را بدون اینکه او مطلع باشد در منزل ، محل کار ، جیب یا وسایل متعلق به او قرار دهد یا مخفی نماید و فرد به واسطه ی چنین ادوات و وسایلی مورد تعقیب کیفری قرار بگیرد ، بعد از صادر شدن قرار منع تعقیب و یا اثبات اینکه این وسایل متعلق به او نبوده است. شخص مرتکب مجازات خواهد شد و مجازات او حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق می باشد. ( ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی )

تفاوت توهین با افترا چیست؟

در افترا صریحا عملی مجرمانه به شخصی نسبت داده می شود در صورتی که در توهین چنین نمی باشد و حتماً نیاز به نسبت دادن یک عمل مجرمانه نمی باشد.

تفاوت هتک حرمت با توهین و افترا چیست؟

اگر فردی اقدام به هتک حرمت نسبت به دیگری نماید به او توهین و افترا نیز زده است به تعبیری می توان گفت هتک حرمت اعم است از توهین و افترا.

فحاشی شامل عنوان مجرمانه توهین و افترا است؟

می توان توهین را اعم از فحاشی و حرف های رکیک دانست که حسب مورد موجب شلاق و جزای نقدی خواهد بود.

آیا می توان فحش و ناسزا به وسیله پیامک را پیگیری نمود؟

اگر به وسیله پیامک فحاشی و افترا انجام گیرد شاکی به راحتی می تواند آن را اثبات نماید زیرا کسی که دارنده خط می باشد مسئول عواقب آن و پیامک های ارسال شده با خط می باشد.

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

آیا جرم افترا با گذشت شاکی قابل مجازات خواهد بود ؟

در پاسخ به این سوال باید در ابتدا ذکر نمود که جرایم در قانون مجازات اسلامی را می توان به جرایم قابل گذشت و جرایم غیر قابل گذشت تقسیم نمود. جرایم قابل گذشت جرایمی می باشند که جنبه خصوصی آن ها بر جنبه ی عمومی آن ها برتری داشته و جرایم غیر قابل گذشت جرایمی می باشند که جنبه ی عمومی آن ها بر جنبه ی خصوصی آن ها برتری دارد. جرم افترا نیز جز جرایمی می باشد که قابل گذشت بوده و جنبه ی خصوصی آن بر جنبه ی عمومی آن برتری دارد. پس در صورتی که شاکی گذشت نماید دیگر مجرم مجازات نخواهد شد.

وکیل افترا در اصفهان

جهت مشاوره با وکیل افترا در اصفهان می توانید از طریق سامانه مندرج در وب سایت برای رزرو نوبت مشاوره حضوری یا غیرحضوری اقدام نمایید و به صورت کاملا تخصصی و با اشرافیت حقوقی امکان بررسی دقیق مشکل حقوقی شما م میسر گردد و در صورت تمایل نسبت به اعطا وکالت به وکیل افترا اصفهان اقدام نمایید.

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .