• جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • 09133028746

ضمان نقل ذمه به ذمه در قانون

ضمان نقل ذمه چیست؟ برای بررسی ضمان نقل ذمه به ذمه باید ابتدا به ماده ۶۸۴ قانون مدنی که در رابطه با عقد ضمان است بپردازیم:« عقد ضمان عبارت است از اینکه شخصی مالی را که بر ذمه دیگری است به عهده بگیرد.» البته باید بیان کرد که این تعریف کامل و جامعی از عقد ضمان نیست به این دلیل که بر عهده گرفتن دین از جانب ضامن فقط یکی از آثار عقد ضمان است و تعریف آن به حساب نمی آید. در نتیجه وکیل حقوقی در اصفهان عقد ضمانت را به این صورت تعریف می کند که ضمان عقدی است که بر اثر آن کسی در مقابل طلبکار و با کسب رضایت او دین و یا بدهی دیگری را بر عهده و ذمه ی خود می گیرد و در واقع دین را به ذمه ی خود انتقال می دهد. 

دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

ضمان به چه معناست؟

بر اساس این تعریفی که از ضمان شد می توان ویژگی های زیر را استنباط کرد:
  1. ضمان در دسته ی عقود رضایی قرار دارد به این معنا که صرف توافق شخص ضامن و مضمون له یعنی همان طلبکار عقد محقق می شود و نیاز به تشریفات خاصی ندارد و دین به طور مستقیم به ذمه ی ضامن منتقل می شود.
  2.  عقد ضمان یک عقد معوض است یعنی با انتقال دین بر ذمه ی ضامن، دین و تعهد از ذمه ی مضمون عنه یعنی همان بدهکار اصلی ساقط می شود و دیگر این ضامن است که در برابر مضمون له، بدهکار به حساب می آید.
  3. ضمان از عقود تبعی است، به این معنا که به تبع مدیون بودن بدهکار در مقابل طلبکار یا مضمون له ایجاد می شود و در واقع تا فردی مدیون نباشد نمی توان از او ضمانت کرد. 
  4. ضمان عقدی است که بر مبنای مسامحه ایجاد می شود نه معامله کردن. به عبارت دیگر شخص ضامن به قصد کسب سود اقدام به انعقاد عقد ضمان نمی کند بلکه در حقیقت هدف او گره گشایی از مشکل مضمون عنه یا شخص بدهکار است. 
  5. ضمان عقدی است لازم.

ضمان ضم ذمه به ذمه چیست؟

ضمان ضم ذمه به ذمه و ضمان نقل ذمه به ذمه تفاوت هایی باهم دارند که برای درک کامل آنها بهتر است مقاله ضمان ضم ذمه به ذمه را مطالعه کنید و در صورتی که سوالی برای شما پیش آمده، آن را از طریق چت آنلاین یا کامنت ها با ما درمیان بگذارید.

ضمان نقل ذمه به ذمه به چه معناست؟

ضمانت چیست

بنا بر تعریفی که در فوق برای عقد ضمان ارائه شد و ویژگی های آن در می یابیم که در نظام حقوقی ما عقد ضمان با انتقال ذمه انجام می شود، یعنی به بیان دیگر فرد ضامن با انعقاد عقد ضمان دین را بر ذمه ی خود انتقال داده و به این ترتیب مضمون عنه یا مدیون اصلی بری می شود. البته نباید این تصور را داشت که انتقال دین مقتضای ذات عقد ضمانت است بلکه می توان با انعقاد قرارداد خصوصی شخص ضامن را ملتزم به تأدیه ی دین مدیون کرد منوط به این که خود مدیون تعهد را انجام ندهد و یا دین را نپردازد. و یا این امکان نیز وجود دارد که هم شخص ضامن و هم شخص مدیون را در مقابل طلبکار به صورت تضامنی مسئول دانست.
اما بنا بر گفته ی وکیل اصفهان عقد ضمان نقل ذمه به ذمه آثاری دارد که در ادامه توضیح داده می شود:

برائت مدیون

مهم ترین اثر عقد ضمان نقل ذمه به ذمه این است که مدیون بری شده و دیگر تعهدی به پرداخت دین یا انجام تعهد در برابر طلبکار یا مضمون له را ندارد. در نتیجه دیگر احتیاجی نیست که ذمه ی مدیون را بری کرد. در ماده ی ۷۰۷ قانون مدنی نیز آمده است:« اگر مضمون له ذمه ی مصمون عنه را بری کند ضامن بری نمی شودمگر این که مقصود ابرا از اصل دین باشد.»
از این ماده استنباط می شود که تعهد ضامن جدا از رابطه ی قبلی مدیون و مضمون له است. به عبارت دیگر این ماده نشان گر این است که از نظریه انتقال ذمه پیروی کرده است.

اتحاد دین ضامن و مدیون اصلی

به گفته وکیل کارکشته در اصفهان دینی که بر ذمه ی ضامن منتقل می شود همان دینی است که سابق بر عقد ضمان مدیون در برابر طلبکار داشته است، در نتیجه ضامن را باید جانشین مدیون دانست. از این حیث نتایج مختلفی به دست می آید که عبارت هستند از:

آیا تضمینات دین پس از انتقال باقی می ماند؟

وکیل امور حقوقی در اصفهان می گوید ممکن است دینی که منتقل می شود تضمیناتی داشته باشد مثل آن که مدیون یک مالی را به رهن طلبکار داده باشد و یا کس دیگری پرداخت دهی او را ضمانت کرده باشد. در چنین حالتی اگر افراد بقا یا زوال این تضمینات را شرط کنند تردیدی باقی نمی ماند اما در صورتی که عقد ضمان را به طور مطلق منعقد کنند اکثر حقوقدانان عقیده دارند که دین به همان گونه که هست و با کلیه تضمینات و توابع خود به ضامن منتقل می شود و انعقاد عقد ضمان باعث از بین رفتن آن نمی شود. به این خاطر که با وجود آن که با منعقد کردن عقد ضمان دیگر مدیون بری می شود و در حقیقت با ضامن دادن به نوعی وفای به عهد کرده است، اما برای طلبکار دین همچنان باقی است و ضامن دادن تنها باعث شده است که محل دین تغییر کند و نباید موجب شود که تضمینات پیشین از بین برود.
 

آیا می توان تنها قسمتی از دین را ضمانت کرد؟

ضمان نقل ذمه به ذمه

بنا بر اظهارات وکیل خوب در اصفهان ضرورتی ندارد که ضامن تمام دین را ضمانت کند و بر عهده بگیرد، بلکه این امکان را دارد که صرفا بخشی از دین را ضمانت کند. مثلا مدیون دینی به میزان یک میلیون تومان به طلبکار دارد، ضامن می تواند فقط ۵۰۰ هزار تومان از این دین را ضمانت کند.
همچنین از ماده ۷۱۳ قانون مدنی که بیان می کند:« اگر ضامن به مضمون ‌له کمتر از دین داده باشد زیاده بر آنچه داده نمی‌تواند از مدیون مطالبه کند اگر چه دین را صلح به کمتر کرده باشد.» استنباط می شود که ضامن می تواند تمام دین را به مقدار کمتری ضمانت کند به این خاطر که مقصود از ضمان این است که از بار مدیون کم شود و به او ارفاق شود پس بهتر است که بدین طریق از دین کاسته شود تا او مبلغ کمتری به ضامن بپردازد.
اما در حالتی که ضامن به میزان بیشتر از دین از مدیون ضمانت می کند وکیل حقوقی می گوید ضامن با اراده ی خواست خود مبادرت به انعقاد عقد ضمانت می کند و ایرادی ندارد که در رابطه ی بین خود با مضمون له مبلغ بیشتری را ضمانت کند و نافذ است اما باید خاطر نشان کرد که مضمون له هرگز بی اذن خود ملزم به پرداخت چیزی اضافه از دین نمی شود، یعنی او می تواند این مبلغ اضافه را نپذیرد و تنها مبلغ دین اصلی را به ضامن بپردازد و یا این که اضافه مبلغ را پذیرفته و به همان میزان به ضامن پرداخت کند. 
 
مطالب مرتبط

خدمات مشاوره حضوری و غیرحضوری

مشاوره حضوری وکیل اصفهان

شایان ذکر است برای انجام مشاوره حضوری امکان حضور موکلین در دفتر وکالت در روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 16:30 لغایت 20:30 مهیا است که جهت هماهنگی نوبت مشاوره حضوری با وکیل معروف اصفهان از یکی از راه های زیر می توانید اقدام نمایید :

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره حضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره حضوری.

مشاوره غیرحضوری وکیل اصفهان

جهت انجام مشاوره غیرحضوری امکان تماس تلفنی با وکیل در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 13:00 لغایت 16:00 فراهم شده است که هماهنگی نوبت مشاوره غیرحضوری از راه های زیر امکان پذیر می باشد:

۱- مراجعه به سامانه رزرو نوبت مشاوره غیرحضوری و تعیین روز و ساعت مشاوره.

۲- تماس با دفتر وکالت به شماره ۹-۳۶۶۰۵۰۹۸ در ساعات 16:30 لغایت 20:30 و اخذ نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری.

۳- تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷جهت هماهنگی اخذ نوبت مشاوره غیرحضوری.

مشاوره فوری وکیل اصفهان

ضمن اینکه احتمالا مواردی نیز برای متقاضیان حادث می گردد که نیاز به مشاوره فوری دارند که ساعت و روز آن با زمان بندی حضوری و غیرحضوری منطبق نمی باشد که در این موارد نیز امکان هماهنگی برای انجام مشاوره فوری از طریق تماس با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ مهیا است. بدیهی است در اولین فرصت ممکن هماهنگی لازم برای مشاوره حقوقی شما صورت می پذیرد .