• جمعه , ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • 09133028746

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۹ دقیقه

مراحل شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی به چه صورت است؟ آیا از روند شکایات کیفری خبر دارید؟ طی سال‌های اخیر موقعی که اشخاص تصمیم دارند در مراجع حقوقی و کیفری شکایتی مطرح نمایند، بایستی به طور حضوری به مراجع قضایی مراجعه می‌نمودند. و دادخواست یا شکواییه کیفری خود را در فرم ویژه‌ای تنظیم کرده و آن را تسلیم دادگاه می‌کردند. این موضوع موجب می‌گردید که ازدحام وسیعی در مراجع قضایی به وجود آید و این مسئله کار مراجعین و مسئولین دادگاه‌ها را سخت می‌کرد.

بر همین اساس در طول سال‌های گذشته مراجعی تحت عنوان دفاتر خدمات قضایی تاسیس گردیده است. که مراجعان به منظور ثبت شکایات خود می‌بایست. به کمک این دفاتر اقدام کرده و دادخواست خود را به روش الکترونیکی از طریق این دفاتر به مراجع قضایی ارسال کنند. به همین خاطر امکان دارد این سوال به وجود آید که مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی به چه صورت است؟

وکیل خوب کیفری در اصفهان به منظور پاسخ به این سوال قصد دارد در ادامه این مقاله این موضوعات را مورد. بررسی قرار داده که مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی به چه صورت است. و به منظور ثبت شکایت کیفری در این دفاتر چه مراحلی را می‌بایست سپری کرد و چه اقداماتی را بایستی انجام داد. توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و اگر سوال یا نظری داشتید با ما در میان بگذارید.

ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

در سابق در دادگاه‌ها تمامی خدمات حقوقی و قضایی به روش فیزیکی و حضوری صورت می‌گرفت و اشخاص به این منظور که بتوانند اقدامات لازم جهت تنظیم شکواییه و دادخواست در مراجع قضایی را پیگیری نمایند، بایستی به شکل حضوری به مراجع قضایی مراجعه می‌نمودند و این مسئله موجب ایجاد ازدحام در مراجع قضایی و سردرگمی زیادی از مراجعین می‌گردید. بر همین اساس در طول چند سال گذشته اقدامات بسیاری در جهت الکترونیکی شدن پروسه طرح شکایت و رسیدگی به دعاوی کیفری از طریق قوه قضاییه صورت گرفته است.

از جمله این اقدامات می‌توان به صدور مجوز احداث دفاتر الکترونیک خدمات قضایی اشاره داشت؛ با این تفسیر که این دفاتر پلی میان شهروندان و مراجع قضایی به حساب می‌آمدند. به این ترتیب که اشخاص به منظور طرح شکایات و دادخواست‌های خویش قادرند از طریق این مراجع اقدام کرده و با دریافت اطلاعات حقوقی مقدماتی در مورد چگونگی طرح شکایت در مراجع قضایی خواسته‌ها و شکایات خود را هم به ثبت رسانده تا در مراجع قضایی به بررسی و رسیدگی و صدور حکم برسند.

علاوه بر این سامانه‌ای با عنوان سامانه ثنا هم راه اندازی گردیده است که تمامی اقدامات صورت گرفته از طریق مراجع قضایی در مورد پرونده اشخاص، به کمک همین سامانه به اطلاع مخاطبین خواهد رسید و حتی ابلاغیه تمام اوراق قضایی و آرای صادر گردیده در مورد پرونده به وسیله سامانه ثنا sana.adliran.ir، قابل مشاهده خواهد بود.

روند و مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی: گام به گام

پیش از این به جهت ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا، ضروری بود که مخاطب به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند؛ ولی هم اکنون ثبت نام در این سامانه کاملا به روش الکترونیکی قابل انجام است و لزومی به مراجعه به دفاتر خدمات قضایی هم نمی‌باشد و احراز هویت هم به روش بر خط صورت می‌گیرد؛ از این رو، خود اشخاص هم قادر هستند در این سامانه به راحتی ثبت نام نمایند.

در همین جهت امکان دارد این سوال پیش آید که مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی به چه صورت است و به بیانی بهتر، در شرایطی که شخصی تصمیم داشته باشد اقدام به طرح شکایت کیفری در این دفاتر کند، می‌بایست چه اقداماتی را انجام دهد و چه مراحلی را سپری کند؟ در پاسخ به این سوال در بخش‌های ببعی مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی

وکیل اصفهان در رابطه با مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی چنین توضیح میدهد که مطابق با قانون، طرح دعاوی کیفری در مراجع قضایی نیاز به تنظیم دادخواست یا شکایت نامه خواهد داشت. دعاوی کیفری به آن گروه از دعاوی اتلاق می‌گردد که در مورد جرایم ارتکابی قابل طرح بوده و بر عکس دعاوی حقوقی در دادگاه‌های کیفری مورد بررسی و رسیدگی وهمچنین صدور حکم قرار می‌گیرند. بر همین اساس، آگاهی از چگونگی تنظیم دادخواست امر بسیار مهمی می‌باشد.

در حال حاضر، ثبت شکایت کیفری هم از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قابل انجام خواهد بود و در شرایطی که شخصی تصمیم داشته باشد طرح شکایت کند، می‌بایست در ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام نماید و پس از آن با دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت شکایت خود اقدام کند. با این حال، لازم به ذکر می‌باشد که در حال حاضر اقامه دعوا تنها در مورد جرم سرقت از طریق خود شخص توسط سامانه عدل ایران میسر خواهد بود.

مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هم مثل مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات قضایی است. بدین معنی که درخواست کننده بایستی در مرحله اول در سامانه ثنا ثبت نام و احراز هویت انجام داد. که این امر از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هم قابل اعمال می‌باشد و هزینه‌های مرتبط با آن اخذ خواهد شد. بعد از آن، به منظور پیشگیری از اتلاف وقت، می‌بایست به وسیله سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به آدرس الکترونیکی www.nobat.kdke.ir، اقدام به دریافت نوبت کرد.

مسائل حقوقی و اختصاصی در ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

مابقی مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی، به این طریق می‌باشد که شاکی با تهیه مدارک مورد نیاز و همچنین پرداخت هزینه شکایت کیفری، از طریق دفاتر خدمات قضایی شکایت خود را به ثبت برساند. در این قسمت، کارشناسان دفاتر خدمات قضایی قادر هستند خدمات مورد نیاز در مورد تنظیم متن دادخواست و اسکن و ضمیمه کردن مدارک و مستندات موردنظر را به شاکی تسلیم نمایند. شاکی در این مرحله از ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی، می‌بایست دادخواست تنظیم را امضا کرده تا به کمک دفاتر خدمات قضایی برای دادسرا یا داگاه کیفری ارسال شود.

در مرحله آخر، شاکی باید به وسیله حساب کاربری خود در سامانه ثنا به پیگیری شکایت ثبت گردیده اقدام کند. در این سامانه، تمامی ابلاغیه‌های مرتبط با رسیدگی به شکایت و در نهایت رای دادگاه در حساب کاربری شخص در نعرض نمایش قرار می‌گیرد. از این رو، لزومی به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی نمی‌باشد.

شکایت حقوقی بعد از شکایت کیفری

شکایت حقوقی بعد از شکایت کیفری

در جواب این سوال که آیا شکایت حقوقی پس از شکایت کیفری ممکن خواهد بود. یا خیر، می‌بایست به این نکته اشاره داشته باشیم که عمدتا در صورتی که به دنبال وقوع یک جرم ضرر و خسارتی به بزه دیده هم وارد گردیده باشد، شاکی حق دارد علاوه بر آنکه در دادگاه‌های کیفری علیه مرتکب جرم اقامه دعوا کند، شکوائیه ضرر و زیان ناشی از جرم را هم تسلیم دادگاه حقوقی کرده و به بیانی دیگر، علیه او شکایت حقوقی هم مطرح کند. به همین خاطر در برخی موارد شکایت حقوقی پس از شکایت کیفری، امکان پذیر خواهد بود.

سخن آخر

در سابق در دادگاه‌ها تمامی خدمات حقوقی و قضایی به روش فیزیکی و حضوری صورت می‌گرفت. و اشخاص به این منظور که بتوانند اقدامات لازم جهت تنظیم شکواییه و دادخواست در مراجع قضایی را پیگیری نمایند. بایستی به شکل حضوری به مراجع قضایی مراجعه می‌نمودند و این مسئله موجب ایجاد ازدحام در مراجع قضایی و سردرگمی زیادی از مراجعین می‌گردید. بر همین اساس در طول چند سال گذشته اقدامات بسیاری. در جهت الکترونیکی شدن پروسه طرح شکایت و رسیدگی به دعاوی کیفری از طریق قوه قضاییه صورت گرفت است.

مطابق با قانون، طرح دعاوی کیفری در مراجع قضایی نیاز به تنظیم دادخواست یا شکایت نامه خواهد داشت. دعاوی کیفری به آن گروه از دعاوی اتلاق می‌گردو که در مورد جرایم ارتکابی قابل طرح بوده. و بر عکس دعاوی حقوقی در دادگاه‌های کیفری مورد بررسی و رسیدگی و همچنین صدور حکم قرار می‌گیرند. بر همین اساس، آگاهی از چگونگی تنظیم دادخواست امر بسیار مهمی می‌باشد.

سوالات متداول

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۹ دقیقه

برای ثبت شکایت به کجا باید مراجعه کرد ؟

در حال حاضر ثبت شکایت هم در دعاوی حقوقی و هم در دعاوی کیفری از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی امکان پذیر می‌باشد. که به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به متن مقاله مراجعه نمایید.

مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی به چه صورت است ؟

ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی از طریق تهیه مدارک مورد نیاز به منظور طرح شکایات. و همچنین مدارک هویتی و در اختیار داشتن کارت بانکی جهت پرداخت هزینه‌های مرتبط با طرح شکایت است. که جزئیات آن در متن مقاله ذکر شده است.

مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات قضایی به چه صورت است ؟

ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات قضایی از طریق ثبت نام در سامانه ثنا. و اخذ نوبت و تهیه مدارک مورد نیاز به منظور طرح دادخواست است. و هزینه دادرسی هم از طریق این دفاتر قابل پرداخت می‌باشد که شرح آن در مقاله ذکر شده است.

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .